Fördelar med premium?

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Användarvisningsbild
Carina & Lasse
Geocachare
Fördelar med premium?

Inlägg av Carina & Lasse » lör maj 21, 2011 19:46

Om jag blir premiummedlem kan jag då läsa allt som står om cachen på min Gps? Jag avser då all info, hintar samt loggar.
Vad är det annars som ingår i medlemsskapet?
sydman
Geocachare

Re: Fördelar med premium?

Inlägg av sydman » lör maj 21, 2011 19:54

Jo det beror lite på vad ni har för Gps om den klarar av det men är det en Garmin Dakota/Colorado/Oregon så går det att läsa både hint och beskrivning OM den inte är flera mil lång...
Annat som ingår är att man kan göra så att man får ut filtrerat cacher i ett bestämt område och typer och att de antingen skickas som mail med max 500 cacher eller som en hämtningsbar fil med upp till 1000 cacher i
Sedan finns det en del cacher som man inte kan se utan att man är premiummedlem och det går att skapa notifiering så att man får ett mail när det publiceras en cache i närheten av ens hemma koordinater
Bild
Visom
Geocachare

Inlägg av Visom » lör maj 21, 2011 20:22

sydman skrev:Jo det beror lite på vad ni har för Gps om den klarar av det men är det en Garmin Dakota/Colorado/Oregon så går det att läsa både hint och beskrivning OM den inte är flera mil lång...
Garmins GPSer klarar väl inte att ladda hintar, du tänker inte på möjligheten att i GSAK lägga hint som senaste log?

Premiummedlemskap påverkar såvitt jag vet bara de 2 sista paragraferna som Sydman nämner. Du kommer inte att få mer info i din GPS för att du är premiummedlem
Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » lör maj 21, 2011 20:25

Jodå, det är inga som helst problem att ladda in hintar i Garmin-gpser. Har själv en Colorado 300 och den är helt "paperless" alltså du får med både loggar och hintar. Det gäller även Oregon och Dakota. Däremot funkade det inte på GPSMap 60.
Visom
Geocachare

Inlägg av Visom » lör maj 21, 2011 20:32

clasf skrev:Jodå, det är inga som helst problem att ladda in hintar i Garmin-gpser. Har själv en Colorado 300 och den är helt "paperless" alltså du får med både loggar och hintar. Det gäller även Oregon och Dakota. Däremot funkade det inte på GPSMap 60.
My bad... Man lär sig. Dock vidhåller jag att huruvida hintarna kommer med eller inte är oberoende av om man är Premium eller inte.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » lör maj 21, 2011 20:43

Har jag missat nåt? Som gratismedlem får man väl över huvud taget inte tillgång till gpx utan bara loc?

En loc innehåller titel, svårighet, terräng, storlek och koordinater.

Det man inte får med i en modern gps med premium är bilder i beskrivningar. Man kan såklart ladda ner manuellt och lägga in i gps'en, men det är en annan femma.

Det man får med är titel, kort+lång beskrivning, hint, 5 senaste loggar, storlek, terräng, svårighet, tillhörande waypoints som parkering mm, och såklart koordinater.
Bild
Visom
Geocachare

Inlägg av Visom » lör maj 21, 2011 20:54

linsrille skrev:Har jag missat nåt? Som gratismedlem får man väl över huvud taget inte tillgång till gpx utan bara loc?
Sant, jag får backa på det med. Utan GPX inga hintar. Jag ställer mig i hörnet och är tyst en stund....
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » lör maj 21, 2011 20:57

Visom skrev:
linsrille skrev:Har jag missat nåt? Som gratismedlem får man väl över huvud taget inte tillgång till gpx utan bara loc?
Sant, jag får backa på det med. Utan GPX inga hintar. Jag ställer mig i hörnet och är tyst en stund....
Ta det inte så hårt 8)
Bild
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » lör maj 21, 2011 21:04

Här kan man se en jämförelse på premium och icke premium
http://www.geocaching.com/Membership/comparison.aspx
Användarvisningsbild
Carina & Lasse
Geocachare

Inlägg av Carina & Lasse » lör maj 21, 2011 21:17

Visom skrev:

Ursäkta, jag fattar nog inte så bra men vad är Gpx? Vi har en Dakota 20. Går det att se hintar på den om jag skaffar premiummedlemskap?
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » lör maj 21, 2011 21:25

Carina & Lasse skrev:
Visom skrev:

Ursäkta, jag fattar nog inte så bra men vad är Gpx? Vi har en Dakota 20. Går det att se hintar på den om jag skaffar premiummedlemskap?
Jo skillnaden på Loc & Gpx är mängden information som filen rymmer
En Loc fil innehåller mycket mindre än en Gpx fil och det ska inte vara ngt problem med en Dakota
Skapar man en PQ på Geocaching.com så kan man få den som GPX om man är premium medlem och den GPX filen kan man lägga direkt i Dakotan via kabel från datorn
Bild
LHCper
Geocachare

Inlägg av LHCper » sön maj 22, 2011 21:28

Nu var det inte riktigt det du frågade efter men om du har en "smart phone" som GPS, och lämplig "app", så får du läsa all information, även om du inte är premium-medlem.

Men annars tycker jag att det är värt att bli premium-medlem. Bra att stödja de som gör denna hobbyn möjlig. Blev själv medlem efter ungefär en månads caching, och kommer att förnya mitt medlemsskap så länge jag är aktiv geoCachare.
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Användarvisningsbild
Carina & Lasse
Geocachare

Inlägg av Carina & Lasse » sön maj 22, 2011 21:52

LHCper skrev:Nu var det inte riktigt det du frågade efter men om du har en "smart phone" som GPS, och lämplig "app", så får du läsa all information, även om du inte är premium-medlem.

Men annars tycker jag att det är värt att bli premium-medlem. Bra att stödja de som gör denna hobbyn möjlig. Blev själv medlem efter ungefär en månads caching, och kommer att förnya mitt medlemsskap så länge jag är aktiv geoCachare.
Jag håller absolut med dig! Nu har vi också blivit premiummedlemmar! Tyvärr är vi inte så bra på att översätta den engelska texten så vi kan nog inte utnyttja alla finesser. Vet du hur man får hintarna att synas i GPS.en när jag överfört cachen? Alla loggar kommer med men inte hinte. Märkligt, eller hur?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön maj 22, 2011 21:55

1. geocaching.com går att ställa in för svenska. Längst ner i det gröna området "Choose your language"

2. hinten syns i de flesta gps'er i ett eget menyalternativ. "Show hint" på garmin oregon.
Bild
Användarvisningsbild
Carina & Lasse
Geocachare

Inlägg av Carina & Lasse » sön maj 22, 2011 22:12

linsrille skrev:1. geocaching.com går att ställa in för svenska. Längst ner i det gröna området "Choose your language"

2. hinten syns i de flesta gps'er i ett eget menyalternativ. "Show hint" på garmin oregon.

När jag går in på "Komma igång som premiummedlem" står tyvärr all text därunder på engelska trots att jag ändrat språket till svenska.
Nu har jag i alla fall hittat var jag kan se hinten i min GPS! Tack.
Skriv svar