Hur tänker folk när man loggar en burk alt powertrail

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Tokfrjant
Geocachare
Re: Hur tänker folk när man loggar en trail?

Inlägg av Tokfrjant » tis jan 10, 2012 14:02

klokare skrev:
Vilken av dem? det finns flera olika trails några av dem i bättre skick än andra och de som är i dåligt skick får lite service då och då när andra loggar dem.... bara denna veckan har jag servat 4 cacher som behövde lite omvård med slut på logg eller blöt logg som blivit torkad, det är så jag själv vill att mina burkar ska behandlas
Jag talar naturligtvis om HPT, Halmstad powertrail, den som danne100 funderar kring i trådstarten... Att serva våta, dåliga, befintliga burkar är väl helt ok om man har "reserver" av samma storlek med sig, men att lägga ut nya burkar för att man inte kan hitta "originalet" är helt åt skogen fel! Spelar ingen roll om man lägger den nya på den försvunna burkens koo, man vet ju ändå inte exakt var "originalet" låg...
Nä, PT var ingen höjdare, det blev min erfarenhet, tyvärr... :(

Det finns PT's som är höjdare :) Det handlar bara om att co ska orka ta hand om en PT, vilket kräver en del jobb. Vet några som lagt ut PET-rör och där var alla torra och fina OCH välskötta av de som varit och loggat :) inget ihoptryckt.
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » tis jan 10, 2012 14:10

Librex skrev:Vid Balatonsjön i Ungern finns två PT, Somogytrail med 270 burkar resp Papatrail med 110 burkar. Det visade sig att man loggade med egna signerade lösa lappar som man stoppade i PET-rören. I flera fall var lapparna bara en blöt smet. Den ursprungliga loggremsan var ofta försvunnen. Ibland var även burken borta och då "klistrade" man fast lappen där man trodde att burken borde suttit. Sålunda fann vi ett flertal vägskyltar fullklistrade på baksidan med lösa logglappar. Vid kontroll av hemsidorna var det få som brydde sig om att logga DNF. Man loggade praktiskt taget alltid found. Det var med andra ord ett etablerat sätt att logga PT vid Balatonsjön. Självfallet kände vi oss tvingade att logga på samma sätt.

På hemsidorna för Papatrail stod det tydligt angivet att det "inte var tillåtet att ta med sig burken för att lämna den vid nästa cache". Häpp! Även här loggade man med medförda lösa lappar då de ordinarie loggremsorna ibland saknades. Det var dock bättre ordning på denna PT.

Tilläggas bör att alla övriga cacher som vi fann i Balatonområdet var helt korrekta.
Man får väl ta seden dit man kommer. Mycket av det som diskuteras i detta forum handlar ju hur man skall förhålla sig till geocaching i Sverige. I andra länder tänker man annorlunda Så kommer det förmodligen alltid vara...

Sen finnse det ju regionala skillnader i Sverige, exempelvis i synen på hur man loggar FTF osv... men det finns en annan tråd för det.
Det är bra att vi tänker olika, därigenom kan geocachingen utvecklas.
Ops, kom från ämnet... :roll:
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tis jan 10, 2012 14:59

sydman skrev:
Jag tror det var 39 "burkar" som vi bytte när vi körde trailet en del av dem var spruckna filmburkar en del bara ziplockpåsar snusburkar och lite annat smått&gott
Detta är absolut en bra gärning =D>

Det är många som vill ha trailet levande eftersom det inte finns särskilt många PT's i Sverige och många vill prova på formen. PT's är troligen också jä....t jobbiga att underhålla, så om de som cachar hjälper till med det så tycker jag det är kanon :D

Lägga dit en ny burk är väl inget problem om CO är med på det, vet dock inte just i detta fallet. Men har jag har fått en av mina burkar utbytt och blev väldigt tacksam.

Jag var inne o titta på MercedesBenz profil idag och hon var inloggad den 7/1 i år så hon kommer kanske tillbaka :D
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis jan 10, 2012 15:06

klokare skrev:
Vilken av dem? det finns flera olika trails några av dem i bättre skick än andra och de som är i dåligt skick får lite service då och då när andra loggar dem.... bara denna veckan har jag servat 4 cacher som behövde lite omvård med slut på logg eller blöt logg som blivit torkad, det är så jag själv vill att mina burkar ska behandlas
Jag talar naturligtvis om HPT, Halmstad powertrail, den som danne100 funderar kring i trådstarten... Att serva våta, dåliga, befintliga burkar är väl helt ok om man har "reserver" av samma storlek med sig, men att lägga ut nya burkar för att man inte kan hitta "originalet" är helt åt skogen fel! Spelar ingen roll om man lägger den nya på den försvunna burkens koo, man vet ju ändå inte exakt var "originalet" låg...
Jag tror du inser att det är samma OMRÅDE som vi pratar om men det finns flera HPTrail A/B/C/E ....
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tis jan 10, 2012 15:43

sydman skrev:
klokare skrev:
Jag tror du inser att det är samma OMRÅDE som vi pratar om men det finns flera HPTrail A/B/C/E ....
Dom var och cacahde vid den första b trailen tror jag det är den som går rv 26 till åled .
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem

Inlägg av Motorcycledude » tis jan 10, 2012 15:56

Librex skrev:Vid Balatonsjön i Ungern finns två PT, Somogytrail med 270 burkar resp Papatrail med 110 burkar. Det visade sig att man loggade med egna signerade lösa lappar som man stoppade i PET-rören. I flera fall var lapparna bara en blöt smet. Den ursprungliga loggremsan var ofta försvunnen. Ibland var även burken borta och då "klistrade" man fast lappen där man trodde att burken borde suttit. Sålunda fann vi ett flertal vägskyltar fullklistrade på baksidan med lösa logglappar. Vid kontroll av hemsidorna var det få som brydde sig om att logga DNF. Man loggade praktiskt taget alltid found. Det var med andra ord ett etablerat sätt att logga PT vid Balatonsjön. Självfallet kände vi oss tvingade att logga på samma sätt.
Det där förekommer här hemma med. Här är några bilder från Halmstad:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tis jan 10, 2012 16:05

Motorcycledude skrev:
Det där förekommer här hemma med. Här är några bilder från Halmstad:

Bild
Bild
Bild
Snygga bilder.
Jag har några bilder jag med från powertrailen i Halmstad eftersom vi åker mycket på dom vägarna där så ser man sådant.
Bild

Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem

Re: Hur tänker folk när man loggar en burk alt powertrail

Inlägg av berraasnobben » tis jan 10, 2012 16:36

Blir ju nästan lite nerskräpning av det om alla klistrar lappar istället för att logga :mrgreen:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tis jan 10, 2012 17:16

berraasnobben skrev:Blir ju nästan lite nerskräpning av det om alla klistrar lappar istället för att logga :mrgreen:
Nästan?
Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » tis jan 10, 2012 17:46

Med risk för att bli påhoppad av alla klisterlappsloggare men det där tycker jag ser rent ut sagt för dj**ligt ut och om något ger geocachingen dåligt rykte så är det väl att skräpa ner i naturen med klisterlappar på det viset. Jag tycker inte klisterlappar hör hemma i loggböcker heller....Hade jag vart cacheägare till de burkarna så hade jag deletat loggarna på stört.
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » tis jan 10, 2012 18:51

clasf skrev:Med risk för att bli påhoppad av alla klisterlappsloggare men det där tycker jag ser rent ut sagt för dj**ligt ut och om något ger geocachingen dåligt rykte så är det väl att skräpa ner i naturen med klisterlappar på det viset. Jag tycker inte klisterlappar hör hemma i loggböcker heller....Hade jag vart cacheägare till de burkarna så hade jag deletat loggarna på stört.
Gilla:) =D>
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » tis jan 10, 2012 22:34

the explorist skrev:
clasf skrev:Med risk för att bli påhoppad av alla klisterlappsloggare men det där tycker jag ser rent ut sagt för dj**ligt ut och om något ger geocachingen dåligt rykte så är det väl att skräpa ner i naturen med klisterlappar på det viset. Jag tycker inte klisterlappar hör hemma i loggböcker heller....Hade jag vart cacheägare till de burkarna så hade jag deletat loggarna på stört.
JAG OCKSÅ :evil: :!: :!:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem

Inlägg av Eloserik » tis jan 10, 2012 22:37

1000sjöar skrev:
the explorist skrev:
JAG OCKSÅ :evil: :!: :!:
Jag med, det är fuskloggning!!
Bild
Librex
Geocachare

Inlägg av Librex » ons jan 11, 2012 1:07

Det ligger i sakens natur att det i tiden blir en övermänsklig uppgift för en CO att underhålla en PT med stort antal burkar. Loggning med lösa lappar blir därför en helt naturlig reaktion i takt med att burkarna försvinner en efter en. En annan faktor är att somliga börjar tävla med snabbloggning som tävlinggren och då går det givetvis fortare med förhandsignerade lösa lappar.

Sålunda har vi att antingen acceptera lappar vid PT-cacher eller att alternativt motverka lapparna genom att införa någon form av restriktion vid godkännande av nya PT-cacher. Därutöver behövs i så fall också åtgärder för uppstädning och eventuell arkivering av de befintliga PT som tenderar att förfalla.

Detta är en fråga främst för våra reviewers att ta ställning till.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » ons jan 11, 2012 8:58

+1
Bild
Skriv svar