Hur tänker folk när man loggar en burk alt powertrail

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Hur tänker folk när man loggar en burk alt powertrail

Inlägg av *Danne* » tis jan 10, 2012 10:56

Jag har en fundering ang HPT (Halmstad powertrail).
Hur kan folk lägga ut egna burkar när burken är borta och logga den som found?
Skulle man gjort detta på andra ställen skulle det bli liv i luckan.
Varför gör man så när man kör en powertrail?
Cacheägaren är inte aktiv och har slutat med geocaching och bryr sig inte om sina burkar så varför ska andra sköta om trailen för att få många loggar?
Jag har sett ciggaret paket snusdosor ja tom en plastpåse med en loggremsa i på det trailet nu.
Hur tänker man då?
Nu kommer folk skälla på mig men det får ni gärna göra för jag tycker det är FEL ATT LÄGGA UT EGNA BURKAR UTAN CACHEÄGARENS TILLSTÅND.
Senast redigerad av 1 *Danne*, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem

Re: Hur tänker folk när man loggar en trail?

Inlägg av J5oakim » tis jan 10, 2012 11:09

Intressant rubrik, som inte helt stämde med texten..
Men jag har inte en aning..
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » tis jan 10, 2012 11:40

Flera anledningar att jag helst inte ger mig på PT. En av dem är väl allt negativt som skrivs om dem. Finns det något mer än att snabbt öka på antalet funna som är bra med PT? Om det ingår en del roliga, intressanta eller utmanande burkställen så hade det väl gått att gömma dem utan att de ingått i en PT. Men, kör gärna på ni som gillar dem. Jag ska inte vara missunnsam. :D
Det är ju för väl att var och en gör som han-hon vill.
Och Danne100, håller fullständigt med dig i din kritska inställning. Ingen burk, ingen logg!
Bild
Medlem sedan 2001
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » tis jan 10, 2012 11:52

Här kan man väl iofs hamna i gråvatten.

Exempel 1
Anser nog att om ägaren påtalat att han inte längre servar en cache och denna cache innehåller en trasig burk. Kan ju vara så att tidigare loggar skvallrar om att loggboken är blöt, locket är borta eller vad som helst, då är det ju bara snält att ha med sig en hel burk, att byta ut den. Här skulle jag aldrig fråga CO då man tar för givet att han blir tacksam (skulle jag bli). Skulle dock skriva i min logg att burken är utbytt.

Exempel 2
Men att fixa en burk som man inte hittar över huvud taget kan man ju inte göra. Man kan ju aldrig vara säker på vart den satt om man inte hittar den eller resterna av den...

I exempel 2 håller jag med dig Danne...
Men det är väl o andra sidan ganska självklart eller?
Användarvisningsbild
Tokfrjant
Geocachare

Inlägg av Tokfrjant » tis jan 10, 2012 12:06

Hittade en gång ett lock och loggremsa men självaste filmburken var borta, jag och den jag var med fixade då dit ett PET-rör för att vara snälla mot ägaren så att personen slapp köra ut och fixa så sent på kvällen (eller behöva stänga ner den tillfälligt). Då den loggremsan vi hittade var torr så skrev vi i den (alltså loggremsan som varit i förra burken). Sedan skrev vi detta i vår foundlogg.
Skulle inte detta vara okej så hade denna CO kunnat skriva mejl till oss och radera våra loggar.
Att hjälpa andra cachare tycker jag är ok, men det är som ni säger, att bara lägga där man tror det ska vara en burk, innan man hittat burken (eller delar), det är fel enligt mig. Geocachen kanske är en svår och lägger man ut egen så finns det ju en risk att det ligger två i samma område.

Edit: Detta var inte under en powertrail vi gjorde detta.
Senast redigerad av 1 Tokfrjant, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tis jan 10, 2012 12:18

j5k skrev:Intressant rubrik, som inte helt stämde med texten..
JO då rubriken stämmer bra med inlägget.
Hur tänker folk när man logga en trail?
Det är ju det som är frågan ju logga man found på en burk man lägger dit själv är bara ett exempel i inlägget.
Och loggar man found i den burken hur tänkte man då?
Låg burken verkligen på denna plats från början?
jaja man kan vrida å vända på det hur mycket som helst.Men själklart kan man byta loggremsan om den är blöt eller om burken saknar kork/lock då tycker jag det är okej att logga found men inte om det inte finns en burk på platasen o lägger en egen.
Bild

Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis jan 10, 2012 12:27

Vad har "trail" med saken att göra.. förutom att du irriterar dig på att de trailen finns och att den som la ut dem inte är aktiv längre....vill minnas att du har FTF på många av dem...
Bild
Användarvisningsbild
klokare
Geocachare

Inlägg av klokare » tis jan 10, 2012 12:52

Hade ingen aning om att denna PT var "övergiven :shock: " när vi lyckligt ovetande om omständigheterna tog oss an vårt livs första PT på väg hem mot Småland. Snart nog förstod vi dock att allt inte stod rätt till då flera av burkarna var försvunna. Inte sjutton lägger man dit nya då?! Vi gav helt enkelt upp och åkte till Åled och tog en korv :lol: . Vet någon varför HPT inte är arkiverad? Den finns ju uppenbarligen inte längre?! :?:
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis jan 10, 2012 12:55

j5k skrev:Intressant rubrik, som inte helt stämde med texten..
Även jag reagerade på Rubriken
Klart du får fråga men är det ngn skillnad om det är ett trail eller en vanlig cache?
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tis jan 10, 2012 12:57

Det är därför jag undrar över detta med egna burkar som man lägger diit.

Nej men det är mest detta powertrail jag funderar mest över för hur många av er som loggat detta det sista året har lagt egna burkar o loggat?
Det är många som gjort det.
Bild

Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis jan 10, 2012 13:03

klokare skrev:Hade ingen aning om att denna PT var "övergiven :shock: " när vi lyckligt ovetande om omständigheterna tog oss an vårt livs första PT på väg hem mot Småland. Snart nog förstod vi dock att allt inte stod rätt till då flera av burkarna var försvunna. Inte sjutton lägger man dit nya då?! Vi gav helt enkelt upp och åkte till Åled och tog en korv :lol: . Vet någon varför HPT inte är arkiverad? Den finns ju uppenbarligen inte längre?! :?:
Vilken av dem? det finns flera olika trails några av dem i bättre skick än andra och de som är i dåligt skick får lite service då och då när andra loggar dem.... bara denna veckan har jag servat 4 cacher som behövde lite omvård med slut på logg eller blöt logg som blivit torkad, det är så jag själv vill att mina burkar ska behandlas
danne100 skrev:Det är därför jag undrar över detta med egna burkar som man lägger diit.

Nej men det är mest detta powertrail jag funderar mest över för hur många av er som loggat detta det sista året har lagt egna burkar o loggat?
Det är många som gjort det.
Jag tror det var 39 "burkar" som vi bytte när vi körde trailet en del av dem var spruckna filmburkar en del bara ziplockpåsar snusburkar och lite annat smått&gott
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tis jan 10, 2012 13:20

Ja jag säger inget om dom byter ut en cache som finns på plats och den är sprucken eller har blöt loggremsa det får man gärna göra på mina burkar med.
Men när inte burken finns på plats så lägger man inte en ny burk på plats det är det som jag reagerar mest på varför man gör det utan tillstånd av cacheägaren.
Jag skulle gärna adoptera hela HPT och lägga dit nya friska burkar men när man inte få tag i cacheägaren så är det svårt tyvärr.
Jag har absolut inget emot powertrail.
Jag har själv powertrail i Halmstad och den sköter vi bra när det kommer dnf logg eller något annat så åker jag ut max 2 dagar efter loggen kommit in.
Bild

Bild
Librex
Geocachare

Inlägg av Librex » tis jan 10, 2012 13:24

Vid Balatonsjön i Ungern finns två PT, Somogytrail med 270 burkar resp Papatrail med 110 burkar. Det visade sig att man loggade med egna signerade lösa lappar som man stoppade i PET-rören. I flera fall var lapparna bara en blöt smet. Den ursprungliga loggremsan var ofta försvunnen. Ibland var även burken borta och då "klistrade" man fast lappen där man trodde att burken borde suttit. Sålunda fann vi ett flertal vägskyltar fullklistrade på baksidan med lösa logglappar. Vid kontroll av hemsidorna var det få som brydde sig om att logga DNF. Man loggade praktiskt taget alltid found. Det var med andra ord ett etablerat sätt att logga PT vid Balatonsjön. Självfallet kände vi oss tvingade att logga på samma sätt.

På hemsidorna för Papatrail stod det tydligt angivet att det "inte var tillåtet att ta med sig burken för att lämna den vid nästa cache". Häpp! Även här loggade man med medförda lösa lappar då de ordinarie loggremsorna ibland saknades. Det var dock bättre ordning på denna PT.

Tilläggas bör att alla övriga cacher som vi fann i Balatonområdet var helt korrekta.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tis jan 10, 2012 13:32

Librex skrev:Vid Balatonsjön i Ungern finns två PT, Somogytrail med 270 burkar resp Papatrail med 110 burkar. Det visade sig att man loggade med egna signerade lösa lappar som man stoppade i PET-rören. I flera fall var lapparna bara en blöt smet. Den ursprungliga loggremsan var ofta försvunnen. Ibland var även burken borta och då "klistrade" man fast lappen där man trodde att burken borde suttit. Sålunda fann vi ett flertal vägskyltar fullklistrade på baksidan med lösa logglappar. Vid kontroll av hemsidorna var det få som brydde sig om att logga DNF. Man loggade praktiskt taget alltid found. Det var med andra ord ett etablerat sätt att logga PT vid Balatonsjön. Självfallet kände vi oss tvingade att logga på samma sätt.

På hemsidorna för Papatrail stod det tydligt angivet att det "inte var tillåtet att ta med sig burken för att lämna den vid nästa cache". Häpp! Även här loggade man med medförda lösa lappar då de ordinarie loggremsorna ibland saknades. Det var dock bättre ordning på denna PT.

Tilläggas bör att alla övriga cacher som vi fann i Balatonområdet var helt korrekta.
Har du länkar till dessa sidor det var ju intressant.Kanske skulle åka å cacha där hehe
Bild

Bild
Användarvisningsbild
klokare
Geocachare

Inlägg av klokare » tis jan 10, 2012 13:45

Vilken av dem? det finns flera olika trails några av dem i bättre skick än andra och de som är i dåligt skick får lite service då och då när andra loggar dem.... bara denna veckan har jag servat 4 cacher som behövde lite omvård med slut på logg eller blöt logg som blivit torkad, det är så jag själv vill att mina burkar ska behandlas
Jag talar naturligtvis om HPT, Halmstad powertrail, den som danne100 funderar kring i trådstarten... Att serva våta, dåliga, befintliga burkar är väl helt ok om man har "reserver" av samma storlek med sig, men att lägga ut nya burkar för att man inte kan hitta "originalet" är helt åt skogen fel! Spelar ingen roll om man lägger den nya på den försvunna burkens koo, man vet ju ändå inte exakt var "originalet" låg...
Nä, PT var ingen höjdare, det blev min erfarenhet, tyvärr... :(
Bild
Skriv svar