Hjälp med ratingen på en cache

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare
Hjälp med ratingen på en cache

Inlägg av kung_gustaf » tor jan 26, 2012 11:58

Jag har börjat jobba på en stor multi-mysterycache som innebär problemlösning, firnig, dykning, krypa i trånga utrymmen, UV, QR, stege, teamwork och mycket mer!

Målet är ändå tydligt, vet man med sig att man klarar attributen så ska man klara av cachen. Men den ska ju ändå vara redigt svår, men inte svår som att leta en nano i eifeltornet.

Vad tror ni? Är det en T5 och kanske d3,5 eller 4?

Att ta cachen är ett dagsjobb 8)

Kg
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem

Re: Hjälp med ratingen på en cache

Inlägg av berraasnobben » tor jan 26, 2012 13:51

UV eller om man behöver något special så hade nog jag gett den en D5 eller i vart fall minst en D4
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » tor jan 26, 2012 14:57

Jag har redan en med UV och den är inte D5. Det finns inget i klartext som säger att man behöver UV i beskrivningen heller. Den är D3,5. GC399ZG

Nu kommer jag skriva en lista på saker man måste ha. Där på kommer det stå UV-lampa bl.a. Då är det egentligen inte så svårt? Nu blir det iofs inte att leta lite text på ett papper..

För att dyka behövs det cyklop..

Men jag tycker ändå inte att det är en D5 bara för att man måste använda UV eller cyklop. Inte heller T5 enligt mig. D4/T4 kanske är lämpligare.

En firningscache är ju inte speciellt svår om man kan repellera. Knappast en utmaning. Trädcache då börjar det luta åt T5.

Eller blir det automatistkt en D5 eftersom det är så många uppgifter/delsteg samt utrustning som krävs? Den lär ju ta en heldag..

Saker som kommer behövas är hittills:
Pannlampa
Cyklop
Firningsutrustning
Bil
UV-lampa
Några verktyg
Tillgång till internet
QR-läsare
Kniv
Silvertejp
Stege

Troligtvis handlar det om 15-20 delsteg med varierande D och T.

/Christian
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tor jan 26, 2012 15:16

I ditt fall är det väl den sammanlagda utrustningen och stegen som gör svårigheten.
Jag misstänker att du får fler besökare på den om det är 5/5 än om du sätter 3.5/4 eller liknande. Det finns ju många som triggar på att ta just 5/5.

Jag håller inte med om att rappellering skulle vara T4. Behövs rep, sele etc så är det T5.

Jag vet att det finns många åsikter om det här, men jag tycker att det blir tydligt om man använder T faktorn till sådant som gäller att flytta på sig själv till olika platser. Medan D är svårigheter som inte har med förflyttningen att göra.

Cyklop är ett kul exempel. Det har egentligen inte med förflyttning att göra utan att kunna se något när man är där. Fast behöver man kombinera det med syrgastuber etc så blir det helt plötsligt en förutsättning för att kunna ta sig till platsen.

I slutändan är det bara du som kan bedöma hur svårt det är. Det finns alltid någon som kommer att tycka annorlunda.
Det låter som ett präktigt äventyr :-)
Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » tor jan 26, 2012 15:31

kung_gustaf skrev: En firningscache är ju inte speciellt svår om man kan repellera. Knappast en utmaning. Trädcache då börjar det luta åt T5.

/Christian

Du kan ju inte utgå ifrån vad du själv tycker. Du får ju inte logga din egen cache utan D/T-ratingen är ju till för de andra som kanske vill logga din cache. Firningscache = T5 oavsett om du själv tycker det är svårt eller inte. Man behöver klätter/firningsutrustning för att logga. Dessutom stor kunskap/erfarenhet av firning. Sätter du lägre så kanske du lockar dit folk som inte varken har utrustning eller kunskap om firning och då kan det sluta riktigt illa, och det vill du väl inte?

/clasf
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tor jan 26, 2012 15:38

Saker som kommer behövas är hittills:
Pannlampa
Cyklop=beror på men +T3,5 beroende på om man klarar utan
Firningsutrustning =T5
Bil Går säker med cykel/till fots?
UV-lampa =T5
Några verktyg=T5 (beroende på om det är de normala verktygen som finns i en bil)
Stege=T5

Något man MÅSTE tänka på är att alla ser det inte som NORMALT att ha med allt med fiskespö stegar klätterutrustning osv osv.. T-ratingen måste baseras på att man inget har med sig eller att det blir en antydan om vad man bör ha med..
Tex en cache i en stolpe 7m upp går att ta med ett 6Meters spö vilken rating får den om det är 9meter upp ? i min värld.. T5 båda såfort det inte finns en lösning på platsen
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tor jan 26, 2012 16:02

sydman skrev:Saker som kommer behövas är hittills:
Pannlampa
Cyklop=beror på men +T3,5 beroende på om man klarar utan
Firningsutrustning =T5
Bil Går säker med cykel/till fots?
UV-lampa =T5
Några verktyg=T5 (beroende på om det är de normala verktygen som finns i en bil)
Stege=T5

Något man MÅSTE tänka på är att alla ser det inte som NORMALT att ha med allt med fiskespö stegar klätterutrustning osv osv.. T-ratingen måste baseras på att man inget har med sig eller att det blir en antydan om vad man bör ha med..
Tex en cache i en stolpe 7m upp går att ta med ett 6Meters spö vilken rating får den om det är 9meter upp ? i min värld.. T5 båda såfort det inte finns en lösning på platsen
Med min syn på D/T är UV-lampa och verktyg inte en terrängfråga. (det hjälper inte till att flytta på cacharen)
Cacher gjorda för metspö borde exempelvis vara D5/T1 om man kan köra rullstol fram dit man behöver metspöt.
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor jan 26, 2012 16:33

kung_gustaf skrev:Jag har börjat jobba på en stor multi-mysterycache som innebär problemlösning, firnig, dykning, krypa i trånga utrymmen, UV, QR, stege, teamwork och mycket mer!

Målet är ändå tydligt, vet man med sig att man klarar attributen så ska man klara av cachen. Men den ska ju ändå vara redigt svår, men inte svår som att leta en nano i eifeltornet.

Vad tror ni? Är det en T5 och kanske d3,5 eller 4?

Att ta cachen är ett dagsjobb 8)

Kg
Enligt mitt sätt o se är detta en solklar 5/5.
Jag gjorde ett försök till "riktlinjer" för några år sedan efter en diskussion här på forumet. Jag sammanfattade tankarna som fanns just då iaf.
http://www.geocaching.n.nu/rating
Clownslayer
Geocachare

Inlägg av Clownslayer » tor jan 26, 2012 17:23

Den här listan på ratings finns på http://support.groundspeak.com/index.ph ... page&id=82 :

T1: Handicapped accessible
Terrain is likely to be paved, is relatively flat, and less than a 1/2 mile hike is required.
T2: Suitable for small children
Terrain is generally along marked trails, there are no steep elevation changes or heavy overgrowth. Less than a 2 mile hike required.
T3: Not suitable for small children
The average adult or older child should be OK depending on physical condition. Terrain is likely off-trail. May have one or more of the following: some overgrowth, some steep elevation changes, or more than a 2 mile hike.
T4: Experienced outdoor enthusiasts only
Terrain is probably off-trail. Will have one or more of the following: very heavy overgrowth, very steep elevation (requiring use of hands), or more than a 10 mile hike. May require an overnight stay.
T5: Extreme
Requires specialized equipment and knowledge or experience (boat, 4WD, rock climbing, SCUBA, etc.), or is otherwise extremely difficult.

Jag har en del cacher i träd bland annat där jag tolkat T-ratingen som
4: jag kan klättra till cachen utan problem
4.5: knepig klättring, men det går
5: Svår eller osäker klättring, utrustning krävs

Ett av träden ligger närmare T3-beskrivningen än den T4 den fått då trädet är extremt lättklättrat (trädet växer snett, så jag kunde promenera upp när jag placerade cachen), men det är ändå tillräckligt högt för att det ska vara otrevligt att ramla ner.

För dykning ser jag det som:
4: enkel fridykning
4.5: knepigare fridykning, men lätt att lokalisera det man söker (dvs borde räcka med ett dyk)
5: flaskor behövs för dyktiden (djupare och/eller mer söktid krävs)

D-ratings hamnar runt 1.5 på de flesta av mina trädcacher då man oftast kan se cachen från marken
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tor jan 26, 2012 17:36

Clownslayer skrev:Jag har en del cacher i träd bland annat där jag tolkat T-ratingen som
Ha ha!
Efter 11-11-11-rundan i Uppsala kan jag bara kommentera det så här:

Om du med "jag" avser dig själv, så finns det väl inga högre än T4... :lol: =D>

I övrigt håller jag helt med om din klassificering.
Bild
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » tor jan 26, 2012 17:56

Många Ö-cacher har ju 5 för att det krävs redskap typ båt eller att man simmar över...
så en undervattenscache skulle jag sätta 4,5 eller 5 på beroenda av placering...

Räknas badbrallor, cyklop eller simfötter som utrustning?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor jan 26, 2012 18:50

Solklar T5'a. D är svårt att sätta utan att veta hela bilden men verkar ligga mellan 3,5 och 5 på den info du gett, men att bara sätta till 5/5 slentrianmässigt känns rätt trist i mina ögon. Finns allt för många som inte alls är det.
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » tor jan 26, 2012 19:11

linsrille skrev:Solklar T5'a. D är svårt att sätta utan att veta hela bilden men verkar ligga mellan 3,5 och 5 på den info du gett, men att bara sätta till 5/5 slentrianmässigt känns rätt trist i mina ögon. Finns allt för många som inte alls är det.
Jo, men lite så känner jag också. Jag har väldigt svårt att ens komma på hur en D5 ska vara konstruerad? Någon form av knepig problemlösning/låsanordning på plats kanske?

Det det blir nog en T5 D4 av den här tror jag.
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor jan 26, 2012 19:24

linsrille skrev:Solklar T5'a. D är svårt att sätta utan att veta hela bilden men verkar ligga mellan 3,5 och 5 på den info du gett, men att bara sätta till 5/5 slentrianmässigt känns rätt trist i mina ögon. Finns allt för många som inte alls är det.
Men denna är väl ändå en klar 5/5?
Jag tittade på Groundspeaks ratings:
D5
A serious mental or physical challenge. Requires specialized knowledge, skills, or equipment to find cache.
T5
Requires specialized equipment and knowledge or experience (boat, 4WD, rock climbing, SCUBA, etc.) or is otherwise extremely difficult.
Där står ju klart o tydligt att det är en 5/5 om det behövs speciell utrustning.
Här räknas ju en hel radda med utrustning upp?
Pannlampa
Cyklop
Firningsutrustning
Bil
UV-lampa
Några verktyg
Tillgång till internet
QR-läsare
Kniv
Silvertejp
Stege
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem

Inlägg av Yngve Myrslok » fre jan 27, 2012 12:42

Clownslayer skrev:Den här listan på ratings finns på http://support.groundspeak.com/index.ph ... page&id=82 :

T1: Handicapped accessible
Terrain is likely to be paved, is relatively flat, and less than a 1/2 mile hike is required.
T2: Suitable for small children
Terrain is generally along marked trails, there are no steep elevation changes or heavy overgrowth. Less than a 2 mile hike required.
T3: Not suitable for small children
The average adult or older child should be OK depending on physical condition. Terrain is likely off-trail. May have one or more of the following: some overgrowth, some steep elevation changes, or more than a 2 mile hike.
T4: Experienced outdoor enthusiasts only
Terrain is probably off-trail. Will have one or more of the following: very heavy overgrowth, very steep elevation (requiring use of hands), or more than a 10 mile hike. May require an overnight stay.
T5: Extreme
Requires specialized equipment and knowledge or experience (boat, 4WD, rock climbing, SCUBA, etc.), or is otherwise extremely difficult.

Jag har en del cacher i träd bland annat där jag tolkat T-ratingen som
4.5: knepig klättring, men det går
5: Svår eller osäker klättring, utrustning krävs

Ett av träden ligger närmare T3-beskrivningen än den T4 den fått då trädet är extremt lättklättrat (trädet växer snett, så jag kunde promenera upp när jag placerade cachen), men det är ändå tillräckligt högt för att det ska vara otrevligt att ramla ner.

För dykning ser jag det som:
4: enkel fridykning
4.5: knepigare fridykning, men lätt att lokalisera det man söker (dvs borde räcka med ett dyk)
5: flaskor behövs för dyktiden (djupare och/eller mer söktid krävs)

D-ratings hamnar runt 1.5 på de flesta av mina trädcacher då man oftast kan se cachen från marken
Snyggt, denna har jag faktiskt letat efter men inet lyckats hitta. Så avancerade försöka har jag gjort ;)

Men det stora problemet är väl egentligen om ratingen skall ha en ,5 eller inte. Det måste ju vara väldigt ilten skillnad på ex en 4 och en 4.5.
Bild

Bild

Bild
Skriv svar