Hur kul är det...

Här diskuterar vi olika cacher
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Hur kul är det...

Inlägg av Yngve Myrslok » tis apr 03, 2012 14:11

att göra en svår cache som väldigt få kommer klara av att logga?

Jag har en idé till en cache som kommer vara riktigt svår att logga, skulle vilja genomföra idén bara för att se reaktioner...men samtidigt så vill man ju gärna att de cacher man lägger ut skall bli loggade och att så många som möjligt kommer ha tillgång till den...vilket blir svårt om det är...för svårt.

Ja, vad är då egentligen min fråga?
Jag vet inte riktigt...men något i stil som första meningen...är det kul att göra en cache som kommer vara väldigt svår att logga?
Finns det någon mening med det?
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fam Jägis
Geocachare

Re: Hur kul är det...

Inlägg av Fam Jägis » tis apr 03, 2012 14:14

Klart det är kul, ju större utmaning desto roligare (tycker jag då). Roligt att bevisa både för sig själv och för andra att man kan klara av något som tillsynes är "omöjligt" eller i alla fall mycket mycket svårt. Kan säga som så här, att så länge det inte utgör livsfara för någon är allt tillåtet.
Bild Bild

."Geocaching, just another way to die!"
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » tis apr 03, 2012 14:42

Om man var begränsad till att bara lägga ut en cache, då skulle jag göran en riktigt snygg och rolig cache, men lagom lätt så att så många som möjligt kunde glädjas av den och för att det är så roligt att läsa folks loggar... :wink:

Men nu är vi ju inte begränsade, du kan lägga ut så många du vill :!:
Jag har både svåra och lätta cacher i min repertoar... :lol:

Med andra ord, kör på bara :!:
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tis apr 03, 2012 14:50

De som lyckas logga cachen kommer ju bli riktigt stolta över att de lyckats med bedriften och vi andra får inse att man kan inte klara/logga alla cacher hur gärna man än vill :^o
berraasnobben
Föreningsmedlem

Inlägg av berraasnobben » tis apr 03, 2012 14:52

Att göra en cache som 2-3 st loggar per år ser jag ingen anledning att ha kvar.
Den kanske uppehåller en plats för en både roligare gömma och mer sevärd plats så nej fram för att mer får glädje av gömman.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tis apr 03, 2012 15:18

Självklart ska du lägga ut en svår eller två. För min del gillar jag utmanande cacher som går att ta utan redskap. Jag strävar efter att amn ska kunna ta mina burkar utan redskap även om man kanske måste ha det för att skapa och placera cachen.

Jag har både lätta och svåra cacher och det är oftast roligare att få loggar på de svåra. Mängden av loggar kompenseras med de lätta cacherna. Lätta cacher finns det ju ett överflöd av som bara kommer växa. Det är ofta de svåra som ger variation och upphov till diskussion, främjar samarbete osv. så mitt svar blir kort och gott: Höj ribban!
Bild
SilverSnake
Geocachare

Inlägg av SilverSnake » tis apr 03, 2012 18:55

Jag tycker det är kul att det finns cacher utmed hela spektrat. Jobbar själv just nu på en större serie mystar som alla kommer vara rejtade mellan D1 och D3. Men jag har varit med och byggt både fältpussel och hemmamystar som är D4+, loggat några 5/5 osv. Jag tycker att alla varianter har sin plats, målgrupp och nöje.

Har du en bra idé så ska du absolut agera på den. Ifall det är en riktigt svår myst behöver du ju kanske inte lägga finalburken mitt i stan, där någon annan kan tänkas vilja lägga något, utan sätt den i så fall på en riktigt tråkig plats strax utanför, så har man löst det problemet också. :)

Jag tycker att så länge man tycker idén är bra så ska den ut, hellre den kommer ut och några får nöjet att logga den. Går ju alltid arkivera / göra om, ifall man inte gillar resultatet av det senare. Bättre att prova och ångra sig än att inte prova alls!
Bild
FN-yxa
Geocachare

Inlägg av FN-yxa » tis apr 03, 2012 20:23

Jag har 2 cacher som är lite "svårare".
Varje gång man får en logg på dem så är det lite spännande att läsa loggen.

Den ena cachen verkar bli svårare med tiden. När jag skapade den var den inte svår men nu får jag själv leta noga för att "lösa" den.

/ FN-yxa
Bild
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem

Inlägg av benke.olsson » tis apr 03, 2012 22:30

Cacher är ju till för att loggas. Personligen tycker jag det är trevligare med en klurig mystery eller en intressant plats, än en cache som bara kommit till för att den är svårloggad. En T5:a som inte ger något mera än skavsår och svordomar är för mej inte värd något. Medan en vacker eller intressant plats, en klurig myst, som ger en aha-upplevelse eller en ovanlig burk är betydligt mer betydelsefulla för min cacingupplevelse, sett ur min synvinkel.
Bild
Bild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem

Inlägg av Yngve Myrslok » ons apr 04, 2012 13:28

Kul med all respons.

Det jag funderar på är en 1/5.
Det kommer inte vara några svårigheter att se burken eller veta vart den är...utan det är själva loggningen som kommer bli...svår.

Och det kommer då inte vara en T5 pga av vatten, som man med lätthet kommer kunna skutta över när det blir is.

Problemet är bara att hitta en bra plats att lägga ut den på...måste bli i lite skogig terräng =)
Bild

Bild

Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » ons apr 04, 2012 13:55

Du kan ju alltid fråga någon du känner som loggat många T5'or om han/hon sett något liknande upplägg för att få lite tips om upplägg :)
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » ons apr 04, 2012 14:05

clasf skrev:Du kan ju alltid fråga någon du känner som loggat många T5'or om han/hon sett något liknande upplägg för att få lite tips om upplägg :)
Bra tips! Du kanske känner någon :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem

Inlägg av Motorcycledude » ons apr 04, 2012 14:34

clasf skrev:Du kan ju alltid fråga någon du känner som loggat många T5'or om han/hon sett något liknande upplägg för att få lite tips om upplägg :)
Kan bara skriva under på den sista meningen. Det är alltid trist när det blir för många cacher av samma slag i ett område. Här i trakterna går det numera 563858 på dussinet av trädklättrarcacher och de enda variationerna på temat är väl i princip hur högt upp cachen sitter och hur usla grenar det finns.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons apr 04, 2012 16:27

Ett tips är att inte göra en T5 bara för att. Det är lätt att göra en cache som måste loggas med stege, men åtminstone i min värld är det ganska trist att bara resa en stege och är mer en materialcache än en utmaning. Har du ingen stege kan du inte logga den, och har du en stege blev det genast en 1/1'a. Hitta ett träsk nånstans istället :) Eller missförstod jag och det gällde D5 istället?
Bild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem

Inlägg av Yngve Myrslok » ons apr 04, 2012 16:48

Nä jag är medveten om att just T5:or varierar stort, VÄLDIGT stort.

Sedan är det ju hela stege/is som har fått ner T5:or till max T1....med detta i åtanke har jag försökt att lura på ngt som gör att det är en T5 oavsett årstid, sedan är dom flesta brorar...av någon anledning...=)...upptagna.

Men som någon Clasf nämnde...kanske skulle fråga en van T5 jägare om mitt upplägg skulle funka....undra vart jag skall få tag på en sådan ...*um*...

;-)
Bild

Bild

Bild
Skriv svar