Måste en loggremsa ha en behållare?

Här diskuterar vi olika cacher
Petmyr
Geocachare
Måste en loggremsa ha en behållare?

Inlägg av Petmyr » mån nov 19, 2012 0:24

Jag bara undrar, eller kan liksom gömman i sig vara det man skriver på?

En behållare måste ju ha en loggremsa, men kan en loggremsa vara utan behållare?
sydman
Geocachare

Re: Måste en loggremsa ha en behållare?

Inlägg av sydman » mån nov 19, 2012 1:05

Nupp..har stött på flera där cachen i sig är den "vanliga" loggen
Bild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare

Inlägg av Frudden » mån nov 19, 2012 8:07

Visst kan en logg vara utan behållare. Jag har signerat både tegelpannor och bräder.

// Fredrik W
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » mån nov 19, 2012 9:49

Nej
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare

Inlägg av Urzuz » mån nov 19, 2012 9:57

Med risk för att spoila min egen cache: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC36KPG

Halmstads största "loggsheet" :mrgreen:
Bild

Bild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem

Inlägg av Yngve Myrslok » mån nov 19, 2012 10:07

Nu har ju många redan svarat, men nej.
Jag som så många andra har singerat lite av varje, plåtbitar, plankor, skyltar...
Bild

Bild

Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » mån nov 19, 2012 10:58

Jag loggade en kul i Wien. Man skriver med tuschpenna på den vita "arken".

http://coord.info/GC1T7JF

Bild
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » mån nov 19, 2012 21:48

Löjan skrev:Nej
Kanske ska förtydliga mig lite. Det jag svarade på var var inte trådens rubrik, utan frågan i första inlägget.
Petmyr skrev:kan en loggremsa vara utan behållare?
Enligt guidelines och solklart enligt internationell reviewerpraxis är det inte tillåtet med en loggbok utan behållare. Om reviewern vet om att behållare saknas kan cachen inte godkännas. Sedan är det en annan sak att det inte finns tydligt definierat vad en behållare är, men det är inte att signera en pinne.

Jag hade själv i god tro en cache utan behållare som publicerades innan jag blev reviewer, men den arkiverade jag raskt.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån nov 19, 2012 22:27

Löjan skrev:
Löjan skrev:Nej
Kanske ska förtydliga mig lite. Det jag svarade på var var inte trådens rubrik, utan frågan i första inlägget.
Petmyr skrev:kan en loggremsa vara utan behållare?
Enligt guidelines och solklart enligt internationell reviewerpraxis är det inte tillåtet med en loggbok utan behållare. Om reviewern vet om att behållare saknas kan cachen inte godkännas. Sedan är det en annan sak att det inte finns tydligt definierat vad en behållare är, men det är inte att signera en pinne.

Jag hade själv i god tro en cache utan behållare som publicerades innan jag blev reviewer, men den arkiverade jag raskt.
Jag tror det är viktigt att kolla vad avsikten är med en regel. I detta fallet kan jag se flera anledningar och tar ett par exempel:

* En papperslapp instucken mellan ett par brädor är ingen vidare cache ur hållbarhetssynpunkt.
* En cache där ett plank är loggboken är det samma som skadegörelse om inte ägaren är införstådd.

Det finns ändå fall som jag tror tom allsmäktige Jeremy skulle godkänna, som ett magnetband med skrivbar baksida t.ex. Jag kan känna att reglerna övertolkas till det absurda i många fall. Visst kan jag förstå om du som reviewer vill föregå med gott exempel men gjorde din cache någon skada eller var den undermålig på något sätt?
Om jag skulle ha en sådan cache ute eller om jag kommer att ha i framtiden är jag ganska säker på att inte groundspeak kommer och drar mig i örat, och det tror jag inte nån reviewer gör heller om ni skulle få nys om det. Sen kanske ni tvingas arkivera den men då hoppas jag det beror på nån viktigpetter som inte kan hålla truten och inte något tvångsmässigt beteende i korrekt uppförande mot groundspeak.

I all välmening.
Bild
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » mån nov 19, 2012 22:41

Du skriver klokt som vanligt, linsrille.
/Löjan
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare

Inlägg av Frudden » tis nov 20, 2012 9:45

Vad våra reviewers inte har förstått är att Groundspeaks regler är GUIDELINES, det står det uttryckligen, alltså RIKTLINJER - inte LAGAR!

// Fredrik W
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » tis nov 20, 2012 10:04

Frudden skrev:Vad våra reviewers inte har förstått är att Groundspeaks regler är GUIDELINES, det står det uttryckligen, alltså RIKTLINJER - inte LAGAR!

// Fredrik W
Jag upplever att dom förstått det då jag sällan har problem med dom som inte går att lösa, i alla fall dom Svenska rewiverna... :D

För att återgå till första posten, så gäller det att det klart framgår vad som är loggen, så att det inte blir(som jag hört) på vissa powertrails, där folk inte hinner leta efter burken utan sätter sin klisterlapp på närmsta tänkbara objekt....
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » tis nov 20, 2012 10:58

Kan en gästbok vara loggboken?
Många kojor eller sevärdheter har en gästbok och då är det bara att ge koordinaten till själva byggnaden och då finns ingen behållare men något att skriva på.
Vad säger reglerna om det?
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » tis nov 20, 2012 13:08

bonde456 skrev:Kan en gästbok vara loggboken?
Många kojor eller sevärdheter har en gästbok och då är det bara att ge koordinaten till själva byggnaden och då finns ingen behållare men något att skriva på.
Jag vet inte vad reglerna säger...
Däremot tycker jag att man då får vara tydlig med att det inte är en "normal" loggbok utan att det faktiskt handlar om att skriva sitt nick i gästboken.

Syftet är väl inte att med en sådan gömma att "krångla till det" för GeoCacharen, utan det handlar väl mer om att man vill visa upp stugan/vindskyddet eller vad det nu må vara för plats där det då även finns en gästbok.

Det krångliga blir väl när gästboken försvinner eller tar slut, är det Cache-Ägaren som ansvarar för att det kommer dit en ny gästbok eller...?

Synd om GeoCachare håller på och letar och sedan inte hittar något pga att informationen är dålig.

.
stenll
Geocachare

Inlägg av stenll » tis nov 20, 2012 13:20

bonde456 skrev:Kan en gästbok vara loggboken?
I så fall ÄR väl gästboken själva loggboken. Och då är cacheägaren ansvarig för att cachen underhålls med ny loggbok om så behövs.

Det bör också klart framgå av "loggboken" att det är en loggbok. Mugglare får ju skriva i våra loggböcker om de hittar den så det borde väl vara ok att mugglare skriver i gästboken som är cachens loggbok också?

Sen finns det ju andra guidelines om hur och var loggboken får placeras...
Bild Bild
Skriv svar