Inaktivera sjöcache vintertid - OK?

Här diskuterar vi olika cacher
troxy.net
Ny i forumet
Efternamn:Konow Hoffman
Förnamn:Emil
Inaktivera sjöcache vintertid - OK?

Inlägg av troxy.net » tor jan 31, 2013 22:14

Min gömma ligger i en sjö. Nu när isen ligger spegelblank söker sig cachare dit för att slippa bada.
Egentligen la vi ut denna cache i sjön för att visa upp badplatsen och uppmuntra till bad.
Anses det som dålig stil om jag inaktiverar gömman tills isen smält?
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn:Larsson
Förnamn:Ingemar

Re: Inaktivera sjöcache vintertid - OK?

Inlägg av 1000sjöar » tor jan 31, 2013 22:37

Dålig stil och dålig stil, vet inte vad man ska kalla det. En gömma lägger man väl inte i första hand ut för sin egen skull. Det är upp till var och en att logga den när och hur man själv tycker är lämpligt. Var glad för att någon vill logga den öht. En fin vinterdag på en gnistrande is kan för många locka mer än en badstrand. Hör själv till den skaran. :D Ett litet önskemål från min sida är att gömmer man på en ö så göm den med tanke om att den ska kunna hittas även då det är snötäckt mark. Med tanke på att en ö-cache i många fall loggas vintertid=is/snö.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare
Efternamn:Larsson
Förnamn:Leif

Inlägg av LeiLar » tor jan 31, 2013 22:50

troxy.net skrev:Min gömma ligger i en sjö. Nu när isen ligger spegelblank söker sig cachare dit för att slippa bada.
Egentligen la vi ut denna cache i sjön för att visa upp badplatsen och uppmuntra till bad.
Anses det som dålig stil om jag inaktiverar gömman tills isen smält?
Se denna: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC319KD
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn:Ageby
Förnamn:Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor jan 31, 2013 22:58

Troxy...
Självklart ska du inte inaktivera gömman i sjön Gömmaren... ;-)

Det är självklart så att isen kommer att nyttjas för att gå "på vattnet" de fåtal meter som behövs för att komma till den lilla-lilla-mini ön

Det är ju detta som är tjusningen med cacher som ligger på sådana ställen, ibland kan man få simma och ibland kan man gå.
Den större delen av året är det ju inte "badväder" och under en viss del av året är det dessutom is.

Dessutom ligger den nära mina hemma-koordinater och jag är en utav dem som har den på bevakning.

.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn:Hulterstrom
Förnamn:Anders

Inlägg av team@ » fre feb 01, 2013 0:00

Enda vettiga skälet till att inaktivera en cache är att det är något som gör att den inte går att logga.

En undervattenscache är ofta till exempel svårloggad på vintern. Men den är inte OMÖJLIG att logga. Så den skall inte inaktiveras heller.
En burk som däremot hamnar på ett tillfälligt avspärrat område (bygge, polis, olycka ..) bör däremot absolut inaktiveras för att undvika att dra folk in på förbjudet område.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn:Robert
Förnamn:Holmgren

Inlägg av sydman » fre feb 01, 2013 9:03

Det blir "billiga" högre T-faktor loggar på vintern och det som man ev vill visa/utsätta cacaharna finns inte då..jag har en som jag plockar in under vintern, men mest av praktiska skäl special bygge och skridskoåkande barn som mugglat en gång då halva konstruktionen försvann..
Bild
mintolux
Geocachare
Efternamn:Patrik
Förnamn:Österberg

Inlägg av mintolux » fre feb 01, 2013 9:11

Synd att man inte kan tidsbestäma T ratingen, sänka den när isen ligger och höja när det är rinnande vatten.
Det kanske kommer, dock långt fram. Kommer att kräva mer avancerade och större databaser
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn:Ageby
Förnamn:Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre feb 01, 2013 9:49

När det gäller D- och T-ratingen så är det så att dessa värden kan kännas högre på vintern jmf med sommaren på en massa andra typer av gömmor.

Det är ganska få gömmor under en sten/rot i skogen som loggas då det är rejält med snö.
Cachen "Trollskogen" http://coord.info/GL9WVJF9

Men inte har vi speciellt mycket diskussioner kring att förändra de gömmornas rating.

Det är ett givande och tagande, ibland är vissa enklare och ibland svårare.

.
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » fre feb 01, 2013 10:54

Jag har en cache på en ö som jag låter vara igång på vintern. Har faktiskt inte ens haft en tanke på att inaktivera den bara för att folk inte ska kunna ta sig till den utan båt. Fast i gengäld ligger den gömd så att den på vintern täcks av minst en meter snö. :) Inte för att det är någon överdriven rusning till den... http://coord.info/GC2BC21
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn:Dahlberg
Förnamn:Henrik

Inlägg av doffy_74 » fre feb 01, 2013 12:02

Jag har sett ö-cachers T-rating ändrats vintertid, jag tycker det egentligen är rätt. Ö-cachar är bland de enklaste man kan logga vintertid. Ett problem är att den D/T-rating som cachen hade när den loggades inte sparas (om du inte tex använder GSAK och låser D/T-kolumnerna för uppdatering vid import av myfinds). Både gc.com och project-gc visar väl den D/T-ratingen som cachen har exakt nu? Sånt har vållat problem för full-D/T-matrix-jägare förr...
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn:Hulterstrom
Förnamn:Anders

Inlägg av team@ » fre feb 01, 2013 12:08

doffy_74 skrev:Jag har sett ö-cachers T-rating ändrats vintertid, jag tycker det egentligen är rätt. Ö-cachar är bland de enklaste man kan logga vintertid. Ett problem är att den D/T-rating som cachen hade när den loggades inte sparas (om du inte tex använder GSAK och låser D/T-kolumnerna för uppdatering vid import av myfinds). Både gc.com och project-gc visar väl den D/T-ratingen som cachen har exakt nu? Sånt har vållat problem för full-D/T-matrix-jägare förr...
Om systemet hade kunnat hantera dynamiska ratingar hade det kanske varit skoj. Nu blir det bara kaos om man ändra rating fram och tillbaka... Ett bra tips är att låta bli att ändra.

Geocaching är ändå inte en machotävling där flest höga T-poäng vinner så vad spelar det för roll om någon får några "enkla" hög-T loggar. De som vill tävla i T föår gärna göra det men då får de själva hålla koll på hur tuffa de egentligen är.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn:Ankarcrona
Förnamn:Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » fre feb 01, 2013 12:18

Om du ändrar T-rating så ändras den för alla som loggat cachen tidigare. :oops:
DVS om någon loggat den på sommaren med T5 och du på vintern ändrar till T2 då kommer hans statistik att ändras till T2. #-o

Lite taskigt om någon försökt fylla sin D/T bricka, kanske och åkt långväga för att ta just din T5 eller annan ovanlig D/T om de ett halvår senare får Terrängen ändrad... :^o

Jag skulle inte bli så glad....

Dock så har jag sjäv velat ändra D/T på en av mina cacher som jag tyckt var satt för högt, drog ett mail till de få som loggat den men eftersom någon av dem inte gillade idén så får D/T vara kvar... 8)

Som sagt, tänk på att ändrar du D/T då ändras den för alla som loggat cachen tidigare...
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » fre feb 01, 2013 12:35

team@ skrev:Om systemet hade kunnat hantera dynamiska ratingar hade det kanske varit skoj. Nu blir det bara kaos om man ändra rating fram och tillbaka... Ett bra tips är att låta bli att ändra.
Den dag de dynamiska ratingarna kommer, glöm inte att höja under-sten-cacher vid stigar i skogen som är 1,5 på sommaren och kanske 2,5-3 på vintern beroende på snötäcke. ;) Det kommer att bli ett himla jobb i södra Sverige där det kan vara snöstorm ena dagen och barmark nästa. :roll:

Fast egentligen ska väl T-ratingen sättas efter den enklaste vägen till cachen? Om man väljer att klättra upp för ett stup istället för att ta stigen upp på andra sidan av berget så får man s.a.s. skylla sig själv. Det samma kanske borde gälla om man väljer att ta ö-cacher när isen inte bär.
team@ skrev:Geocaching är ändå inte en machotävling där flest höga T-poäng vinner så vad spelar det för roll om någon får några "enkla" hög-T loggar. De som vill tävla i T föår gärna göra det men då får de själva hålla koll på hur tuffa de egentligen är.
=D>

(Edit: Fixade rätt namn på citaten.)
Senast redigerad av 1 d3bjorn, redigerad totalt 0 gånger.
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » fre feb 01, 2013 13:19

Jag tycker inte du ska inaktivera din ö-cache bara för att folk inte loggar på det vis du har tänkt dig.

Is-caching är en rolig del av den annars så tråkiga vintersäsongen och det är trots allt en utmaning att gå på isen också.
Långt ifrån alla är, med all rätt, trygga med att gå ut på okända isar. Det kräver både kunskap, utrustning och lite timing.
Här i småland varierar veckorna med duglig is från 0 till 10-12 st.. Vissa år lägger sig isen aldrig, så att logga på vintern är inget man kan räkna med. Ibland blir det en helg eller två, då måste man passa på. Och vissa år ligger isen i flera månader.
Förstår dock att det är andra förutsättningar längre norrut..

Angående T-rating så är den givetvis där för att berätta om hur svårt det är att ta sig till cachen och inte för att göra statistikjägarna nöjda. Är man seriöst ute efter full D/T Matrix kan man låsa sina loggade burkar i GSAK eller på annat vis hålla koll.
Jag tror dock att man ska vara väldigt försiktig med att ändra rating p.g.a. isförhållanden. För även om det alltid är den enskildes ansvar att kolla så kan det vara dumt att signallera "nu håller isen" genom att sänka T-rating.
Bild Bild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn:Dahlin
Förnamn:Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » fre feb 01, 2013 13:47

uetp skrev:Jag tror dock att man ska vara väldigt försiktig med att ändra rating p.g.a. isförhållanden. För även om det alltid är den enskildes ansvar att kolla så kan det vara dumt att signallera "nu håller isen" genom att sänka T-rating.
=D>
Bild
Bild
Skriv svar