Liten knuff på myst

Här diskuterar vi olika cacher
Honiara
Geocachare
Liten knuff på myst

Inlägg av Honiara » mån apr 21, 2014 13:24

Hej!
Jag ber inte om en total lösning men en liten knuff;-)
Jag är nybörjare med "mystar" och fattar inte alltid hur man ska tänka. Jag har lyckats lösa några där det liksom har varit uppenbart hur man ska räkna fram de nya koordinaterna.
Denna: http://www.geocaching.com/geocache/GC2K ... ra-station
passerar jag ganska ofta och har spanat på en del. Men jag fattar inte; hur ska man få fram de rätta koordinaterna? (Det finns ju ingen geochecker att kolla med heller). Så om någon kan ge mig en liten knuff hur man ska tänka så blir jag jätteglad!

Med vänlig hälsning
Honiara
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Re: Liten knuff på myst

Inlägg av Sillen » mån apr 21, 2014 15:26

Kul att fler fastnar för nystar. Jag kan försöka hjälpa dig igång om du vill. Just denna har jag inte löst själv då min tolkning är att det är en bonus till övriga coacher som finns på den sidan av ett monopolspel.
Bild
Bild
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » mån apr 21, 2014 19:44

Sillen skrev:Kul att fler fastnar för nystar. Jag kan försöka hjälpa dig igång om du vill. Just denna har jag inte löst själv då min tolkning är att det är en bonus till övriga coacher som finns på den sidan av ett monopolspel.
Hej! Ja, som sagt jag behöver lite hjälp!
Om det är så som du beskriver så tycker jag att det är väldigt dåligt att det inte står så i beskrivningen!!

Med vänlig hälsning
Honiara
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » mån apr 21, 2014 20:41

Det framgår inte i "klartext" på cachens sida hur man kommer fram till den.

Den cachen + ytterligare ca 40 st tillhör ett stort event som genomfördes den 2 april 2011.
Eventnamnet: "Back in Business 2011" http://coord.info/GC2KBVA

På cachen "Södra station" finns det en bild på ett monopolspel vilken är länkad till http://cachopol.ddns.net/ och om du klickar på gatorna som finns på monopolspelet så kommer du till de cacherna.

Du kan också läsa lite på UnclePennyBags Profilsida
http://coord.info/PR4T980

Här kan du se listan på cacherna som är utplacerade för BIB 2011
http://www.geocaching.com/seek/nearest. ... ePennybags
Via denna lista ser du även enkelt vilka du själv har loggat (de har en glad gubbe).

Om du läser beskrivningarna till de cacherna som ingår i "BIB 2011" så kan du se lite bättre hur det "hänger ihop".
Man måste ta ett antal cacher i samma färg som leder till... osv... och därefter får man ihop koordinaterna till Stations-Cacherna.

Kolla runt lite på cacherna som och det du måste börja med är att logga de enskilda gatorna och samla ledtrådarna som finns i cachebehållarna/loggremsan.

Hoppas att det klarnar efter att du har kollat runt en del...

.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån apr 21, 2014 20:49

Honiara skrev:
Sillen skrev:Kul att fler fastnar för nystar. Jag kan försöka hjälpa dig igång om du vill. Just denna har jag inte löst själv då min tolkning är att det är en bonus till övriga coacher som finns på den sidan av ett monopolspel.
Hej! Ja, som sagt jag behöver lite hjälp!
Om det är så som du beskriver så tycker jag att det är väldigt dåligt att det inte står så i beskrivningen!!

Med vänlig hälsning
Honiara
Vad det gäller om det är dåligt eller ej ger jag mig inte in på då det finns info om man söker runt lite, så som Mats beskriver. Sedan är det en annan sak hur mycket och vad som ska framgå av mystar och där skiljer sig åsikterna åt. Fast det var inte det som diskuteras här.

Jag vet inte vart du bor och kan därför inte hjälpa dig med tips på bra mystar att börja med men jag brukar rekommendera folk att öppna många mystar för då hittar du den som "talar" till dig. Sedan ska du se D ratingen som en ledtråd på hur svår mysten är men det är inte ovanligt att jag inte får till D2,5 som jag tycker oftast är de svåraste mystarna.

Vill du ha mer stöd och någon som puffar dig lite framåt så PM:a så gör jag ett försök. Jag tycker inte att man diskuterar andras mystar och defenitivt inte på ett forum. Vad det gäller mina egna får folk gärna samarbeta då det ger gemenskap.
Bild
Bild
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » tis apr 22, 2014 17:00

Hej!
Ok, då verkar det vara så att denna inte går att lösa utan att ha tagit en massa andra....Jag tycker nog att det kan stå på cachesidan...

Jag har kollat runt på en hel del mystar och vissa är väldigt svåra...Vad jag hade hoppats på gällande denna var bara ett litet tips på hur man ska tänka, och det har jag fått nu; att jag måste logga andra i samma serie! ;-)

Här är tre nära mig som jag inte heller fattar hur jag ska tänka så om någon vill knuffa mig lite här så är det ok!
http://www.geocaching.com/geocache/GC2F4VG_colourful
http://www.geocaching.com/geocache/GC2F ... urreservat
http://www.geocaching.com/geocache/GC33 ... tbrinks-ip

Som sagt, jag ber inte om någon full lösning utan bara en hint om hur man ska tänka...

Med vänlig hälsning
Honiara
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » tis apr 22, 2014 17:03

Sillen skrev:[ Jag tycker inte att man diskuterar andras mystar och defenitivt inte på ett forum. Vad det gäller mina egna får folk gärna samarbeta då det ger gemenskap.
Jag hoppas att inte någon tar illa upp att jag nämner vissa caher här. Dessa caher är bara exempel på typer av mystar som jag inte förstår...;-)
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » tis apr 22, 2014 17:46

Varför nämner inte forumreglerna hur man bör bete sig beträffande mysterys?
En slags netikett finns men den går nog inte att hitta i skrift.
BildBild
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem

Inlägg av Justis » tis apr 22, 2014 19:52

Honiara skrev:Jag hoppas att inte någon tar illa upp att jag nämner vissa cacher här. Dessa cacher är bara exempel på typer av mystar som jag inte förstår...;-)
Det finns Myst-serier som ger en bred bild av tänkbara lösningsalternativ, exempelvis Mystarna i Silverskogen (vid Norrköping).
I söndags tog jag (med ett litet kompisgäng) Sundins 18 Mystar i Älta söder om Stockholm. Även de var kanonfina, olika svårighetsgrad.
Jag har tagit ganska många Mystar, och om du mejlar mej med GC-numren på några som du ser att jag tagit så kan du få en hint, mer eller mindre "grov" efter ditt val.
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » tis apr 22, 2014 20:43

bonde456 skrev:Varför nämner inte forumreglerna hur man bör bete sig beträffande mysterys?
Det verkar som om jag brutit mot någon oskriven regel, det var inte meningen...
Jag ville som sagt bara ha lite hjälp hur man ska tänka. Jag antar att många andra också behövt någon som visar dem hur man gör i början...Och att ett eventuellt svar kunde hjälpa andra också...
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tis apr 22, 2014 20:54

Honiara skrev:
bonde456 skrev:Varför nämner inte forumreglerna hur man bör bete sig beträffande mysterys?
Det verkar som om jag brutit mot någon oskriven regel, det var inte meningen...
Jag ville som sagt bara ha lite hjälp hur man ska tänka. Jag antar att många andra också behövt någon som visar dem hur man gör i början...Och att ett eventuellt svar kunde hjälpa andra också...

Jag försökte ge dig stöd genom att du skulle öppna många olika mystar och se vilka som talar till dig. Du fick även tips från Justis som tipsade om Silverskogen, många mystar som är snygga och relativt lätta. Annars kan du göra försök med mina Ekpg rookie mystar där det till och med står i beskrivningen att man får kontakta mig om man kör fast!

Dock tror jag inte du får tips här på hur du löser mystarna du pekar på, förhoppningsvis inte på FB heller!
Bild
Bild
mickecamino
Geocachare

Inlägg av mickecamino » tis apr 22, 2014 20:59

Hej och välkommen till Geocachingens mystar.
Här är en bra myst som förklarar lite hur du ska tänka, passande nog heter den How Do I Solve All These &#$@! Puzzle Caches?
http://coord.info/GC25WQJ

Sen kan du titta på denna serie av FN-yxa:
http://www.geocaching.com/bookmarks/vie ... 0b68a562ce

Lycka till,
Micke
Bild
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » tis apr 22, 2014 21:35

Team vildmark har skrivit ett blogginlägg här om några olika tillvägagångssätt för att hitta lösningar på mystar.
Den som söker hittar ofta något annat
Användarvisningsbild
lillfiluren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av lillfiluren » ons apr 23, 2014 8:46

Som ägare till just södra station så har jag inget emot att någon förklarar öppet hur det hela hänger ihop. Känner man till hela serien (se länkarna som Mats postade) så är det ganska tydligt, men taget ur sitt sammanhang kan det förstås verka väldigt förvirrande för en nybörjare. Sorry. Vi har blivit lite bättre med åren (se serierna bib12, 13 och 14). Meningen är ju inte att delfinalerna skall vara svåra att begripa, bara att man skall vara tvungen att logga lite andra cacher först. När det gäller riktiga kluringar håller jag med sillen att det inte är lämpligt att posta ledtrådar i ett öppet forum. Det allra bästa är att kontakta cacheägaren direkt. Dom flesta av oss hjälper mer än gärna till att hjälpa både nybörjare och gamla rävar som sillen på traven när ni kör fast. En förutsättning för min del är att ni förklarar vad ni kommit fram till hittills och vad ni provat. Då är det mycket lättare att ge en bra ledtråd.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Bild
Skriv svar