Tips till nybörjare

Här diskuterar vi olika cacher
qin4st
Ny i forumet
Tips till nybörjare

Inlägg av qin4st » tis apr 22, 2014 16:05

Hej alla cachare
Jag är HELT grön på detta. Tycker det verkar kul och så... Provat fyra cachar nu och hittat två av dem. Tycker det är oerhört frustrerande att inte hitta. Idag var jag i Åhus på ett ärende och passade på att besöka en cache. Jag letade i över en timme utan att hitta :evil:
Har en app på mobilen som hjälpmedel som heter Geocaching Intro. Visar karta och plingar till när man närmar sig målet, visar kompas och pil men antal meter i riktning mot målet. Problemet är när man närmar sig målet så pekar pilen åt alla håll och metarna kan skilja från 20 till 1 meter. Idag till och med över en km till cache :?: Höll på att bli knäpp idag men jag fick bara ge upp. Finns det någon bättre app eller är det bara gpsen på fånen som är kass? Eller det kanske är jag som är kass? Dagens cache hade svårighetsgrad 2/5 så det ska väl inte vara helt omöjligt, tycker man. Undrar då hur svåra är de som har 5/5 Får nog bara gå och dra något gammalt över mig och börja med frimärken eller soduko eller nått
magujo
Geocachare

Re: Tips till nybörjare

Inlägg av magujo » tis apr 22, 2014 16:59

Hej och välkommen till en ny hobby.

Nu har jag inte koll på hur bra olika caching-appar är eller fungerar så det överlåter jag till någon annan att svara på.

Däremot kan jag säga angående D/T faktorn 2/5 att första siffran 2 anger hur svårt det är att hitta cachen, alltså rimligtvis förhållandevis lätt medan andra siffran 5 anger hur svårt det är att ta sig fram till gömman, alltså jättesvårt oftast krävs det också någon form av specialutrustning.

Jag tittade lite på cacherna i Åhus och jag tror att jag vet vilken cache det handlar om och då gissar jag på att du inte varit på rätt plats. För tittar man på attributen (finns angivna på cachens sida) finns bland annat följande attribut angivna: Simning kan krävas och båt kan krävas.
Den som söker hittar ofta något annat
rispananna
Geocachare

Inlägg av rispananna » tis apr 22, 2014 20:09

Här kommer lite tips från mig. Jag tycker nästan att jag fortfarande är nybörjare. Men när jag ville få kläm på det hela så gjorde jag följande:
* tittade på mitt närområde eller där jag kunde få cacheguidning efter de som var lätta att hitta (1) och de som hade lätt terräng (1) - med viss variation uppåt
* lärde känna appen på dessa och kunde bli glad när jag hittade micros på stolpar längs vägen
* läste cachens beskrivning och tidigare loggar för att få grepp om gömmans läge och svårighet (jag valde så klart de som många sa var lätthittade för att jag skulle lära mig tänket)
* tog med mig cacheingsällskap
qin4st
Ny i forumet

Inlägg av qin4st » tis apr 22, 2014 21:15

magujo skrev:Hej och välkommen till en ny hobby.

Nu har jag inte koll på hur bra olika caching-appar är eller fungerar så det överlåter jag till någon annan att svara på.

Däremot kan jag säga angående D/T faktorn 2/5 att första siffran 2 anger hur svårt det är att hitta cachen, alltså rimligtvis förhållandevis lätt medan andra siffran 5 anger hur svårt det är att ta sig fram till gömman, alltså jättesvårt oftast krävs det också någon form av specialutrustning.

Jag tittade lite på cacherna i Åhus och jag tror att jag vet vilken cache det handlar om och då gissar jag på att du inte varit på rätt plats. För tittar man på attributen (finns angivna på cachens sida) finns bland annat följande attribut angivna: Simning kan krävas och båt kan krävas.
Tack så mycket. Det känns som om det blir en hobby som kommer växa och stanna länge i mitt liv. Det är mycket att lära och uppäcka.
Med 2/5 menar jag Difficulty 2 av 5. Teräng skulle vara 1,5. Lite förvirring av begreppen här. Ber om ursäkt för det :oops: Cachen heter Ålavandring # 6 Nilsaboden. Den ska vara på en tomt (Där man har tillåtelse att gå in på) Tomten är full med fisknät och plastbackar och allsköns "bråte" Här finns hur många gömställen som helst och jag förstod inte ledtrådarna.

Bra info ändå. Tack för det
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem

Inlägg av -Beast- » tis apr 22, 2014 21:15

Vilka appar som är bäst beror på om du kör iOS eller Android samt vem du frågar.
Men apparna i sig påverkar inte mottagningen av GPS-signalen, där är det mer telefonen som spelar roll. Olika telefoner är olika bra på att med hög noggrannhet visa var du är.
Väder och vind samt omgivningen påverkar också noggrannheten, moln kan störa signalen liksom träden i en skog. Inne i stan kan signalerna studsa mellan husen.
Teoretiskt borde du få bäst noggrannhet en molnfri dag på ett öppet fält, möjligen med hög luftfuktighet.
Verklighet och teori stämmer inte alltid överens, jag har aldrig haft så hög noggrannhet med min telefon som när jag var ute i en snöstorm...

Ett tips är att skaffa en app där man kan få fram satellitbild då kan man ibland se ungefär var man ska leta även om telefonen är osäker på din position. Funkar dock inte så bra i skogen då det kan vara svårt att se vilket träd som är vilket.
Har du Android så är nog c:geo och Neongeo de som är mest populära, båda dessa kan visa satellitbild. Lämplig app för iOS får någon annan svara på eller så kan du söka här på forumet, det har diskuterats förut.
Bild Bild
qin4st
Ny i forumet

Inlägg av qin4st » tis apr 22, 2014 21:20

rispananna skrev:Här kommer lite tips från mig. Jag tycker nästan att jag fortfarande är nybörjare. Men när jag ville få kläm på det hela så gjorde jag följande:
* tittade på mitt närområde eller där jag kunde få cacheguidning efter de som var lätta att hitta (1) och de som hade lätt terräng (1) - med viss variation uppåt
* lärde känna appen på dessa och kunde bli glad när jag hittade micros på stolpar längs vägen
* läste cachens beskrivning och tidigare loggar för att få grepp om gömmans läge och svårighet (jag valde så klart de som många sa var lätthittade för att jag skulle lära mig tänket)
* tog med mig cacheingsällskap
Tack för alla tips. Ska göra så som du skriver. Idag blev det en spontan-cache och jag gjorde dålig research innan.
qin4st
Ny i forumet

Inlägg av qin4st » tis apr 22, 2014 21:23

-Beast- skrev:Vilka appar som är bäst beror på om du kör iOS eller Android samt vem du frågar.
Men apparna i sig påverkar inte mottagningen av GPS-signalen, där är det mer telefonen som spelar roll. Olika telefoner är olika bra på att med hög noggrannhet visa var du är.
Väder och vind samt omgivningen påverkar också noggrannheten, moln kan störa signalen liksom träden i en skog. Inne i stan kan signalerna studsa mellan husen.
Teoretiskt borde du få bäst noggrannhet en molnfri dag på ett öppet fält, möjligen med hög luftfuktighet.
Verklighet och teori stämmer inte alltid överens, jag har aldrig haft så hög noggrannhet med min telefon som när jag var ute i en snöstorm...

Ett tips är att skaffa en app där man kan få fram satellitbild då kan man ibland se ungefär var man ska leta även om telefonen är osäker på din position. Funkar dock inte så bra i skogen då det kan vara svårt att se vilket träd som är vilket.
Har du Android så är nog c:geo och Neongeo de som är mest populära, båda dessa kan visa satellitbild. Lämplig app för iOS får någon annan svara på eller så kan du söka här på forumet, det har diskuterats förut.
Ok. Jag har en Ajfån 5. Ska kolla runt lite
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » tis apr 22, 2014 21:53

qin4st skrev:Tack så mycket. Det känns som om det blir en hobby som kommer växa och stanna länge i mitt liv. Det är mycket att lära och uppäcka.
Med 2/5 menar jag Difficulty 2 av 5. Teräng skulle vara 1,5. Lite förvirring av begreppen här. Ber om ursäkt för det :oops: Cachen heter Ålavandring # 6 Nilsaboden. Den ska vara på en tomt (Där man har tillåtelse att gå in på) Tomten är full med fisknät och plastbackar och allsköns "bråte" Här finns hur många gömställen som helst och jag förstod inte ledtrådarna.

Ajdå, då missförstod jag dig. För att se om du var och letade på ungefär rätt ställe kan du på cachesidan klicka på länken "View Larger Map" vid kartan och sedan välja satellit så ser du hur det ser ut där cachens koordinater pekar.
Den som söker hittar ofta något annat
qin4st
Ny i forumet

Inlägg av qin4st » tis apr 22, 2014 22:34

magujo skrev:
qin4st skrev:Tack så mycket. Det känns som om det blir en hobby som kommer växa och stanna länge i mitt liv. Det är mycket att lära och uppäcka.

Ajdå, då missförstod jag dig. För att se om du var och letade på ungefär rätt ställe kan du på cachesidan klicka på länken "View Larger Map" vid kartan och sedan välja satellit så ser du hur det ser ut där cachens koordinater pekar.
Lugnans. Det är jag som inte lärt mig språket ännu :)
Jag är tämligen säker på att jag var på rätt plats. Även kartan visar så. Frågan är vad man ska leta efter :-k Klurigt. Får ta revange på nått lättare i närheten imorn
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » ons apr 23, 2014 0:54

Ålavandring 6 är 2/1,5 i svårighet/terräng
http://coord.info/GC36Y94 - fanns en bild som kanske kan vara till hjälp.
På höger sida finns länkar till bilder, View Gallery

Hinten är Skättan/Bison
Skättan låter som ngn form av fiskeverktyg?
Bison är modellen på cachen: http://www.cacheopedia.com/wiki/Bison_tube

Attribut är bla att den är tillgänglig på vintern, kan ofta vara en bra ledtråd, denna ligger troligen inte på marken eller på annat sätt riskerar att bli översnöad/oåtkomlig på vintern.

Läser man tidigare loggar verkar den vara lite lurig att hitta.
Att gps'n hoppar beror troligen på vilken mobil du har o hur gps-enheten i den fungerar.
Jag hade en iPhone 3GS tidigare som hoppade så, 5:an jag har nu är klart stabilare även om jag oftast använder min friluftsgps
qin4st
Ny i forumet

Inlägg av qin4st » ons apr 23, 2014 8:12

OlaHansson skrev:Ålavandring 6 är 2/1,5 i svårighet/terräng
http://coord.info/GC36Y94 - fanns en bild som kanske kan vara till hjälp.
På höger sida finns länkar till bilder, View Gallery

Hinten är Skättan/Bison
Skättan låter som ngn form av fiskeverktyg?
Bison är modellen på cachen: http://www.cacheopedia.com/wiki/Bison_tube

Attribut är bla att den är tillgänglig på vintern, kan ofta vara en bra ledtråd, denna ligger troligen inte på marken eller på annat sätt riskerar att bli översnöad/oåtkomlig på vintern.

Läser man tidigare loggar verkar den vara lite lurig att hitta.
Att gps'n hoppar beror troligen på vilken mobil du har o hur gps-enheten i den fungerar.
Jag hade en iPhone 3GS tidigare som hoppade så, 5:an jag har nu är klart stabilare även om jag oftast använder min friluftsgps
Tack för alla tips.
Jag googlade faktiskt ordet "skättan" när jag stod där och kliade mig i huvudet. Ska vara nått man driver djur med om jag förstår det rätt, så fiskehov eller nått liknade är en bra gissning. Det fanns det *några* på platsen. Bison gav mig associationer till djuret bisonoxe och jag ägnade en del tid åt att undersöka ett slags trädjur (leksak till barn) som fanns där, så din länk om "bison" är mycket användbar. Tack. Det står angett Size: Other oxå i beskrivningen :-s Inte micro?
Jag fortsätter med telefonGPSen ett tag till men om intresse håller i sig och växer till sig så är det nog ide att skaffa en "riktig" gps
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem

Inlägg av -Beast- » ons apr 23, 2014 22:32

qin4st skrev: Det står angett Size: Other oxå i beskrivningen :-s Inte micro?
Storleken other används när man gömmer en burk som inte stämmer överens med de andra storlekarna.
Här i Sverige betyder det ofta att det är en nano. Storleken för en nano är lite flytande men i regel mindre än micro. Bison klassas ibland som micro och ibland som nano och "standarden" är ofta regional.

Ibland är storleken "not chosen" och det betyder antingen att CO glömt att ställa in storleken eller inte vill berätta vilken storlek det är tex pga att det avslöjar för mycket.
Bild Bild
qin4st
Ny i forumet

Inlägg av qin4st » tor apr 24, 2014 7:48

Tack Beast

Var ute igår i cachade lite. Tre cachar kollade jag upp på datorn innan och tog en sväng med MTBen i närområdet. Hittade 2 av dem. Jag blir så GLAD när jag hittar dem!! \:D/ Tur ingen kom där jag klängde och letade och sen fick glädjefnatt när jag hittade lådan :)
Två andra spontan-besökte jag bara för att jag råkade vara i närheten, jag men hittade dem inte
Kanske angriper jag det hela på fel sätt, som skrivet ovan. Bättre att planera väl och börja med de lättaste
Idag ska jag till Älmhult på ett ärende. Ska kolla upp ett par cachar där

Tack för alla tips so far
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » tor apr 24, 2014 9:08

qin4st skrev:Hittade 2 av dem. Jag blir så GLAD när jag hittar dem!! \:D/ Tur ingen kom där jag klängde och letade och sen fick glädjefnatt när jag hittade lådan :)
Superkul att läsa hur glad du blev av fyndet, minns tydligt mina egna första fynd...
Du kommer garanterat att fastna i "GeoCaching-Träsket" och snart har du prylar som du aldrig trodde att du skulle behöva skaffa dig.

De 200 första fynden är de som är allra roligast att finna och under den perioden lär man sig väldigt mycket om hur man kan gömma en plastburk.

Lycka till med sökandet och fortsätt med att sikta in dig på "lättare" burkar med låga D/T värden.

.
qin4st
Ny i forumet

Inlägg av qin4st » tor apr 24, 2014 14:07

MatsAgeby skrev:
qin4st skrev:Hittade 2 av dem. Jag blir så GLAD när jag hittar dem!! \:D/ Tur ingen kom där jag klängde och letade och sen fick glädjefnatt när jag hittade lådan :)
Superkul att läsa hur glad du blev av fyndet, minns tydligt mina egna första fynd...
Du kommer garanterat att fastna i "GeoCaching-Träsket" och snart har du prylar som du aldrig trodde att du skulle behöva skaffa dig.

De 200 första fynden är de som är allra roligast att finna och under den perioden lär man sig väldigt mycket om hur man kan gömma en plastburk.

Lycka till med sökandet och fortsätt med att sikta in dig på "lättare" burkar med låga D/T värden.

.
Ja jag kan förstå hur lätt det kan vara att halka ner i GC-träsket. (Har redan börjar snegla lite efter en riktig GPS) Hade ett ärende till Älmhult idag och - kan ni tänka er det fanns några cachar där oxå. :whistle: Idag lyckades jag hitta sex (6 st) cachar och hittade alla jag letade efter. Inga DNF idag alltså.. Woop Tjanga Lang. Think I'm going multi i helgen. Nu ska jag sluta spamma ner det fina forumet med min lyckoberusning. Fridens
Skriv svar