Biten?

Här diskuterar vi olika cacher
flanker27000
Geocachare

Inlägg av flanker27000 » ons jun 13, 2007 22:15

Nå, nu är ju en snok inte speciellt farlig, men det var ju snällt att låta bli att logga med omtanke av ormen...
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Inlägg av Fasanen » ons jun 13, 2007 22:29

Far ror. Mor är en orm. Tråden har litet eller inget med caching att göra. Snarare är den ett utlopp för ormfobi. Har aldrig stött på en orm under caching eftersom jag alltid visslar "Vi gå över daggstänkta berg fallera!" :)
...ett inlägg i den fortgående I-landsdebatten
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » tis jun 19, 2007 6:42

I närheten av en virituell cache i Sri Lanka...

Blaufish överfallen av ormen?!?
Bild

Nejdå, det är bara en orm som lever på turister. Här i närbild tillsammans med sin ägare.
Bild

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » tis jun 19, 2007 8:32

Det finns något som är värre än allt annat att bli biten av och det är Geocachng. :wink:
fastnetrock

Inlägg av fastnetrock » ons jun 20, 2007 18:22

Cachare från Halmstad instämmer till fullo
med föregående inlägg :shock:
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av TMR68 » fre jun 22, 2007 20:42

Blaufish skrev:Nejdå, det är bara en orm som lever på turister. Här i närbild tillsammans med sin ägare.
Hmmm, lever på turister.... :shock:

Jag vet inte om jag tycker att det låter så mycket mer betryggande. :wink:
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » lör jun 23, 2007 11:34

Blaufish skrev:Nejdå, det är bara en orm som lever på turister...
Och han verkar ha något slingrigt djur i händerna och runt nacken. :roll:
Senast redigerad av 1 Karl Hygge, redigerad totalt 0 gånger.
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Kaprifol

Inlägg av Blaufish » fre jul 20, 2007 14:00

Min flicka har blivit biten...

http://blaufish.blogg.se/1184932175_sol ... mbett.html

Inträffade högst sannolikt i GCYMN9 Fredrikshavn, nära Ironage Basement. Att det var ett ormbett insåg vi först en halv vecka efter att hon blivit biten!

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare

Inlägg av Mousekakat » fre jul 20, 2007 15:23

Ok... so, as far as I know, unless they are imported, there are no dangerous spiders here, right?

And only huggorm are poisonous, and from what I understand, unless you're allergic to them, they rarely kill with their venom?

Someone educate this Texas gal, I'm more familiar with the likes of rattle snakes, water mocassins and cottonmouth than I am with Swedish snakes...

And I really don't want to be familiar with any of them that are poisonous.

Lastly, can the venom from them kill a 25kg dog, and should I go to the vet and get something to carry with us?

Thanks in advance!
Perform random kindness and senseless acts of beauty!

BildBild

><>Micke, Naomi, Hanna, Caitlyn and Kevin!<><
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » fre jul 20, 2007 18:10

Mousekakat, nothing with venom kills healthy people in Sweden/Scandinavia. It is allergies which kills, or very old people with bad health might suffer from the venom.

General rule is:

---------
Don't panic - do NOT run (( Extreme blood pressure will pump the venom around and increase health risks. Running with poison in you might be dangerous. )). Walk in a slow pace, and when you are out of the woods go see a doctor / hospital for advice / medicine. If you are very far from car / public transportation consider dialing for a cab.

If you feel very ill, call 112 and tell them what's happened!

(I got that above from a TV show I saw a couple of weeks ago)
---------

In this case we don't plan to see the doctor, since it looks better now and it never was that bad.

As for a 25KG dog, I'm not sure (ask a vet for advice!), but the same rule is applicable to dogs I think. Try to get it calm so it won't pump the venom around.

As for human health, just make sure you got your "grundskydd" (basic health) vaccine, it protects against most diseases you can catch in Swedish woods. Your US vaccinations might miss something which is recommended here. Some geocachers also get TBE vaccinations to protect against illnesses transmitted by ticks in some areas of Sweden.

magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » fre jul 20, 2007 20:42

Jag har blivit ormbiten en gång för några år sedan, förvisso inte i samband med geocaching, men ändå. Jag märkte dock ingenting när det hände utan upptäckte märkena efter huggtänderna i ett senare skede. Några hälsomässiga reaktioner av bettet kände jag aldrig av. Jag misstänker att det skedde i samband med att jag var ute på en löprunda i skogen.
Den som söker hittar ofta något annat
Användarvisningsbild
LynxBorealis
Geocachare

Inlägg av LynxBorealis » fre jul 20, 2007 21:37

magujo skrev:Jag har blivit ormbiten en gång för några år sedan, förvisso inte i samband med geocaching, men ändå. Jag märkte dock ingenting när det hände utan upptäckte märkena efter huggtänderna i ett senare skede. Några hälsomässiga reaktioner av bettet kände jag aldrig av. Jag misstänker att det skedde i samband med att jag var ute på en löprunda i skogen.
Antagligen ett "torrt" bett, dvs där inget gift sprutades in. Huggormen lär ha rätt hög procent sådana (30-50% läste jag någonstans). Giftet är dyra droppar och till för jakt i första hand, så de snålar med det ibland. :)
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » lör jul 21, 2007 10:43

magujo skrev:Jag har blivit ormbiten en gång för några år sedan, förvisso inte i samband med geocaching, men ändå. Jag märkte dock ingenting när det hände utan upptäckte märkena efter huggtänderna i ett senare skede. Några hälsomässiga reaktioner av bettet kände jag aldrig av. Jag misstänker att det skedde i samband med att jag var ute på en löprunda i skogen.
Kaprifols ormbett var nog lite elakare då. Huggmärket gick inte att se pga uppsvullnad (vad vi trodde var solexem) ungefär lika stort som hennes hand. En eller två dagar efter bettet hade hon riktigt ont och det var otrevligt att stödja på foten. Nu är hon frisk som en nötkärna!
(B) "Känner du nått från ormbettet nu?"
(K) "Inte ett dugg!" (leende)

Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tis maj 19, 2009 11:01

Tanken har farit genom huvudet ibland eftersom man ofta utforskar platser som egentligen är favorittillhåll för ormar.

Här har vi ett färskt exempel http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 04ac709a84
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Ninjatummen
Föreningsmedlem

Inlägg av Ninjatummen » tis maj 19, 2009 11:10

http://img.geocaching.com/cache/log/0fe ... 17a87a.jpg

http://img.geocaching.com/cache/log/1de ... fb0fe3.jpg
Två exempel på ormar som Team RajRaj fann när de besökte Skåne.

//Ninjatummen
Skriv svar