Felaktiga loggar

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Felaktiga loggar

Inlägg av Gavia-SGCD » mån nov 10, 2008 12:18

Vet inte om detta är OT eller ej?
Utvärdering av deltagarna ingår det här?

Det jag tänker på är i och för sig inte något livsviktigt, men ändå ett onödigt "problem", som har en alldeles för hög frekvens.
  • 1. Varför är det så svårt att välja rätt typ av logg?
    2. Varför är det så svårt att välja rätt datum?
  • 1. Minst ett dussin deltagare hade valt fel loggtyp inför FAD (och en handfull efter FAD).
    Problemet är att arrangören inte får en bra, och framförallt enkel, överblick av antalet som kommer att dyka upp.

2. 25%! Var fjärde deltagare på FAD har loggat att de deltagit i ett evenemang som "inte finns" (FAD gick inte den dagen).
    Problemet är att informativa "Note-loggar" (ex. av "kalaspuffar" och "grodan & fiabus) får en tendens att försvinna in i massan av loggar och blir mer svårupptäckta.
Detta "slarv" kan drabba cacheägare i andra sammanhang också.
Själv har jag exempelvis vid ett flertal tillfällen "tvingats ut" för att göra underhåll på cacher som jag i närtid varit och gjort underhåll på.
Det har då visat sig att loggen i loggboken var före mitt underhållsbesök och att datum på cachesidan är fel. Cachen var precis så fräsch som den borde vara efter mitt uh.

Så snälla du, ta två sekunder extra och se till att du väljer rätt logg och rätt datum, det underlättar för alla!

PS
Och för alla er statistiknördar (och ni är ju några stycken :wink: ) så blir ju statistiken rätt också! :)
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem

Inlägg av Grusvag » tis nov 11, 2008 0:57

Bröt ut det här inlägget till en egen tråd
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » tor jan 29, 2009 11:25

Det finns många sorters "felaktiga" loggar!

En av den värsta sorten felaktigheter är väl den, när cachen loggas som "Found it" då cachen ligger hemma på skrivbordet hos cacheägaren!
Jag skriver detta inlägg därför att jag fått en logg av en cachare som kallar sig "bk-street", en logg som innebar att jag skrev nedanstående e-brev till denne (se under linjen).

En liten lustifikation i sammanhanget är att precis som jag håller på med skrivandet och borttagandet av loggen, hinner "McB" skriva följande "Note": "If the cache is gone, how could bk-street find it?"

Exakt samma fråga som jag ställde mig! Läs mitt e-brev och kolla gärna statistiken för "bk-street", din cache kanske är "hittad" också!

Bäste "bk-street"!

Dina aktiviteter de senaste dagarna är imponerande, så imponerande att jag tillåter mig att tvivla på dem.

Varför?
Jo, du har tagit väldigt många cacher och de är inom ett ganska stort geografiskt spridningsområde, men du har inte tagit ett antal mycket lätt hittade cacher som ligger precis "runt hörnet" från cacher som du loggat.

Jag väljer avsiktligt ordet "loggat" och inte "hittat", eftersom jag som sagt tvivlar på din insats!

Varför?
Jo, för att en av de cacher du loggat att du hittat ligger tre decimeter ifrån mig, här på mitt skrivbord och den har legat där ett antal veckor!

Som du, förhoppningsvis, inser, kommer jag omedelbart att stryka den den loggen.

Du får väldigt gärna ge mig en förklaring om vad du håller på med!

Med vänlig geocachinghälsning

Anders Sylvan
Gavia and the Smashing GeoCaching Dogs

Canem basenji habere vitae dignitatem addit
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor jan 29, 2009 11:37

Har också ett par cacher som har loggats av denne bk-street, som jag kommer att ta en kik på. Det rör sig om två mystery-cacher som är ganska svåra, och jag kan med säkerhet säga att i alla fall en av dem inte är löst av nyss nämnda cachare.

Jag återkommer efter att loggböckerna är undersökta.
Före detta geocachare.
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » tor jan 29, 2009 11:47

Jag får ju lov att säga att killen/tjejen är duktig 14 loggar fösta dagen för att sedan ta 35 dagen efter! Nu har jag inte riktigt koll på hur det fungerar med "Last Found" kolumnen är den i CET eller om det är Pacific time för om det är CET så är det bra jobbat att hitta 35gömmor innan klockan 10:40 sin andra dag som cachare, det är ju inte dåligt att ta 35gömmor andra dagen hur som!
Eller är det någon som har ingått i ett lag innan som fixar till sin statistik på sin nya egna användare? Ganska plumt att bara logga YES... och inte skriva "hittades tidigare under alias XXXXXX" och med rätt datum!
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare

Inlägg av s.p.a.M. » tor jan 29, 2009 12:14

Blir så fascinerad att man orkar logga found när man inte har hittat cachen. Vad vinner man på detta? Geocaching är ju inte precis känt för sina stora prispengar :wink:
Oprofessionell skipper
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor jan 29, 2009 12:51

s.p.a.M. skrev:Blir så fascinerad att man orkar logga found när man inte har hittat cachen. Vad vinner man på detta? Geocaching är ju inte precis känt för sina stora prispengar :wink:
Pin kiv och allmänt jävelskap?
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
The Tor
Geocachare

Inlägg av The Tor » tor jan 29, 2009 14:03

Jag lade också märke till den här cacharen och hans loggar.
Kan det inte vara så att han hittat cacherna för länge sedan och sedan loggat på nätat (med felaktigt datum)?

Gavia: Kan du se hans namn i den riktiga loggen?
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tor jan 29, 2009 14:25

ja det finns andra cachare med som loggar found på cacher som inte hittat dom en som bor i falkenberg gör detta.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor jan 29, 2009 15:30

danne100 skrev:ja det finns andra cachare med som loggar found på cacher som inte hittat dom en som bor i falkenberg gör detta.
Undersökte ett par loggar av personen du avser igår, och de var alla korrekta. Han hade alltså hittat de cacher han hade loggat.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » tor jan 29, 2009 15:35

McB skrev:
danne100 skrev:ja det finns andra cachare med som loggar found på cacher som inte hittat dom en som bor i falkenberg gör detta.
Undersökte ett par loggar av personen du avser igår, och de var alla korrekta. Han hade alltså hittat de cacher han hade loggat.
jo men han har inte loggat dom cacherna runt här sen att han erkännt sitt misstag det är helt okej men man ska ju ta bort alla man fuskloggat.
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » tor jan 29, 2009 18:50

Denne "bk-street" har loggat 13 av mina cacher med, orkar inte ge mig ut och kolla just nu. :roll:
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör jan 31, 2009 15:09

The Tor skrev:... Gavia: Kan du se hans namn i den riktiga loggen?
Nej, nu har jag tittat, i alla fall i den senaste loggremsan, och hittade inte signaturen.
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » lör jan 31, 2009 16:09

Jag har nu varit ute och kollat några av mina cacher och dessa har ej loggats av bk-street, så jag har plockat bort nät loggarna på samtliga av mina.
Ninjatummen
Föreningsmedlem

Inlägg av Ninjatummen » lör jan 31, 2009 18:09

Jag har också tagit bort honom ifrån den han hade loggat av mina./Ninjatummen
Skriv svar