häftiga övergivna platser

Här diskuterar vi olika cacher
Karro2
Geocachare

Inlägg av Karro2 » ons jul 22, 2009 21:05

Gålå camping i Ådalen kommer snart inte vara lika övergiven längre, för jag har placerat en cache där idag.
Flera andra av Ådalsställena har rivits de sista åren och finns inte längre. De har rivningsiver här, så alla spår av dåtiden utplånas ganska kvickt.
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » fre jul 24, 2009 21:53

Finns en tråd på http://28dagarsenare som listar cacher med UE-anknytning http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=149

28dagarsenare drivs av bl a nämnde Jörnmark.
Användarvisningsbild
widetrak
Geocachare

Inlägg av widetrak » fre jul 24, 2009 22:01

Vålbackens tegelbruk i Jämtland har jag inte besökt ännu men det finns på 'att göra-listan'. http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 2fece767fb

Kolla in de här bilderna från platsen, helt fantastiskt vackert! :P http://tomtochode.se/blogg/?p=58
Användarvisningsbild
pako1964
Geocachare

Inlägg av pako1964 » fre jul 24, 2009 23:47

Jimmy&Maria skrev:Försökte söka om denna sida varit uppe nångång, men då jag inte hittade nått så lägger jag upp den nu
http://www.organizm.se
Hittade mycket intressanta platser :D

Kanon sida :D
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » lör jul 25, 2009 0:37

Ingen tycker om övergivna platser mer än jag själv, men nu skall jag faktiskt sticka ut hakan lite och be er om avhållsamhet.

Många gånger har jag upptäckt rent fantastiska ställen som är praktiskt taget orörda. Perfekta ställen för en cache, med andra ord. Men jag har hållt mig från att placera ut cacher i flera fall, av en mycket enkel anledning: vandalism.

Inom Urban Exploration-världen är det väldigt mycket hysch-hysch om de "bästa" ställena; orörda militärinstallationer, industrimiljöer, sanatorier, bostadsområden och annat. Folk som publicerar bilder tillsammans med vägbeskrivningar ses ned på, för så fort ett ställe "outas" kommer den stora grå massan att hitta dit och stället går en snabb död tillmötes.

Jag ber er, om ni hittar just det här perfekta stället där inte en människa har satt sin fot på massor av år, behåll det för er själva. Lägg inte ut bilder på ett forum tillsammans med en vägbeskrivning, och lägg för allt i världen inte ut en cache där. Om ni tvunget skall lägga ut en cache, gör den till en riktigt jättesvår mystery som grafitti-målare och annat löst folk inte bemödar sig med att lösa. Det hjälper oss alla.
Före detta geocachare.
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » lör jul 25, 2009 11:03

McB skrev:Ingen tycker om övergivna platser mer än jag själv, men nu skall jag faktiskt sticka ut hakan lite och be er om avhållsamhet.

Många gånger har jag upptäckt rent fantastiska ställen som är praktiskt taget orörda. Perfekta ställen för en cache, med andra ord. Men jag har hållt mig från att placera ut cacher i flera fall, av en mycket enkel anledning: vandalism.

Inom Urban Exploration-världen är det väldigt mycket hysch-hysch om de "bästa" ställena; orörda militärinstallationer, industrimiljöer, sanatorier, bostadsområden och annat. Folk som publicerar bilder tillsammans med vägbeskrivningar ses ned på, för så fort ett ställe "outas" kommer den stora grå massan att hitta dit och stället går en snabb död tillmötes.

Jag ber er, om ni hittar just det här perfekta stället där inte en människa har satt sin fot på massor av år, behåll det för er själva. Lägg inte ut bilder på ett forum tillsammans med en vägbeskrivning, och lägg för allt i världen inte ut en cache där. Om ni tvunget skall lägga ut en cache, gör den till en riktigt jättesvår mystery som grafitti-målare och annat löst folk inte bemödar sig med att lösa. Det hjälper oss alla.
Själv tycker jag att sånt tänkande är riktigt egoistiskt och korkat som verkligen inte hör hemma inom varken UE eller Geocaching...
så ut med mer övergivna platser som cacher :D
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » lör jul 25, 2009 11:26

Falkz skrev: Själv tycker jag att sånt tänkande är riktigt egoistiskt och korkat som verkligen inte hör hemma inom varken UE eller Geocaching...
Egoistiskt? Snarare tvärtom. Jag delar gärna med mig av de ställen jag hittar till de jag litar på. Jag vill inte göra dem publika så att kreti och pleti hittar dit med sina färgburkar. Vill du det?
Före detta geocachare.
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » lör jul 25, 2009 11:29

McB skrev:
Falkz skrev: Själv tycker jag att sånt tänkande är riktigt egoistiskt och korkat som verkligen inte hör hemma inom varken UE eller Geocaching...
Egoistiskt? Snarare tvärtom. Jag delar gärna med mig av de ställen jag hittar till de jag litar på. Jag vill inte göra dem publika så att kreti och pleti hittar dit med sina färgburkar. Vill du det?
Jag tolkade nog inte ditt andra inlägg på det viset jag heller...
Användarvisningsbild
oww
Geocachare

Inlägg av oww » lör jul 25, 2009 11:32

McB skrev:..........
..........
Jag måste säga att jag håller med McB. Själv är jag ingen som jagar/letar övergivna platser, men de gånger jag råkat dyka på någon plats så blir man djupt ledsen och besviken när stället inte är orört utan det är vandaliserat. Man vill ju kliva in i detta ställe och se det precis som tiden hade stått stilla.

Så att tillkännagöra dylika platser som mystery eller multi som kräver en del tankeverksamhet och/eller en del vandrande mellan olika ledtrådar gör att risken för att fel typer hittar till platsen minskar.
ASUS EeePC1000H - GSAK -|- Colorado 300(3.20) - FriPro -|- GPSmap 276C(5.40) - CNENT2009
Bild
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » lör jul 25, 2009 13:35

Visst är det tråkigt att det förstörs men varför inte bara göra dom tillgängliga för premium istället för jag tror knappast att dom som är ute för att förstöra betalar för detta!
Johan Wilbury
Geocachare

Inlägg av Johan Wilbury » lör jul 25, 2009 16:29

Falkz skrev:Visst är det tråkigt att det förstörs men varför inte bara göra dom tillgängliga för premium istället för jag tror knappast att dom som är ute för att förstöra betalar för detta!
Bästa idén idag. Jag har också svårt att se vandaliserande ungdom vara så företagsam att de betalar för ett premium membership på gc.com.

Att göra cacherna till heldagsprojekt i form av multi eller mystery bara för att, vore synd då man inte alltid har denna tid till förfogande i sin jakt på cacherna. Jag tror inte det stoppar grafittin bättre heller.

Ser fram emot fler övergivna, men bevarade, platser.
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » lör jul 25, 2009 23:20

En mycket intressant diskussion. Jag håller med McB i den här frågan och råder alla att tänka efter en gång extra när det gäller riktiga övergivna platser.
Sunt förnuft brukar dock ta en långt, det är ju främst i urbana miljöer som vandaler verkar. Cacher vid övergivna objekt på mer otillgängliga platser ute i skog och mark kan vara ok.
På övergivna platser som redan är kända av allmänheten och där det redan är vandaliserat tycker jag att det är fritt fram att lägga ut.
Användarvisningsbild
CyberJunkie
Geocachare

Inlägg av CyberJunkie » sön jul 26, 2009 10:06

McB skrev:..........
..........
Det finns ju rätt mycket kvar(glömt) gömt därute, men det märks tyvärr direkt när nåt postats på nåt forum någonstans.. så man håller det inom en liten kärna tyvärr.. egoistiskt? möjligtvis, men många av dessa ställen kommer bara att bommas igen för gott annars. Finns alltför många exempel på sånt.

/CJ
Användarvisningsbild
v34
Geocachare

Re:

Inlägg av v34 » lör dec 19, 2009 10:05

Kaiyra
Geocachare

Re: häftiga övergivna platser

Inlägg av Kaiyra » lör dec 26, 2009 23:20

Om någon har förslag på häftiga övergivna platser med en cache i Västergötland/Jönköping,
får man gärna PMa mig, lovar, jag kommer inte förstöra platsen, fastän jag är ung!
/Kaiyra
Skriv svar