Vad är grejen med Stockholm?

Här diskuterar vi olika cacher
stenll
Geocachare

Inlägg av stenll » fre aug 28, 2009 10:45

sydman skrev:
Uppfinnarjocke skrev: Alltså: sluta räkna antal, börja bedöm kvalitet istället!
Och som vanligt på detta forum så .....
Vilken kvalitet är upp till var och en Cache Beskrivningen, Platsen eller själva Burken...
En kombination är naturligtvis det bästa men en väl utförd cacheburk utan ngn beskrivning/plats ger lika mycket som en bra plats med filmburk i stolpe?
Det är jättekul att söka efter roliga/kluriga cacheburkar - vissa gömmare har bättre cacher än andra - men jag vill inte lägga någon värdering i kvalitet för det beror ju på vem/vilka som letar efter cachen och som sagt också på helheten...

Är det en infödd cachare som letar är en filmburk under räcke kanske inte mer än en pinne i statistiken. För någon på besök (t ex turist) kan denna filmburk ger jättemycket eftersom han/hon kanske inte skulle besökt platsen annars.

Självklart är det kul som såväl turist i en annan stad som infödd kul att hitta en genomarbetad gömma, men det jag vill säja med detta inlägg är att åsikterna om kvalitet på en cache eller en plats för cachen är utifrån vem du är och vad du är ute efter...
Bild Bild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » fre aug 28, 2009 10:47

sydman skrev:
Uppfinnarjocke skrev: Alltså: sluta räkna antal, börja bedöm kvalitet istället!
Och som vanligt på detta forum så .....
Vilken kvalitet är upp till var och en Cache Beskrivningen, Platsen eller själva Burken...
En kombination är naturligtvis det bästa men en väl utförd cacheburk utan ngn beskrivning/plats ger lika mycket som en bra plats med filmburk i stolpe?
Självklart! Jag har aldrig sagt att endast gömslet definierar kvaliteten. En filmburk i stolpe med lysande beskrivning är en rolig cache, även om inte gömman är så spännande, men för att inte inlägg ska bli för långa och tunglästa kan man inte ta upp exakt varenda aspekt av kvalitet - det var ju inte det som var frågan. Det var ju att om man fokuserar på antal per kvadratkilometer eller nåt liknande mått så beaktar man ju inte kvaliteten, vilket jag tycker vore synd. Andra kan tycka tvärtom ("Kvantitet är också kvalitet" - Lenin), men så tycker jag.
stenll
Geocachare

Inlägg av stenll » fre aug 28, 2009 10:49

Uppfinnarjocke skrev:...om man fokuserar på antal per kvadratkilometer eller nåt liknande mått så beaktar man ju inte kvaliteten...
:thup:
Bild Bild
Johan Wilbury
Geocachare

Inlägg av Johan Wilbury » fre aug 28, 2009 10:55

Uppfinnarjocke skrev:Alltså: sluta räkna antal, börja bedöm kvalitet istället!
Nu beror det väl lite på vad man är ute efter eller? En del av oss är inte varje gång på jakt efter en utsiktsplats som man behöver bilen och hela lördagen tillgänglig för att ta.

För mig är Geocaching lika mycket "ta en (vilken storlek som helst) cache på vägen till jobbet" där den totala investerade tiden är 2 extra minuter. Då spelar storlek, cachebeskrivning och bytesobjekt mindre roll. Det är roligt att bryta av vardagen med att leta efter något en liten stund, helt enkelt.

Jag glömde att forumet är fullt av spelare med ett stort behov av att uppfostra oss andra. KAnske borde jag varit mer explicit i min frågeställning...

Jag hoppas att cacherna i Stockholm ökar på samma sätt som på andra ställen och jag är inte på något sätt orolig för att detta påverkar de "väl genomarbetade" cacherna på ett negativt sätt.

Vi ses där ute!
Johan Wilbury
Geocachare

Inlägg av Johan Wilbury » fre aug 28, 2009 11:05

sydman skrev: Vilken kvalitet är upp till var och en Cache Beskrivningen, Platsen eller själva Burken...
stenll skrev: Självklart är det kul som såväl turist i en annan stad som infödd kul att hitta en genomarbetad gömma, men det jag vill säja med detta inlägg är att åsikterna om kvalitet på en cache eller en plats för cachen är utifrån vem du är och vad du är ute efter...
word
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » fre aug 28, 2009 11:48

Började skriva ett svar i morse men var tvungen att jobba också :wink: , därför är en del kommentarer till saker längre bak i tråden.

Sett med "gummibåts- och klätter-ögon" erbjuds inte så mycket i Stockholm håller jag med om och utbudet i Göteborg lär jag väl inte hinna mer än smaka på när vi åker ner till FAD (har inte cachat alls där ännu och kan inte uttala mig om utbudet där). Vi har tagit en extra dag på fredagen för att kika på det men när man ser på kartan är det helt omöjligt att skaffa sig en vettig bild vad man ska/borde göra (synd att betygsystemet inte är igång ännu). Från början var vi inne såklart på att testa bomben men det är inte lika säkert längre. Inget ont om den, jag tycker det var en skoj idé på sitt sätt, men vi vill nog upptäcka något annat tror jag. Hade vi haft fler dagar så. Men kanske hamnar vi där ändå.

Håller nog med svejs om att det ser ut att vara lite olika profiler på städerna helt enkelt. Det har diskutterats i en annan tråd och jag ser stora skillnader mellan de städer jag besökt vad gäller gömmors utformning mm. Som exempel, vilket kanske förvånar många; av dom nästan 1700 burkar vi tagit i Stockholms län har inte en enda varit en linsburk vad jag minns, på andra ställen har det drällt av dom. Finns väl chans att dom dyker upp i Stockholm nu också för jag ser alls inga fel med dom..

Jag har lite avvaktat att lägga något i centrala stan därför att jag tycker det är kul att göra något skoj/intressant med de man ligger just där. Det roligaste tycker jag (och som andra Stockholmare här i forumet också tycks tycka) är att man lyckats placera en hel del större lådor i centrum vilket jag inte sett så mycket av på de andra städer jag hunnit besöka. Att bli av med TB:s i vissa städer är ett rent helsike tycker jag vilket är lite synd, liksom att barnen uppskattar större gömmor bättre. För min del är inte bytessaker särskilt intressanta men dom stör inte heller.
Johan Wilbury skrev:För mig är Geocaching lika mycket "ta en (vilken storlek som helst) cache på vägen till jobbet" där den totala investerade tiden är 2 extra minuter. Då spelar storlek, cachebeskrivning och bytesobjekt mindre roll. Det är roligt att bryta av vardagen med att leta efter något en liten stund, helt enkelt.
Det här känner jag igen och visst kan jag känna att det är lite synd när det nu inte längre finns några lunchburkar åt mig i närheten. Första åren fanns det alltid en chans att ge sig ut när man kände för en lunchprommis och plocka en burk men dom är ju tyvärr i princip slut för närvarande. Och just lunchprommisar är ett tillfälle som det också funkar med vad som helst för min del även om jag såklart kommer minnas en finurlig/intressant burk längre. Jag tror och hoppas också självklart också på fler burkar i Stockholm. Fast jag ser kanske inte nödvändigtvis att allt behöver ske nu.
Bild
Emerentia
Geocachare

Inlägg av Emerentia » fre aug 28, 2009 18:57

Johan Wilbury skrev:
Uppfinnarjocke skrev:Alltså: sluta räkna antal, börja bedöm kvalitet istället!
Nu beror det väl lite på vad man är ute efter eller? En del av oss är inte varje gång på jakt efter en utsiktsplats som man behöver bilen och hela lördagen tillgänglig för att ta.

För mig är Geocaching lika mycket "ta en (vilken storlek som helst) cache på vägen till jobbet" där den totala investerade tiden är 2 extra minuter.(...)
Jag håller med om att geocaching är olika saker olika gånger. Ibland är det en fyndig gömma, en annan gång en mindre rolig gömma på en intressant plats, en tredje gång en lätt hittad filmburk efter en mystery jag lagt ner massa timmar på osv.

Det jag generellt sett uppskattar med stockholmscacharna (som jag har tagit) är att de allra flesta har något som ger mig något. Ett par stycken har som sagt varit såna att jag på 15 meters avstånd gissat var de är, tagit cachen, loggat och inte upplevt något nytt, kul, annorlunda eller fått någon jakt. De tycker jag är mindre bra (alla cachar är ju bra för att man får en glad gubbe på kartan och en pinne i statistiken :wink: ). Och den typen av cachar har jag inte träffat på särskilt ofta i city.
wickz
Ny i forumet

Inte många?

Inlägg av wickz » mån sep 21, 2009 22:33

Jag råkar ju vara en Uppsala bo som är van den mängden caches vi har här och i mina ögon dräller det av caches i Stockholm...
De två jag tagit har inte varit så fyndiga utan rätt typiska caches. Helt ok (och lite roligt med något som inte är en nano centralt) men inget som får mig vidare glad egentligen. Jag gillar finurliga gömmor och om folk placerar ut en filmrulle vid varje elskåp så ger det inte så mycket. Men visst, jag tycker en nano centralt kan vara skoj just för att de tär en utmaning med mugglare, men om inte ens det uppfylls (för lätt att se och ta) så känns det för mig bara meningslöst.
Skriv svar