Vad är grejen med Stockholm?

Här diskuterar vi olika cacher
Johan Wilbury
Geocachare
Vad är grejen med Stockholm?

Inlägg av Johan Wilbury » tor aug 27, 2009 13:36

Vad är egentligen grejen med Stockholm? Eller egentligen, vad är grejen med att det inte finns några cacher där? Ta t ex (hela stora) Kungsholmen, där ligger det inte mer än 15 cacher totalt? Cachar inte Stockholmarna?
Trekker68
Geocachare

Inlägg av Trekker68 » tor aug 27, 2009 15:39

Kanske för att dom inte haft nån cachebomb och lagt filmburkar bakom alla elskåp...
Ta inte dig själv eller andra på för stort allvar
Bild Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor aug 27, 2009 15:54

Jämfört med Göteborg så ligger alla kommuner i lä, men Stockholms kommun ligger faktiskt tvåa på den geografiska topplistan.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » tor aug 27, 2009 15:58

McB skrev:Jämfört med Göteborg så ligger alla kommuner i lä, men Stockholms kommun ligger faktiskt tvåa på den geografiska topplistan.
Hälften så många på dubbla invånarantalet är inte imponerande :P
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor aug 27, 2009 16:17

jasy skrev:
McB skrev:Jämfört med Göteborg så ligger alla kommuner i lä, men Stockholms kommun ligger faktiskt tvåa på den geografiska topplistan.
Hälften så många på dubbla invånarantalet är inte imponerande :P
Nej, men att påstå att det är tomt är väl att ta i...
Före detta geocachare.
Emerentia
Geocachare

Inlägg av Emerentia » tor aug 27, 2009 19:22

Nu har jag rätt taskig koll på hur kommunerna runt Göteborg ser ut, men i Stockholm är det lite rörigt :roll:

Sundbyberg ligger mer centralt än stora delar av Stockholm (rent geografiskt) och där är det ganska tätt mellan cacharna, men Sundbyberg är en egen kommun och räknas inte till Stockholms statistik.

Sen tror jag att många har höga krav på sig själva när det gäller att lägga ut cachar. Jag har tagit uppskattningsvis 1/3 av cacherna i innerstan och av dem har en varit "menlös nano" och två tråkiga mikros, där varken platsen eller gömman har varit minsta speciell.

Det finns ju fördelar med detta, det är ju lättare att hitta en tom plats att lägga ut en ny cache :lol:
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av MildasVänner » tor aug 27, 2009 19:30

Observera att jag inte vill dra igång nån dum debatt som inte leder något till men är det inte så att Stockholm är cachetätare än Göteborg, eller är det fel på statistiken på GCSE? Även sett på länet är det väl 50% tätare i Stockholms län än i västra götaland? Och nog cachas det; 9 av dom 10 flest besökta cacherna ligger i Stockholm (Virtuella borträknade).
Bild
stenll
Geocachare

Inlägg av stenll » tor aug 27, 2009 20:15

Jag kan inte mer än hålla med Mildas och Emerentia (nu börjar snart pajkastningen mellan öst- och västkust, och det är inte meningen). Statistiken på gc.se visar tydligt att det visst är ganska tätt i Stockholm...

10-i-topp för Kommun/areal (eftersom det var cache-TÄTHET som diskuterades)

1. Sundbyberg 300
2. Solna 295
3. Malmö 249
Sollentuna 249
5. Stockholm 231
6. Göteborg 196
7. Partille 167
8. Öckerö 165
9. Järfälla 141
10. Burlöv 137
Bild Bild
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre aug 28, 2009 7:15

stenll skrev:(eftersom det var cache-TÄTHET som diskuterades)
Coolt... jag hade ingen aning om att det fanns statistik på var de tätaste cacherna finns. Antar att det finns mer urval av butiker som säljer bra burkar i storstäderna?

;)
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
stenll
Geocachare

Inlägg av stenll » fre aug 28, 2009 7:19

kallt_kaffe skrev:
stenll skrev:(eftersom det var cache-TÄTHET som diskuterades)
Coolt... jag hade ingen aning om att det fanns statistik på var de tätaste cacherna finns. Antar att det finns mer urval av butiker som säljer bra burkar i storstäderna?

;)
:lol:
Bild Bild
Johan Wilbury
Geocachare

Inlägg av Johan Wilbury » fre aug 28, 2009 7:52

MildasVänner skrev:Observera att jag inte vill dra igång nån dum debatt som inte leder något till...
Inte jag heller.
MildasVänner skrev:Och nog cachas det; 9 av dom 10 flest besökta cacherna ligger i Stockholm (Virtuella borträknade).
Gissningsvis så beror detta snarare på en stor andel tursister?

*

Hur som helst - det är fortfarande min uppfattning att det finns relativt (sett till yta och population) få cacher inne i STAN (inte Sundbyberg eller liknande, utan snarare innanför tullarna och i själva city) om man jämför med t ex Göteborg (som i sin tur kanske är en dålig jämförelse eftersom där finns typ hela gardet av pionjärer och supermäniskor). Och det är detta jag undrar över - jag hade gärna sett några fler "på väg till jobbet cacher" i Stockholm.
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » fre aug 28, 2009 8:14

Johan Wilbury skrev:
Gissningsvis så beror detta snarare på en stor andel tursister?
Och det är färre turister som besöker Göteborg? Inga norrmän/danskar/Tyskar. Lite underligt egentligen att det inte finns fler på "topplistan". Kanske man skall fräscha till med lite turistcachar med flashiga beskrivningar, större lådor som Trang's OTTT- serie. En del turister riktar in sig bara på de i Stockholm (och iofs cacharna Stockholm Spring samt Urban Birdhouse pga dess lägen)
Johan Wilbury skrev: Hur som helst - det är fortfarande min uppfattning att det finns relativt (sett till yta och population) få cacher inne i STAN (inte Sundbyberg eller liknande, utan snarare innanför tullarna och i själva city) om man jämför med t ex Göteborg (som i sin tur kanske är en dålig jämförelse eftersom där finns typ hela gardet av pionjärer och supermäniskor). Och det är detta jag undrar över - jag hade gärna sett några fler "på väg till jobbet cacher" i Stockholm.
Nja, de Cacharna som finns i de centrala delarna av stockholm är kanske lite få, håller med om det. men dom som finns där och som jag besökt är huvuddelen bra och inte så mycket micro på elskåp, under bänk, i stolpe. Och till antalet så finns det fler stora behållare än i Göteborgs centrum vilket uppskattas av våra barn. (Där det var vääldigt mycket microsar). Göteborg har väl många tuffare (där man behöver gummibåt osv) iofs...

Så vi enas väl om att man har lite olika profil i de både städerna.

Det får gärna ta sin tid, och att det läggs lite finess på burken, bättre än att "strössla".
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre aug 28, 2009 8:37

MildasVänner skrev:Och nog cachas det; 9 av dom 10 flest besökta cacherna ligger i Stockholm (Virtuella borträknade).
Utan att ha kollat på några siffror så slår det mig att om man har 10 cacher i Stockholm och 20 i Gbg men ungefär lika många loggningar så får ju de i Stockholm fler besök/cache. Det finns flera sätt att tolka statistik.

Men kvaliteten på cacherna är ju faktiskt mer intressant än antalet. Heller 10 bra cacher än 20 tråkiga filmburkar/nanos.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » fre aug 28, 2009 10:13

Som många påpekat redan: kvaliteten på cacherna är mycket viktigare än kvantiteten, åtminstone i mina ögon. Ytterligare en mikro placerad på standardställe tillför inte så mycket, medan större burkar, som ju är svårare att gömma, kan göra en riktigt glad när man hittar dem.
Jag har ingen vidare koll på hur det ser ut generellt i Göteborg eller andra svenska städer, men har tyckt mig märka att andelen enkelt placerade mikros har ökat den senaste tiden här i Stockholm. Själv har jag bestämt mig för att bara placera ut stora burkar i stan och hellre göra få genomarbetade gömmor än många enkla. Det har resulterat i endast tre utplaceringar på ett års aktivt cachande, två i innerstaden och en i utkanten. Men det tycker jag känns rätt bra; tänker inte placera ut någon mer förrän jag hittat riktigt bra ställen. Hoppas inte alla dessa ställen hinner blockeras av "filmburkar bakom elskåp" innan dess, bara... :roll:

Alltså: sluta räkna antal, börja bedöm kvalitet istället!
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » fre aug 28, 2009 10:23

Uppfinnarjocke skrev: Alltså: sluta räkna antal, börja bedöm kvalitet istället!
Och som vanligt på detta forum så .....
Vilken kvalitet är upp till var och en Cache Beskrivningen, Platsen eller själva Burken...
En kombination är naturligtvis det bästa men en väl utförd cacheburk utan ngn beskrivning/plats ger lika mycket som en bra plats med filmburk i stolpe?
Skriv svar