varför plastpåse ?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
v34
Geocachare
varför plastpåse ?

Inlägg av v34 » lör dec 26, 2009 0:57

var på en tur norr om västerås ikväll ... .och nånting slog mig ... att "här uppe" är det väldigt vanligt med svarta plastpåsar ala hundskitspåse utanpå lådorna ???!!

varför ?

påsen håller inte ute fukt. (använd lock & lock eller "filmrulle"
den är skitdåligt cammo då den alltid går sönder ... (svart el-tejp är ju bättre)
dom som envisas med att knyta påsen ser bara till att den blir svårare att komma åt då knuten ofta fryser till is vintertid ...

kan man inte ha bajs i dom påsarna istället o ha bra lock & lock lådor istället ?

:shock:
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare

Re: varför plastpåse ?

Inlägg av TimTim GO » lör dec 26, 2009 1:07

I get your point, finns nog inget värre än att leta burk i en blöt, skiten, slibbig sweicherost till plastpåse..

Funderar på att leja en omvänd HS.. :twisted: :whistle:
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » lör dec 26, 2009 1:08

Jag undrar detsamma, och jag kan säga att det inte är ett Västerås-lokalt fenomen. Allt som oftast stöter man på burkar, bra som dåliga, instoppade i någon gammal plastpåse från ICA eller Systembolaget. Varför?

Låt oss lista de negativa aspekterna med detta:

1. En påse innesluter fukt, inte tvärtom. När det väl har kommit in fukt i en påse är det större sannolikhet att denna fukt också kryper in i burken än om påsen inte fanns.
2. Cachen löper större risk att förväxlas med skräp om den ligger i en påse.
3. Det är rentav äckligt att röra vid påsen då den drar åt sig omgivande smuts.

Kort sagt: om du tror dig ha behov av att innesluta burken i en påse; välj en bättre burk och ett bättre gömställe.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
HeBo1
Geocachare

Inlägg av HeBo1 » lör dec 26, 2009 3:03

McB skrev:Jag undrar detsamma, och jag kan säga att det inte är ett Västerås-lokalt fenomen. Allt som oftast stöter man på burkar, bra som dåliga, instoppade i någon gammal plastpåse från ICA eller Systembolaget. Varför?

Låt oss lista de negativa aspekterna med detta:

1. En påse innesluter fukt, inte tvärtom. När det väl har kommit in fukt i en påse är det större sannolikhet att denna fukt också kryper in i burken än om påsen inte fanns.
2. Cachen löper större risk att förväxlas med skräp om den ligger i en påse.
3. Det är rentav äckligt att röra vid påsen då den drar åt sig omgivande smuts.

Kort sagt: om du tror dig ha behov av att innesluta burken i en påse; välj en bättre burk och ett bättre gömställe.
:thup:
Bild

Inlägg av Sillen » lör dec 26, 2009 11:21

Jag tror att många med mig lägger det i plastpåse för att man har sett att mer erfarna chachare gör så. Jag kan dock säga at jag har funderat själv och hälften är utanplastpåse.

Detta är inte bara ett fenomen runt Västerås utan på de flesta ställen jag har cachat!
Bild
Bild
msen
Geocachare

Inlägg av msen » lör dec 26, 2009 11:25

Absolut! I min egen vetenskapliga undersökning har alla cacher med plastpåsar runt sig varit rejält äckliga om de är äldre än ca 2-3 dagar. Däremot har jag tagit burkar utan plastpåse (även de som inte är lock & lock) som ingen har loggat på flera månader och de är ändå torra och fräscha.

Här är ett kanonexempel på en burk som inte ens är lock & lock men utan plastpåse. När jag öppnade den hade den legat i fuktig miljö och inte varit öppnad på nästan 5 år! Trots det var den helt OK. http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 1a78ee07fc

Vad det gäller burkar har jag förstått att filmburkar inte är så bra som cacheburkar då de läcker som ett såll.
BildBild
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » lör dec 26, 2009 11:38

De gånger jag lägger i någon form av påse så är det iaf inte i ngn plastpåse. Till påskeventet för knappt två år sedan sydde jag påsar i camo-mönstrad presenningsväv. Många har försvunnit sedan dess.... men de som finns kvar funkar faktiskt ypperligt fortfarande. Ibland finns det ju anledning att gömma cachen i någon form av ytterhölje. Normalt sett använder jag annars någon form av vävtejp/camotejp direkt på burken. Kollade min "cacheutläggarlåda" och såg att det i princip var slut på min andra artonmetersrulle med camo-tejp så den kommer flitigt till användning.
Bild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör dec 26, 2009 12:14

msen skrev:...
Vad det gäller burkar har jag förstått att filmburkar inte är så bra som cacheburkar då de läcker som ett såll.
Sedan en längre tid tillbaka byter jag ut alla mina filmburkar där jag har loggremsa i, mot "rörburkar" med skruvbart lock. Antingen medicinska eller PET-ämnen eftersom filmburkar är väldigt långt ifrån vatten-/fukttäta. Filmburken är mycket överskattad och fungerar bara i mycket bra miljöer.
Sillen skrev:... för att man har sett att mer erfarna chachare gör så.
Själv slutade jag med burkar i plastpåsar för många år sedan och tar faktiskt, på eget bevåg, bort dem som finns på andras cacher, om den uppenbarligen inte har någon kamouflagefunktion.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
berraasnobben
Föreningsmedlem

Inlägg av berraasnobben » lör dec 26, 2009 12:27

Jag lägger mina burkar lock & lock i en plastpåse, därför att:
Smuts som lägger sig i tätringen gör så att locket inte håller tätt.
Har man en plastpåse runt så tar den den mesta smutsen.
När man underhåller sin cache så tar man med sig en ny påse.

Filmrullar: har man locket UPPÅT så är risken att de läcker in vatten minimal.
Tyvärr så är det ofta som locket sitter neråt eller inte är påsatt ordentligt.
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » lör dec 26, 2009 13:47

Gavia & the SGCD skrev:Sedan en längre tid tillbaka byter jag ut alla mina filmburkar där jag har loggremsa i, mot "rörburkar" med skruvbart lock. Antingen medicinska eller PET-ämnen eftersom filmburkar är väldigt långt ifrån vatten-/fukttäta.
Jag måste påpeka att jag är starkt allergisk emot medicinburkar som har en mindre öppning en själva burken, då det är så f-nat omständigt att få ur loggremsan...
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör dec 26, 2009 13:52

berraasnobben skrev:... Smuts som lägger sig i tätringen gör så att locket inte håller tätt.
Smuts på tätningen kan inte komma dit om locket sitter på ordentligt! 99,9% av all smuts på tätningen (och i burken) beror på respektlöst och oförsiktigt handhavande vid loggningen!

Har fullständigt tappat räkningen på alla cacher som jag städat på barr, mossa jord, genomvåta papperslappar m.m. som ligger i cacherna för att folk inte handskas försiktigt med burkarna under loggning. Regnar det är det varje cachares skyldighet att skydda burken och dess innehåll från väta. Kan man inte det får man avstå från att logga!

Varför skall ägaren drabbas av massa extra underhåll för att den som loggar är en slarver?
berraasnobben skrev:Filmrullar: ...
Du har dessvärre fel. Det finns inte en filmburk som ur vattensynpunkt kan betecknas som tät, oavsett lockets placering.
Vattnets kapillärkraft är enorm och vatten kryper in i till synes täta burkar. Ta exempel på burkar nämnda ovan. Ett aldrig så litet skräp i tätningen på en Lock&lock släpper överraskande snabbt in vatten/fukt i burken pga. vattnets kapillärkraft.

Den bästa och tätaste burken är den burk som handhas på rätt sätt av loggaren!
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör dec 26, 2009 14:03

Djuret skrev:... jag är starkt allergisk emot medicinburkar som har en mindre öppning en själva burken ...
Vi är helt eniga!
Har aldrig lagt ut en medicinburk och kommer inte heller att göra det, tycker som du att de är helt förkastliga av just det skäl du anför.
Jag talar om rör/burkar som i första hand används inom sjukvården (för bl.a. urinprov :) ) där diametern är exakt densamma från botten till öppningen. Det finns massor av olika storlekar och jag vet att Pia har en del storlekar.
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Kaiyra
Geocachare

Inlägg av Kaiyra » lör dec 26, 2009 22:08

Oj, här fick jag veta hut :oops:
Lade tidigare idag en låda jag har hållatättproblem med i en påse, tänkte att det kanske håller lite bättre iaf,
tills jag bytt ut den nuvarande lådan till en Lock&Lock.

Funderade tidigare idag på att byta ut mina filmburkar till medicinrör, tänk vad mycket bra feedback man får här! :D

Någonstans läste jag att Nanos inte är täta, finns det såna svarta ringar man kan täta de med!? :?:
/Kaiyra
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » lör dec 26, 2009 22:46

Kaiyra skrev: Funderade tidigare idag på att byta ut mina filmburkar till medicinrör, tänk vad mycket bra feedback man får här! :D

Någonstans läste jag att Nanos inte är täta, finns det såna svarta ringar man kan täta de med!? :?:
Ja, o-ringarna till bison fungerar till de flesta nanos oxo. Dock sitter de inte lika hårt som på en bison då diametern är lite mindre.

http://geoshop.cc/product_info.php?cPat ... cts_id=243

Här har du färdiga cacher i medicinrör (om du inte får tag på dessa på annat sätt):

http://geoshop.cc/product_info.php?cPat ... cts_id=268

// Pia
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem

Inlägg av berraasnobben » sön dec 27, 2009 10:32

Kaiyra: klart att en plastpåse håller det tätare om du har en dålig burk.

Gavia: Vore alla som du så skulle det inte vara några problem med lock som har en massa skräp så att de är otäta. Alla torkar tyvärr inte av skräpet, därför har jag plastpåse runt mina cacher som ligger i "skräpig" miljö.
Tyvärr är en del cachare riktigt slarviga med att.
Logga i regn så loggen blir blöt. Man kan ju i många fall gå till bilen å logga, eller skydda pappret med kroppen så regnet inte kommer åt loggen.
Sätta tillbaka burken rätt, kapilärkraft eller ej men locket upp=tätare burk.
Tala om brister på cachen typ saknas penna, loggen blöt, coin eller TB saknas.
Cacheägare dåliga på att tala om när det är åtgärdat.
Bild
Skriv svar