FTF vid Event

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Ankarcrona
Geocachare
FTF vid Event

Inlägg av Ankarcrona » lör feb 25, 2012 18:53

Vad är kutym här?
Jag har sett att en del "storcachare" (och även andra) loggar FTF även vid eventcachar och jag undrar om det är enligt god sed?

Varför jag undrar är för att jag var på ett Event idag och av en händelse så var jag först att skriva i loggboken.
Man vill ju inte verka sniken eller riskera att folk tar illa upp, samtidigt är det ju kul med en pinne till i statistiken.
Som sagt så har jag ju sett andra göra det så slänger jag ut frågan här... (med risk för att starta en lång tråd av pajkastning :wink: )

ÄR DET OK ATT LOGGA FTF PÅ EVENTCACHAR?
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Re: FTF vid Event

Inlägg av team@ » lör feb 25, 2012 19:05

Nej.
Ingen blir ftf på event.
Du kan för övrigt inte logga "found". Du loggar "attended".
Bild
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » lör feb 25, 2012 19:14

team@ skrev:Nej.
Ingen blir ftf på event.
Du kan för övrigt inte logga "found". Du loggar "attended".
Jo jag misstänkte det, men blev som sagt lite fundersam när jag sett att andra skrivit {*FTF*} på event...
Användarvisningsbild
supergoofy
Geocachare

Inlägg av supergoofy » lör feb 25, 2012 19:15

De fall man sett så har det mest varit på skoj men utan FTF-taggen. Är det med FTF-taggen så är det felaktigt.
Annars hör det inte till god sed att logga FTF på events. Inte logiskt heller för det är ingen burkjakt det är frågan om heller.
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » lör feb 25, 2012 19:18

supergoofy skrev:De fall man sett så har det mest varit på skoj men utan FTF-taggen. Är det med FTF-taggen så är det felaktigt.
Annars hör det inte till god sed att logga FTF på events. Inte logiskt heller för det är ingen burkjakt det är frågan om heller.
Logik har inte med burkarna att göra, det är många som loggar FTF på Earthcache, Virtuals och liknande.
Landstedt
Geocachare

FTF vid Event

Inlägg av Landstedt » lör feb 25, 2012 19:33

supergoofy skrev:De fall man sett så har det mest varit på skoj men utan FTF-taggen. Är det med FTF-taggen så är det felaktigt.
Lika ologiskt som att ett helt gäng loggar FTF. :-)
Användarvisningsbild
supergoofy
Geocachare

Inlägg av supergoofy » lör feb 25, 2012 20:14

Nu var det frågan om events som trådskaparen tog upp.
Ec kräver att du är på platsen. Virtuals vet jag inte då det inte längre är möjligt att skapa dessa.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » lör feb 25, 2012 22:13

Ankarcrona skrev:Vad är kutym här?
Jag har sett att en del "storcachare" (och även andra) loggar FTF även vid eventcachar och jag undrar om det är enligt god sed?

Varför jag undrar är för att jag var på ett Event idag och av en händelse så var jag först att skriva i loggboken.
Man vill ju inte verka sniken eller riskera att folk tar illa upp, samtidigt är det ju kul med en pinne till i statistiken.
Som sagt så har jag ju sett andra göra det så slänger jag ut frågan här... (med risk för att starta en lång tråd av pajkastning :wink: )

ÄR DET OK ATT LOGGA FTF PÅ EVENTCACHAR?
Jag vet att det förekommer att arrangören ibland lottar ut FTFn för eventet, mer vanligt på andra sidan pölen. Men har även förekommit på event här i riket. Jag har någon gång på skojsskull skrivit FTF i event loggboken då jag råkat få tag i den först, men det har aldrig fallit mig in att "Tagga" ftf på nätloggen.

Jag förutsätter att du menar event med eventcachar, alltså själva eventet.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön feb 26, 2012 0:18

Jag lyckades få tag på loggboken först på ett event för nåt år sen. Utbrast högt att "Yes jag blev FTF". En känd FTF-jägare i närheten fick ögon stora som planeter och såg allmänt obekväm ut och samtidigt utbrast personen bakom min rygg att "VA kan man bli FTF på event?" och ne det trodde jag väl inte men ville se reaktionen, och det blev önskad effekt :lol:

Oavsett om de är ok eller inte känns det rätt meningslöst då arrangören också loggar eventet och i regel är först på plats, bland massa andra anledningar. Lite som att en FTF inte känns lika intressant på en burk om det står 10 andra burkletare runt om att jämföra med om man hittar den själv.
Bild
madchicken
Geocachare

Inlägg av madchicken » sön feb 26, 2012 1:35

linsrille skrev:Jag lyckades få tag på loggboken först på ett event för nåt år sen. Utbrast högt att "Yes jag blev FTF". En känd FTF-jägare i närheten fick ögon stora som planeter och såg allmänt obekväm ut och samtidigt utbrast personen bakom min rygg att "VA kan man bli FTF på event?" och ne det trodde jag väl inte men ville se reaktionen, och det blev önskad effekt
Priceless! =D> :D
Bild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem

Inlägg av Yngve Myrslok » tis jul 31, 2012 10:46

Jag höll i ett event för ett tag sedan, ett minigolf och fika event.

Efter ett samtal med en cachingpolare, som dessutom deltog på eventet, så frågade han om man inte kunde göra så att vinnaren på eventet fick logga det som FTF.
Tyckte att det lät som en rolig ide och kontaktade en reviwer som förklarade att man visst kan göra på det sättet eftersom FTF inte är något officiellt från Groundspeak, så det finns inga direkta regler för det...vad det gäller event.

Så vinnaren av minigolfen fick logga eventet som FTF.
Bild

Bild

Bild
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » tis jul 31, 2012 11:31

Yngve Myrslok skrev:Jag höll i ett event för ett tag sedan, ett minigolf och fika event.

Efter ett samtal med en cachingpolare, som dessutom deltog på eventet, så frågade han om man inte kunde göra så att vinnaren på eventet fick logga det som FTF.
Tyckte att det lät som en rolig ide och kontaktade en reviwer som förklarade att man visst kan göra på det sättet eftersom FTF inte är något officiellt från Groundspeak, så det finns inga direkta regler för det...vad det gäller event.

Lät som ett roligt initiativ.
Bild
Bild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem

Inlägg av Yngve Myrslok » tis jul 31, 2012 15:27

Anden81 skrev:
Yngve Myrslok skrev:Jag höll i ett event för ett tag sedan, ett minigolf och fika event.

Lät som ett roligt initiativ.
Det var det och det blev riktigt lyckat.
Jag hade inte nämnt ngt om detta innan eventet utan tog det efteråt när vi summerade resultaten.
Det blev spontana applåder över det hela.

Men jag skulle inte göra det på någon annan sorts event, utan detta var ju ett litet tävlingsmoment, då tycker jag det är en annan sak.
Bild

Bild

Bild
Skriv svar