Är det så viktigt med regler och råd?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare
Re: Är det så viktigt med regler och råd?

Inlägg av Sillen » mån aug 20, 2012 7:22

linsrille skrev: ... Jag har inte reflekterat över hur besvärligt det är om man i hans situation hittar en burk men det borde finnas väl synligt utan krav på registrering både på gc.se och gc.com.
Håller med om borde men jag skulle gissa att ett rätt stort antal (huvuddelen) är mycket jobbiga att spåra för en markägare då det i bästa fall bara står www.geocaching.com namn på cache och GC kod. Vet du inte vad geocaching är så är det mycket jobbigt att leta reda på det.

Jag skulle inte bli helt förvånad om det i många cacher bara finns en loggbok där det bara finns ett namn på cachen alternativ GC-kod.
Bild
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn:Robert
Förnamn:Holmgren

Inlägg av sydman » mån aug 20, 2012 7:46

Sillen skrev:
linsrille skrev: ... Jag har inte reflekterat över hur besvärligt det är om man i hans situation hittar en burk men det borde finnas väl synligt utan krav på registrering både på gc.se och gc.com.
Håller med om borde men jag skulle gissa att ett rätt stort antal (huvuddelen) är mycket jobbiga att spåra för en markägare då det i bästa fall bara står http://www.geocaching.com namn på cache och GC kod. Vet du inte vad geocaching är så är det mycket jobbigt att leta reda på det.

Jag skulle inte bli helt förvånad om det i många cacher bara finns en loggbok där det bara finns ett namn på cachen alternativ GC-kod.
Om ens det....men i det omvända så att hitta markägaren...
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn:Kirkhoff
Förnamn:Björn

Inlägg av Urzuz » mån aug 20, 2012 9:54

Jag sätter numera alltid mitt mobilnummer under cacheowner på första sidan i loggboken.

Ett tips till övriga CO =D>
Bild

Bild
Karro2
Geocachare

Inlägg av Karro2 » mån aug 20, 2012 11:20

Hur finner man markägaren givet GPS-koordinater?
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn:Jonsson
Förnamn:Mikael

Inlägg av Djurets » mån aug 20, 2012 11:42

Karro2 skrev:Hur finner man markägaren givet GPS-koordinater?
Man frågar i närmaste hus :D .
/Djurets
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Lundström
Förnamn:Lars

Inlägg av MildasVänner » mån aug 20, 2012 11:50

linsrille skrev:
geoskane skrev:Viktigt med regler?
Hittade denna sida av en slump http://lipoptena.blogspot.se/2012/07/do ... cache.html, vet ej om någon annan här på forumet redan har skrivit om det. Men länken visar hur det kan gå med en cache om man inte frågar om tillstånd från markägaren först.
Intressant, och klart han gjorde rätt som tog bort den. Det hade såklart varit ännu bättre om han hade kunnat kontakta cacheägaren men det är inte alltis så lätt och egentligen skulle ju co kontaktat markägaren från början (men det är det ju lite si och så med här). Jag har inte reflekterat över hur besvärligt det är om man i hans situation hittar en burk men det borde finnas väl synligt utan krav på registrering både på gc.se och gc.com.
Den här posten fanns lite senare i samma blogg: http://lipoptena.blogspot.se/2012/08/de ... -mark.html

Här har vi ju bara ena sidan av saken men oavsett vilket så känns det som markägaren i varje läge (oavsett om man i Sverige skulle kunna "tvinga" nån att ha en plastburk på sin mark, vilket så klart vore absurt) inte har rätt att registrera den på geocaching.com utan att markägaren givit sitt ok. Riktlinjerna är rätt tydliga när jag läser dom på det iaf:
Groundspeak skrev:You assure us that you have the landowner's and/or land manager's permission before you hide any geocache, whether placed on private or public property.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn:Richard

Inlägg av linsrille » mån aug 20, 2012 17:23

MildasVänner skrev:
linsrille skrev:
geoskane skrev:Viktigt med regler?
Hittade denna sida av en slump http://lipoptena.blogspot.se/2012/07/do ... cache.html, vet ej om någon annan här på forumet redan har skrivit om det. Men länken visar hur det kan gå med en cache om man inte frågar om tillstånd från markägaren först.
Intressant, och klart han gjorde rätt som tog bort den. Det hade såklart varit ännu bättre om han hade kunnat kontakta cacheägaren men det är inte alltis så lätt och egentligen skulle ju co kontaktat markägaren från början (men det är det ju lite si och så med här). Jag har inte reflekterat över hur besvärligt det är om man i hans situation hittar en burk men det borde finnas väl synligt utan krav på registrering både på gc.se och gc.com.
Den här posten fanns lite senare i samma blogg: http://lipoptena.blogspot.se/2012/08/de ... -mark.html

Här har vi ju bara ena sidan av saken men oavsett vilket så känns det som markägaren i varje läge (oavsett om man i Sverige skulle kunna "tvinga" nån att ha en plastburk på sin mark, vilket så klart vore absurt) inte har rätt att registrera den på geocaching.com utan att markägaren givit sitt ok. Riktlinjerna är rätt tydliga när jag läser dom på det iaf:
Groundspeak skrev:You assure us that you have the landowner's and/or land manager's permission before you hide any geocache, whether placed on private or public property.
Det där trodde jag var välkänt men att vi i sverige (och sannolikt i andra stora cachingländer) ser mellan fingrarna. Oavsett tror jag det blir en enorm nedgång för geocachingen i Sverige den dagen det krävs kontaktpreson för samtliga publiceringar. Jag vet att jag antagligen inte skulle lagt ut en enda då jag inte är speciellt bra på att sälja in fördelarna till markägaren och med den insikten inte ens gjort ett försök.

Av vad jag hört är det närmare undantagsfall att tillstånd finns.
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Lundström
Förnamn:Lars

Re: Sv: Är det så viktigt med regler och råd?

Inlägg av MildasVänner » mån aug 20, 2012 19:06

Kontaktpersoner för varje cache tror jag knappast nån kommer vilja ha, någonsin. Vem skulle administrera det? Jag tror alltid man kommer från Groundspeaks sida vilja lämna ansvaret att se till att tillstånd finns, till cacheägaren så långt det är möjligt. Den dag de tar på sig ansvaret att enbart publicera cacher de garanterat vet har tillstånd från markägaren har det också tagit på sig ett gigantiskt ansvar till liten vinning för de själva tror jag.

Jag var kanske lite otydlig men det jag ville peka på var, om man kan sätta nån tilltro till bloggaren/markägaren, inställningen från cacheägaren att man får "tåla" att få cacher placerade på sin mark. Jag tror det är olycklig inställning om den nu finns därute bland mina medcachare. Och sen, om man frågar Groundspeak, så har alla cacher tillstånd av markägare att ligga där de ligger. Det har man som cacheägare tagit på sig när man kryssade i rutan om att följa riktlinjerna. För Groundspeak lär det säkert vara tillräckligt gissar jag. Dom har inte det minsta intresse av att veta hur det egentligen ligger till tror jag.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Re: Sv: Är det så viktigt med regler och råd?

Inlägg av linsrille » mån aug 20, 2012 21:14

MildasVänner skrev:Kontaktpersoner för varje cache tror jag knappast nån kommer vilja ha, någonsin. Vem skulle administrera det? Jag tror alltid man kommer från Groundspeaks sida vilja lämna ansvaret att se till att tillstånd finns, till cacheägaren så långt det är möjligt. Den dag de tar på sig ansvaret att enbart publicera cacher de garanterat vet har tillstånd från markägaren har det också tagit på sig ett gigantiskt ansvar till liten vinning för de själva tror jag.

Jag var kanske lite otydlig men det jag ville peka på var, om man kan sätta nån tilltro till bloggaren/markägaren, inställningen från cacheägaren att man får "tåla" att få cacher placerade på sin mark. Jag tror det är olycklig inställning om den nu finns därute bland mina medcachare. Och sen, om man frågar Groundspeak, så har alla cacher tillstånd av markägare att ligga där de ligger. Det har man som cacheägare tagit på sig när man kryssade i rutan om att följa riktlinjerna. För Groundspeak lär det säkert vara tillräckligt gissar jag. Dom har inte det minsta intresse av att veta hur det egentligen ligger till tror jag.
Ok, då missuppfattade jag en aning. Klart man som cachare måste respektera att det är en lånad plats så att säga.
Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn:Magnusson
Förnamn:Andreas

Inlägg av andreasma » tis aug 21, 2012 13:26

linsrille skrev:En myst existerar i nio fall av tio för att man ska lösa ett problem, platsen är ofta ointressant.
Vill man visa en vacker plats behöver man en burk, inte hundratals utmed en väg.

Riktlinjer är en rekommendation, regler är tvingande.

Riktlinjernas andemening är rimligen att visa vägen för hur gs vill att företeelsen ska utvecklas. Läser man mellan raderna får iallafall jag det till att man vill att varje cache ska ha ett existensberättigande, ett syfte större än en inkrementering av räkneverket hos cacharen. Den gränsen är olika för alla så var ska ribban ligga?
I 9/10 existerar en burk bara för att man skall lösa ett problem, platsen är ofta ointressant? Det stämmer ju inte alls enligt min uppfattning, men det kan ju så klart vara olika i olika delar av landet...
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tis aug 21, 2012 16:52

andreasma skrev:
linsrille skrev:En myst existerar i nio fall av tio för att man ska lösa ett problem, platsen är ofta ointressant.
Vill man visa en vacker plats behöver man en burk, inte hundratals utmed en väg.

Riktlinjernas andemening är rimligen att visa vägen för hur gs vill att företeelsen ska utvecklas. Läser man mellan raderna får iallafall jag det till att man vill att varje cache ska ha ett existensberättigande, ett syfte större än en inkrementering av räkneverket hos cacharen. Den gränsen är olika för alla så var ska ribban ligga?
I 9/10 existerar en burk bara för att man skall lösa ett problem, platsen är ofta ointressant? Det stämmer ju inte alls enligt min uppfattning, men det kan ju så klart vara olika i olika delar av landet...
Nej inte cacher i allmänhet utan specifikt för mystar. Visst kan en myst ligga på en intressant plats men väldigt ofta har man valt en tom lucka nånstans. Beror mycket på vilken sorts myst också, men snittet håller jag fast vid :)
Bild
Kaiyra
Geocachare
Efternamn:Johansson
Förnamn:Karin

Inlägg av Kaiyra » ons aug 22, 2012 16:55

Ytterligare ett inlägg från den ovan nämnda bloggen:
http://lipoptena.blogspot.se/2012/08/li ... g-och.html
/Kaiyra
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons aug 22, 2012 18:32

Älgflugornas Herre från länken skrev:jag lokaliserade cachen och dödade den.
Jag fick en målande bild i huvudet med en jägare med fullt kamouflage som smög fram till den inkräktande lådan och brände av en hagelsvärm :lol:
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn:Persson

Inlägg av bonde456 » ons aug 22, 2012 21:40

linsrille skrev:
Älgflugornas Herre från länken skrev:jag lokaliserade cachen och dödade den.
Jag fick en målande bild i huvudet med en jägare med fullt kamouflage som smög fram till den inkräktande lådan och brände av en hagelsvärm :lol:
Efter att läst blogginlägget från den 21:a har jag svårt att få bilden ur huvudet när någon med en mankini försöker pussa ett får på en äng samtidigt som det står ett gäng grabbar med öl i händerna och skrattar :shock: :lol:

I övrigt en intressant frågeställning om lov för utplacering av cacher.
BildBild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn:Magnusson

Inlägg av andreasma » ons aug 22, 2012 22:03

linsrille skrev:
andreasma skrev:

Nej inte cacher i allmänhet utan specifikt för mystar. Visst kan en myst ligga på en intressant plats men väldigt ofta har man valt en tom lucka nånstans. Beror mycket på vilken sorts myst också, men snittet håller jag fast vid :)
Menade också mystar :oops: , inte burkar i allmänhet.
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Skriv svar