Avlägsna annans arkiverade gömma

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Magnus H
Geocachare
Avlägsna annans arkiverade gömma

Inlägg av Magnus H » mån maj 06, 2013 22:16

Jag placerade nyligen ut en cache. Nu har det kommit till min vetskap om att det ligger kvar en gammal arkiverad cache bara några meter därifrån. Dess existens visste jag på sätt och vis om - jag har själv loggat den - men vad jag inte räknade med var att den skulle ligga kvar trots att den sedan länge är arkiverad. Den arkiverades av underhållsbehov och ägarna är inte längre aktiva inom geocaching.

Det verkar finnas en liten "subsport" att hitta och logga arkiverade gömmor. Men jag är rädd att den arkiverade gömman ifråga kan blandas ihop med min nya.

Kan jag med gott samvete röja den gamla cachen ur vägen?
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem

Re: Avlägsna annans arkiverade gömma

Inlägg av berraasnobben » mån maj 06, 2013 22:23

Kan den blandas ihop med din nya så ta bort den.
Håll Sverige rent :D :D
Bild
Sisjötrollen
Geocachare

Inlägg av Sisjötrollen » mån maj 06, 2013 22:34

Gör ett seriöst försök att få tag på personen (mail, telefon etc) och fråga om det är OK att ta bort den alt. hen vill ha den.
Lyckas du inte inom en rimlig tid ta hem den och låt den ligga en tid ifall CO vaknar till. Sedan kan du med gott samvete arkivera den IRL.
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem

Re: Sv: Avlägsna annans arkiverade gömma

Inlägg av skrattjakt » mån maj 06, 2013 22:55

Det var ju synd att man inte letade bättre ;-)

Tror inte du behöver vara speciellt rädd att man förväxlar de två. Den gamla var inte i direkt i nyskick!
Användarvisningsbild
Gwynplaine
Geocachare

Inlägg av Gwynplaine » mån maj 06, 2013 23:26

Sisjötrollen skrev:Gör ett seriöst försök att få tag på personen (mail, telefon etc) och fråga om det är OK att ta bort den alt. hen vill ha den.
Lyckas du inte inom en rimlig tid ta hem den och låt den ligga en tid ifall CO vaknar till. Sedan kan du med gott samvete arkivera den IRL.
Oj, det där var väldigt omtänksamt tänkt om CO. Om jag hittade en arkiverad cache som blockerade eller på annat sätt förstörde för en ny cache som jag tänkte lägga ut så skulle jag ta in den gamla burken utan att tveka. CO har ju gjort ett aktivt val att låta cachen arkiveras, och då är ju burken att betrakta som nedskräpning. Att då jaga en inaktiv CO för att fråga om han vill ha tillbaka sin fuktiga glasslåda känns mer filantropiskt än vad min läggning är :D.
Användarvisningsbild
Magnus H
Geocachare

Inlägg av Magnus H » mån maj 06, 2013 23:42

skrattjakt skrev:Det var ju synd att man inte letade bättre ;-)
Du var nog där tidigare på dagen. Men det kvittar. Man måste ha med sig något från steget innan. 8)
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » tis maj 07, 2013 0:09

Eller skriv i cachebeskrivningen att det finns 2 där.
det har jag gjort på en av mina, den gamla ligger alldeles intill den nya :mrgreen:

2 till priset av 1
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » tis maj 07, 2013 5:47

OlaHansson skrev:Eller skriv i cachebeskrivningen att det finns 2 där.
det har jag gjort på en av mina, den gamla ligger alldeles intill den nya :mrgreen:

2 till priset av 1
En bra ide förutsatt att alla kör med paperless caching, möjligen då om man skriver tydligt i burken att det finns en till i närheten vilket dock ökar risken för muggling av gömman.

Jag hade nog tagit bort den arkiverade cachen då den ändå saknar ägare, varför hålla liv i något dött.
(Loggar själv arkiverade om jag kommer över dom)
RagnaZ
Föreningsmedlem

Inlägg av RagnaZ » tis maj 07, 2013 7:38

Jag skulle tveklöst ta bort den och har gjort det när CO inte har brytt sig om det själv. I de fallen har jag kontaktat CO för att kunna lämna igen prylarna. De har inte varit intresserad.

Att lämna kvar plast i naturen är nedskräpning.
starzinger
Geocachare

Inlägg av starzinger » tis maj 07, 2013 8:16

Personligen tycker jag det är en svår fråga. Är man säker på att det är en arkiverad gömma och om risken är stor att den förväxlas med den nya så kanske man ska ta bort den.

Dock ska man vara medveten om att det fins fler sidor än geocaching.com . Det händer att ägare av olika anledningar lägger över även befintlig gömmor eller för den delen lägger ut helt nya på de sidorna.(bland annat opencaching.se)

Mycket får man låta bli fingertoppskänsla. Dvs är cachen i bra skick elller i väldigt dåligt skick? Stör den där den ligger eller inte? Risken fins ju annars att vi genom att ta bort en del gömmor blir "mugglare" som förstör för den cachesidan. :D
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem

Inlägg av pinkunicorn » tis maj 07, 2013 8:40

Om den arkiverade cachen är i vettigt skick så skulle jag inte ta bort den utan försöka göra det tydligt att det finns två burkar på platsen. Skriv i din cachebeskrivning, länka till den arkiverade, märk båda burkarna med namn och så vidare. Jag och många andra gillar att logga gamla arkiverade gömmor som finns kvar.

Nu vet jag inte hur ditt gömställe ser ut, men om det är möjligt kan ett alternativ vara att ändra koordinaterna på din burk något tiotal meter för att minska risken för förväxling. Om det är trångt mellan cacherna eller en specialdesignad burk är det så klart inte möjligt.
Bild
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem

Inlägg av skrattjakt » tis maj 07, 2013 8:42

Som part i frågan ska jag ge lite bakgrund. Det var jag som letade upp den gamla cachen.

Jag tycker det är synd att cacher från geocachingens barndom försvinner och blir allt ovanligare. Därför tycker jag det är intressant att leta efter äldre burkar, både aktiva och arkiverade.
Känslan av att hitta en burk som legat ohittad i mer än två år, var bättre än flera FTFer!

Burken som här diskuteras är från 30 december 2002, dvs mer än tio år gammal. Enligt beskrivningen, så bör det vara originalburken som ligger kvar. Loggen som finns i är nummer två som lades dit 2008 då den första var full. Senaste fynd var den 18e februari 2011. Sedan arkiveradess den strax efter. Det var blött i burken, men loggen skulle gå att torka.

Som jag ser det så blockerar den ju inte nån ny, då den "inte finns". Den bör inte gå att förväxla med de nya i området då de är mer kreativa.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Kasheuren » tis maj 07, 2013 8:47

En gömma arkiverad pga ointresse av cacheägaren har jag nog väldigt svårt att se som annat än skräp i naturen tyvärr. Givet att jag visste det är en Geocaching-burk hade jag bidragit med lite mini-CITO.
Användarvisningsbild
Magnus H
Geocachare

Inlägg av Magnus H » tis maj 07, 2013 12:23

pinkunicorn skrev:Om den arkiverade cachen är i vettigt skick så skulle jag inte ta bort den utan försöka göra det tydligt att det finns två burkar på platsen. Skriv i din cachebeskrivning, länka till den arkiverade, märk båda burkarna med namn och så vidare.
Det finns inget från geocaching.com som säger att man inte får söka och [på webben] logga arkiverade cachar, om jag har förstått det rätt. Jag har själv loggat en arkiverad cache, då jag vid besöket på platsen inte visste att den hade blivit arkiverad. Men jag vet inte om jag vill uppmuntra till att logga arkiverad cache i min beskrivning. Det känns lite som ett kryphål.
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis maj 07, 2013 14:12

Stadskasheuren skrev:En gömma arkiverad pga ointresse av cacheägaren har jag nog väldigt svårt att se som annat än skräp i naturen tyvärr. Givet att jag visste det är en Geocaching-burk hade jag bidragit med lite mini-CITO.
Vet inte riktigt vad som skiljer en arkiverad från en aktiv cache i alla icke geocachares ögon.. dvs skräp så status i vårt system är eg oväsentlig .. eller säg att den finns kvar på opencaching osv..
Bild
Skriv svar