Öka antalet cacher

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
HeBo1
Geocachare
Öka antalet cacher

Inlägg av HeBo1 » ons feb 27, 2008 15:21

Finns det några riktlinjer för hur många cacher man "bör" placera ut i förhållande till antalet man hittat? En del har ju hittat ruskigt många men kanske bara placerat ut en 3-4 st.....

Möjligt att det redan finns en tråd i ämnet men kunde inte hitta någon.
Bild
Reviewer

Inlägg av leo72 » ons feb 27, 2008 15:37

Du bör inte lägga ut mer cacher och på längra avstånd än att du kan underhålla dom på ett vettigt sätt.
I övrigt så kan du lägga ut 100 cacher om dan om du känner att det funkar.

MEN :!: Kvalitet före kvantitet är också viktigt att tänka på.
Användarvisningsbild
HeBo1
Geocachare

Inlägg av HeBo1 » ons feb 27, 2008 15:49

leo72 skrev:Du bör inte lägga ut mer cacher och på längra avstånd än att du kan underhålla dom på ett vettigt sätt.

Jo det är jag med på, tänkte mer att om man uppenbarligen tycker detta är kul och man har hittat flera hundra och mer därtill har man då inte ett "ansvar" att lägga ut lite cacher. Ta och ge....typ!
Bild

Inlägg av swejaan » ons feb 27, 2008 15:50

leo72 skrev:Du bör inte lägga ut mer cacher och på längra avstånd än att du kan underhålla dom på ett vettigt sätt.

njaee... varför kvalité? Det är kul om det sker en förtätning av cacher med. Alla kan ju inte ligga strax intill fornminnen eller på utsiktsplatser, och andra sevärda platser. Mellan dessa finns också stenar och stubbar att peta in en cache. Jag tycker det blir mer intressant att åka till ett område, naturreservat och känna att det finns att logga. Att åka 3-5 mil bara för en cache med kvalité gör inte jag.
Användarvisningsbild
swejaan
Geocachare

Inlägg av swejaan » ons feb 27, 2008 15:54

HeBo1 skrev:

Jo det är jag med på, tänkte mer att om man uppenbarligen tycker detta är kul och man har hittat flera hundra och mer därtill har man då inte ett "ansvar" att lägga ut lite cacher. Ta och ge....typ!
Har du "dåligt samvete" :wink: lägg ut, har du inte så logga mer. Plötsligt händer det... att du också hittar ett ställe som bara måste ha en gömma.
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » ons feb 27, 2008 15:57

Det finns redan för många burkar som är fulla med vatten och loggböcker som är så fulla så det inte går att skriva en rad till i dem.

Sedan är det alltid kul med fler cacher, men det måste göras av dem som verkligen vill. Och för att sticka ut hakan lite, numera tycker jag att man ska ha hittat ett visst antal cacher (kanske 10?) för att lägga ut själv, har stött på för många som är av fel typ eller är tokigt placerade, utlagda av någon som själv inte hittat någon.
Användarvisningsbild
toyboy 72
Geocachare

Inlägg av toyboy 72 » ons feb 27, 2008 16:35

Borde det inte finnas ett stopp på att lägga ut flera om man har disablade gömmor. då man borde fixa dom först.
tyvärr ser man cachar som varit dissade i ett halvår för att (torka loggen). 8)
denna fråga har säkert varit på tapeten hundra gånger förut med. men det blir ju vanligare desto flera gömmor som finns därute.
Användarvisningsbild
swejaan
Geocachare

Inlägg av swejaan » ons feb 27, 2008 16:47

toyboy 72 skrev:Borde det inte finnas ett stopp på att lägga ut flera om man har disablade gömmor. då man borde fixa dom först.
tyvärr ser man cachar som varit dissade i ett halvår för att (torka loggen). 8)
denna fråga har säkert varit på tapeten hundra gånger förut med. men det blir ju vanligare desto flera gömmor som finns därute.

Här diskuterades överfulla loggar senast..
http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... lla+loggar
Användarvisningsbild
toyboy 72
Geocachare

Inlägg av toyboy 72 » ons feb 27, 2008 17:10

så hur kommer det sig då att en del kan vara dissade hur länge som helst.??
dom är ju solklart borta när ägaren tagit in burken :?
Grefwen
Geocachare

Inlägg av Grefwen » ons feb 27, 2008 18:24

toyboy 72 skrev:så hur kommer det sig då att en del kan vara dissade hur länge som helst.??
dom är ju solklart borta när ägaren tagit in burken :?
Ägaren kan ju tänkas dissejbla lådan under en längre tid för att fundera ut hur gömman skall göras om för att bli bättre. Han kan ju också tänkas tveka över om cachen egentligen var någon hit och därmed bli litet vankelmodig i fråga om cachens fortsatta existens.

mvh!
:)
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Re: Öka antalet cacher

Inlägg av Fasanen » ons feb 27, 2008 19:45

HeBo1 skrev:Finns det några riktlinjer för hur många cacher man "bör" placera ut i förhållande till antalet man hittat? En del har ju hittat ruskigt många men kanske bara placerat ut en 3-4 st.....

Möjligt att det redan finns en tråd i ämnet men kunde inte hitta någon.
Med hjälp av det rätt utbrett använda macrot "FindStatGen" i GSAK kan man räkna ut sin "caching-karma". Det tycker jag verkar vara ett ganska juste nyckeltal.

Caching karma = summan av cache finds på egna utlagda cacher / summan av egna cache finds

Värden under 1.0 är ingen bra karma.
...ett inlägg i den fortgående I-landsdebatten
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » ons feb 27, 2008 20:58

Fasanen skrev:..............

Caching karma = summan av cache finds på egna utlagda cacher / summan av egna cache finds

Ja, så kan man tycka, men man kan tycka på annat sätt också. Det är ju personligt.
Jag har cacher som inte har fått så många besök, men destu mer uppskattande loggar på dom som hittat dem eller faktiskt DNF:at dem också för den delen.
Uppskattningen av den finess och klurighet samt de överaskningsmoment som jag byggt in i många av mina mysteriecacher är värt mycket mer än 100 loggar av en rak kordinat till en sten i skogen...
Detta är också en personligt tanke och jag är övertygad om att 10 cachare har minst 5 olika tankar med sina cacher. Själv vill jag glädja min omgivning med framförallt Mysters :lol:
5 loggar på 2½ år är OK om loggarna ser ut som dom gör. :D
(GCQDQQ är en i raden).
Jag förstår hur kul dom haft när dom varit ute och cachat. Det värmer i hjärtat.

En annan cache som jag kan rekomendera mycket varmt är en jag loggade i höstas. Den kommer tyvärr inte att få många loggar, det vet jag redan nu, men jag vill här göra lite reklam för den för det är den bäst genomarbetade jag kommer ihåg att jag varit på. (förutom FAD-eventen då förståss). :arrow: Cachen är GC16ZZ6. :!:
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Inlägg av Fasanen » ons feb 27, 2008 21:23

RDun_Swe skrev:
Fasanen skrev:..............

Ja, så kan man tycka, men man kan tycka på annat sätt också. Det är ju personligt.
Jag har cacher som inte har fått så många besök, men destu mer uppskattande loggar på dom som hittat dem eller faktiskt DNF:at dem också för den delen.
Uppskattningen av den finess och klurighet samt de överaskningsmoment som jag byggt in i många av mina mysteriecacher är värt mycket mer än 100 loggar av en rak kordinat till en sten i skogen...
Detta är också en personligt tanke och jag är övertygad om att 10 cachare har minst 5 olika tankar med sina cacher. Själv vill jag glädja min omgivning med framförallt Mysters :lol:
5 loggar på 2½ år är OK om loggarna ser ut som dom gör. :D
(GCQDQQ är en i raden).
Jag förstår hur kul dom haft när dom varit ute och cachat. Det värmer i hjärtat.

En annan cache som jag kan rekomendera mycket varmt är en jag loggade i höstas. Den kommer tyvärr inte att få många loggar, det vet jag redan nu, men jag vill här göra lite reklam för den för det är den bäst genomarbetade jag kommer ihåg att jag varit på. (förutom FAD-eventen då förståss). :arrow: Cachen är GC16ZZ6. :!:
Vände mig kanske snarare till dem som har hundratals hittade men noll utlagda...
MTB-EK
Geocachare

Inlägg av MTB-EK » ons feb 27, 2008 22:59

Har förnärvarande 323 hittade men 0 utlagda enligt statistiken.
Anledningen till detta är att min grabb fått mig intresserad av detta fantastiska roliga fenomen. Eftersom jag är rätt mycket äldre än min grabb,så låter jag honom stå som cachägare när vi lägger ut någon ny,även om jag står med som andra namn så hamnar jag aldrig i statistiken för utlagda cacher. Mig spelar det ingen roll eftersom vi alltid letar tillsammans och jag till och med åker snålskjuts på hans GPS, även om det är jag som fixar behållare osv.
Min grabb fick mig intresserad av denna beroendeframkallande hobby.
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Inlägg av Fasanen » ons feb 27, 2008 23:16

MTB-EK skrev:Har förnärvarande 323 hittade men 0 utlagda enligt statistiken.
Anledningen till detta är att min grabb fått mig intresserad av detta fantastiska roliga fenomen. Eftersom jag är rätt mycket äldre än min grabb,så låter jag honom stå som cachägare när vi lägger ut någon ny,även om jag står med som andra namn så hamnar jag aldrig i statistiken för utlagda cacher. Mig spelar det ingen roll eftersom vi alltid letar tillsammans och jag till och med åker snålskjuts på hans GPS, även om det är jag som fixar behållare osv.
Ingen behöver känna sig illa tillmods..."karma" :-)
Skriv svar