OpenStreetMaps

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare
Efternamn:Larsson
Förnamn:Leif
OpenStreetMaps

Inlägg av LeiLar » mån okt 01, 2012 9:41

Försökte hämta några kartor från OSM - http://garmin.openstreetmap.nl/ - i går förmiddag. Men än har jag inte fått några och det brukar ju nuförtiden gå "på studs". Någon som upplever samma sak?
Malmis
Föreningsmedlem
Efternamn:Malmström
Förnamn:Kristoffer
Kontakt:

Re: OpenStreetMaps

Inlägg av Malmis » mån okt 01, 2012 22:50

LeiLar skrev:Försökte hämta några kartor från OSM - http://garmin.openstreetmap.nl/ - i går förmiddag. Men än har jag inte fått några och det brukar ju nuförtiden gå "på studs". Någon som upplever samma sak?
Installera osm2garmin och generera dina egna kartor istället. Det är väldigt enkelt.

https://code.google.com/p/osm2garmin/
Bild
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » tis okt 02, 2012 15:51

Tack! Vad är fördelen med att generera kartorna själv?

(Nu plötsligt kom alla mina kartor - de har tydligen haft problem med mailservern.)
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » tor jan 10, 2013 13:48

"Kartor över Sverige, Danmark, Norge och Finland genereras varje vecka (OSM). Dessa är gratis att hämta och använda!" Hämtas här: http://www.marcussite.se
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » lör jan 26, 2013 17:56

LeiLar skrev:"Kartor över Sverige, Danmark, Norge och Finland genereras varje vecka (OSM). Dessa är gratis att hämta och använda!" Hämtas här: http://www.marcussite.se
Ser bra ut, tyvärr är dom separata kartor. Annars skulle det ha varit lätt :(
Bild
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » lör jan 26, 2013 19:00

Du kan väl be honom att göra en karta med hela Norden på. Det är det nog fler som vill ha.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn:Jonsson
Förnamn:Richard

Inlägg av linsrille » lör jan 26, 2013 23:06

ekhoc skrev:
LeiLar skrev:"Kartor över Sverige, Danmark, Norge och Finland genereras varje vecka (OSM). Dessa är gratis att hämta och använda!" Hämtas här: http://www.marcussite.se
Fast du kan använda flera kartor samtidigt på de flesta modellerna. Döp om kartfilerna om de heter samma bara. Förslagsvis osm-se.map, osm-fi.map osv..
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Forslund
Förnamn:Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör jan 26, 2013 23:41

linsrille skrev:
ekhoc skrev:
Fast du kan använda flera kartor samtidigt på de flesta modellerna. Döp om kartfilerna om de heter samma bara. Förslagsvis osm-se.map, osm-fi.map osv..
Det är väl typ "generationen" GPSmap60csx och äldre som inte accepterar mer än en kartfil, generationen med bl. a GPSmap62(s, st, stc m fl.) och Oregon 450(t) går fint med flera kartor, inte känsliga på filnamnen heller, de går på ändelsen (.img). De äldre krävde namn som t ex. gmapsupp.img för att funka.
BildBild
flopflex
Geocachare
Efternamn:F
Förnamn:Flopflex

Inlägg av flopflex » sön jan 27, 2013 8:59

LeiLar skrev:Du kan väl be honom att göra en karta med hela Norden på. Det är det nog fler som vill ha.
Jag hämtade Sverige kartan för ett tag sen och filen var på runt 300 mb tog väl 1,5 timme. Det skulle ta ett tag att ladda ner Norden kartan och lägga in i GPS:en! :D
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn:Hulterstrom
Förnamn:Anders

Inlägg av team@ » sön jan 27, 2013 10:10

flopflex skrev:
LeiLar skrev:Du kan väl be honom att göra en karta med hela Norden på. Det är det nog fler som vill ha.
Jag hämtade Sverige kartan för ett tag sen och filen var på runt 300 mb tog väl 1,5 timme. Det skulle ta ett tag att ladda ner Norden kartan och lägga in i GPS:en! :D
Just nu var sverigekartan där 120MB och tog 2 min att ladda ner... Tar några sekunder att lägga på minneskortet. :)
http://www.marcussite.se/open-street-map/
Bild
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare

Inlägg av LeiLar » sön jan 27, 2013 10:41

Ja, drygt två minuter tog det även för mig att hämta Sverigekartan.

Den 15 sep 2012 skrev Marcus:
"Jag ska se om jag kan ordna en karta över hela skandinavien.
Kan jag det så lägger jag givetvis upp den här på sidan."
flopflex
Geocachare
Efternamn:F
Förnamn:Flopflex

Inlägg av flopflex » sön jan 27, 2013 18:59

Oj jag tänkte på friluftskartan det var lite skillnad :lol:
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » mån jan 28, 2013 7:02

linsrille skrev:Fast du kan använda flera kartor samtidigt på de flesta modellerna. Döp om kartfilerna om de heter samma bara. Förslagsvis osm-se.map, osm-fi.map osv..
De flesta nya modellerna, ja. Tyvärr funkar min 60CSx alltför bra så att jag har ingen 'riktig' orsak att skaffa en nt gps.. :shock: :roll:
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn:Jonsson
Förnamn:Richard

Inlägg av linsrille » mån jan 28, 2013 15:06

ekhoc skrev:
linsrille skrev:Fast du kan använda flera kartor samtidigt på de flesta modellerna. Döp om kartfilerna om de heter samma bara. Förslagsvis osm-se.map, osm-fi.map osv..
De flesta nya modellerna, ja. Tyvärr funkar min 60CSx alltför bra så att jag har ingen 'riktig' orsak att skaffa en nt gps.. :shock: :roll:
Har läst nånstans att det ska funka att starta upp gpsen med en karta och sen döpa om den och lägga in en ny med gamla filnamnet. sen finns det några reserverade namn som kan funka om de inte redan används. gmapsupp.img är normalt namnet på en karta man själv lägger till. sen kan man bl.a. använda namnaet gmapbmap.img och gmaprom.img tror jag. googla de namnen så kommer du nog hitta en lista.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Forslund
Förnamn:Tommy

Inlägg av The Forslunds » mån jan 28, 2013 19:54

linsrille skrev:
ekhoc skrev:
Har läst nånstans att det ska funka att starta upp gpsen med en karta och sen döpa om den och lägga in en ny med gamla filnamnet. sen finns det några reserverade namn som kan funka om de inte redan används. gmapsupp.img är normalt namnet på en karta man själv lägger till. sen kan man bl.a. använda namnaet gmapbmap.img och gmaprom.img tror jag. googla de namnen så kommer du nog hitta en lista.
GPSmap60CSx är riktigt kinkig vill jag minnas, en bekant gick bet när han testade allt jag föreslog, bl a de namnen du nämner, man kan slå ihop kartor med samma program som man matar in nya koder i t ex friluftskartan, minns inte riktigt vad det heter... gmaptool, där kan man slå ihop flera kartor till en.
BildBild
Skriv svar