Vilken hjälm skall man köpa?

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Vilken hjälm skall man köpa?

Inlägg av vovvelivovven » sön feb 10, 2013 19:10

Hej!

Jag planerar att besöka Drakhålet i Åkullatrakterna tillsammans med en arbetskamrat som blir min guide. Han tycker att Hjälm är ett krav vid såpass djuplodande operationer.

Jag är helt okunnig när det gäller denna typ av hjälmar, men jag blir misstänksam när jag ser prisbilden. Från min återfallsknutteperiod i början av 1980-talet fanns tre material för MC-hjälmar: Polykarbonat, Glasfiberlaminat samt Kevlar/kolfiberlaminat.

Polykarbonat är som en studsboll, tål inga organiska lösningsmedel särskilt bra, tål inte heller UV-ljus.

Glasfiberlaminat, ja det var väl epoxy hoppas jag, dessa hjälmar var mycket tunga, men hade i övrigt bra egenskaper att ta upp energi istillet för att studsa som polykarbonathjälmen.

Kevlar/kolfiberlaminat - jag köpte min första sådan c:a 1982, halva vikten jämfört med Glasfiber annars samma egenskaper.

Om man nu skall in i en grotta - det kan ju även vara en hukande promenad i ett dagvattenrör - så är det första jag behöver skydda mig från är att slå i skallen (visserligen finns det de som hävdar att jag har korkskalle, medan andra lutar åt träskalle) . Men är det smart med en massa hål för spindlarna att kunna krypa in i?

Så måste det gå att fast en lampa...

Är det någon som kan ge tips på vad man skall ha på skallen?

Undrar Ingvar
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Re: Sv: Vilken hjälm skall man köpa?

Inlägg av andreaze » sön feb 10, 2013 19:25

En bygghjälm funkar utmärkt det har jag använt i grottor. Finns från ca 100:- en cykelhjälm funkar nog oxå.

Sen finns det såklart mer avancerade alternativ oxå men det får nån annan tipsa om
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Re: Vilken hjälm skall man köpa?

Inlägg av Blue_Suede » sön feb 10, 2013 19:28

Jag köpte en "skatehjälm" av den här typen - http://www.stadium.se/sport/skateboard/ ... RfYk2fRauk.
Sitter som gjuten
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » sön feb 10, 2013 19:36

på den här kan du svetsa fast en lamphållare också. http://www.blocket.se/dalarna/Militarhj ... w=3&last=1

Skatehjälmen som blue_suede tipsar verkar vara vettig.
BildBild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » sön feb 10, 2013 19:41

Jag köpte en sån här som jag använder som "grotthjälm"
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbets ... alm-18228/

Inga större pengar men skyddar bra. När det gäller just Drakhålan så kan en sele + rep vara bra också.
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » sön feb 10, 2013 20:17

clasf skrev:Jag köpte en sån här som jag använder som "grotthjälm"
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbets ... alm-18228/
Då återstår bara frågan Clas, vilken färg valde du :D
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » sön feb 10, 2013 21:56

Tack för svaren hittills!

Nja - en hjälm av typen arbetarhjälm har ju rätt rejäl storlek på utsidan samt en skärm - alltså grejer som kan ta emot när det är trångt. När jag väl kommit mig för att kravla in i en grotta värd namnet vill jag gärna se så mycket som möjligt.

Jag får väl kolla med klätterfolket på jobbet.

Tipset med metallhjälm är dock intressant - när man stannar för att koka kaffe kan man koka det direkt i hjälmen. Extra tack för tipset!

// Ingvar
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » mån feb 11, 2013 10:02

the explorist skrev: Då återstår bara frågan Clas, vilken färg valde du :D
hehe jag valde den blåa, trots att den gula gav mer "Byggare Bob-känsla" :)

När det gäller storleken så är det inga som helst problem med den. köp till en hakrem bara.

När det gäller Drakhålan så är det en häftig grotta men inget man kryper in i direkt, eller initialt gör man det men efter ett tag kommer man till en stor sten och får sedan fira sig ner x antal meter till botten av grottan/sprickan för att sedan ta sig vidare. Inget jag skulle rekommendera om man inte har erfarenhet av firning och säkring. Jag bor i närområdet och brukar ställa upp som "guide" ibland också när jag får frågan och har tid. Det är en fantastisk grotta/cache.

/clasf
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » mån feb 11, 2013 22:44

Jag har talat med en storväggsklättrare idag - han säger samma sak - köp något billigt - bara den sitter bra. En skateboardhjälm ungefär...

Betr. Drakhålet - min kollega som skall vara med känner väl till denna grotta. Tydligen finns ett träd man kan slå en tamp om innan man går ner. - Jo han har berättat att en del får han stå nedanför och säkra under uppstigningen.

Men det blir när det är litet goare väder ute. Mina vinterkängor är ruggigt klumpiga när man skall kliva i svår terräng - men hellre det och inte frysa.

// Ingvar
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare

Inlägg av Olssonivallda » tis feb 12, 2013 9:56

Köp, köp, köp... Gör en egen hjälm istället.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » tis feb 12, 2013 17:36

BildBild
Skriv svar