Uppdatera utrustningen för att klättra uppför rep
-
- Geocachare
Hej!
Håller på och kollar på lite ny utrustning till trädcaching.
Har börjat tröttna på att använda purisk-knuten när man ska ta sig uppför repet, nu har jag kollat runt lite och kommit fram till att man skulle införskaffa en petzl ascender.
Men har inte kommit fram till hur mycket extra karbiner och slingor man behöver?
Har en 60cm, en 80cm och en 120cm slinga och fyra karbiner sedan tidigare.
Som vanligt tycker man ju att man har för lite grejer, det är ju trots allt en material sport.
Håller på och kollar på lite ny utrustning till trädcaching.
Har börjat tröttna på att använda purisk-knuten när man ska ta sig uppför repet, nu har jag kollat runt lite och kommit fram till att man skulle införskaffa en petzl ascender.
Men har inte kommit fram till hur mycket extra karbiner och slingor man behöver?
Har en 60cm, en 80cm och en 120cm slinga och fyra karbiner sedan tidigare.
Som vanligt tycker man ju att man har för lite grejer, det är ju trots allt en material sport.
Re: Uppdatera utrustningen för att klättra uppför rep
Petzl Grigri 2
Petzl Ascension Pro
Petzl Fixe
Petzl Foottape
Någon / Några flera karbiner för att koppla ihop allt sen har du nog det nödvändigaste för att komma upp och ner ...men man kan aldrig få för mycket och det finns massor att handla
Petzl Ascension Pro
Petzl Fixe
Petzl Foottape
Någon / Några flera karbiner för att koppla ihop allt sen har du nog det nödvändigaste för att komma upp och ner ...men man kan aldrig få för mycket och det finns massor att handla

-
- Geocachare
Grigri äger jag redan en, foottape måste ju gå att ersätta med en slinga?
Är det någon större skillnad på petzl ascension och en Rock Empire Ascender R.E ?
Priset på Ascendern från rock empire var klart mer tilltalande
Skickat från min GT-I8730 via Tapatalk
Är det någon större skillnad på petzl ascension och en Rock Empire Ascender R.E ?
Priset på Ascendern från rock empire var klart mer tilltalande
japp det funkar ocksåpepparkakor skrev:Grigri äger jag redan en, foottape måste ju gå att ersätta med en slinga?
Tror det är sammapepparkakor skrev:Är det någon större skillnad på petzl ascension och en Rock Empire Ascender R.E ?
-
- Geocachare
Vad bra då kör jag på det
Re: Sv: Uppdatera utrustningen för att klättra uppför rep
Petzl fotascender är guld. (högerfot)
Ett litet block att sätta med en karbinhake i handascendern (vänster) så att du vänder upp repet efter Grigrin och sedan ner igen och får utväxling.
Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
Ett litet block att sätta med en karbinhake i handascendern (vänster) så att du vänder upp repet efter Grigrin och sedan ner igen och får utväxling.
Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
-
- Geocachare
Det finns ju både ascender för höger/vänster hand men vilken är bäst om man kör med grigri 2 och block?
Är högerhänt
Är högerhänt
- Motorcycledude
- Föreningsmedlem
Du får helt enkelt känna efter vad som känns bäst. Jag är högerhänt och vill ha vänster-ascender. Sambon är också högerhänt men vill ha höger-ascender.pepparkakor skrev:Det finns ju både ascender för höger/vänster hand men vilken är bäst om man kör med grigri 2 och block?
Är högerhänt
Motorcycledude skrev:Du får helt enkelt känna efter vad som känns bäst. Jag är högerhänt och vill ha vänster-ascender. Sambon är också högerhänt men vill ha höger-ascender.pepparkakor skrev:Det finns ju både ascender för höger/vänster hand men vilken är bäst om man kör med grigri 2 och block?
Är högerhänt
Det är riktigt som Motorcycledude skriver.
Det vanligaste är vänster-ascender för högerhänta.
Jag har själv en vänster och kan på så sätt hjälpa till att dra repet nedåt med högerhanden (och höger fotpantin/ fotascender) när jag har ett litet block kopplat i handascendern.
Vänsterhanden används ju bara till att flytta handascendern/ (repklämman) uppåt=ingen kraft behövs.
- OlaHansson
- Föreningsmedlem
Jag har högerascender o är högerhänt.
Häng med ngn som har o prova!
Häng med ngn som har o prova!
-
- Geocachare
Får dra iväg till en butik och prova.
Kommer beställa det på nätet sedan.
Kommer beställa det på nätet sedan.
-
- Geocachare
-
- Geocachare
Återkopplar lite, blev en vänsterascender, ett linhjul, några karbiner och slingor samt en egen grigri2.
Dock har vi inte hunnit ut och testa de nya prylarna än
Dock har vi inte hunnit ut och testa de nya prylarna än