Lite lost (nybörjarfrågor)

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
MalinL
Ny i forumet
Efternamn:.
Förnamn:Malin
Lite lost (nybörjarfrågor)

Inlägg av MalinL » fre jun 01, 2012 17:19

Ja, jag trillade av misstag över min första cache för en vecka sen (eller misstag och misstag, hunden som var den som hittade cachen var väldigt mån om att få visa att där fanns något). Jag bestämde mig för att testa, vi är ändå ute och går en del, och hittills har jag loggat elva stycken. Men jag känner mig lite lost..

1) Är det vanligast att folk letar ensamma eller är ni flera??

2) På den engelska sidan finns något som heter "Fältanteckningar", klickar man där står det sedan "Field Notes" och, för min del,

"No logs have been found for your account at this time. Groundspeak's Geocaching Field Notes are an easy way to keep track of the caches you found during your geocache hunts.".

I mobilen, som jag använder, står det "Lägg upp en Logg/Field Note". Vad sjutton är då Field Note på hemsidan?? Mina loggade finns ju under "Snabböversikt" på hemsidan.

3) Var hittar jag förklaringen till attributen?

Ursäkta mina något spåniga frågor, men jag hoppas någon kan hjälpa mig. Tack :)
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn:Wahlström
Förnamn:Martin

Re: Lite lost (nybörjarfrågor)

Inlägg av -Beast- » fre jun 01, 2012 17:33

Hår många som cachar tillsammans varierar från person till person och/eller från gång till gång.
Det finns en del som nästan alltid cachar tillsammans antingen under samma nick eller med olika medans en del föredrar att göra det själv.
Själv går jag ofta själv men ibland blir man inbjuden eller bjuder in andra att hänga med på något särskilt eller bara i allmänhet, ibland har jag träffat på nån medan jag är ute och slår följe.
Vill du hitta någon att cacha med kan du kolla upp Fadderlistan som fins här på forumet under rubriken Gemenskapen.

Angående fieldnotes får någon annan svara.

Förklaringen till attributen hittar du vid länken som är placerad under attributen på cachesidan på gc.com eller när du hovrar med musen över attributen där.

Inga frågor är för dumma, om man inte frågar får man inte veta...
Bild Bild
Falkz
Geocachare
Förnamn:Christian

Inlägg av Falkz » fre jun 01, 2012 17:55

Feild notes är en anteckning som man kan göra med antigen gps som man laddar upp när man kommer hem eller med telefon även om det vanligaste nog är med gps då man likaväl kan logga direkt när man hittar den.

har man en nyare gps och loggar som found i den så man man sen ladda upp alla founds till sidan och då kommer dom som field notes och man kan sen logga dom därifrån då datum och logg typ redan är färdig i fylld och man bara behöver skriva något om burken...
MalinL
Ny i forumet

Inlägg av MalinL » fre jun 01, 2012 18:37

Tack för svaren :)

Vad har man för nytta av Field Notes då? Om man inte kan logga direkt på plats eller..? Jag vet inte om jag förstod det här (vad är en found?):
Falkz skrev:Feild notes är en anteckning som man kan göra med antigen gps som man laddar upp när man kommer hem eller med telefon även om det vanligaste nog är med gps då man likaväl kan logga direkt när man hittar den.

har man en nyare gps och loggar som found i den så man man sen ladda upp alla founds till sidan och då kommer dom som field notes och man kan sen logga dom därifrån då datum och logg typ redan är färdig i fylld och man bara behöver skriva något om burken...
Jag loggar ju direkt i mobilen. Och där heter det som sagt "Logg/Field Note". Sen finns det också något som heter "Anteckningar" som jag inte vet vad skulle göra för nytta..
Falkz
Geocachare
Förnamn:Christian

Inlägg av Falkz » fre jun 01, 2012 18:49

Man kan inte logga direkt med gps utan alla founds sparas som field notes i en fil som man sen laddar upp och man får göra klart loggningen.

Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn:Ankarcrona
Förnamn:Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » fre jun 01, 2012 18:56

Om du cachar med din telefon och väljer att spara din logg som "fieldnote", då laddas inte din logg upp offentligt utan den sparas bara som en liten markering ("fältlogg") att cachen är hittad (Det är bara du själv som kan se dina fältloggar). Det är bra om man är ute en hel dag, kanske loggar typ 30+ cacher, då har man inte tid att skriva så mycket vettigt om varje cache (alltså på plats) utan väntar med skrivandet tills man kommer hem.

Har man då sparat cacherna som fieldnote så kan man i lugn och ro skriva loggarna vid datorn, och de lägger sig i rätt ordning. På så vis kan man cacha effektivare när man är ute, och sedan skriva bättre loggar när man kommer hem...

Kort summering:
Fieldnote - Du gör en notering om att cachen är loggad, men loggar den "på riktigt" vid datorn när du kommer hem.
"Vanlig" logg - Loggen laddas upp direkt till den aktuella cachens sida och du behöver inte göra något mer...
MalinL
Ny i forumet

Inlägg av MalinL » fre jun 01, 2012 20:01

Falkz: Ibland kopplar det aningen långsamt i huvudet.. Först på din andra förklaring kopplade jag att founds så klart är hittanden.. Då blev allting genast mycket klarare :wink:
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » fre jun 01, 2012 22:42

Vilket cachingprogram använder du i mobilen?
ta68
Geocachare
Efternamn:Axelsson
Förnamn:Torbjörn

Inlägg av ta68 » lör jun 02, 2012 9:15

MalinL skrev:Falkz: Ibland kopplar det aningen långsamt i huvudet.. Först på din andra förklaring kopplade jag att founds så klart är hittanden.. Då blev allting genast mycket klarare :wink:
Det kan ju bero på att den andra förklaringen var mycket bättre.

Välkommen till sakletarna världsorganisation!

Kan ju försöka besvara dina andra frågor också.

1) Det finns de som nästan alltid letar i grupp och de som nästan alltid letar ensamma, ibland har en grupp eller familj gemensamt ID, ibland har alla i famlijen varsitt.

Geocaching är helt och hållet vad man gör det till: ena dagen kryper man i dagvattenledningarna under stan eller klättrar tio meter upp en en gran (tallar kräver klätterutrustning), en annan dag sitter man fyra personer i en bil och kör en "power trail" där man loggar tiotals eller hundratals lätthittade cacher samma dag på 160 meters avstånd längs en väg. Andra dagar tar man några cacher när man ändå är i ett område, eller åker iväg till en naturskön eller historiskt intressant plats för att ta en cache eller flera.

Vissa cachare sätter upp mål som att till exempel försöka ta minst en cache varje dag (eftersom du har hund är du bekant med uttrycket "oavsett väder", men efter några månader blir det här betydligt mer utmanande eftersom man aldrig återkommer till samma plats två gånger). Det finns särskilda "challenge-cacher" för i princip allt möjligt om man vill ha sådana utmaningar. Blanda inte ihop challengecacher med groundspeaks variant "challenges", det är inte samma sak.

Ifall det regnar och man inte "måste" ta en cache en dag kan man fundera på en mystery (blått frågetecken), det finns många sådana man bäst löser hemma vid datorn för att få koordinaterna till slutgömman.

Jag rekommenderar att du håller ögonen öppna efter event i närheten av där du bor och går dit och möter lokala geocachare.

Attributen vet jag inte om det finns bättre förklaringar än http://www.geocaching.com/about/icons.aspx, vilket i princip bara är texten.

Exempel på typiska ostandard-cacher:
Mystery som löses på hemmaplan kan vara ett korsord: http://coord.info/GC3GWEW
Cacher med bonusar (serier): http://coord.info/GC1XHBB (läs alltid cachebeskrivningen noga ifall det finns en bonuscache att hämta)
Challenge-cache: http://coord.info/GC2HZ3W (får bara loggas om man uppfyller villkoret, i det här fallet ska man ha loggat fem andra cacher i Östergötland med minst 250 loggar var)

Sedan finns det mysteries som kräver en kombination av hemmasnickrande och fältarbete och därför kan ta veckor att lösa.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Rane
Förnamn:Bernt

Inlägg av Kasheuren » lör jun 02, 2012 12:04

Och hur du än cachar och varför du än gör det så är vi många andra som är intresserade av vad du är med om på dina cachingäventyr, så skriv gärna något om det i din logg. Loggen kommer alltid att mejlas till cachens ägare, sedan kommer en del cachare som kommer efter dig till cachen att läsa din logg (så avslöja inte för mycket om hur man hitrar den, kallas spoiler) och dessutom mejlas den till dom som har lagt cachen på bevakning (via sin "watchlist"). Och ibland kan du tom få svar från någon av dessa - räkna inte med det dock - men läser den gör alltid någon.
MalinL
Ny i forumet

Inlägg av MalinL » lör jun 02, 2012 14:58

rogge88 skrev:Vilket cachingprogram använder du i mobilen?
Geocaching heter appen.. Samma logo som på geocaching.com.. Finns det många olika?
Stadskasheuren skrev:Och hur du än cachar och varför du än gör det så är vi många andra som är intresserade av vad du är med om på dina cachingäventyr, så skriv gärna något om det i din logg. Loggen kommer alltid att mejlas till cachens ägare, sedan kommer en del cachare som kommer efter dig till cachen att läsa din logg (så avslöja inte för mycket om hur man hitrar den, kallas spoiler) och dessutom mejlas den till dom som har lagt cachen på bevakning (via sin "watchlist"). Och ibland kan du tom få svar från någon av dessa - räkna inte med det dock - men läser den gör alltid någon.
Då har jag såklart en fråga på det :wink: Varför vill någon som inte har lagt dit cachen hålla koll på vilka som hittar den?
Torbjörn Axelsson skrev: 1) Det finns de som nästan alltid letar i grupp och de som nästan alltid letar ensamma, ibland har en grupp eller familj gemensamt ID, ibland har alla i famlijen varsitt.

Geocaching är helt och hållet vad man gör det till: ena dagen kryper man i dagvattenledningarna under stan eller klättrar tio meter upp en en gran (tallar kräver klätterutrustning), en annan dag sitter man fyra personer i en bil och kör en "power trail" där man loggar tiotals eller hundratals lätthittade cacher samma dag på 160 meters avstånd längs en väg. Andra dagar tar man några cacher när man ändå är i ett område, eller åker iväg till en naturskön eller historiskt intressant plats för att ta en cache eller flera.
Det hade ju varit himla roligt med lite tvåbent sällskap ibland, annars är det alltid bara jag och hunden. Tack för ett väldigt utförligt svar!
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem
Efternamn:Bäcklund
Förnamn:Gustav

Sv: Re: Lite lost (nybörjarfrågor)

Inlägg av skrattjakt » lör jun 02, 2012 16:28

MalinL skrev: Då har jag såklart en fråga på det :wink: Varför vill någon som inte har lagt dit cachen hålla koll på vilka som hittar den?
Ibland hittar man en cache som är lite speciell. Det kan vara en vacker plats, eller att det blir ett litet äventyr för att få tag på den. Då blir det ofta att man skriver en lite längre logg om strapatserna. Har man själv gjort detta då kanske man vill se vad andra skriver som kommer senare.
Annars kan det vara intressant att bevaka nya gömmor. Om man är på FTF-jakt till gömman kan det vara intressant att se om nån annan hinner före(gud förbjude!).

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Forslund
Förnamn:Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör jun 02, 2012 18:16

Om du har Android så kan jag rekommendera Neongeo, har även c:geo, geocaching och GPS, men det är neongeo och GPS som jag använder. Går att ladda ner offline kartor och spara cacherna så att man inte behöver mobiltäckning
BildBild
Kaiyra
Geocachare
Efternamn:Johansson
Förnamn:Karin

Re: Sv: Re: Lite lost (nybörjarfrågor)

Inlägg av Kaiyra » sön jun 03, 2012 0:22

skrattjakt skrev:
MalinL skrev: Då har jag såklart en fråga på det :wink: Varför vill någon som inte har lagt dit cachen hålla koll på vilka som hittar den?
Ibland hittar man en cache som är lite speciell. Det kan vara en vacker plats, eller att det blir ett litet äventyr för att få tag på den. Då blir det ofta att man skriver en lite längre logg om strapatserna. Har man själv gjort detta då kanske man vill se vad andra skriver som kommer senare.
Annars kan det vara intressant att bevaka nya gömmor. Om man är på FTF-jakt till gömman kan det vara intressant att se om nån annan hinner före(gud förbjude!).

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Förtydligande: FTF-jakt.. First to find :)
/Kaiyra
Användarvisningsbild
jansson.sura
Geocachare
Efternamn:Jansson
Förnamn:Krister

Inlägg av jansson.sura » sön jun 17, 2012 10:04

Tjena!!
Som total nybörjare så undrar man över förkortningar??

FTF fick jag svar på i inlägget ovan.
Men ofta läser man TFTC i loggarna. Gissar att det är nåt med "Tack för" eller engelskans "Thanks for" å C står väl för Cach??
Men T som blir över vet jag inte. Är jag på rätt spår??
Skriv svar