Slutet på mystar

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Slutet på mystar

Inlägg av Yngve Myrslok » tor nov 01, 2012 9:25

Tjenare.

Jag har lagt ut en myst eller 29 (för närvarande).
Finns det något sätt så att jag kan lägga in dessa mystars slutkoordinater i ex google earth?
Om jag vill lägga ut nya och kolla avstånd med mera.

Visst jag kan lägga in alla "för hand" varje gång jag vill kolla...men går det att spara dessa på ngt sätt i google earth eller går det att lägga in massa koordinater på en och samma gång i google earth....jag har ju alla i ett dokument...?
Bild

Bild

Bild
Ankarcrona
Geocachare

Re: Slutet på mystar

Inlägg av Ankarcrona » tor nov 01, 2012 9:33

När jag sapade burkarna till CC12 då hade jag hundratals waypoints, delsteg, start samt finalkoordinater att hålla koll på...

Så snart jag skapade en ny cache (myst, multi eller tradd) då la jag in koordinaterna i Garmins kartpogram till MAC som heter "Basecamp" finns även en version för PC som heter något annat (Har jag fattat det som...)

På varje steg som kunde påverka en annan placering la jag dessutom in en markering på 161 meter.
I Basecamp kan man sedan spara ner allting innan man stänger programet.
Riktigt smidigt och överskådligt faktiskt.
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem

Inlägg av J5oakim » tor nov 01, 2012 9:44

Ja, det går att "spara platser" i google earth, har själv haft ett antal klarade mystar i Karlstad att hålla reda på det sättet, för att veta vart de var någonstans om jag fick för mig att åka att leta..

Sök på koordinaten, flytta resultatet till gruppen mina platser och byt namn på koordinaten till mystnamnet eller liknade , och tryck på spara.
Okej, det där var något sådär beskrivning om hur man gör, men jag vet att du kommer att fixa det, nu efter när du fått veta att det går! :wink:
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem

Inlägg av wellner » tor nov 01, 2012 10:00

I och med att du har dom i ett dokument gissar jag att du inte använder GSAK...

Men så här gör jag i alla fall. I Gsak finns en funktion som heter "Corrected coordinates" där du kan ange andra koordinater för cacher än de som finns i cachebeskrivningen. Här kan du ange slutkoordinater för mystar och multis. Jag försöker lägga in alla finalkoordinater för sylika i min hemkommun, både dom jag lagt ut och de jag tar.

Sen finns det två macron, "Google earth" som visar cacherna i GE, och "Google earth circles" som plottar cirklar emd 161 meters radie runt cirklarna. Det senare macrot tar även med "stages of a multi cache" vad jag sett.

Sen kan du som sagt spara dessa i GE, när du fått upp dom så högerklicka och välj "Lägg till i mina platser" eller liknande, eller svara helt enkelt "ja" på frågan om du vlill spara tillfälliga platser när du stänger programmet.

/Fredrik
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor nov 01, 2012 10:18

Jag lägger in finalcoords som cache note på gc.com. Det fina är att neongeo använder de som corrected coords och med 161-metersringar runt burkarna kan jag på plats se var det är ledigt. Nackdelen är att det bara funkar på publicerade burkar.
Bild
Queeg
Geocachare

Inlägg av Queeg » tor nov 01, 2012 10:52

Jag brukar använda GPS Visualizer till detta. Gå till sidan, klicka på draw a map, och pasta sen en liten text i rutan nere till höger. Klicka slutligen på draw a map. Cirklar ritas ut fint, och det blir överskådligt och fint. Det enda som behövs är att hålla ordning på en textfil med de slutgiltiga koordinaterna.

Exempel på input för GPS Visualizer:

name,latitude,longitude,circle_radius
Svarthäll,N 58° 33.684, E 015° 14.646, 161m
Boren Rocks, N 58° 33.580, E 015° 14.895, 161m
Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » tor nov 01, 2012 13:52

du lägger in dem i en db i GSAK och sen kör du bara ett macro som heter GoogleEarthCircles. Se till att du har finalkoordinaterna inlagda på mystarna. Lättast tycker jag är att ha de i en separat db, men det är bara min syn :)

Macrot öppnar upp en snygg google earth karta med 161m cirklar så kan du sitta och kika var du vill tappa ännu mer plast...
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem

Inlägg av Yngve Myrslok » tor nov 01, 2012 17:47

Sweet.

Tackar allihopa.
Bild

Bild

Bild
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » tor nov 01, 2012 23:21

Sedan finns även cacheye se hjälpmedel/programvaror ovan. Där kan man dra in en PQ med befintliga cachar och då ser man även alla waypoints om man vill. Slutpunkterna på mystar får man ju genom att man kollar närliggande mystar och hör med cacheägarna om de kan säga att den inte ligger i det område du planerar att lägga din myst slutburk. Fördelen med cacheye är att man kan lägga in markeringar för de steg du tänker lägga och med hjälp av inbyggt mätverktyg kolla frihetsgrader åt olika håll från varje punkt. Men macrot med cirklar är också bra , det körde jag på för att hitta en slutpunkt i centrala Göteborg. Alla ställen som var oförklarligt tomma hade naturligtvis en slutburk på en myst. När jag gjorde cachebeskrivningen la jag in ca 5 st waypoints där det troligen inte låg någon myst och skrev "alternativ slutcache" i waypointsbeskrivningen och då säg reviewern direkt vilka som inte fungerade.
I centrala Göteborg finns inte en fläck som inte är "spärrad"
j-annie
Skriv svar