Genus statistik?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
MrYaz
Geocachare
Genus statistik?

Inlägg av MrYaz » fre feb 01, 2013 10:22

En kollega frågade mig idag om det är många tjejer som sysslar med "den där sporten".

Han försökte desperat finna en anledning till mitt fixerade intresse av min hobby.
"Det måste finnas en hake" menade han på.
"Det kan ju inte bara vara burkarna som har fångat ditt intresse"

:-)

Statistiknisse som man är blev jag genast intresserad av hur könsfördelningen ser ut inom Geocaching.

Vad tror ni? Finns det några officiella siffror?
Jag skulle själv uppskatta det till ca 60% handjur och 40% hondjur

Snälla, låt nu detta inte bli ytterligare en genusdebatt, det är bara en oskyldig fråga...
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem

Re: Genus statistik?

Inlägg av -Beast- » fre feb 01, 2013 10:46

Eftersom man inte någonstans på GC.com måste berätta om man är man eller kvinna tror jag inte det går att få fram tillförlitlig statistik på det utan man får nöja sig med en uppskattning.

Möjligen kan man se någon statistik bland betalande medlemmarna i geocaching.se.

Själv tycker jag att det verkar vara ganska jämt fördelad över både kön och ålder men jag kan tänka mig att det varierar över landet.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare

Inlägg av Frudden » fre feb 01, 2013 11:56

Utgår man från deltagarna på de event jag har varit på så tycker jag att det är väldigt nära 50/50 faktiskt.

// Frudden.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » lör feb 02, 2013 13:21

Räknade som hastigast på telefonlistan, på 100 män gick det 25 kvinns på de 125 första i listan, +- några st.
Bild
Medlem sedan 2001
Ninjatummen
Föreningsmedlem

Inlägg av Ninjatummen » lör feb 09, 2013 19:13

Vi är 224 medlemmar i facebookgruppen Geocaching Women. Så ett gäng kvinnor som geocachar finns det iaf. :)
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem

Inlägg av wellner » sön feb 10, 2013 0:25

Jag tycker att den genomsnittliga geocacharen är en medelålders vit man. Nästan inga invandrare som håller på och tittar man på kartan ser man att det är störst i de germanska och engelskspråkiga länderna. (Om vi nu ska prata lite allmän demografi)
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » sön feb 10, 2013 7:34

Även en medelålders, vit kvinna är på en rätt framskjuten plats bland oss cachare :D =D>
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » sön feb 10, 2013 20:55

Jag tror att det är ca 60% män och 40% kvinnor.Det är i varje fall min uppfatting när jag är på event.
Wellner har nog i stort sett rätt men jag har sett att det är många pensionärer som har detta som ett fritidsintresse så jag vill nog säga att det finns alla åldrar. Han har absolut rätt när det gäller cacher i "icke västerländska länder" där är dom flesta utlagda av västerlänningar som bor där eller kommer ofta dit. Dom flesta utlagda cacherna i tex Thailand är utlagda av en västerlänning och så ser det ut i största delen av Asien.

Nie

Ps. Märk väl att jag sa inte alla utan dom flesta.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » sön feb 17, 2013 22:36

Andelen män och kvinnor som geocachar är en sak. Å sedan kan man ju fundera över andelen män och kvinnor som dessutom väljer att besöka event. Vissa har en idé att geocachare över lag är ganska "introverta" och kanske därför undviker dessa. Citerar en logg av ett av mina gamla favoritteam:

"Lite oklart vad man förväntar sig finna då man söker efter en Boob-grotta strax efter midnatt. Oavsett vad, så fann granngrabbarna det hela ännu mer mystiskt. Skalliga män med lampa syns nog inte alltför ofta komma ut ur dessa buskage.
Kidsens kritiska fråga "letar du efter nåt eller" fick det ärliga svaret "ja, en burk" men sedan fick det räcka med social inlevelse. -Geocachare är introverta och umgås inte gärna med folk mer än nödvändigt. Cachens ägare däremot borde förklara galoppen för folket i huset närmast cachen, ty här lär det komma fler introverta med manick i handen..."
Palmstaden
Ny i forumet

Inlägg av Palmstaden » mån feb 18, 2013 17:18

Jag och mannen cachar under samma nick även om han kanske är den mest aktive. Dessutom står kontot på honom Vet att det finns en hel del som cachar som oss. /Annette
Skriv svar