Night owl badge

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Night owl badge

Inlägg av Yngve Myrslok » mån feb 11, 2013 10:17

Tjenare

satt och kollade lite av varje...och fick även tipset av en kompis att kolla alla stats via project-gc och inte via GSAK.

Då kommer jag till själva frågan. Jag trodde, eller hade i alla fall fått berättat för mig, att man fick "Night owl"-badgen om man tagit många cacher med attributet "nattcache".
Sure, jag vet att jag inte tagit speciallt många sådana..men blev lite paff när jag kollade och jag hade 11 nattcacher (eller tagit 11 cacher med det attributet) men då ingen "night owl"-badge.

Det får ju mig att tro att jag inte fått rätt info från början.
Så vad är det som gör att man får just den badgen?
Bild

Bild

Bild
team lodde
Geocachare

Re: Sv: Night owl badge

Inlägg av team lodde » mån feb 11, 2013 10:32

Man måste fixa det manuellt tyvärr. Här finns en sida Hur man gör.

http://www.badgegen.com/special_badges.html

Mvh
Fredrik

Skickat från min C6503 via Tapatalk 2
Bild
clasf
Geocachare

Re: Night owl badge

Inlägg av clasf » mån feb 11, 2013 12:46

Om din fråga gäller varför de inte finns med på project-gc så står där att läsa:

"Not all of the original badges have been implemented due to technical limitations.
The ones that currently are missing are:
The Benchmarker, The Waymarker, The Night-Owl, The Scuba-Cacher, The Travel Bug, The Coin Collector and the Flag Badges."

/clasf
dalkarl68
Geocachare

Inlägg av dalkarl68 » tis feb 12, 2013 0:57

Hur söker man det i GSAK ?
Bild
Bild
Visom
Geocachare

Inlägg av Visom » tis feb 12, 2013 9:15

I GSAK är det manuellt. Loggar du en cache som du anser vara en nattcache så markerar du det med att lägga till strängen "BadgeGenNightCache" i Notes. (För en utförligare engelsk förklaring se Team Löddes länk ovan.)

När du startar Badgegen finns det ett alternativ att köra en lathund för att hitta natt- och scubacacher (och 1 till, 10årsbadgen???), men den hittar inte alla.

Just pga denna manuella hantering tror jag inte project-gc har speciellt lätt att implementera Nightowlcachen(, men Ganja har överraskat förr...).
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » tis feb 12, 2013 12:52

Kan inte CO till en cache ange "BadgeGenNightCache" på ngt sätt i notes direkt?

På FAD 2012 har jag för mig att det stod "Not a night cache" Eller nåt sånt i Notes, borta nu såg jag....
Användarvisningsbild
Zontjuven
Geocachare

Inlägg av Zontjuven » tis feb 12, 2013 14:13

Hur skulle en CO få in det attributet i var och ens databas i gsak menar du?
Är det inte snarare så att gc live api inte levererar night cache attribute?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Bild
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » tis feb 12, 2013 14:14

OlaHansson skrev:Kan inte CO till en cache ange "BadgeGenNightCache" på ngt sätt i notes direkt?

På FAD 2012 har jag för mig att det stod "Not a night cache" Eller nåt sånt i Notes, borta nu såg jag....
Varför inte bara titta på attributet, om en cache har attribut "Nightcache" eller "Scubagear" så talar väl det sitt tydliga språk?
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » tis feb 12, 2013 15:16

Zontjuven skrev:Hur skulle en CO få in det attributet i var och ens databas i gsak menar du?
Är det inte snarare så att gc live api inte levererar night cache attribute?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Hur vet jag inte, vet bara att det fanns text (inte attribut) under "Användar noteringar/Notes" nånting i stil med NotANightCache med ngn html-tag före o efter
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » tis feb 12, 2013 15:18

Ankarcrona skrev:
OlaHansson skrev:Kan inte CO till en cache ange "BadgeGenNightCache" på ngt sätt i notes direkt?

Varför inte bara titta på attributet, om en cache har attribut "Nightcache" eller "Scubagear" så talar väl det sitt tydliga språk?
Frågan var om det går få in text i notes på ngt sätt, inte om man kan se attributen.
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » tis feb 12, 2013 15:29

Varför skall man skriva en Note om man satt ett attribut som betyder just det?
(Som CO till ett stort antal cacher tycker jag det är nog mycket saker att ta hänsyn till...)
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis feb 12, 2013 15:51

FYI, Kyle som skapat BadgeGen anser inte att det är rätt att flagga alla cachar med attributet nightcache som Night Owl. Därför stöder inte PGC denna badge. Det finns inget vettigt sätt att automatisera det på. Jag vet inte heller om Kyle har några tydliga instruktioner på vad en Night Owl-cache är egentligen, bortsett från Night cache attributet. När jag byggde stats i GSAK så taggade jag personligen mest reflesspår som Night Owl.

Min åsikt är nog att han borde gå på attributet. Det kommer inte ge mer fel än min Large-badge. En Large ska vara minst 18.6 liter, jag har loggat över 30 large, jag vågar nog påstå att färre än 5 faktiskt varit i 20-liters-klassen.
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » tis feb 12, 2013 16:03

Ankarcrona skrev:Varför skall man skriva en Note om man satt ett attribut som betyder just det?
(Som CO till ett stort antal cacher tycker jag det är nog mycket saker att ta hänsyn till...)
Det var som sagt bara en fråga om det går... inget annat
Hade det gått skulle man på ett reflexspår kunna lägga in "BadgeGenNightCache" direkt i notes

Men som sagt inget som ska göras bara en fråga om det går inget annat!!!!!
Visom
Geocachare

Inlägg av Visom » tis feb 12, 2013 16:07

Det kan ligga lite i betraktarens öga vad en nightowlcache är.

Tex, om det står i beskrivningen att man bör ta den under dygnets mörka timmar för att uppskatta alla delar av cachen men cachen saknar attribut som säger detsamma. Den taggar jag som Nightowl om jag tagit den på natten.

Finns också exempel på cacher med nattattribut som jag loggat under dagtid, dessa har jag inte taggat med Nightowl.

Sen finns det event som tex FAD, där har jag inga problem att sätta cacherna som Nightowl om jag var med på eventet och var ute och jagade cacher i mörkret i eventets anda, oavsett vad attributen säger. Dagen efter har de dock tappat sin charm, då får det bli 'normala' loggar.
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis feb 12, 2013 16:14

Jag tycker väl mest personligen att det tar bort syftet med badges om det är upp till var och en hur de ska tagga saker. Jag har powertrailat på natten, ska jag gå på Visom's linje så borde jag eventuellt ha taggat dem. Givetvis inget personligt menat mot hur Visom tänker, det var bara en liten extremjämförelse (eventuellt inte ens en rättvis sådan).

Annars håller jag väl med lite, man taggar upp de man tagit på natt som man anser att det behövdes eller underlättade skarpt att ta på natten. Men jag har tröttnat på badgen eftersom jag inte anser den "fungerar".

Angående övriga badges på PGC så kommer troligen Flag badges att komma. Badges för Coins och TBs blir svårt eftersom de är klumpade som samma siffra på gc.com. Jag skulle gissa på att > 90% har fel i sina gsak med. Det är inte så lätt att se skillnad på vad som är Coin och TB. Kyles instruktioner är inte helt rätt som jag läser dem heller. Det smarta vore om han slog ihop de två märkena. För bältet så räknas de tillsammans.

Scuba diving stöds inte av samma anledning som Night Owl. Kyle ansåg inte att attributet var rätt nog.

En av Benchmarker och Waymarker kan jag stöda tror jag. Minns dock inte vilken. Den ena finns med i APIt, inte den andra. Med en liten disclaimer på att jag inte undersökt att där faktiskt finns vad jag förväntar mig.
Senast redigerad av 1 ganja1447, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
Skriv svar