Logga catchar utan att hitta dom?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
piratstikin
Ny i forumet
Logga catchar utan att hitta dom?

Inlägg av piratstikin » fre jan 24, 2014 19:02

Hej, Heeelt ny på detta och var faktiskt ute på min första vända i dag och fann 3st catchar :) riktigt kul grej för det första.
MEN min fråga är nu kan man logga en catch man inte ens hittat "på riktigt" utan bara på själva kartan? trodde hela tiden att varje catch hade en unik kod ller liknande som man skulle ange när man loggade så man inte kan fuska eller vad man ska kalla det.?

Fuskar man är det ju bara för sin egen del dock men ändå. hittade ingen speciell kod på grejerna, ytan det gick bra att bara logga dom hemma (även om jag inte skulle ha hittat dom)

Hur som helst. har nog MASSOR att lära av detta men hitills är jag mycket road och der fram emot att hitta flera :)
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem

Re: Logga catchar utan att hitta dom?

Inlägg av Motorcycledude » fre jan 24, 2014 19:36

piratstikin skrev:Hej, Heeelt ny på detta och var faktiskt ute på min första vända i dag och fann 3st catchar :) riktigt kul grej för det första.
MEN min fråga är nu kan man logga en catch man inte ens hittat "på riktigt" utan bara på själva kartan? trodde hela tiden att varje catch hade en unik kod ller liknande som man skulle ange när man loggade så man inte kan fuska eller vad man ska kalla det.?

Fuskar man är det ju bara för sin egen del dock men ändå. hittade ingen speciell kod på grejerna, ytan det gick bra att bara logga dom hemma (även om jag inte skulle ha hittat dom)

Hur som helst. har nog MASSOR att lära av detta men hitills är jag mycket road och der fram emot att hitta flera :)
Det är inte ok att logga en cache om du inte skrivit i loggboken (utom med s.k. virtuals och earthcaches, men även med dessa måste du besöka platsen).

Och du - cache, inte "catch". :)
Bild
Bild
Sisjötrollen
Geocachare

Inlägg av Sisjötrollen » fre jan 24, 2014 19:38

Hej och välkommen !!
Det finns inget som hindrar dig att nätlogga en cache utan att ha hittat den, men du lurar mest dig själv.

Rätt sätt att logga är att först skriva nick och datum i loggboken i burken och sedan på nätet. Hittar du burken men kan av någon anledning inte skriva i den kan man bifoga ett foto i nätloggen (sk. fotologg). T.ex. att loggboken är mycket våt.
Godkänd anledning är inte att du ser den fem meter upp i ett träd , men inte kan/vill ta dig dit. Sedan är det upp till cacheägaren att godkänna detta.

Lycka till med "skattjakten"
piratstikin
Ny i forumet

Inlägg av piratstikin » fre jan 24, 2014 20:06

cache haha har tänkt catch hela tiden :P

Dom 3 vi hittade i dag hade penna & papper så skrev datum & nic där och fick bild på 2 iallafall :)
Om jag loggar en cache på nätet, kommer ägaren då se den och godkänna den? eller hur funkar det? då lär han kontrolera cachen "irl" för att se att jag verkligen hittat den då? :)

Tycker det är lite luddigt att hitta dom svaren jag söker men det verkar ju funka att fråga här :)
Sisjötrollen
Geocachare

Inlägg av Sisjötrollen » fre jan 24, 2014 20:10

Nätloggar du en cache får ägaren ett mail. Han/hon kan sedan kolla att loggboken i burken är signerad. Saknas signatur i loggboken kan ägaren radera din nätlogg.
piratstikin
Ny i forumet

Inlägg av piratstikin » fre jan 24, 2014 20:12

Sisjötrollen skrev:Nätloggar du en cache får ägaren ett mail. Han/hon kan sedan kolla att loggboken i burken är signerad. Saknas signatur i loggboken kan ägaren radera din nätlogg.
jahaa, ja men då verkar det vara lite mer "kontroll" på det hela :) är redan sugen att fara ut & leta efter fler haha :D
piratstikin
Ny i forumet

Inlägg av piratstikin » fre jan 24, 2014 20:13

Har även på min karta om vart alla fins ett par "gula dubbel lådor" samt frågetecken som jag inte har en aning om vad man ska göra med :P den gula verkar vara någon form av gåtor att lösa för att hitta den? men om man då får massa kordinater i ledtrådarna så måste gps användas? :)

sen frågetecknena fattar jag ingenting om :P
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » fre jan 24, 2014 20:17

En sak som du måste ha i åtanke är att CO (cacheägaren) kan, och vill, radera din nätlogg om hon/han vid loggbokskoll ser att du inte skrivit där. Fotologgar du så var uppmärksam så att man inte hittar gömman med hjälp av ditt foto. Endast i yttersta nödfall fotas det alltså. Ett exempel är om det är en nano (mycket liten behållare) som då på fotot visar loggstorleken. Som kanske inte CO vill informera om. Lycka till i träsket!
Ser just nu att det redan informerats, men låter det gå in ändå.
Bild
Medlem sedan 2001
Sisjötrollen
Geocachare

Inlägg av Sisjötrollen » fre jan 24, 2014 20:20

De gula dubbellådorna är sk. multi (i flera steg). Frågetecknen är mystericacher där du måste lösa någon form av gåta för att få de rätta koordinaterna.
Föreslår att du kollar lite på http://www.geocaching.com/guide/ få får du fler tips.
piratstikin
Ny i forumet

Inlägg av piratstikin » fre jan 24, 2014 20:38

Okej så man bör alltså inte lägga upp bild på den bara för att man fotade utan endast OM det inte fins eller går att skriva.

finns det alltså dom som är mini små och omöjligt kan innehålla papper eller penna? har dett någon bild någon gång på en lite grön pryl som var som en tummnagel typ.

Ska läsa din länk och googla runt lite så man kommer in i grunderna riktigt iallafall, sen utöka kunskapen och utmaningarna ju mer man lär sig :) håller mig till dom "vanliga" än sålänge :)
Sisjötrollen
Geocachare

Inlägg av Sisjötrollen » fre jan 24, 2014 21:31

Du syfta på så kallades nanos. De minsta är ca 15 mm stora. De innehåller en loggremsa men ingen penna.
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem

Inlägg av skrattjakt » fre jan 24, 2014 21:36

Nej undvik att lägga upp bilder på själva burken och gömstället.

Men ta gärna ett foto på omgivningen, utsikten, skattletargänget eller något annat trevligt. Det är alltid skoj när folk lägger upp bilder i sina loggar. Men det händer tyvärr allt för sällan.
piratstikin
Ny i forumet

Inlägg av piratstikin » fre jan 24, 2014 21:43

skrattjakt skrev:Nej undvik att lägga upp bilder på själva burken och gömstället.

Men ta gärna ett foto på omgivningen, utsikten, skattletargänget eller något annat trevligt. Det är alltid skoj när folk lägger upp bilder i sina loggar. Men det händer tyvärr allt för sällan.
okej :) ska nog ta bort dom 2 jag lagt upp redan då så kan jag ersätta dom med andra :) huvudsakligen det är bilder från området eller relaterade till den cachen iallafall? :)
cattan
Geocachare

Inlägg av cattan » fre jan 24, 2014 21:46

Ja det finns ju ingen anledning att logga cacher man inte hittat då det inte handlar om någon tävling. Däremot gillar jag inte när folk loggar våra cacher utan att logga på nätet. Ju fler burkar/gömmor du hittar desto mer kommer du lära dig och tillslut är du fast i cachinhgträsket :) :) ,,,multisar och mystar förhöjer spänningen ytterliggare!
RagnaZ
Föreningsmedlem

Inlägg av RagnaZ » fre jan 24, 2014 22:28

Glöm inte att ha en penna med dig (eller helst flera av olika typer).
Många cacher har enbart en loggremsa och saknar penna.

Lycka till med cachejakten.
Skriv svar