Ny akronym inom caching.

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
norwoodbuilder
Geocachare
Ny akronym inom caching.

Inlägg av norwoodbuilder » sön aug 10, 2014 11:53

Det finns ju en del förkortningar inom hobbyn. Vanligast är väl kanske TFTC och FTF. Men nu vill jag uppmärksamma en ny, näm,ligen: GES. Ja just det GES och vad betyder det? Jo att GöraEnSundsvallare. Häruppe har nämligen ett ofog spritt sej. Mnga av dom som loggar FTF bryr sej inte om att regga den funna cachen förrän efter lång tid. Här kan man se cacher som verkar ofunna efter ett par dar, men när man väl tar sej dit så är remsan ifylld. Hoppas det stannar här i Västernorrland, för det förekommer vä ingen annanstans?
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Re: Ny akronym inom caching.

Inlägg av 1000sjöar » sön aug 10, 2014 12:00

Di ä väl lite sssäääävvvvlllliiiiggggaaaaa i norr? :?
Men några timmar kan det bli innan jag loggar. Alltid när jag kommer åt hemmadatorn, aldrig per tf.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » sön aug 10, 2014 18:48

Egentligen ska det heta GEÖ... Det spred sig senare till att heta GEH och nu så är det GES... :)
BildBild
RagnaZ
Föreningsmedlem

Inlägg av RagnaZ » sön aug 10, 2014 19:27

Fast det är begränsat till kusten. Vi i inlandet gör vad vi kan för att ofoget inte ska spridas hitåt.
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » sön aug 10, 2014 22:09

Det kan ju inte finnas något krav att man "måste" logga ftf omedelbart. Är man utomlands, kan det bli dyrt med roaming, så logging måste vänta tills man är tillbaka hemma eller nånstans med wifi.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » sön aug 10, 2014 23:58

Det norwoodbuilder menar är att vissa personer väntar flera dagar att logga en FTF för att andra ska få känna adrenalinet i själva jakten, det har gått till lite överdrift i mitt tycke men det är ju inget tvång att ens nätlogga överhuvudtaget.

Detta leder till i mina trakter att man hör sig för innan man åker på jakt, speciellt om man hindras av arbete och de legat ute i mer än ett dygn. Vissa personer har nästan slutat med FTF-jakt då man inte vet om de är loggade eller inte, har de legat i tre dagar ologgade på nätet och de åker dit och de är signerade en timme efter släpp så tappar de sugen.

Själv så loggar jag när jag får tillfälle, en FTF kan loggas på kvällen efter det man avbröt för att åka på jakt är klart, av princip så loggar jag aldrig via telefon.

/Tommy
BildBild
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » mån aug 11, 2014 0:42

Jag tycker att man ska sträva efter att nätlogga så snart som möjligt efter det att man har fått en FTF. Bland annat för att vara just mot andra cachare.
Själv har jag ingen smartphone med internetuppkoppling så jag loggar så snart jag kommit hem och då endast med FTF-tagen sedan kan jag skriva en mer utförlig logg i lugn och ro när jag har tid till det.
Den som söker hittar ofta något annat
Loranga
Geocachare

Inlägg av Loranga » ons maj 13, 2015 18:29

Jag tycker. man bör logga FTF så fort det är möjligt. Det sparar in en hel del bensin och pengar.
Bild
ta68
Geocachare

Inlägg av ta68 » tis maj 19, 2015 15:08

Fast det krävs ju att fler "samarbetar" för att det ska bli ett problem.

Ifall någon har loggat STF eller senare så kan man ju lätt räkna ut att FTF är loggat. så ifall det är ett stort problem tyder det på att väldigt många tycker att det är roligt att FTF-jaga två dagar efter att cachen faktiskt loggats och komma som "sura trean"<tm>.

Själv bryr jag mig inte så mycket, det är ändå kul att logga en ny cache, och då kan man ju "spara" en gammal cache, eller nåt.
Skriv svar