Pushmailfördröjningar...

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Svejs
Geocachare
Pushmailfördröjningar...

Inlägg av Svejs » ons aug 19, 2009 7:52

Vill bara göra en liten koll hur detta fungerar för folk i allmänhet och höra om det finns något knep för att få det att funka bättre...
Jag har nu haft det inkopplat ett par månader. Kopplat till ett Gmailkonto som jag enbart använder för Geocaching-notifications. Har ett Telia abbonemang och en Sony Ericsson W890i samt både GSM och 3G inkopplat.
Vad jag har ofta blivit fördröjning från det att mailet dykt upp på Gmail-kontot till mobilen plingar till.. ibland upp till någon dag :(

Finns det någon inställning jag missat (hämt intervall står på Av och pushmail står på On). Ibland får man info (något likn.)att "kan inte uppdatera databasen ev kan det stå kan inte kontakta databasen. Men detta noterade jag inte senaste gången det strulade (igår; grattis ni tre som FTF:ade en burk 1,2 km från mig medans jag låg och tittade på TV"och pillade mig i naveln" ). Hade då dessutom full täckning enl telefon ikonen.

Är sådana utflippningar av pushmailfunktioner vanliga?
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Sundins
Geocachare

Re: Pushmailfördröjningar...

Inlägg av Sundins » ons aug 19, 2009 9:29

Svejs skrev: Är sådana utflippningar av pushmailfunktioner vanliga?
Jag har följande : Gmail, Tele2, SonyEricsson W715 endast GSM påslaget (eftersom 3G slukar batterier på min telefon).

Mailinställningarna är desamma som Svejs (hämtintervall är AV och pushmail är PÅ).

Jag upplever inte fördröjningar på det sätt som Svejs beskriver. Dock har det strulat under den senaste helgen på så sätt att mail som finns i min inbox inte dyker upp i mobilens inkorg - inte automatiskt via "push" och inte ens om man gör en manuell "Hämta post". Sedan i måndags funkar det dock som det ska - min gissning är att Gmails IMAP funktion har strulat i helgen.

Tidigare hade jag en SonyEricsson P1i - med den upplevde jag att man kunde få "fördröjningar". Här upplevde jag dock att det var e-postklienten i mobilen som inte kopplade upp sig på nytt efter det att den hade haft taskig täckning. Gick man in och gjorde en "Hämta" eller liknande så funkade push-funktionen därefter.
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » ons aug 19, 2009 17:40

Samma inställningar som Svejs fast med ett Telenor abonnemang och en C702.
Funkade skitbra med mailen från början (Gmail) men nu senaste veckan har det börja bli fördröjningar. Har fått några notifieringar 24 timmar efter att cachen publicerats.
Jäkligt irriterande. Och jag fattar inte vad som är fel.
Har funderat på om det är Gmail som är den felande länken men efter att ha pratat med Team 5B på nämnda cache igår så var det inte det heller för det funkar för dom.

Edit: För mig är inte problemet att mailen inte kommer till mobilen utan att dom inte kommer till kontot, även om dom ibland blir liggande där oxå.
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » ons aug 19, 2009 19:17

För mig är att mailen kommer till Gmailkontot då dom skall, men hämtningen från gmailkontot till telefonen funkar inte...

Grattis till gårdagens FTF Anden 81!
Hade notificationen bara kommit fram skulle jag varit där på under 30 min skulle valt en annan väg än er.... Men nu när jag vet att du har strul också får man väl passa på mot släppen åt dina hemtrakter också :twisted:
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » ons aug 19, 2009 20:22

Kan skriva under på att geocaching + gmail pushmail betett sig ytterst märkligt sedan kanske en månad tillbaka. Jag har även hotmail.com konto som jag vid ett par tillfällen fått informationen många timmar före gmail.

- FTF på Länscellfängelset ( http://blaufish.blogg.se/2009/august/da ... elset.html ) för att ingen annan verkade fått notification mailet. Gmail fick fram mailet flera timmar senare. Räknade baklänges från infon i hotmail och fick det till att jag FTF:ade över en timme efter publicering - ingen cachare som reagerar inne i centrala gbg = SKUMT.

- Ett par andra cacher jag noterat att de redan är loggade FTF när cachenotification mailet nått mig.

- Kaveröskyrka hade jag och Kaprifol kortare responstid än Mattba, som ändå var på plats före oss. Gmail verkade fördröjt mailet några minuter.

Så fördröjningarna verkar vara ett faktum, men de ligger i intervallet någon minut till flera timma. Orsak för mig okänd, men som sagt - hotmail verkar piska gmail. Eller så är det bara en tillfällighet att hotmail vunnit de gånger jag noterat en diff.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
pe 3
Geocachare

Inlägg av pe 3 » ons aug 19, 2009 23:09

Har telia och gmail och jag har haft mycke fördröjningar på sistone känns som att det inte fungerar alls.
När jag ikväll skulle logga in på gmail för att kolla läget så kom jag inte in fören jag knappat in lösen säkert 8 gånger.
Jag tror att de har lite problem som de ej medelar jag får prova ett tag till annars byter jag.
Varför ska jag hålla med dig då är vi två som har fel !!!!
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » tor aug 20, 2009 8:11

Kan väl nämna att jag, som kör med egen mailserver och imap-pushmail inte märkt av några fördröjningar.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tor aug 20, 2009 10:32

Upptäckte just en ny cache som publicerats för drygt 19 timmar :shock: sedan. Inget meddelande ännu. Jag kör med Telia och GMail. När jag kollar i GMail-kontot så finns mailet där inkommet i rätt tid. Däremot verkar det inte bli "pushat" vidare till min telefon. Visst måste det väl vara hos GMail problemet sitter?
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » tor aug 20, 2009 16:55

The Strat skrev:Upptäckte just en ny cache som publicerats för drygt 19 timmar :shock: sedan. Inget meddelande ännu. Jag kör med Telia och GMail. När jag kollar i GMail-kontot så finns mailet där inkommet i rätt tid. Däremot verkar det inte bli "pushat" vidare till min telefon. Visst måste det väl vara hos GMail problemet sitter?
Jag tippar att det är hos Gmail problemet ligger.
Tömde min inkorg i mobilen på inkomna notifieringar förra veckan och då fick jag helt plötsligt 8 nya på cachar som redan var tagna :(
Blaufish skrev:Kan skriva under på att geocaching + gmail pushmail betett sig ytterst märkligt sedan kanske en månad tillbaka. Jag har även hotmail.com konto som jag vid ett par tillfällen fått informationen många timmar före gmail.
Låter som att det är den tidsintervallen för mig oxå. Undra vad dom har gjort senaste månaden. Uppdaterat nåt kanske.
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » lör aug 22, 2009 23:24

Svejs skrev:För mig är att mailen kommer till Gmailkontot då dom skall, men hämtningen från gmailkontot till telefonen funkar inte...

Men nu när jag vet att du har strul också får man väl passa på mot släppen åt dina hemtrakter också :twisted:
Nu ligger det ett mail i min inbox som inte gått vidare. Kom för två timmar sen. Nu är jag dessutom gps-lös så du har stora chanser att ta den om du löser gåtan. :wink:
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » sön aug 30, 2009 11:00

nån mer än jag som inte får kontakt med gmails imap server nu på morgonen?
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » sön aug 30, 2009 19:03

Anden81 skrev:nån mer än jag som inte får kontakt med gmails imap server nu på morgonen?
Jag har inte fått kontakt heller... Och inte fredagskväll heller när det för en gångs skull släpptes cachar inom cykelavstånd (varför kör man inte bil en fredagskväll :wink: ) Lutar att jag kommer att nyttja telias email-aviseringar per sms istället....
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » sön aug 30, 2009 19:07

Svejs skrev:
Anden81 skrev:nån mer än jag som inte får kontakt med gmails imap server nu på morgonen?
Jag har inte fått kontakt heller... Och inte fredagskväll heller när det för en gångs skull släpptes cachar inom cykelavstånd (varför kör man inte bil en fredagskväll :wink: ) Lutar att jag kommer att nyttja telias email-aviseringar per sms istället....
ska oxå byta, har inte fått kontakt på hela dan. Så missade den som kom i Skoklostar mitt på dan.
Skriv svar