Vart köper man?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
emengo
Geocachare
Re: Vart köper man?

Inlägg av emengo » tis dec 08, 2009 10:06

Järnia får det nog bli ett besök på (ligger bra bredvid kvantum, som man har ärenden till typ 1 gång i veckan...) :)
Emelie
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » ons dec 09, 2009 20:01

Jag köpte i förra veckan Lock&Lock-burkar i flera olika storlekar på Järnia (i Olskroken i Göteborg).
Priser:
Kvadratisk 600 ml (ca 13x13x6 cm): 39 kr
Kvadratisk 430 ml (lägre variant av 600 ml): 39 kr
Rektangulär 470 ml (högre variant av 350 ml): 35 kr
Rektangulär 550 ml (ca 17.5x12x5.5 cm): 49 kr
Rektangulär 800 ml (längre variant av 550 ml): 59 kr
Rektangulär 3.9 L: 99 kr

Sen hade de även samma burkar som på Clas Ohlson (350 ml, 1.0L, 1.2L) samt ett par varianter på runda burkar. Tyvärr hade de inte burkar i storlek runt 2L, vilket annars hade varit perfekt för en cache där lite större bytessaker får plats men som ändå går att gömma ordentligt.

Jag tycker att 600 ml och 430 ml-burkarna är rätt trevliga eftersom det går i en loggbok i A7-format i dem, t.ex. ordentliga "kinaböcker" som min lokala ICA MAXI-affär säljer för 10 kr. 350 ml-burkarna har jag inte lyckats hitta billiga och bra loggböcker till.

Se http://www.dafra.se/downloads/Produktka ... 7liten.pdf för vilka storlekar som den svenska distributören Dafra saluför. Det har nog ändrats lite grann sedan den katalogen trycktes men det är i alla fall klart fler storlekar än de som Clas Ohlsson har. Enligt hemsidan är fler varianter på ingående också.

Har kollat på Xeonic-burkarna som Biltema har också och jag tycker att de verkar ok i fråga om plast och tätning, men däremot tycker jag att spännena är sämre. Det verkar vara betydligt större risk att de öppnas av sig själv när man t.ex. skall lägga tillbaka en burk i ett trångt utrymme under sten eller liknande.

iller
emengo
Geocachare

Inlägg av emengo » ons dec 09, 2009 20:33

TimTim GO skrev:
emengo skrev:Burkbekymmer...
Skulle 0,35 l vara för litet så brukar Järnia ha ett stort utbud av Lock&Lock och även ett gäng olika Xeonic-burkar har jag för mig..
Jag har inte lyckats hitta någon bra info om burkarna på Järnias hemsida så det är nog butiken som gäller..
http://www.lulea.jarnia.se/www/live/han ... reeID=5708

Lycka till! :D
Järnia här i Luleå var ett riktigt bottennapp för tillfället. De höll på att möblera om där inne så det var allmän kaos och inte så mycket prylar. Gjorde även en sväng genom ett antal andra butiker som jula, rusta, coop, maxi och dollarstore - inge inköp och inge planerat... :(

Får leta vidare. Är det någon som råkar få syn på sånna burkar jag söker får ni jättegärna säga till mig...
Emelie
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » ons dec 09, 2009 20:36

Geoshop har nyligen fått in fler Lock&Lock-burkar i sortimentet. Se här:
http://geoshop.cc/index.php?cPath=21&sort=2a&page=1

Förvara.se har ett hyfsat sortiment:
http://www.forvara.se/se/grp/locklock.php

Geocachen har också en hel del sorters burkar:
http://www.geocachen.se/

iller
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare

Inlägg av TimTim GO » ons dec 09, 2009 20:58

iller skrev:350 ml-burkarna har jag inte lyckats hitta billiga och bra loggböcker till...
Jag brukar använda mig av en käck liten anteckningsbok från Moleskin..
http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... -PACK.html
Om det är billigt eller ej vette fåglarna, lite tunn kanske..

Finns/fanns? att köpa hos Bokia och KIFAB i Kungsbacka, och förmodligen även i andra städer..
Bild
emengo
Geocachare

Inlägg av emengo » ons dec 09, 2009 20:58

iller skrev:Geoshop har nyligen fått in fler Lock&Lock-burkar i sortimentet. Se här:
http://geoshop.cc/index.php?cPath=21&sort=2a&page=1

Förvara.se har ett hyfsat sortiment:
http://www.forvara.se/se/grp/locklock.php

Geocachen har också en hel del sorters burkar:
http://www.geocachen.se/

iller
Geoshopen gick jag igenom häromdagen - ingen som passar. :(
Geocachen hade en hel del spännande saker, men ingen burk som passar :(
Förvara har vad jag sett inte heller någon burk som passar gömslet jag hittat... (var lite knepigt att leta här så ska kolla lite till, men lock&locken jag såg passar inte iaf) :(

Tack för all hjälp, men jag får fortsätta med ljus och lykta..
Emelie
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » ons dec 09, 2009 21:16

TimTim GO skrev:
iller skrev:350 ml-burkarna har jag inte lyckats hitta billiga och bra loggböcker till...
Jag brukar använda mig av en käck liten anteckningsbok från Moleskin..
http://www.mattonbutiken.se/index/produ ... -PACK.html
Om det är billigt eller ej vette fåglarna, lite tunn kanske..

Finns/fanns? att köpa hos Bokia och KIFAB i Kungsbacka, och förmodligen även i andra städer..
65 kr för 2 st (32.50 kr/st) är inte så farligt men det blir ändå rätt dyrt om man skall lägga ut en serie eller liknande med många cacher i. Det är retligt att kinaböckerna i A7-format från ICA nästan får plats i 350 ml och 470 ml-burkarna, men bara nästan. :( Det fattas ett par millimeter i hörnen. Det är nästan så att jag funderar på att klippa av hörnen men det blir förstås inte så snyggt.

emengo:
Funkar inte Lock&Lock 550 ml? Jag har mätt den noggrannt nu och den har måtten 5.3 cm x 12.7 cm x 18 cm inkl. alla utstickande delar. Vilket mått är det i så fall som är för stort?
Användarvisningsbild
L L L
Geocachare

Inlägg av L L L » ons dec 09, 2009 21:32

emengo skrev:
Falkz skrev:Biltema har en 600ml burk som har måtten 145*145 *50
men det kanske inte hjälper dig då dom inte verkar ha alla i luleå :(
Den burken finns på biltema i Luleå och även hemma hos mig. Så den har jag även testat i gömman och den är för bred - får inte plats. :( Därav kunnat konstatera att burken inte kav vara bredare än typ 130 mm. Men höjden på den är helt godkänd, även längden kan nog funka även om jag helst skulle vilja ha en lite bredare burk. (har även testat biltemas 450mm-burk, den är för hög! :( )
Har du tittat i KAFFE hyllan hos närmaste stormarknad?
Finns i bland burkar som har samma innermått som ett kaffepaket och har gummi tätning och ett rejält snäpplås.
Så här års brukar en sån följa med olika sorters julkaffe
Visserligen i plåt så man åker på att måla den eller linda cammo tejp runtom
Har man riktig röta kan man kuta på såna på nån loppis till rimligt pris

Hittade några fyrkantiga här!

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Bild
emengo
Geocachare

Inlägg av emengo » ons dec 09, 2009 22:56

iller skrev:emengo:
Funkar inte Lock&Lock 550 ml? Jag har mätt den noggrannt nu och den har måtten 5.3 cm x 12.7 cm x 18 cm inkl. alla utstickande delar. Vilket mått är det i så fall som är för stort?
Med de måtten du skriver så borde den funka. Bara det att när jag läst måtten på typ geoshop och andra ställen på nätet så står det att den är 70mm hög, och det kommer inte funka - därav har jag inte trott på den. Jag behöver ha fast en magnet på den också för att hålla den på plats. Men om du kan garantera att den inte är mer än 5,3 cm hög så vore den ju riktigt perfekt. :) (Det borde väll heller inte vara något problem att få ner ett litet info-häfte i typ (lite lite drygt) A6-storlek? Två saker här som slåss om att få plats på "samma" ställe...)
Emelie
Användarvisningsbild
iller
Geocachare

Inlägg av iller » ons dec 09, 2009 23:15

Det är den här 550 ml-burken jag har:
Bild
Modellnumret är HPL 815. Måtten är enligt Lock&Lock själva 181x128x52.
Burken som Geoshop har ser ut att vara en annan burk. Eller så har de fel information om den. Kolla med dem om det är HPL815. Annars kan du köpa den här iställlet: http://www.kockredskap.se/lock_and_lock_550_ml

Det går ner en loggbok i A7-format i burken men A6 blir nog svårt utan att kapa bort lite av hörnen. Det får inte plats så mycket bytessaker i den på grund av den låga höjden.

Edit: Om du har en stark magnet typ Clas Ohlssons 32 mm neodym-magnet så kan du med fördel limma fast magneten inne i lådan. Då är det mycket mindre risk att den lossnar.

iller
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre dec 11, 2009 10:36

iller skrev:Edit: Om du har en stark magnet typ Clas Ohlssons 32 mm neodym-magnet så kan du med fördel limma fast magneten inne i lådan. Då är det mycket mindre risk att den lossnar.
Och så ett tips som varit på uppe flera gånger tidigare... Gamla hårddiskar = gratis neodymmagneter. Dessutom gör du hårddiskarna under processen hyffsat obrukliga innan du lämnar dem på återvinningsstationen. Ett gäng torxmejslar i olika storlekar brukar oftast behövas och två polygriper (eller motsvarande) för att böja blecket som magneten sitter på så blir den lättare att bända loss. Inga större problem när man fått in vanan. Kolla med släkt och vänner. Ofta finns det gamla diskar här och var i gamla datorer som väntar på att någon skall köra dem på tippen.
emengo
Geocachare

Inlägg av emengo » fre dec 11, 2009 12:14

Har skickat mail med frågor lite hit och dit så nu inväntas svar. Förhoppningsvis borde det börja rulla in lite svar i nästa vecka. I helgen blir det ingen geocaching utan istället snowboardåkning och annat trevligt i Levi. :)
Emelie
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » lör dec 12, 2009 23:29

kallt_kaffe skrev:
iller skrev:Edit: Om du har en stark magnet typ Clas Ohlssons 32 mm neodym-magnet så kan du med fördel limma fast magneten inne i lådan. Då är det mycket mindre risk att den lossnar.
Och så ett tips som varit på uppe flera gånger tidigare... Gamla hårddiskar = gratis neodymmagneter. Dessutom gör du hårddiskarna under processen hyffsat obrukliga innan du lämnar dem på återvinningsstationen. Ett gäng torxmejslar i olika storlekar brukar oftast behövas och två polygriper (eller motsvarande) för att böja blecket som magneten sitter på så blir den lättare att bända loss. Inga större problem när man fått in vanan. Kolla med släkt och vänner. Ofta finns det gamla diskar här och var i gamla datorer som väntar på att någon skall köra dem på tippen.
Jag tror nog att jag är expert på att plocka ner hårddiskar.. Hehe :twisted:
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » sön dec 13, 2009 0:44

the explorist skrev:Jag tror nog att jag är expert på att plocka ner hårddiskar.. Hehe :twisted:
Då är vi två - har precis demonterat 7 hårddiskar och alltså plockat ut 14 nya magneter! Det är bra med kontakter i dataservicebranschen :P
wickz
Ny i forumet

Inlägg av wickz » tor dec 17, 2009 23:54

Lock and lockburkar fanns rätt bra på CO som jag köpt in smat att jag passade på att köpa lite magneter därifrån, men klart dyrare än på dealextreme. Värt att tänka på till nästa gång.
Filmburkar måste jag svänga förbi en fotobutik om *påminner sig*

Hur får jag bäst fast magneterna? Lim fungerade hyfsat men jag litar inte på det (snabblim funkade... inte de andra jag testade). Tejp med? (bara så fult...)

Vad kostar en nano om det är rimligt resp bra pris?

Geocachen.se hade en del kul, blri nog därifrån jag köper nanaos iaf. På geochop hittar jag ingenting bra alls, är det jag som är blind? Vill ha silverfärgade resp svarta nanos (och helst så små som det går typ..)

Mina egna projekt går sådär halvsegt... jag skulle behöva bra lock till mina kreationer, relativt små kanske 3x1 cm eller något sådant, men egentligen så man själv kan skära till dem då formerna varierar rätt mycket. Kanske går att ordna i värsta fall så de blir rätt symmetriska. Har ni några förslag på vad man kan använda?

Cachingbehållare har jag inte så ont om i större storlekar, men däremot mindre. Filmburkar fungerar ju alltid för halvsmå caches, men några bra ider på dosor för mindre burkar? Köpa nanos blir det ju med, men vore bekvämt att hitta billigare och roligare saker med.

Jag skulle vilja ha något lcok som täpper till ett avlångt och rätt smalt metallrör, vad rekommenderas då?

Finns det några magneter som är tunna och smala (just för mina rör...) som är att rekommenderas?
Skulle även behöva tunna (extremt tunna.. helst som färg typ...) för några catches som jag planerar... Finns det något användbart eller andra ideér på sätt att fästa (helst på trä eller just elskåp)?
Skriv svar