Kartor / Licenser

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
HeyZeus
Geocachare
Kartor / Licenser

Inlägg av HeyZeus » ons dec 02, 2009 20:57

Jag har hört av en för mig mycket förtroendegivande person att en karta som man har gjort en förändring i skall man vara ägare till (kopieringsskydd upphävs), med lite kreativt tänkande borde det ju öppna några dörrar för oss.
Jag skulle dock väldigt gärna höra detta från något mer håll ändå, någon som känner någon som kan kolla detta?
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Re: Kartor / Licenser

Inlägg av jasy » ons dec 02, 2009 21:23

HeyZeus skrev:Jag har hört av en för mig mycket förtroendegivande person att en karta som man har gjort en förändring i skall man vara ägare till (kopieringsskydd upphävs), med lite kreativt tänkande borde det ju öppna några dörrar för oss.
Jag skulle dock väldigt gärna höra detta från något mer håll ändå, någon som känner någon som kan kolla detta?
Spontant tycker jag inte som det skulle räcka för att upphäva skyddet för en licensierad produkt.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » ons dec 02, 2009 22:13

HeyZeus skrev:Jag har hört av en för mig mycket förtroendegivande person att en karta som man har gjort en förändring i skall man vara ägare till (kopieringsskydd upphävs), med lite kreativt tänkande borde det ju öppna några dörrar för oss.
Så om jag kluddar dit en mustasch på "Mona Lisa" är tavlan min? :shock:
/Djurets
Bild
the explorist
Geocachare

Inlägg av the explorist » ons dec 02, 2009 22:17

Djuret skrev:
Så om jag kluddar dit en mustasch på "Mona Lisa" är tavlan min? :shock:
Nu var det ju kartor det var tal om :wink:
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » ons dec 02, 2009 23:11

jasy skrev:Spontant tycker jag inte som det skulle räcka för att upphäva skyddet för en licensierad produkt.
Jo, det tycker jag också så just därför vill jag höra det från något mer håll, juristen från FAD någon som kan fråga han kanske?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » ons dec 02, 2009 23:23

Kort sagt: nej. Kartor omfattas av precis samma upphovsrättslag som musik, film och böcker, och för att över huvud taget få göra en modifiering och vidaredistribution av ett sådant verk gäller egentligen två saker:

1. Man skall ha skaparens tillstånd
2. Det nya verket får inte spridas på ett sätt som strider mot originalverkets upphovsrätt

För mer information, läs här: https://lagen.nu/1960:729#P4S1
Före detta geocachare.
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » ons dec 02, 2009 23:55

McB skrev:Kort sagt: nej. Kartor omfattas av precis samma upphovsrättslag som musik, film och böcker, och för att över huvud taget få göra en modifiering och vidaredistribution av ett sådant verk gäller egentligen två saker:

2. Det nya verket får inte spridas på ett sätt som strider mot originalverkets upphovsrätt

Ja det verkar logiskt men om vi nu tänker en cover låt, hur gammalt måste originalet vara utan att man behöver fråga upphovsmannen om lov? eller måste man alltid/aldrig?
För när vi pratade om kartor så kan mannen som jag pratade med syftat på historiska kartor och kanske där av en skillnad.
Om en artist gör en cover och tjänar pengar på den, går en viss procent till ursprungliga upphovsmannen eller hur funkar det?
Detta kanske är väldigt haltande jämförelser men ni kanske hänger med på min tankebana ändå.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor dec 03, 2009 0:05

HeyZeus skrev:
McB skrev:Kort sagt: nej. Kartor omfattas av precis samma upphovsrättslag som musik, film och böcker, och för att över huvud taget få göra en modifiering och vidaredistribution av ett sådant verk gäller egentligen två saker:

Ja det verkar logiskt men om vi nu tänker en cover låt, hur gammalt måste originalet vara utan att man behöver fråga upphovsmannen om lov? eller måste man alltid/aldrig?
För när vi pratade om kartor så kan mannen som jag pratade med syftat på historiska kartor och kanske där av en skillnad.
Om en artist gör en cover och tjänar pengar på den, går en viss procent till ursprungliga upphovsmannen eller hur funkar det?
Detta kanske är väldigt haltande jämförelser men ni kanske hänger med på min tankebana ändå.
Upphovsrätten gäller normalt sett under hela skaparens livslängd och därefter i 70 år. Även om upphovsrätten tillhör ett företag (vilket den nästan alltid per automatik gör i de fall då en anställd skapar en produkt) slutar upphovsrätten att gälla 70 år efter det att skaparen (den anställde) har avlidit.
Före detta geocachare.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tor dec 03, 2009 16:05

Att göra en cover av en låt kräver inte tillstånd. Däremot att använda (t.ex sampla) en bit av låten i en annan låt kräver tillstånd.
Team Jatsy
Geocachare

Inlägg av Team Jatsy » fre dec 04, 2009 20:02

:arrow:
Senast redigerad av 2 Team Jatsy, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » sön dec 06, 2009 10:45

hedberg skrev:Att göra en cover av en låt kräver inte tillstånd. Däremot att använda (t.ex sampla) en bit av låten i en annan låt kräver tillstånd.
Däremot måste man tala om för STIM ifall man spelar den offentligt (framträdande, TV, radio, skivutgivning, etc). Då får upphovsmannen ersättning för det. Nu tror jag inte att det är samma regelverk för kartmaterial, men rimligen måste väl upphovsmannen ha rätt till ersättning om hans kartor används?
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Re:

Inlägg av Blaufish » mån dec 21, 2009 15:55

The Strat skrev:
hedberg skrev:Att göra en cover av en låt kräver inte tillstånd. Däremot att använda (t.ex sampla) en bit av låten i en annan låt kräver tillstånd.
Däremot måste man tala om för STIM ifall man spelar den offentligt (framträdande, TV, radio, skivutgivning, etc). Då får upphovsmannen ersättning för det. Nu tror jag inte att det är samma regelverk för kartmaterial, men rimligen måste väl upphovsmannen ha rätt till ersättning om hans kartor används?
Precis. Google , openstreetmap mm gör eget material istället för att återanvända det som de som gör GPS-kartmaterial har. Rimligtvis för att det är för dyrt annars! ...

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » mån dec 21, 2009 16:05

Google köper sina vägkartor från Tele Atlas. Vet inte om jag tycker att Tele Atlas gör så bra jobb dock.

Jag felanmälde denna lilla feldragning av Myntgatan i Falun redan den 12 augusti men det har inte hänt något med min felanmälan. De har inte ens kikat på den.

Går nog fortare att försöka få husen och vägen flyttade i den verkliga världen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Skriv svar