Extra batteripack

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
hansander
Ny i forumet
Extra batteripack

Inlägg av hansander » fre mar 29, 2013 7:50

Skulle behöva ett råd av någon mer kunnig. Står i begrepp att införskaffa ett "nödbatteri" till min Nokia. Som det är nu så håller inte batteriet någon längre tid. Råd. Hur kraftigt behöver jag? Tips på leverantör? Rekommendationer?. Hasse
ronnya71
Geocachare

Re: Extra batteripack

Inlägg av ronnya71 » fre mar 29, 2013 10:32

inget jag själv har ännu men kanske något passar

http://www.clasohlson.com/se/se/b/multi ... B6dladdare
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » fre mar 29, 2013 11:40

solcellsladdare har jag en som jag inte använder längre, tar för lång tid att ladda den via solljus och telefonen drar ur batteriet under tiden.
Det enda som var bra med den var kabeln som följde med.

http://www.kjell.com/Sok?query=powerpack Här finns det lite att kolla på.
Skulle nog vilja säga att 2000mAh är minimum. Dom med 500mA laddström kommer bara ladda telefonen på halvfart, som när man laddar från datorns usb. Kör man några appar och har gps och skärm igång är risken att man använder mer kraft än vad laddningen ger.
Bild
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » fre mar 29, 2013 12:07

Jag använder den som Anden tipsar om .. men konstigt nog så finns inte min modell med på den siden .. men finns i butikerna usb-tillbehor/usb-laddare/powerpack-5200-mah och om man tittar direkt..den drog upp min HTC från 0-100% batteri på en timme och fanns mer kvar..använder den som extra pack till GoPro med
Bild
hansander
Ny i forumet

Inlägg av hansander » fre mar 29, 2013 12:21

Jag tackar för tipsen
Mr Seth
Geocachare

Inlägg av Mr Seth » fre mar 29, 2013 12:28

Jag använder powerBank 4000mA ifrån K&C till min SE ARC. Köptes för 1.5 årsedan och är flitigt använd.
När jag köpte denna så testade jag laddningen. Denna kunde ladda telefonen 2ggr ifrån nästan tomt telefonbatteri.
Det ska också nämnas att telefonen låg på bordet hemma under tiden,alltså ej ute i fält.
Med detta resultat visste jag att det var inga problem att vara i skogen en heldag.
hesselgren
Geocachare

Inlägg av hesselgren » mån apr 01, 2013 10:43

10Ah låter ju riktigt najs på bara 300gram?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... mah-p93399

ett alternativ är väl att man köper en bly-acc av gel typ samt en usb laddare för cig-uttag, å fixar ihop enkelt med ett par kabelstumpar å kabelskor. dock blir ju det paketet ett par kilo tungt.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån apr 01, 2013 10:51

Jag misstänker att det är när du är ute och cachar online som batteriet tar slut fort?

Det finns två bra trick för att få batteriet att räcka extremt mycket längre.

1: Kör med offlinekartor. Stäng av datakommunikationen när den inte behövs. Många appar kan spara ner de kartor man behöver.
2: Köp en bluetooth gps-puck. Då slipper telefonen mata den interna gpsen med massor av ström.
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » mån apr 01, 2013 11:23

Jag köpte ett BatteriPack med "inbyggt batteri" (ej utbytesbart) som heter "Power Bank" på 7.000 mAh och är riktigt nöjd med det.
Kapaciteten på BatteriPacket är långt över vad som behövs för en heldag GeoCaching men priset på Jula var bra då det var en utgående modell samt att om/när man är på Hajk med kanoten så har man ström med sig till mobilen så att det räcker några dygn.

Jula - Power Bank 7.000 mAh för 299 kr
http://www.jula.se/powerbank-7000mah-980370
Utgående modell så både länken och prylen kan snart försvinna, om den inte redan är borta från butikerna.

Jag har även ett BatteriPack där man sätter i 4 st egna AA-Batterier (uppladdningsbara) som man sedan har i "Nöd" och sätter man i 4 st 2.700 mAh batterier så har man gott om extra energi med sig.
Fördelen är att du kanske redan har "många" uppladdningsbara AA-Batterier och då kan du nyttja dem i ditt extra BatteriPack.

För övrigt...
Det är bra att ha AA-Batteriladdare i bilen så att du alltid har färska batterier och kan ladda dem du har förbrukat.

De exempel på BatteriPack som det har länkats till tdigare i tråden är helt ok och nu gäller det bara för dig att se vad som skulle passa dig och dina behov.

Det som kan vara bra att ha i bakhuvudet är hur hög strömeffekt batteripacket kan leverera, och det beror på vad för något du vill driva med BatteriPacket.
Sedan är ett "Solcells-BatteriPack" bra om man är borta flera dagar, då du kan ladda den utan att ha tillgång till annan strömkälla än den skinande solen.

Nu är det dags för dig att fundera...
Och kom gärna med kompletterande frågor nu när du har fått så mycket information från oss.

.
Skriv svar