Vilka bilnavigatorer klarar att navigera till en koordinat?

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
WixiA
Vilka bilnavigatorer klarar att navigera till en koordinat?

Inlägg av WixiA » tis jun 16, 2009 2:31

Hejsan

Jag är ute efter en bilnavigator som kan navigera till en given koordinat (genom att använda de vägar som finns tillgängliga så klart). Detta är väldigt bra om man ska någonstans på landet dit det inte finns någon riktig adress. Det är väldigt svårt att hitta någon vettig info om detta då det inte verkar vara något folk är intresserade av alls när de köper GPS.

Modellen jag funderar på att köpa är TomTom XL IQ-routes. Är det någon som vet om denna klarar av att man matar in en koordinat (till exempel från eniro kartor) och sedan navigera dit via det tillgängliga vägnätet?

Om den inte klarar det, vilka vettiga bilnavigatorer finns det att välja mellan som klarar detta?

Med Vänlig Hälsning
Användarvisningsbild
Hjalmarson
Geocachare

Inlägg av Hjalmarson » tis jun 16, 2009 6:50

Jag har en äldre TomTom (720) och den klarar i alla fall det du efterfrågar.

Ett tips kan ju vara att ladda hem instruktionsboken som brukar vara åtkomlig på nätet i pdf-format för det mesta man kan tänkas vilja köpa. Där kan man i regel finna info om det som försäljarna inte kan tala om.
Svejs
Geocachare

Re: Vilka bilnavigatorer klarar att navigera till en koordin

Inlägg av Svejs » tis jun 16, 2009 8:14

WixiA skrev:Hejsan

Om den inte klarar det, vilka vettiga bilnavigatorer finns det att välja mellan som klarar detta?

Med Vänlig Hälsning
Vet inte om TomTom av nämnd modell klarar det men har för mej att alla (större tillverkare) utom (en del?) Navigon klarar det.

Köper man t o m den billigaste Garmin 200/205 så klarar de det (och funkar till papperslös geocaching också, och med hela sveriges geocachar inlagda som Points of Interests (POIs) via makron och Poiloader så har man lite att göra på vägen....)
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
Traskarna
Geocachare

Inlägg av Traskarna » tis jun 16, 2009 13:10

Vi har en Garmin Nuvi 200 och den klarar att köra till en koordinat.
Vi tog våra 100 första cacher med denna.
Om man skiter i var man är
så kan man aldrig vara vilse
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » tis jun 16, 2009 13:49

I bilen har vi en Garmin Nüvi 200 och den funkar utmärkt till att ta en till givna koordinater. Har dessutom Sveriges alla cacher inlagda som POI:s i denna manick och det är pefrekt för spontancaching när man är på resande fot. Däremot så får nüvin aldrig följa med utanför bilen då är det Garmins Oregon som gäller!
Farsan däremot har nån betydligt dyrare bilnavigator från Magellan och den klarar inte att navigera till en given koordinat.

Jag kan dock, utan att vara kunnig i ämnet, tänka mig att det kan bero på mjukvaran i gps:en också. När jag fick min första Oregon 300 gick det inte att manuellt skriva in koordinater i den, detta gick först efter en mjukvaru-uppdatering.
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare

Inlägg av Mousekakat » tis jun 16, 2009 14:27

LOVE LOVE LOVE LOVE LOVE our TomTom. So much that when our first one was stolen we immediately replaced it with a new one. It rocks for city caching, works just fine for country caching if you learn how to use the map function, and you don't have to convert cords from one format to another, you just put in what you have and it does it for you.

LOVE IT!
Perform random kindness and senseless acts of beauty!

BildBild

><>Micke, Naomi, Hanna, Caitlyn and Kevin!<><
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » tis jun 16, 2009 15:41

Jag har tagit närmare 300 cacher med bilnavigator (Nuvi 200), och den kan guida efter vägar oavsett vilket sätt man väljer att lägga in målet på.

Vet inte, men tror nog att de flesta bilnavigator klarar det, annars tappar dom själva funktion med att vara navigator
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
WixiA

Inlägg av WixiA » tis jun 16, 2009 17:38

Tack för alla svar :)

Vi hade en Navigon 2110 Max förut men den klarade inte av att navigera efter koordinater. Det verkar ju som att de flesta TomTom modellerna klarar det bra. Ingen som vet exakt om TomTom XL IQ-routes klarar av att navigera efter koordinater? Jag ska kika på manualen nu.
WixiA

Inlägg av WixiA » tis jun 16, 2009 19:52

Nu har jag kollar handboken för TomTom XL IQ-routes. Den klarar av att navigera efter koordinater så den skall införskaffas :)
Swerker
Geocachare

Navigera till en koordinat

Inlägg av Swerker » tis jun 16, 2009 21:48

Så vitt jag vet så klarar alla Garmin Nüvi av detta min 760 är jättelätt att lägga in koordinater på
Tänk också på ifall du skulle vilja lägga in cacher från geocachingsidan att kolla om det går Och om du kan lägga in pocketqweries det går inte med alla modeller Dock Garmin är inga problem
Användarvisningsbild
Mousekakat
Geocachare

Inlägg av Mousekakat » tis jun 16, 2009 22:34

No problem with pq's on a TomTom. We've actually got all the caches in Sweden in ours :). ALL of them.
Perform random kindness and senseless acts of beauty!

BildBild

><>Micke, Naomi, Hanna, Caitlyn and Kevin!<><
Kaiyra
Geocachare

Re: Vilka bilnavigatorer klarar att navigera till en koordinat?

Inlägg av Kaiyra » lör dec 26, 2009 21:22

Åh, vad glad jag blir, min far har en Garmin Nuvi, då kan jag låna den.
Äntligen slipper jag geocacha utan GPS! :D
/Kaiyra
Användarvisningsbild
electra66
Geocachare

Re: Vilka bilnavigatorer klarar att navigera till en koordinat?

Inlägg av electra66 » lör dec 26, 2009 22:43

Garmin nuvi 550 klarar allt ,har geocaching,wherigo,inbyggd ,går även att lägga in friluftskartan pro ,och du kan använda funktionerna på sidan o skicka över kordinaterna.
får även med ledtrådarna o beskrivning o loggar,lycka till :mrgreen:
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare

Inlägg av GeoTectives » mån jan 04, 2010 9:25

Svejs skrev:

Med Vänlig Hälsning
Vet inte om TomTom av nämnd modell klarar det men har för mej att alla (större tillverkare) utom (en del?) Navigon klarar det.

Köper man t o m den billigaste Garmin 200/205 så klarar de det (och funkar till papperslös geocaching också, och med hela sveriges geocachar inlagda som Points of Interests (POIs) via makron och Poiloader så har man lite att göra på vägen....)
Gör Navigon det? Vilken modell?
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » mån jan 11, 2010 13:42

GeoTectives skrev:
Svejs skrev:

Med Vänlig Hälsning

Gör Navigon det? Vilken modell?
Troligen ingen, vilket jag skrev - dock med för mycket paranteser för att det skulle vara lättläst...
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Skriv svar