Skitväder för en som vill börja !!!

I gästforumet kan du ställa frågor utan att vara registrerad på forumet.

In this forum, you can ask questions without being registered on the forum. It's also ok to use English here.
Fogerty
Skitväder för en som vill börja !!!

Inlägg av Fogerty » tis feb 02, 2010 22:55

Hej
Läste Sydsvenskan i Söndags, blev intresserad och har nu fastnat totalt för detta nya.
Köpte gps idag ( för pengarna jag skulle ha till en vinterjacka )
Skall pröva hitta min första på Lördag.
Funkar detta fast vi har 50 cm snö på Österlen ???

Mvh en som längtar till helgen.
tarlin
Geocachare

Re: Skitväder för en som vill börja !!!

Inlägg av tarlin » ons feb 03, 2010 15:28

Hej!

Man kan ju inte säga annat än att du tillhör de hårda typerna. :D

Att börja med geocaching i 50 cm. snö är väl milt sagt att skaffa sig problem redan från början, ja innan du ens har börjat.

Men om du håller dig till att hitta cacher som ligger gömd så man kan komma åt den relativt lätt, typ nära byggnader eller uppe i stängsel och stolpar kan det ju gå.

Jag kan bara önska dig lycka till med sökandet, hoppas du hittar något trots all snön.

Hälsningar från en som mer eller mindre har gått i ide i avvaktning på bättre väder och mindre snö.
mvh Hans Peter
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » ons feb 03, 2010 16:23

En bra placerad cache går att hitta även på vintern. Men vid mycket snö, skulle nog jag undvika ställen som stenmurar och liknande. För entusiasterna går det ju alltid att ta med sig en spade. Själv lugnar jag mej nog lite till våren.
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
Användarvisningsbild
ENRIKTIGHUNTER
Geocachare

Inlägg av ENRIKTIGHUNTER » ons feb 03, 2010 16:23

kolla attributes, där ser man om cachen är tillgänglig trots snön. det är markerat med en snöflinga
själv har jag hittat några i vårt vinterland.
Good luck
When in doubt, poke it with a stick
//Simon
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » ons feb 03, 2010 16:27

När du läser om cachen på Geocaching.com så kan du titta på högra sidan efter attributsymbolerna. Dom ska finnas under den lilla översiktskartan. Det finns ett attribut som heter Available During Winter som har en symbol som ser ut så här:
Bild
Om den finns bland attributen så borde den kunna hittas även med 50 cm snö.

Lycka till och välkommen in i beroendet :wink:

PS Såg att någon annan hunnit nämna attributes också. Bra att vi är hjälpsamma
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
The Smokestoners
Geocachare

Inlägg av The Smokestoners » ons feb 03, 2010 16:35

Välkommen!!!
"Varning Geocaching kan förbättra din hälsa och är starkt beroendeframkallande!"Klart att det går att jaga nu... Det blir bara lite svårare. Tog ca 25 st i januari. Mycket snö, jopp, men det funkar...
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
The Smokestoners
Geocachare

Inlägg av The Smokestoners » ons feb 03, 2010 16:43

thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons feb 03, 2010 17:48

Nu var det Österlen vi pratade om, då är jag inte så säker på att man kan gå på snöstjärnan...

Vet cacher som har snösäker placering, men du tar dig inte dit om det är en halvmeter snö... Ska det vara stjärna då?

Dessutom, hur ofta är det en halvmeter snö på Österlen?

Och, vad är snösäker?

På rak arm, kan jag bara säga tre gömmor på Österlen som jag är säker på går att ta nu, utan att gräva, men jag är ytterst osäker på om man kan ta sig nära dom med vanliga fordon. Dessutom, att berätta vilka skulle vara spoiler, men om du vill ha tips om vilka jag tänker på, så skicka gärna ett PM...
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » ons feb 03, 2010 17:51

Fogerty skrev:Hej
Läste Sydsvenskan i Söndags, blev intresserad och har nu fastnat totalt för detta nya.
*smile* Det är lätt att fastna i caching-träsket.... :D

De allra flesta cachare håller sig inomhus nu med tanke på det väder vi har för tillfället här i skåne. Om du inte kan avhålla dig från att ge dig ut i helgen, så brukar en tumregel vara att stadscacher i regel är lättare att ta i snö. De är inte så ofta gömda under stenar och på marken. Vill du ha kontakt med någon erfaren cachare i ditt område för att få råd o tips, så finns det en "fadder-lista" i rullgardinsmenyn.

Själv bor jag utanför Bjärred så det är en bit från Österlen, men du kan även ringa mig så kan jag leta rätt på några cacher i din närhet som bör gå att hitta.

Mvh,

Pia
tel. 046-738050, 070-6666144
Bild
Användarvisningsbild
ENRIKTIGHUNTER
Geocachare

Inlägg av ENRIKTIGHUNTER » ons feb 03, 2010 18:11

mikr skrev:Nu var det Österlen vi pratade om, då är jag inte så säker på att man kan gå på snöstjärnan...

Vet cacher som har snösäker placering, men du tar dig inte dit om det är en halvmeter snö... Ska det vara stjärna då?

Och, vad är snösäker?

På rak arm, kan jag bara säga tre gömmor på Österlen som jag är säker på går att ta nu, utan att gräva, men jag är ytterst osäker på om man kan ta sig nära dom med vanliga fordon. Dessutom, att berätta vilka skulle vara spoiler, men om du vill ha tips om vilka jag tänker på, så skicka gärna ett PM...

Den visar ju att dom är tillgängliga, kan man inte ta sig dit i snö så är dom ju inte tillgängliga:D
//Simon
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons feb 03, 2010 18:37

ENRIKTIGHUNTER skrev:
mikr skrev:Nu var det Österlen vi pratade om, då är jag inte så säker på att man kan gå på snöstjärnan...

Och, vad är snösäker?

Den visar ju att dom är tillgängliga, kan man inte ta sig dit i snö så är dom ju inte tillgängliga:D
Normalt har vi kanske 15 cm snö i Skåne, att gå 200 meter till en gömma är ok då.
Nu är snödjupet en halvmeter, inte ens min brevlåda var åtkomlig i morse...
Fick gräva fram den...

Normalt skulle jag säga att den är snösäker, men alltså inte efter nattens 3 dm snöfall....
Användarvisningsbild
ENRIKTIGHUNTER
Geocachare

Inlägg av ENRIKTIGHUNTER » ons feb 03, 2010 18:40

mikr skrev:
ENRIKTIGHUNTER skrev:

Och, vad är snösäker?

Normalt har vi kanske 15 cm snö i Skåne, att gå 200 meter till en gömma är ok då.
Nu är snödjupet en halvmeter, inte ens min brevlåda var åtkomlig i morse...
Fick gräva fram den...

Normalt skulle jag säga att den är snösäker, men alltså inte efter nattens 3 dm snöfall....
okej de e sant. det är mycket som inte är tillgängligt pga snön :p typ bilen
fick gräva mig ur parkeringen:D
//Simon
Fogery

Inlägg av Fogery » ons feb 03, 2010 18:48

Ge mig en att börja med, vill ha min första + att testa GPS

Tack för all suport.

PS Kan bli kallt utan vinterjacka. :mrgreen:
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » ons feb 03, 2010 18:54

Österlen är ju en trevlig hörna av Skåne men med ganska få cacher men en del av dem är helt klart tagbara även vid detta vädret (en av dem är min) en annan är en mycket fin som ligger just öster om Ystad där vägen till cachen är garanterat snöfri.. en bit :)
Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons feb 03, 2010 19:04

Pratar vi Ystad (räknade inte Ystad som Österlen....) så finns det webcam-cacher på Opencaching.se, dom är iallafall snösäkra, om det nu inte är snö på linsen....
Skriv svar