Skitväder för en som vill börja !!!
Hej
Läste Sydsvenskan i Söndags, blev intresserad och har nu fastnat totalt för detta nya.
Köpte gps idag ( för pengarna jag skulle ha till en vinterjacka )
Skall pröva hitta min första på Lördag.
Funkar detta fast vi har 50 cm snö på Österlen ???
Mvh en som längtar till helgen.
Läste Sydsvenskan i Söndags, blev intresserad och har nu fastnat totalt för detta nya.
Köpte gps idag ( för pengarna jag skulle ha till en vinterjacka )
Skall pröva hitta min första på Lördag.
Funkar detta fast vi har 50 cm snö på Österlen ???
Mvh en som längtar till helgen.
Re: Skitväder för en som vill börja !!!
Hej!
Man kan ju inte säga annat än att du tillhör de hårda typerna.
Att börja med geocaching i 50 cm. snö är väl milt sagt att skaffa sig problem redan från början, ja innan du ens har börjat.
Men om du håller dig till att hitta cacher som ligger gömd så man kan komma åt den relativt lätt, typ nära byggnader eller uppe i stängsel och stolpar kan det ju gå.
Jag kan bara önska dig lycka till med sökandet, hoppas du hittar något trots all snön.
Hälsningar från en som mer eller mindre har gått i ide i avvaktning på bättre väder och mindre snö.
Man kan ju inte säga annat än att du tillhör de hårda typerna.

Att börja med geocaching i 50 cm. snö är väl milt sagt att skaffa sig problem redan från början, ja innan du ens har börjat.
Men om du håller dig till att hitta cacher som ligger gömd så man kan komma åt den relativt lätt, typ nära byggnader eller uppe i stängsel och stolpar kan det ju gå.
Jag kan bara önska dig lycka till med sökandet, hoppas du hittar något trots all snön.
Hälsningar från en som mer eller mindre har gått i ide i avvaktning på bättre väder och mindre snö.
mvh Hans Peter
- Karl Hygge
- Geocachare
En bra placerad cache går att hitta även på vintern. Men vid mycket snö, skulle nog jag undvika ställen som stenmurar och liknande. För entusiasterna går det ju alltid att ta med sig en spade. Själv lugnar jag mej nog lite till våren.
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
- ENRIKTIGHUNTER
- Geocachare
kolla attributes, där ser man om cachen är tillgänglig trots snön. det är markerat med en snöflinga
själv har jag hittat några i vårt vinterland.
Good luck
själv har jag hittat några i vårt vinterland.
Good luck
When in doubt, poke it with a stick
//Simon
//Simon
- Str@tocaster
- Geocachare
När du läser om cachen på Geocaching.com så kan du titta på högra sidan efter attributsymbolerna. Dom ska finnas under den lilla översiktskartan. Det finns ett attribut som heter Available During Winter som har en symbol som ser ut så här:

Om den finns bland attributen så borde den kunna hittas även med 50 cm snö.
Lycka till och välkommen in i beroendet
PS Såg att någon annan hunnit nämna attributes också. Bra att vi är hjälpsamma

Om den finns bland attributen så borde den kunna hittas även med 50 cm snö.
Lycka till och välkommen in i beroendet

PS Såg att någon annan hunnit nämna attributes också. Bra att vi är hjälpsamma
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
-
- Geocachare
Välkommen!!!
"Varning Geocaching kan förbättra din hälsa och är starkt beroendeframkallande!"Klart att det går att jaga nu... Det blir bara lite svårare. Tog ca 25 st i januari. Mycket snö, jopp, men det funkar...
"Varning Geocaching kan förbättra din hälsa och är starkt beroendeframkallande!"Klart att det går att jaga nu... Det blir bara lite svårare. Tog ca 25 st i januari. Mycket snö, jopp, men det funkar...
thesmokestoner.blogspot.com

-
- Geocachare
Här kommer länken: http://sydsvenskan.se/omkretsen/velling ... slatt.html
thesmokestoner.blogspot.com

Nu var det Österlen vi pratade om, då är jag inte så säker på att man kan gå på snöstjärnan...
Vet cacher som har snösäker placering, men du tar dig inte dit om det är en halvmeter snö... Ska det vara stjärna då?
Dessutom, hur ofta är det en halvmeter snö på Österlen?
Och, vad är snösäker?
På rak arm, kan jag bara säga tre gömmor på Österlen som jag är säker på går att ta nu, utan att gräva, men jag är ytterst osäker på om man kan ta sig nära dom med vanliga fordon. Dessutom, att berätta vilka skulle vara spoiler, men om du vill ha tips om vilka jag tänker på, så skicka gärna ett PM...
Vet cacher som har snösäker placering, men du tar dig inte dit om det är en halvmeter snö... Ska det vara stjärna då?
Och, vad är snösäker?
På rak arm, kan jag bara säga tre gömmor på Österlen som jag är säker på går att ta nu, utan att gräva, men jag är ytterst osäker på om man kan ta sig nära dom med vanliga fordon. Dessutom, att berätta vilka skulle vara spoiler, men om du vill ha tips om vilka jag tänker på, så skicka gärna ett PM...
-
- Geocachare
*smile* Det är lätt att fastna i caching-träsket....Fogerty skrev:Hej

De allra flesta cachare håller sig inomhus nu med tanke på det väder vi har för tillfället här i skåne. Om du inte kan avhålla dig från att ge dig ut i helgen, så brukar en tumregel vara att stadscacher i regel är lättare att ta i snö. De är inte så ofta gömda under stenar och på marken. Vill du ha kontakt med någon erfaren cachare i ditt område för att få råd o tips, så finns det en "fadder-lista" i rullgardinsmenyn.
Själv bor jag utanför Bjärred så det är en bit från Österlen, men du kan även ringa mig så kan jag leta rätt på några cacher i din närhet som bör gå att hitta.
Mvh,
Pia
tel. 046-738050, 070-6666144
- ENRIKTIGHUNTER
- Geocachare
mikr skrev:Nu var det Österlen vi pratade om, då är jag inte så säker på att man kan gå på snöstjärnan...
Och, vad är snösäker?
Den visar ju att dom är tillgängliga, kan man inte ta sig dit i snö så är dom ju inte tillgängliga:D
//Simon
//Simon
Normalt har vi kanske 15 cm snö i Skåne, att gå 200 meter till en gömma är ok då.ENRIKTIGHUNTER skrev:mikr skrev:Nu var det Österlen vi pratade om, då är jag inte så säker på att man kan gå på snöstjärnan...
Och, vad är snösäker?
Den visar ju att dom är tillgängliga, kan man inte ta sig dit i snö så är dom ju inte tillgängliga:D
Nu är snödjupet en halvmeter, inte ens min brevlåda var åtkomlig i morse...
Fick gräva fram den...
Normalt skulle jag säga att den är snösäker, men alltså inte efter nattens 3 dm snöfall....
- ENRIKTIGHUNTER
- Geocachare
okej de e sant. det är mycket som inte är tillgängligt pga snön :p typ bilenmikr skrev:Normalt har vi kanske 15 cm snö i Skåne, att gå 200 meter till en gömma är ok då.ENRIKTIGHUNTER skrev:mikr skrev:Nu var det Österlen vi pratade om, då är jag inte så säker på att man kan gå på snöstjärnan...
Och, vad är snösäker?
Nu är snödjupet en halvmeter, inte ens min brevlåda var åtkomlig i morse...
Fick gräva fram den...
Normalt skulle jag säga att den är snösäker, men alltså inte efter nattens 3 dm snöfall....
fick gräva mig ur parkeringen:D
//Simon
//Simon
Ge mig en att börja med, vill ha min första + att testa GPS
Tack för all suport.
PS Kan bli kallt utan vinterjacka.
Tack för all suport.
PS Kan bli kallt utan vinterjacka.

Österlen är ju en trevlig hörna av Skåne men med ganska få cacher men en del av dem är helt klart tagbara även vid detta vädret (en av dem är min) en annan är en mycket fin som ligger just öster om Ystad där vägen till cachen är garanterat snöfri.. en bit 

Pratar vi Ystad (räknade inte Ystad som Österlen....) så finns det webcam-cacher på Opencaching.se, dom är iallafall snösäkra, om det nu inte är snö på linsen....