Hjälp oss att förbättra funktioner på Geocaching.se

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
sydman
Geocachare
Re: Önskemål om utökad funktionalitet för kartan

Inlägg av sydman » tis apr 28, 2009 22:20

SpaceTravellers skrev:Är förvånad att detta inte införts på gc.com än, men det kanske går att göra sådana queries om man är PMember?
Ja :)
Användarvisningsbild
SpaceTravellers
Geocachare

Inlägg av SpaceTravellers » tis apr 28, 2009 22:22

Oki, synd att det inte är tillgängligt för enbart Members också, men kanske kan införa detta på denna sida?
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis apr 28, 2009 22:31

SpaceTravellers skrev:Oki, synd att det inte är tillgängligt för enbart Members också, men kanske kan införa detta på denna sida?
Tror nog att man skulle ha lite invändningar från Groundspeak isof..
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem

Inlägg av Grusvag » tor apr 30, 2009 20:03

SpaceTravellers skrev:Hej,

har funderat till och från på varför inte det finns en sökfunktionalitet för kartan och/eller listning av cacher av en viss svårighetsgrad och terräng på varken gc.se eller gc.com. Det jag funderar på är om man kunde införa sök-funktionalitet på cacher av en viss svårighetsgrad och terräng inom ett intervall eller ett visst värde. Detta skulle då kunna ersätta "endast fem fem"-funktionaliteten i avancerad sökning.

Detta skulle ju vara mycket intressant av personer som är fysiskt begränsade och bara klarar av terräng med 1-2 stjärnor till exempel och de som vill ha lite mer fysisk utmaning.

Är förvånad att detta inte införts på gc.com än, men det kanske går att göra sådana queries om man är PMember?
Vi funderade på det när vi byggde nuvarande version av kartfunktionen. Efter en del diskussioner fram och tillbaka så kom vi fram till att bara lägga till 5-5-filtret. Dels dräför att det var efterfrågat och dels för att vi inte kom fram till någon bra alternativ metod. Att söka på fasta värden är inget bra eftersom klassificeringen är lite luddig. Men om du kommer på något smart sätt med sökintervall så kan det vara en ganska smal sak att införa.
stenll
Geocachare

Inlägg av stenll » tor apr 30, 2009 23:48

grusvag skrev:Vi funderade på det när vi byggde nuvarande version av kartfunktionen. Efter en del diskussioner fram och tillbaka så kom vi fram till att bara lägga till 5-5-filtret. Dels dräför att det var efterfrågat och dels för att vi inte kom fram till någon bra alternativ metod. Att söka på fasta värden är inget bra eftersom klassificeringen är lite luddig. Men om du kommer på något smart sätt med sökintervall så kan det vara en ganska smal sak att införa.
Kanske ett alternativ att söka på Terräng 1 för våra rullstolsburna vänner. Är det någon här som har behov av detta??
Bild Bild
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » fre maj 01, 2009 0:22

stenll skrev:
grusvag skrev:Vi funderade på det när vi byggde nuvarande version av kartfunktionen. Efter en del diskussioner fram och tillbaka så kom vi fram till att bara lägga till 5-5-filtret. Dels dräför att det var efterfrågat och dels för att vi inte kom fram till någon bra alternativ metod. Att söka på fasta värden är inget bra eftersom klassificeringen är lite luddig. Men om du kommer på något smart sätt med sökintervall så kan det vara en ganska smal sak att införa.
Kanske ett alternativ att söka på Terräng 1 för våra rullstolsburna vänner. Är det någon här som har behov av detta??
Tyvärr är det väldigt många "1" som inte går att plocka från rulle
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem

Inlägg av Grusvag » lör maj 02, 2009 21:20

stenll skrev: Kanske ett alternativ att söka på Terräng 1 för våra rullstolsburna vänner. Är det någon här som har behov av detta??
Är nog mer tillförlitligt att införa en möjlighet att söka på attributet "wheelchair accessible". Men idag har vi inte lagrat attributen lokalt.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » mån jun 22, 2009 9:35

Nu börjar jag med att be om ursäkt ifall jag utan att veta det frågar efter något som ej är tillåtet eller på annat sätt olämpligt.

I tråden http://www.geocaching.se/forum/viewtopic.php?t=7138 efterfrågas Sveriges alla cacher. I många av forumets tråder diskuteras olika sätt att åstadkomma detta. Varför skulle inte geocaching.se kunna tillhandahålla sådana data så att medlemmar kan ta hem dem? Det verkar ju gå bra i Finland.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » mån jun 22, 2009 10:01

The Strat skrev:Nu börjar jag med att be om ursäkt ifall jag utan att veta det frågar efter något som ej är tillåtet eller på annat sätt olämpligt.

I tråden http://www.geocaching.se/forum/viewtopic.php?t=7138 efterfrågas Sveriges alla cacher. I många av forumets tråder diskuteras olika sätt att åstadkomma detta. Varför skulle inte geocaching.se kunna tillhandahålla sådana data så att medlemmar kan ta hem dem? Det verkar ju gå bra i Finland.
Det går även på Geocaching.DK
Det vore en bra plusfunktion för medlemmar (förslagsvis som även är Premium medlemmar på Gc.COM då)
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » mån jun 22, 2009 10:05

Personligen tycker jag inte att föreningen skall göra det. Det strider mot Groundspeaks användaravtal att dela med sig av GPX:er. Det kan göra så att föreningen får problem med Groundspeak i framtiden.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » mån jun 22, 2009 10:08

Odur skrev:Personligen tycker jag inte att föreningen skall göra det. Det strider mot Groundspeaks användaravtal att dela med sig av GPX:er. Det kan göra så att föreningen får problem med Groundspeak i framtiden.
På sätt och vis håller jag med dig men om man delar gpx enbart med andra premium medlemmar.. så känns det som om det kvittar i min värld
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » mån jun 22, 2009 10:14

Jovisst, det kvittar i min värld också. Det är ju så många löser det redan idag. Dock så kvittar det knappast för Groundspeak, och det är ju det som är pudelns kärna.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » mån jun 22, 2009 10:17

Odur skrev:Jovisst, det kvittar i min värld också. Det är ju så många löser det redan idag. Dock så kvittar det knappast för Groundspeak, och det är ju det som är pudelns kärna.
känns lite som skivbolagen som tar mer betalt för fildelad nedladdning av en låt än vad man gör av en radiostation som sänder den
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » mån jun 22, 2009 10:20

Som tråden antyder.

http://wiki.geocaching.se/index.php/Huvudsida

Kan denna länken läggas upp på GC.se så man lätt kommer åt den?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån jun 22, 2009 12:12

Fixar sen, om ingen hinner före.

Edit: så, nu finns den under geocaching.se-menyn.
Före detta geocachare.
Låst