Kommentarer och felrapporter om den nya sidan

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
sydman
Geocachare
Re: Kommentarer och felrapporter om den nya sidan

Inlägg av sydman » mån dec 07, 2009 19:58

McB skrev:Utseendemässiga frågor kommer att attackeras under kvällen. Jag kommer sätta mig och fixa så att det är mer kontrast mellan text och bakgrund på de flesta ställen, jag tror att det kommer hjälpa upp läsbarheten en hel del. När det gäller valet av tema (som inte finns kvar) så kommer det ej heller att återaktiveras då vi vill åstadkomma ett liknande utseende mellan forum och resten av hemsidan.

Tack till kallt_kaffe som uppmärksammade var felet låg också. :)

vete 17 vad som hände med mitt förra försök att svara på detta inlägget...

Tema valet tycker åtminstone jag vore trevligt om inget annat för att vi har alla olika tycke och smak... och vad tänkte ni på med Grå/grå kombinationen? Jag har klickat runt och har nu 2 utmattade ögon...så denna sidan får vila för nu tills det blivit bättre design.
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån dec 07, 2009 20:07

sydman skrev:
McB skrev:Utseendemässiga frågor kommer att attackeras under kvällen. Jag kommer sätta mig och fixa så att det är mer kontrast mellan text och bakgrund på de flesta ställen, jag tror att det kommer hjälpa upp läsbarheten en hel del. När det gäller valet av tema (som inte finns kvar) så kommer det ej heller att återaktiveras då vi vill åstadkomma ett liknande utseende mellan forum och resten av hemsidan.

Tack till kallt_kaffe som uppmärksammade var felet låg också. :)

vete 17 vad som hände med mitt förra försök att svara på detta inlägget...

Tema valet tycker åtminstone jag vore trevligt om inget annat för att vi har alla olika tycke och smak... och vad tänkte ni på med Grå/grå kombinationen? Jag har klickat runt och har nu 2 utmattade ögon...så denna sidan får vila för nu tills det blivit bättre design.
Har fixat till färgerna en hel del, men det tycks fortfarande vara obekvämt?
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån dec 07, 2009 20:09

Hm, jag skulle absolut rekommendera start text på helt vit bakgrund. Om ni ska ha grått, sätt grått på kanterna utanför texterna. Det är väldigt svårt att läsa. Dessutom är raderna för långa, det är svårt att läsa. En annan nackdel är att jag inte hittar hur man ska se alla nya inlägg sen förra gången man var inne. Är det knappen längst ner på första sidan? Bättre om den i så fall placeras överst på sidan.
/OnSpot
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare

Inlägg av pglans » mån dec 07, 2009 20:12

onspot skrev:En annan nackdel är att jag inte hittar hur man ska se alla nya inlägg sen förra gången man var inne. Är det knappen längst ner på första sidan? Bättre om den i så fall placeras överst på sidan.
Uppe till höger finns en länk "Visa nya inlägg".
.

Bild
Användarvisningsbild
onspot
Geocachare

Inlägg av onspot » mån dec 07, 2009 20:16

pglans skrev:Uppe till höger finns en länk "Visa nya inlägg".
Aha! Men jag såg inte att det var en klickbar länk. Borde inte klickbara länkar markeras med avvikande färg eller understrykning som förr på den gamla goda tiden? Dessutom hittade jag nästan inte knappen för att besvara inlägget, alla knappar är liksom nedgråade (disabled?).
/OnSpot
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån dec 07, 2009 20:31

Då forumets färgsättning och design verkar falla väldigt få i smaken kommer jag tillåta val av annat tema till dess att vi har fått ihop en snygg och fungerande design på det nuvarande. Kika i er kontrollpanel senare under aftonen.
Före detta geocachare.
msen
Geocachare

Inlägg av msen » mån dec 07, 2009 20:36

Det saknas symboler för olika cachetyper under alternativet avancerad sökning på cachekartan under hjälpmedel.

Jag tycker nya layouten är supersnygg men den grå texten är ganska svår att läsa.
BildBild
Sundins
Geocachare

Inlägg av Sundins » mån dec 07, 2009 20:54

Kul med en ny version!

Några reflektioner:

FTF-topplistan visar endast de 100 första. Den gamla visade fler, alla som tagit mer än fem FTF:er vill jag minnas. Jag skulle vilja att den nya sidan visade lika många som den gamla.

Intressant med "Min profil". Men hur kan man kolla på andras profiler? Är det inte meningen eller har jag letat dåligt? Att just min profil saknar statistik trots att jag var registrerad i den "gamla" statisitken har jag mailat separat om.

Från "Senaste loggarna" saknar jag en länk direkt till cache-beskrivningen på geocaching.com. Nu får man gå via "log-typs ikonen" och sedan klicka sig vidare.
Bild
Alarik
Geocachare

Inlägg av Alarik » mån dec 07, 2009 20:56

Najs ! =D>

Och lätt att läsa, mörk text på ljus (vit) botten. Lagom stora tecken.

Kanske (har konstruktörerna funderat på det ?) kan den vita bakgrunden bytas mot en i svagt pastellgul. Har sett det i tabeller, gör att texten inte flyter ihop efter att ha "glott" alltför länge.

// Alarik
"Sprit löser inga problem - Det gör inte mjölk heller"
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » mån dec 07, 2009 21:40

Lite off topic kanske men för ett tag sedan dök det upp en statistik (liknande FindStatGen) att ha i sin gc.com-profil? Jag minns inte VEM som visade upp den men den var riktigt trevlig. Någon som vet mera?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån dec 07, 2009 21:51

Blue_Suede skrev:Lite off topic kanske men för ett tag sedan dök det upp en statistik (liknande FindStatGen) att ha i sin gc.com-profil? Jag minns inte VEM som visade upp den men den var riktigt trevlig. Någon som vet mera?
Diskussioner pågår om när, hur och var detta skall implementeras.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån dec 07, 2009 21:53

Sundins skrev: Intressant med "Min profil". Men hur kan man kolla på andras profiler? Är det inte meningen eller har jag letat dåligt?
Det enklaste sättet är att klicka på "profil"-knappen vid ett inlägg i forumet, eller att gå via länken "Medlemmar" högst upp på sidan.
Före detta geocachare.
Falkz
Geocachare

Inlägg av Falkz » mån dec 07, 2009 22:12

Skulle man kunna göra ikonen för att ta en till nya inlägg i tråden lite större och färgstarkare?
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » mån dec 07, 2009 22:14

McB skrev:Har fixat till färgerna en hel del, men det tycks fortfarande vara obekvämt?
Jag tycker att det har blivit riktigt bra nu. Det enda jag fortfarande har svårt att se är texten på "knapparna" dvs QUOTE, PROFILE, PM etc.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » mån dec 07, 2009 22:24

McB skrev:1. Färgerna i forumet - skall fixas.
Det gläder mig, för dessa är inte kul (och det är jag ju inte ensam om att tycka!)

Varför är så mycket i textväg på forumet så in i baljan smått? :?
Kommer förstoringsglas ingå i medlemsavgiften?

För övrigt så inser jag att det kommer ta några besök för att lära sig hitta/göra rätt i nya forumet, men det ser väldigt bra ut!
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Låst