GeoScore - Förslag, frågor och reflektioner

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Re: GeoScore - Förslag, frågor och reflektioner

Inlägg av McB. » mån dec 21, 2009 22:52

A.Nehlin skrev:Jag har inte riktigt begripit en sak. På GeoScores sida står det att man får resultatet efter antal poäng delat på antal loggar. För rimlighetens skull borde det ju vara antal loggar av medlemmar registrerade i statistiken, andra kommer ju inte att rösta.

Jag har fått skenet av att det är så det är tänkt, men så som det står på sidan verkar det inte så. Har jag fått fel sken eller har jag missupfattat sidans text?
Det är så det är tänkt, det har bara inte funnits tid att göra ändringarna. :)
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » ons dec 23, 2009 9:39

Tänkte rösta på en fantastisk cache (Julgranen 2009) som jag tog igår kväll, men lyckades inte eftersom det inte finns någon plus-ikon bredvid mina två senast tagna cacher i min profil. Så här ser det ut
Bild
När jag söker efter cachen på kartan så finns den inte där heller. Skumt.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » ons dec 23, 2009 11:36

The Strat skrev:Tänkte rösta på en fantastisk cache (Julgranen 2009) som jag tog igår kväll, men lyckades inte eftersom det inte finns någon plus-ikon bredvid mina två senast tagna cacher i min profil. Så här ser det ut
Bild
När jag söker efter cachen på kartan så finns den inte där heller. Skumt.
Den senaste aktivitet som visas på din profilsida ligger ett snäpp före resten av statistiken, därför kan du inte rösta på just den cachen ännu.
Före detta geocachare.
Futtlur
Ny i forumet

Inlägg av Futtlur » sön dec 27, 2009 15:21

Som både ny i forumet och som ¨nybörjare¨ i denna fantastiskt roliga hobby så vet jag inte om jag gör något fel. Det är så att jag vill kunna sätta geoscore på en cache, men kan inte då jag inte finns med i databasen enligt min profil. När jag klickar på ¨klicka här om du hittar några fel¨ så finns jag däremot med. Jag skickade ett mail för en dryg vecka sedan men det har varit jul så det är kanske inte så konstigt att jag inte fått nått svar.
Jag vore väldigt tacksam för hjälp med detta och samtidigt passa på att tacka för en kanon hemsida!

Futtlur
Futtlur
Ny i forumet

Inlägg av Futtlur » sön dec 27, 2009 16:25

Tackar och bockar! Det gick snabbt! =D> =D>
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » tis dec 29, 2009 13:45

När nu GeoScore varit igång i några veckor måste jag yppa en åsikt...

Statistiken tar alltså hänsyn till att endast vissa personer räknas med i statistiken, så att siffran blir procentuell efter hur många som är registrerade här på gc.se som gett cachen poäng. Jag anser att det ger en snedvriden statistik.

Mer rättvisande borde vara att endast de som använder systemet ger statistikunderlag. Det vill säga att man endast räknar med loggar från personer som gett en eller flera GeoScore-poäng. Som det är nu finns där en massa registrerade i statistiken som inte använder GeoScore, och då blir det istället en lista över vilka cacher som råkar ligga i områden där flest fattat det här med GeoScore-systemet.

Huruvida det går att lösa tekniskt har jag ingen aning om, men jag vidhåller att mest statistiskt rättvisande vore att endast ta statistikunderlag från personer som använder systemet.
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis dec 29, 2009 14:19

Du har helt rätt, och just den förändringen ligger på "att göra"-listan. Just nu finns det andra saker som tar tid, men förhoppningsvis kan vi få till stånd en sådan förändring efter nyår.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare

Inlägg av stejor » tis dec 29, 2009 14:21

McB skrev:Du har helt rätt, och just den förändringen ligger på "att göra"-listan. Just nu finns det andra saker som tar tid, men förhoppningsvis kan vi få till stånd en sådan förändring efter nyår.
Finns det någonstans där man kan se "att göra" listan?
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis dec 29, 2009 14:24

stejor skrev:
McB skrev:Du har helt rätt, och just den förändringen ligger på "att göra"-listan. Just nu finns det andra saker som tar tid, men förhoppningsvis kan vi få till stånd en sådan förändring efter nyår.
Finns det någonstans där man kan se "att göra" listan?
Tyvärr inte. Om jag skulle försöka ge mig på att sammanställa den skulle inget på listan bli gjort inom det närmaste halvåret. :)
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis dec 29, 2009 15:25

A.Nehlin skrev:När nu GeoScore varit igång i några veckor måste jag yppa en åsikt...

Statistiken tar alltså hänsyn till att endast vissa personer räknas med i statistiken, så att siffran blir procentuell efter hur många som är registrerade här på gc.se som gett cachen poäng. Jag anser att det ger en snedvriden statistik.

Mer rättvisande borde vara att endast de som använder systemet ger statistikunderlag. Det vill säga att man endast räknar med loggar från personer som gett en eller flera GeoScore-poäng. Som det är nu finns där en massa registrerade i statistiken som inte använder GeoScore, och då blir det istället en lista över vilka cacher som råkar ligga i områden där flest fattat det här med GeoScore-systemet.

Huruvida det går att lösa tekniskt har jag ingen aning om, men jag vidhåller att mest statistiskt rättvisande vore att endast ta statistikunderlag från personer som använder systemet.
Nu skall denna förändring vara genomförd. Helt plötsligt fick fyra cacher 100%. :)
Före detta geocachare.
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » tis dec 29, 2009 16:51

McB skrev:
Nu skall denna förändring vara genomförd. Helt plötsligt fick fyra cacher 100%. :)
Now we´re taling! Blev stora förändingar på listan nu och top 100 gör nu ett bättre intryck. Av nån anledning är flera halvbra cacher är borta till förmån för helbra cacher! :)
Bild Bild
Användarvisningsbild
Xerxes Yngve
Geocachare

Inlägg av Xerxes Yngve » tis dec 29, 2009 19:29

Kod: Markera allt

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /var/www/sites/geocaching/geocaching.se/subdomains/www/html/stats/geoscore.php on line 137: Division by zero
Skulle kolla in mina egna burkar... och sedan alla som fått Score i Enköping. Då är det en mängd felmeddelanden som ser ut som ovan.
BildBild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis dec 29, 2009 19:35

Xerxes Yngve skrev:

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /var/www/sites/geocaching/geocaching.se/subdomains/www/html/stats/geoscore.php on line 137: Division by zero
Skulle kolla in mina egna burkar... och sedan alla som fått Score i Enköping. Då är det en mängd felmeddelanden som ser ut som ovan.
Bättre nu?
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Xerxes Yngve
Geocachare

Inlägg av Xerxes Yngve » tis dec 29, 2009 19:39

McB skrev:
Xerxes Yngve skrev:

Bättre nu?
Inga php-fel. Men alla var på 0%, både mina två som tidigare hade c:a 13%, men även de andra i Enköping som hade poäng. Men det kanske är en nystart?
BildBild
Användarvisningsbild
Xerxes Yngve
Geocachare

Inlägg av Xerxes Yngve » tis dec 29, 2009 19:43

Ytterligare en sak, kollade på "mina favoriter" och då finns de inte med längre utan ett fel säger:

Table 'geocgsephpbb3.stat_favorites' doesn't exist
BildBild
Skriv svar