GeoScore - Förslag, frågor och reflektioner

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare
GeoScore - Förslag, frågor och reflektioner

Inlägg av Drejan » mån dec 07, 2009 14:31

Kul att GeoScore har kommit igång. =D>
Några saker som jag kom att tänka på när jag kom in på GeoScore-sidan:
  • Varför hade jag bara 28 poäng att dela ut när jag har tagit 601 cacher? Är det bara svenska cacher som räknas kanske? Verkar väl iofs vettigt i så fall eftersom det endast är dem jag kan betygsätta (kanske ska uppdatera GeoScore-sidan så det framgår).
  • Är procenttalet uträknat som "antalet röster"/"registrerade användare"? Hade nog varit bättre med "antalet röster"/"användare som lagt minst en röst" (det är ju många registrerade användare här på forumet som inte är aktiva längre, vilket ger äldre cacher sämre snitt).
  • Hoppas det kommer topplistor uppdelade på kommun/län längre fram. Det hade gjort det lättare att upptäcka vilka höjdarcacher i närområdet som man missat.
  • Det hade varit bra med en lista över vilka cacher som man har gett poäng, så att man lättare kan veta vilken man ska ta bort om man hittar en ny och bättre cache man vill ge poäng till.
Jag vill poängtera att det här bara ska tas som förslag till förbättringar, jag är inte på något sätt missnöjd över hur det ser ut nu.
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Re: GeoScore - Förslag, frågor och reflektioner

Inlägg av kallt_kaffe » mån dec 07, 2009 16:24

Geoscore ser väldigt lovande ut. Tog ett tag innan jag fattade hur man delade ut poäng och kartfunktionen verkar göra lite som den vill än så länge så det är lite svårjobbat.

Nu fattas det bara ett någon klurig person med tid över knåpar ihop ett Geoscore script till Greasemonkey så att det kan integreras med gc.com. Kanske går att "låna" lite kod från GCVote?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån dec 07, 2009 17:31

kallt_kaffe skrev:Geoscore ser väldigt lovande ut. Tog ett tag innan jag fattade hur man delade ut poäng och kartfunktionen verkar göra lite som den vill än så länge så det är lite svårjobbat.

Nu fattas det bara ett någon klurig person med tid över knåpar ihop ett Geoscore script till Greasemonkey så att det kan integreras med gc.com. Kanske går att "låna" lite kod från GCVote?
Just ett Greasemonkey-script är något som vi har diskuterat och det är inte alls omöjligt att vi gör slag i saken. Dock vet jag inte om någon av oss i hemsidegruppen har erfarenhet av Greasemonkey, så om någon känner sig manad går det bra att höra av sig till mig så kan vi diskutera upplägg och hur interaktion mellan script och databas skall ske.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån dec 07, 2009 17:38

Drejan skrev:Varför hade jag bara 28 poäng att dela ut när jag har tagit 601 cacher? Är det bara svenska cacher som räknas kanske? Verkar väl iofs vettigt i så fall eftersom det endast är dem jag kan betygsätta (kanske ska uppdatera GeoScore-sidan så det framgår).
Ja, bara svenska cacher räknas in.
Drejan skrev:Är procenttalet uträknat som "antalet röster"/"registrerade användare"? Hade nog varit bättre med "antalet röster"/"användare som lagt minst en röst" (det är ju många registrerade användare här på forumet som inte är aktiva längre, vilket ger äldre cacher sämre snitt).
Just detta är något som vi diskuterar. Algoritmen är på experimentstadiet ännu och kan komma att modifieras.
Drejan skrev:Hoppas det kommer topplistor uppdelade på kommun/län längre fram. Det hade gjort det lättare att upptäcka vilka höjdarcacher i närområdet som man missat.
Definitivt!
Drejan skrev:Det hade varit bra med en lista över vilka cacher som man har gett poäng, så att man lättare kan veta vilken man ska ta bort om man hittar en ny och bättre cache man vill ge poäng till.
Den listan hittar du på din profilsida, under "GeoScore"-rubriken.
Före detta geocachare.
Löjan
Geocachare

Inlägg av Löjan » mån dec 07, 2009 18:36

McB skrev:
Drejan skrev:Varför hade jag bara 28 poäng att dela ut när jag har tagit 601 cacher? Är det bara svenska cacher som räknas kanske? Verkar väl iofs vettigt i så fall eftersom det endast är dem jag kan betygsätta (kanske ska uppdatera GeoScore-sidan så det framgår).
Ja, bara svenska cacher räknas in.
Diskussionen om loggar på svenska cacher kontra loggar av svenska cachare (oavsett i vilket land de gjorts) har varit uppe tidigare, så jag vet att det är det förstnämnda som gäller på gc.se. Men jag undrar ändå; finns det några möjligheter att istället låta databasen omfatta alla loggar som vi svenska cachare gjort? Det har rätt stor betydelse för oss som lever på gränsen till ett annat land.

Diskussionen hör kanske inte hemma i GeoScore-tråden..., för just på detta område håller jag med om att det makes more sence att bara räkna med loggar på svenska cacher. Däremot för FTF-statistik mm.

Edit: Själv-modererat, genom att denna fråga OT är flyttad till egen tråd.
Senast redigerad av 1 Löjan, redigerad totalt 0 gånger.
mugglarmartin
Geocachare

Inlägg av mugglarmartin » mån dec 07, 2009 23:05

Nu börjar jag känna mig mer korkad än vanligt men jag kan inte riktigt få kläm på hur det ska gå till för att komma längre än till infon om geoscore som jag tycker verkar vara en väldigt bra grej. :oops:
Som tidigare skrivits så kollade jag under geoscore på min profil och klickade på både mina favoriter och mina cacher men med samma resultat. Jag antar att jag som vanligt haft för bråttom och missat nåt men nu har jag suttit och letat en bra stund utan resultat...
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor...
Användarvisningsbild
Jossa
Geocachare

Inlägg av Jossa » mån dec 07, 2009 23:26

mugglarmartin skrev:Nu börjar jag känna mig mer korkad än vanligt men jag kan inte riktigt få kläm på hur det ska gå till för att komma längre än till infon om geoscore som jag tycker verkar vara en väldigt bra grej. :oops:
Som tidigare skrivits så kollade jag under geoscore på min profil och klickade på både mina favoriter och mina cacher men med samma resultat. Jag antar att jag som vanligt haft för bråttom och missat nåt men nu har jag suttit och letat en bra stund utan resultat...
Sök och du ska finna, kopierade detta från en annan Geoscoretråd
rand_althor skrev:Geoscoren kan man mata in på flera sätt.

Insåg just nu att det inte finns nåt vettigt sätt att söka annat än via kartan... skall fixa detta under dagen...

Tills vidare kan du använda

http://www.geocaching.se/?page=cache/ca ... che=GCxxxx

och byt ut xxxx mot rätt tecken för den cachen du vill sätta så kommer där att finnas en ikon där man kan klicka för att lägga en geoscore... Detta förutsätter att du finns inlagd ordentligt i statistiken.
Statistiken ligger inte 100% i sync mot användardatabasen riktigt än heller så om du inte får upp ikonen på de cacher du har hittat så kontakta oss på stat@geocaching.se så får vi pilla lite på din profil så den hamnar i sync.
mugglarmartin
Geocachare

Inlägg av mugglarmartin » tis dec 08, 2009 0:03

Tack för tipset men jag får det inte att funka iaf. Skyller på att det är måndag...
Jag har ingen brådska så jag väntar med glädje på att allt blir klart fast nyfikenheten är stor.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor...
Sundins
Geocachare

Inlägg av Sundins » tis dec 08, 2009 0:39

Har nu efter lite pyssel fattat hur man använder GeoScore och det känns lovande!

Jag skulle önska att man som cacheägare kan lägga en GeoScore-banner i cachebeskrivningen som visar GeoScore och om man klickar på bannern länkas användaren till en sida där GeoScore kan anges för aktuell cache.
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis dec 08, 2009 1:04

Sundins skrev: Jag skulle önska att man som cacheägare kan lägga en GeoScore-banner i cachebeskrivningen som visar GeoScore och om man klickar på bannern länkas användaren till en sida där GeoScore kan anges för aktuell cache.
Det kommer, det kommer. :)
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare

Inlägg av stejor » tis dec 08, 2009 7:48

Hej,

Geoscore fungerar inte för mig.
När man använder länken som det hänvisas till i tidigare inlägg så slutar den sidan med ett script fel vilket gör att det inte hjälper att klicka på den lilla ikonen i Geoscore fältet. Här är felet.

Bild
Bild
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis dec 08, 2009 12:01

stejor skrev:Hej,

Geoscore fungerar inte för mig.
När man använder länken som det hänvisas till i tidigare inlägg så slutar den sidan med ett script fel vilket gör att det inte hjälper att klicka på den lilla ikonen i Geoscore fältet. Här är felet.
Vilken webbläsare använder du? På vilken sida uppstår felet?
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare

Inlägg av stejor » tis dec 08, 2009 13:18

Hej,

Jag kör IE7 och sidan jag öppnar är
eller rättare sagt hela url:en fullt utskriven med cache/cacheinfo.....

Upptäckte precis att de skatter jag klickat på räknats bort och nu fungerar det att sätta GeoScore, scriptfelet består ännu dock utan inverkan på funktionen
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis dec 08, 2009 14:12

stejor skrev:Hej,

Jag kör IE7 och sidan jag öppnar är
eller rättare sagt hela url:en fullt utskriven med cache/cacheinfo.....

Upptäckte precis att de skatter jag klickat på räknats bort och nu fungerar det att sätta GeoScore, scriptfelet består ännu dock utan inverkan på funktionen
Dyker felet upp direkt när du går in på sidan, eller först när du klickar på GeoScore-ikonen?
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare

Inlägg av stejor » tis dec 08, 2009 14:17

Direkt när sidan laddats
/Stefan

Bild
Skriv svar