Modering på forumet

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
hedberg
Geocachare
Modering på forumet

Inlägg av hedberg » tor jul 15, 2010 22:22

Jag har märkt att på sistone har man börjat mer med censurering på forumet genom att ta helt enkelt ta bort inlägg som inte man anser passar in.

Jag har t.ex fått tre inlägg raderade idag. Det ena handlade om att föreningen Geocaching i Sverige önskar få kopior på folks PQ på hittade cacher, vilket jag skickade in. Men jag kommenterade också det ironiska i att samma förening som bannlyste en forummedlem för att denne ville sprida piratkopierad kartmaterial och anmälde medlemmen till programtillverkaren för avtalsbrottet - nu önskar få kopia på folks PQ vilket är ett avtalsbrott enligt GC.coms regler. Det togs bort.

Ett annat inlägg handlade om en ny cacheserie där jag hade en negativ åsikt kring serien, och då togs det bort.

Det tredje handlade om att en tråd låg i fel underforum, och togs också bort.

Jag antar att även fler medlemmars inlägg bara tas bort helt utan orsak och anledning. Jag har sett att fler har reagerat på sistone över denna censurering som jag väljer att kalla det. Det tråkiga med att köra så hårt fram med radering är att ett forum kräver att få vara levande, diskussioner kräver att få vara levande. Om man stryper diskussionerna så dör ett forum ganska fort. Det räcker egentligen med att nån annan får för sig att öppna ett nytt forum där man har en mer öppen syn på diskussioner så kan det bli så att folk väljer det istället, och är det verkligen det som en förening vill? Skrämma bort folk?

Givetvis så ska man säga till folk etc, men det är lite här som skon klämmer. Inlägg från oss dödliga tas bort titt som tätt, samtidigt så ser man att moderatorerna själva ger sig in i debatterna ibland och det tas inte alltid bort. Det blir lite skevt liksom.

Jag säger inte att mina inlägg var de bästa, men det finns alltid en anledning till varför man skriver saker. Men ni kanske hellre önskar att folk inte skriver nåt alls så forumet dör?
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Troll-rambo
Geocachare

Re: Modering på forumet

Inlägg av Troll-rambo » tor jul 15, 2010 22:44

hedberg skrev:Jag har märkt att på sistone har man börjat mer med censurering på forumet genom att ta helt enkelt ta bort inlägg som inte man anser passar in.

Jag har t.ex fått tre inlägg raderade idag. Det ena handlade om att föreningen Geocaching i Sverige önskar få kopior på folks PQ på hittade cacher, vilket jag skickade in. Men jag kommenterade också det ironiska i att samma förening som bannlyste en forummedlem för att denne ville sprida piratkopierad kartmaterial och anmälde medlemmen till programtillverkaren för avtalsbrottet - nu önskar få kopia på folks PQ vilket är ett avtalsbrott enligt GC.coms regler. Det togs bort.

Ett annat inlägg handlade om en ny cacheserie där jag hade en negativ åsikt kring serien, och då togs det bort.

Det tredje handlade om att en tråd låg i fel underforum, och togs också bort.

Jag antar att även fler medlemmars inlägg bara tas bort helt utan orsak och anledning. Jag har sett att fler har reagerat på sistone över denna censurering som jag väljer att kalla det. Det tråkiga med att köra så hårt fram med radering är att ett forum kräver att få vara levande, diskussioner kräver att få vara levande. Om man stryper diskussionerna så dör ett forum ganska fort. Det räcker egentligen med att nån annan får för sig att öppna ett nytt forum där man har en mer öppen syn på diskussioner så kan det bli så att folk väljer det istället, och är det verkligen det som en förening vill? Skrämma bort folk?

Givetvis så ska man säga till folk etc, men det är lite här som skon klämmer. Inlägg från oss dödliga tas bort titt som tätt, samtidigt så ser man att moderatorerna själva ger sig in i debatterna ibland och det tas inte alltid bort. Det blir lite skevt liksom.

Jag säger inte att mina inlägg var de bästa, men det finns alltid en anledning till varför man skriver saker. Men ni kanske hellre önskar att folk inte skriver nåt alls så forumet dör?
Kan bara instämma! Toppstyrda klipp o klistra/Ta bort inlägg [-X forum leder ingenstans mer än till moderatorernas egen vilja!
låt trådarna vara o utvecklas som de själva vill.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor jul 15, 2010 22:52

Det har framförts kritik från både medlemmar och icke-medlemmar om att nivån på forumet är för låg och att vissa typer av diskussioner och inlägg bör stävjas i sin linda. Styrelsen och moderatorerna har valt att lyssna till och ta åt sig av denna kritik för att därigenom locka fler besökare och föreningsmedlemmar.
hedberg skrev:Jag har t.ex fått tre inlägg raderade idag.
Om man tar ovanstående i beaktande kanske det säger en del.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor jul 15, 2010 22:58

Troll-rambo skrev:låt trådarna vara o utvecklas som de själva vill.
Att påverka så lite som möjligt är och har alltid varit administratörernas och moderatorernas uttalade mål. Ibland måste man dock ingripa innan en diskussion urartar fullständigt och personliga påhopp kastas hit och dit (vilket har hänt). Efter ett tag som moderator på ett forum lär man sig att se vissa mönster och kan snabbt identifiera inlägg eller trådar som sannolikt kommer att resultera i något obra. Bättre då att helt enkelt vara förutseende och undvika pajkastning istället för att ingripa sent när människor redan har blivit sårade.
Före detta geocachare.
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » tor jul 15, 2010 23:05

Jag tycker att forumet har blivit en mycket trevligare plats sen tillsättningen av de nya moderatorerna. Ni gör ett strålande jobb! Stå på er!
Bild Bild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » tor jul 15, 2010 23:12

Känns som en berömd köttfärs...Hackad mald o ommärkt!
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tor jul 15, 2010 23:15

Jag har efterlyst en kvalitets höjning länge och har just börjat se den =D> =D> =D>
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor jul 15, 2010 23:31

Måste instämma med hedberg. Jag har i och för sig inget emot att det inlägget som togs bort för mig idag försvann, men tycker samtidigt att det förstör mer än det hjälper när moderatorerna rör runt med pekpinnen i diskussionerna. Som påpekats på annan håll i forumet så är ämnesglidning en fullt naturlig del av en diskussion.
McB skrev:Det har framförts kritik från både medlemmar och icke-medlemmar om att nivån på forumet är för låg och att vissa typer av diskussioner och inlägg bör stävjas i sin linda. Styrelsen och moderatorerna har valt att lyssna till och ta åt sig av denna kritik för att därigenom locka fler besökare och föreningsmedlemmar.
hedberg skrev:Jag har t.ex fått tre inlägg raderade idag.
Om man tar ovanstående i beaktande kanske det säger en del.
Det säger att man har obekväma eller avvikande åsikter, inte att det är fel i det man säger. Borde generellt hyllas, för det tillför så mycket mer i en diskussion än "jag också". Sen kan det säkert vara en taskig ton emellanåt, men påpeka det för den personen i första hand. Bara för att det går att ta bort inlägg betyder inte det att det är ett klokt val.

Så fortsätt gärna klipp i trådarna, men gärna på en nivå där personangrepp försvinner och resten är kvar.
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tor jul 15, 2010 23:39

linsrille skrev:Måste instämma med hedberg. Jag har i och för sig inget emot att det inlägget som togs bort för mig idag försvann, men tycker samtidigt att det förstör mer än det hjälper när moderatorerna rör runt med pekpinnen i diskussionerna. Som påpekats på annan håll i forumet så är ämnesglidning en fullt naturlig del av en diskussion.
Naturligtvis. Och ämnesglidning skall också tolereras, inom rimliga gränser. Inlägg som uttrycker en negativ eller avvikande åsikt (även inom ämnet) endast i syfte att provocera och skapa bråk har dock inget existensberättigande. Om någon efterlyser hjälp med att få igång sin Volvo 240 finns det ingen som helst anledning att skriva att en sprillans ny Audi A8 minsann inte krånglar och hade varit ett bättre köp. Det är inom ämnet men onödigt provokativt och tillför ingenting till diskussionen.
Före detta geocachare.
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » tor jul 15, 2010 23:58

linsrille skrev: Det säger att man har obekväma eller avvikande åsikter, inte att det är fel i det man säger. Borde generellt hyllas, för det tillför så mycket mer i en diskussion än "jag också". Sen kan det säkert vara en taskig ton emellanåt, men påpeka det för den personen i första hand. Bara för att det går att ta bort inlägg betyder inte det att det är ett klokt val.

Så fortsätt gärna klipp i trådarna, men gärna på en nivå där personangrepp försvinner och resten är kvar.
Detta feta understrukna tror jag är ganska nära pudelns kärna, om man raderar några inlägg så förklara detta för vederbörande så kommer man ju ifrån ifrågasättandet som blir och skulle det bli ett ifrågasättande så blir det ju på en mail nivå som inte behöver delas med alla andra. Detta är vad jag tycker av ännu högre vikt när det är någon så som t.ex. Hedberg med många och "starka" åsikter som redigeras bort.

Sedan så tycker jag att det finns en annan väg att gå i McB´s exempel om krånglande 240 kontra ny A8, plocka ut A8 diskussionen och döp den till varför är en A8 bättre än en 240.

Jag spårade ur långt från ämnet i en tråd om "Attributet "boat required" " där jag kände att detta hör inte alls till ämnet men tråden var redan så gott som död så jag väcker frågan och ser vad som händer, fortsätter diskussionen så tycker jag att en sådan tråd skall delas, detta för att ta ett exempel.

Sedan så beundrar jag alla våra moderatorer för det de gör och för Hedberg som gör att det blir ett forum med "liv" men behöver man kasta sand i sandlådan offentligt kan man inte göra det via PM/mail?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » fre jul 16, 2010 0:05

HeyZeus skrev:Sedan så tycker jag att det finns en annan väg att gå i McB´s exempel om krånglande 240 kontra ny A8, plocka ut A8 diskussionen och döp den till varför är en A8 bättre än en 240.
Förvisso, men det måste ju finnas ett diskussionsunderlag om en tråd skall delas på ett vettigt sätt. Även om mitt exempel kanske inte var det bästa tror jag att de flesta är överens om att en ny A8 är en bättre bil än en 30 år gammal 240. :)
Före detta geocachare.
HeyZeus
Geocachare

Inlägg av HeyZeus » fre jul 16, 2010 0:09

McB skrev:
HeyZeus skrev:Sedan så tycker jag att det finns en annan väg att gå i McB´s exempel om krånglande 240 kontra ny A8, plocka ut A8 diskussionen och döp den till varför är en A8 bättre än en 240.
Förvisso, men det måste ju finnas ett diskussionsunderlag om en tråd skall delas på ett vettigt sätt. Även om mitt exempel kanske inte var det bästa tror jag att de flesta är överens om att en ny A8 är en bättre bil än en 30 år gammal 240. :)
Nja behövs det, låt tråden dö sakta bara... visst det blir en tråd till men den kan ju kanske städas bort efter någon månad eller så får den finnas kvar och helt enkelt ignoreras.
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » fre jul 16, 2010 0:36

linsrille skrev:Det säger att man har obekväma eller avvikande åsikter, ....
Jag tror personligen att det inte är i första hand är innehållet som värderas. Är fullständigt övertygad det i första hand är sättet som åsikterna torgförs på.
Konstruktiva inlägg kan innehålla hur mycket åsikter och kritik som helst, medan destruktiva inlägg just är "bara" destruktiva.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » fre jul 16, 2010 2:23

Gavia & the SGCD skrev:Konstruktiva inlägg kan innehålla hur mycket åsikter och kritik som helst, medan destruktiva inlägg just är "bara" destruktiva.
Moderatorerna gör ett mycket bra arbete för att försöka hålla ett behagligt och trevligt klimat i forumet. Det har blivit en klar förbättring på nivån i forumet sedan de nya moderatorerna tillträdde!

Blir man modererad gång på gång så kanske det istället är värt en eftertanke om _varför_ detta sker och försöka anpassa sina inlägg till den trevliga ton och korrekthet som moderatorerna eftersträvar. De inlägg jag sett modereras har tillhört kategorierna "destruktiva" samt "intetsägande". Jag har aldrig sett något "konstruktivt" inlägg modereras bort.

Keep up the good work!

// Pia
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » fre jul 16, 2010 14:00

Det här ämnet har kommit upp till diskussion så länge forumet har funnits. Min erfarenhet är att det bästa är att moderatorer och styrelse inte ger sig in i debatten utan fortsätter att jobba på för en bättre kvalitet i det tysta. Om man däremot gör några policyförändringar så skall det kommuniceras ut och inte smygas på användarna.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Skriv svar