Efterlysning: Underforum för betalande medlemmar

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.

Är det vettigt med ett delforum för betalande medlemmar?

Ja
23
46%
Nej
22
44%
Ingen åsikt
5
10%

Antal röster: 50
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efterlysning: Underforum för betalande medlemmar

Inlägg av jasy » lör okt 02, 2010 10:21

Delar av styrelsen har känt sig påhoppade på oilka sätt. Jag tycker att det är överreaktioner på att medlemmar/forumanvändare inte tycker som styrelsen.

Styrelsen klagar på att de inte får in idéer och synpunkter. Så länge man inte själv delar med sig av information på ett tillfredsställande sätt så kommer man inte heller att få synpunkter i positiv anda.

Ett förslag till en dellösning tror jag kan vara att man startar upp en del i forumet som bara är för medlemmar. Där kan man få en bättre syn på vad medlemmarna tycker skall göras i föreningen, och vad man tycker inte skall göras. Idag känns det som det är ett mycket bristfälligt beslutsunderlag som ligger till grund för styrelsens arbete. Med en bättre och mer positiv dialog mellan medlemmar och styrelse så kommer säkert den goda stämningen att sprida sig även till forumet.

Tyck till om detta förslag! Och styrelsen: Ta del av resultatet i denna omröstning.
Senast redigerad av 1 jasy, redigerad totalt 0 gånger.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Re: Efterlysning: Underforum för betalande medlemmar

Inlägg av linsrille » lör okt 02, 2010 10:26

jasy skrev:Delar av styrelsen har känt sig påhoppade på oilka sätt. Jag tycker att det är överreaktioner på att medlemmar/forumanvändare inte tycker som styrelsen.

Styrelsen klagar på att de inte får in idéer och synpunkter. Så länge man inte själv delar med sig av information på ett tillfredsställande sätt så kommer man inte heller att få synpunkter i positiv anda.

Ett förslag till en dellösning tror jag kan vara att man startar upp en del i forumet som bara är för medlemmar. Där kan man få en bättre syn på vad medlemmarna tycker skall göras i föreningen, och vad man tycker inte skall göras. Idag känns det som det är ett mycket bristfälligt beslutsunderlag som ligger till grund för styrelsens arbete. Med en bättre och mer positiv dialog mellan medlemmar och styrelse så kommer säkert den goda stämningen att sprida sig även till forumet.

Tyck till om detta förslag! Och styrelsen: Ta del av resultatet i denna omröstning.
Nu är det min tur att vara negativ. Jag tror inte det ändrar något. Betalande medlemmar är antagligen de som är mest aktiva på forumet och då ändras väl inte diskussionklimatet? Eller har jag missuppfattat?
Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » lör okt 02, 2010 11:07

Varför inte ta steget ut, och göra ett forum enbart för medlemmar?

Men, gör du ett forum som endast är öppet för medlemmar, underforum eller ej, så har du inte längre en samlingsplats för alla svenska cachare....
Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » lör okt 02, 2010 11:12

mikr skrev:Varför inte ta steget ut, och göra ett forum enbart för medlemmar?

Men, gör du ett forum som endast är öppet för medlemmar, underforum eller ej, så har du inte längre en samlingsplats för alla svenska cachare....
Men samtidigt kan man ju ställa frågan så här: vad får en ickebetalande forummedlem om denne betalar 20 (nästa år 40) kronor i medlemsavgift? Den får ingen medlemstidning, ingen rabatt, inget överhuvudtaget faktiskt...

Nästa år fördubblas avgiften.... Det finns alltså inget som helst incitament för att få folk att bli medlemmar i klubben.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » lör okt 02, 2010 11:16

mikr skrev:Varför inte ta steget ut, och göra ett forum enbart för medlemmar?

Det kanske var otydligt men jag menade inte att att medlemmarna skall ha ett spegelforum eller så. Bara att det skall kunna diskuteras, mellan dem det berör, hur föreningens skall skötas. Jag menar bara att vissa frågor inte måste dryftas i det offentliga förrän de har förankring i föreningen.
Bokprojektet
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör okt 02, 2010 14:29

Motioner till årsmötet och att deltaga på detsamma är grunden för demokratin i en förening, liksom skrivelser till styrelsen. På årsmötet dryftas frågor för att få förankring i föreningen. På årsmötet väljs styrelsen som skall driva/leda verksamheten till nästa årsmöte.
De allra flesta föreningars dagordningar för styrelsemöten innehåller punkten: "Inkomna skrivelser" och till vår styrelse kommer det ett par skrivelser om året, varav vissa berör frågor som styrelsen inte ens har något inflytande över.
Hur många föreningar har egna diskussionsforum. Väldigt få!
Se till att dina synpunkter kommer in och behandlas "den rätta vägen" så kan du bara med och påverka/inverka på verksamheten.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » lör okt 02, 2010 14:40

Gavia & the SGCD skrev:Motioner till årsmötet och att deltaga på detsamma är grunden för demokratin i en förening, liksom skrivelser till styrelsen. På årsmötet dryftas frågor för att få förankring i föreningen. På årsmötet väljs styrelsen som skall driva/leda verksamheten till nästa årsmöte.
De allra flesta föreningars dagordningar för styrelsemöten innehåller punkten: "Inkomna skrivelser" och till vår styrelse kommer det ett par skrivelser om året, varav vissa berör frågor som styrelsen inte ens har något inflytande över.
Hur många föreningar har egna diskussionsforum. Väldigt få!
Se till att dina synpunkter kommer in och behandlas "den rätta vägen" så kan du bara med och påverka/inverka på verksamheten.
Jag förstår inte att det skulle vara fel att ha en kontinuerlig dialog med medlemmarna annat än på årsmötet. Att kunna framföra sina synpunkter en gång om året känns ju alldeles för lite, speciellt när medlemmarna inte har någon insyn i vad styrelsen håller på med resten av året. Det kommer ju inget nyhetsbrev, det finns inga styrelseprotokoll att tillgå. För att det skall vara demokrati så måste ju "folket" också ha information att ta ställning till.
Bokprojektet
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör okt 02, 2010 14:46

jasy skrev:Jag förstår inte att det skulle vara fel att ha en kontinuerlig dialog med medlemmarna annat än på årsmötet. ...
Vem har påstått att kontinuerlig dialog skulle vara fel?
Gavia skrev:De allra flesta föreningars dagordningar för styrelsemöten innehåller punkten: "Inkomna skrivelser" och till vår styrelse kommer det ett par skrivelser om året, ...
Kan jag uttrycka ett önskemål om kontinuerlig dialog tydligare?
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » lör okt 02, 2010 14:49

Gavia & the SGCD skrev:
jasy skrev:Jag förstår inte att det skulle vara fel att ha en kontinuerlig dialog med medlemmarna annat än på årsmötet. ...
Gavia skrev:De allra flesta föreningars dagordningar för styrelsemöten innehåller punkten: "Inkomna skrivelser" och till vår styrelse kommer det ett par skrivelser om året, ...
Men utan protokoll från styrelsemötena eller annan information från styrelsen så är det inte mycket till dialog...
Bokprojektet
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » lör okt 02, 2010 19:36

Jag ser det som helt naturligt.

Skall man diskutera föreningen så är väl det en fråga för föreningens medlemmar. De som inte är medlemmar har inget med det att göra.

Däremot är det ju bra med ett forum som är öppet för alla när det gäller alla andra frågor som kan intressera geocachare.
Bild
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » mån okt 04, 2010 17:08

jasy skrev:
Gavia & the SGCD skrev:
Men utan protokoll från styrelsemötena eller annan information från styrelsen så är det inte mycket till dialog...
De gånger det inkommit en skrivelse som berört något annat än den personen så har det tagits upp på forumet. De få skrivelser som inkommer är i princip alltid ärenden som berör den enskilde medlemmen, eller någon annan medlem. Sådant kommunicerar vi inte ut i de fallen det inte kan anses vara ett allmänintresse i detta.
De fallen som det inkommit skrivelser som har belyst något av allmänintresse så har det också kommunicerats ut efter styrelsemötet, t.ex i form av att forumregler ändrats, eller andra liknande frågor (det är av denna natur de inkomna skrivelserna har varit i de fallen då det inte berör specifika medlemmar).
Av samma anledning som många andra föreningar inte publicerar styrelsemötesprotokollen så gör inte vi heller det, nämligen att det förekommer att det diskuteras klagomål som inkommit mot enskilda individer eller andra diskussioner av "känslig karaktär", och då ser iaf jag (jag talar alltid bara för mig själv utom när annat framgår i klartext) att det skulle göra större skada för de inblandade personerna om det läggs ut till allmän beskådan istället för att det som berör alla kommuniceras ut.
Nu har vi ju fått en kommunikationsasvarig person som så vitt jag har förstått det håller på att komma i ordning med förberedelserna, personligen hoppas jag att det skall bättre på kommunikationen i den ena riktningen med att på ett tydligare sätt nå ut till medlemmarna. Jag skulle dock bli mycket förvånad om det skulle påverka i vilken grad folk inkommer med skrivelser. Det jag framför allt saknar själv är ett bättre flöde med information utåt även när det inte finns något att informera om... Om man nu kan säga så...

Sedan får man ju se det rent praktiskt också. Vi skall inte bli stelbenta och dra allt in absurdum (vilket 99% av alla på det här forumet tenderar att göra 99% av tiden), har man förbättringsförslag på hemsidan kan man skicka ett informelt brev till i princip vilken berörd medarbetare som helst... Om det är en uppenbar förbättring som inte har några konkreta dynamiska efekter annat än till det bättre så har medarbetarna sådant förtroende att de själva kan fatta vissa beslut, de befogenheterna har de fått av styrelsen i ett flertal frågor - är det tveksamheter så tar man upp det med styrelsen - och om styrelsen är tveksam så kan man ta upp det med medlemmarna... Därför tycker jag att ett forum för sådana saker vore kanon... Det finns ju faktiskt frågor där man enkelt vill kunna tillfråga medlemmarna utan att - som Gavia var inne på - tar upp det på stämman då det kan vara kanske 10 månader till nästa stämma, och att kalla till extrastämma för en sådan sak kan vara lite väl överarbetat och stelbent.

Men som någon tidigare var inne på: Föreningen ÄR sina medlemmar... Styrelsen är ett verkställande organ, som ofta tar hjälp av andra medarbetare för att uträtta arbete, stämman är det beslutande organet. Ex: att höja medlemsavgiften från 20 kr till 40 kr för 2011 är ett beslut som stämman tog, inte styrelsen. Styrelsen hade dock lagt förslaget med motiveringen att man vill kunna stödja fler event, i enlighet med stadgarna att öka för ökad social samvaro mellan utövare. Stämman är också det organ som tillsätter styrelsen.
Själv kommer jag, som det ser ut idag, vare sig ha tid, men framför allt inte lust, att fortsätta i styrelsen nästa år. I varje engagemang kommer en punkt där man får ställa sig frågorna "är det värt det? vad offrar jag? vad får jag ut av det?" i nuläget är svaret för min del "nej, det är definitivt inte värt det".... Detta beror inte bara på personer som klagar för klagandets skull, och inte heller beror det på kritik man får (både befogad och obegogad), utan även till stor del vad som händer på hemmafronten då man vill lägga mer tid hemma istället. Naturligtvis finns det en koppling.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån okt 04, 2010 17:30

rand_althor skrev:Men som någon tidigare var inne på: Föreningen ÄR sina medlemmar... Styrelsen är ett verkställande organ, som ofta tar hjälp av andra medarbetare för att uträtta arbete, stämman är det beslutande organet. Ex: att höja medlemsavgiften från 20 kr till 40 kr för 2011 är ett beslut som stämman tog, inte styrelsen. Styrelsen hade dock lagt förslaget med motiveringen att man vill kunna stödja fler event, i enlighet med stadgarna att öka för ökad social samvaro mellan utövare. Stämman är också det organ som tillsätter styrelsen.
Jag som precis läste igenom protokollet ifråga, och publicerade några frågor kring det, kan säga att det i årsmötesprotokollet står att huvudanledningen till att man vill fördubbla medlemsavgiften är att man vill köpa in ett elektroniskt loggsystem som ska kunna hyras ut för självkostnadspris till andra event.

Eller exakt citerat:
"§ 14 I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om en höjning av årsavgiften till 40 SEK (för 2011).
Styrelsen motivering: Styrelsen föreslår en höjning av medlemsavgiften till 40 SEK per år och huvudskälet till denna höjning är att, gc.se planerar att investera i utrustning för elektronisk loggning, som till självkostnadspris kommer att hyras ut till arrangörer av framtida geocachingevenemang, samt att skapa resurser för att kunna stödja arrangörer av svenska geocachingevenemang."

Så som protokollet är skrivet och justerat så var huvudorsaken en dyrbar investering i elektronisk loggning på event. Det har senaste veckorna påtalats här på forumet att det inte alls var huvudorsaken av representanter för styrelsen, men det var så det skrevs i protokollet och det justerades också av två ur styrelsen.

Sen när det gäller resten av ditt inlägg så är det så att brist på kommunikation skapar rykten. Om man istället publicerar tydliga protokoll, utan att hänga ut folk, där det kan läsa vad inkomnade skrivelser handlar om, och vilka beslut/åtgärder som har vidtagits så vet folk. I nuläget så vet inte medlemmar vad styrelsen arbetar med. Vi kanske om vi har tur får veta att t.ex nya forumregler har antagits på ett styrelsemöte, men vi som medlemmar vet ju inte ens vilka som närvarande på styrelsemötet. Var t.ex mötet beslutande om man betänker att det enligt stadgar står hur stor andel ordinarie ledamöter som måste finnas närvarande för att ett möte ska vara beslutande? Det vet vi inte. Och brist på insyn i en verksamhet är nog det värsta en förening kan ha. Dels så vet inte medlemmarna vad som händer och det skapar en misstro mot att allt sköts rätt.

Jag tror också att "föreningens" sammansättning kanske inte gagnar föreningen alltid. Det är primärt ett lokalt kompisgäng som är styrelse, revisorer, valberedning, funktionärer etc. Det kan uppfattas som att folk sitter på flera stolar vilket nog också är fallet många gånger... Detta förstärks av att det var få deltagare på årsmötet och att de få som var där innehar/innehavde i princip förtroendeuppdrag. Nu ska det inte primärt lastas på styrelsen att det var få deltagare på årsmötet, för det är medlemmarnas intresse att komma på det högst beslutande organet i en förening. Men frågan kan givetvis ställas som: kunde styrelsen ha gjort något för att öka upp antalet närvarande medlemmar på årsmötet? Om jag inte missminner mig så delgavs inte "sedvanliga årsmöteshandlingar" förrän väl på plats, det gjorde att man t.ex inte kunde sitta hemma 2 veckor innan och se t.ex valberedningens förslag. information ökar intresset, och då hade kanske fler kommit? Kanske man skulle gått ut med datum, plats etc tydligare och tidigare? Det är många frågor som man kan spekulera i, men det är å andra sidan en relativ ny förening där man nog behöver lite tid för att sätta formen - men det viktiga är inte att det drar ut på tiden för då maler det på i gamla invanda fotspår... Och det är ingen som vet om styrelsen jobbar med det, då de har valt att inte informera medlemmar.

Jag själv satt i ett möte för några veckor sen med representanter från GC.se, där jag sa att det var en enorm brist på kommuniktation till medlemmarna om vad som händer i föreningen. Det fanns ingen som skötte det var svaret, en tjuga slängdes på bordet och jag erbjöd mig som ny medlem att göra ett nyhetsbrev. Jag mailade häromveckan och bad att få information så att ett nyhetsbrev nu kunde komma ut. Efter några dagar fick jag ett svar att man kanske hade lovat nån annan men att det var oklart och sen har inget hänt. Jag hade hoppats kunna få ut ett nyhetsbrev i helgen som precis gick, men inget har hänt. Jag hoppas att de i styrelsen nu jobbar för att kolla vad som gäller med nyhetsbrev för å ena sidan sa samma person på mötet att de inte hade nån och nu sa denne att de hade nån annan kanske. Jag har absolut inget emot att samarbeta med nån annan, eller om denne vill göra jobbet. Men det viktiga är att det inte ligger i sträckbänk eller malpåse - för då blir medlemmarna lidande. Och medlemmarna har lidit tillräckligt länge.

Kanske föreningens representanter ska fundera på en annan approach gentemot medlemmarna hade gett ett bättre klimat och stämning inom föreningen? T.ex så har styrelsen tillsatt hemliga personer för att moderera på forumet. Om man vrider på saken så är det så att medlemmarna är det högst beslutande organet i en förening (årsmötet följt av medlemsmöte), sen kommer styrelsemöte. Medlemmarna i en förening vet inte ens vilka styrelsen har tillsatt för att göra ett jobb, det hålls hemligt från medlemmarna. Det kanske inte ens är medlemmar i föreningen som t.ex modererar inlägg skrivna av medlemmar. Vad tycker medlemmarna om det? Föreningar som har hemliga funktionärer vars identitet hålls hemligt från medlemmarna, det rimmar väldigt dåligt. Men jag tror som sagt att det kan vara brist på föreningsteknik och föreningserfarenhet det kan handla om. Öppenhet och information kan ge mycket attitydförening.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån okt 04, 2010 17:45

Förtydligande så att det inte missuppfattas:

Föreningen har en lokal storgöteborgsk prägel när det gäller förtroendevalda, och detta får jag titt som tätt höra via PM, mail, telefon etc av folk. Jag håller med.

Som jag ser det så är det en intresseförening för hela Sverige, så det viktiga är att hitta duktiga medlemmar runt om i hela landet som kan tänka sig att jobba för en riksorganisation. Med det sagt så betyder det inte att nuvarande styrelse suger, men man kunde ha gjort saker lite annorlunda än vad man har gjort. Det viktiga som jag ser är att få till en öppenhet gentemot medlemmarna samt få en geografisk spridning.

Ett sätt kan ju vara att lägga nästa årsmöte på annan plats än i Västra Götalands län, för att visa att föreningen handlar om hela landet. Det går att flytta runt årsmötet från år till år på olika platser. Väldigt vanligt förekommande på riksorganisationer, en form av glesbygdspolitik så att alla känner sig välkomna :-) Skämt-å-sido, det är nog en bra sak att lägga årsmötet på annan plats nästa år.

Föreningen har flera hundra medlemmar, varav nog merparten inte bor i Storgöteborg. Det viktiga är att dessa medlemmar inte känner sig mer som en stödmedlem, de är faktiskt fullvärdiga fullbetalande medlemmar som har samma rättigheter och skyldigheter som de som bor i Storgöteborg. Om inte föreningen (och i det ordvalet väger jag in förtroendevalda och medlemmar) tar det i beaktande så är det inte en förening för geocaching i Sverige, och då kommer det bli en massa splittring där det poppar upp lokala föreningar här och var.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » mån okt 04, 2010 17:53

hedberg skrev:Förtydligande så att det inte missuppfattas:

Föreningen har en lokal storgöteborgsk prägel när det gäller förtroendevalda, och detta får jag titt som tätt höra via PM, mail, telefon etc av folk. Jag håller med.

Som jag ser det så är det en intresseförening för hela Sverige, så det viktiga är att hitta duktiga medlemmar runt om i hela landet som kan tänka sig att jobba för en riksorganisation. Med det sagt så betyder det inte att nuvarande styrelse suger, men man kunde ha gjort saker lite annorlunda än vad man har gjort. Det viktiga som jag ser är att få till en öppenhet gentemot medlemmarna samt få en geografisk spridning.

Ett sätt kan ju vara att lägga nästa årsmöte på annan plats än i Västra Götalands län, för att visa att föreningen handlar om hela landet. Det går att flytta runt årsmötet från år till år på olika platser. Väldigt vanligt förekommande på riksorganisationer, en form av glesbygdspolitik så att alla känner sig välkomna :-) Skämt-å-sido, det är nog en bra sak att lägga årsmötet på annan plats nästa år.

Föreningen har flera hundra medlemmar, varav nog merparten inte bor i Storgöteborg. Det viktiga är att dessa medlemmar inte känner sig mer som en stödmedlem, de är faktiskt fullvärdiga fullbetalande medlemmar som har samma rättigheter och skyldigheter som de som bor i Storgöteborg. Om inte föreningen (och i det ordvalet väger jag in förtroendevalda och medlemmar) tar det i beaktande så är det inte en förening för geocaching i Sverige, och då kommer det bli en massa splittring där det poppar upp lokala föreningar här och var.
Bra skrivet Hedberg.
Bild

Bild
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » mån okt 04, 2010 18:11

Claes,

Jag håller med dig om nästan allt du skrev, med en betydande skillnad, något som jag anser vara av stor vikt att det inte sprids falsarium om (kanske för att det är en punkt som faller på mig):
Alla handlingar fanns i stadgeenlig tid att begära ut i stadgeenlig ordning från sekreteraren så som stadgarna föreskriver. Jag vet, då det var jag som var sekreterare i föreningen vid den tidpunkten. Den som hävdar annorlunda kan gärna få ta den diskussionen med mig... Per telefon... Diskussionsforum är ironiskt nog ett av de absolut sämsta diskussionsmedium som finns. Ett sådant falskt påstående ser jag nämligen som ett personligt angrepp mot mig själv.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Skriv svar