Det handlar om verkshöjd i upphovsrätten. Det handlar alltså om en person har gjort ett alster som är t.ex unikt, originellt etc i sin form och utförande.
Det vill säga nåt som jag har skrivit och som ingen annan har skrivit, kan tolkas ha verkshöjd då det är unikt och originellt. Att skriva "Ja!" som enda inlägg på ett forum kan inte anses vara unikt och originellt, det kan vem som helst skriva. Mina åsikter och ord kan inte nån annan förväntas skriva än mig
Det här är hårklyverier, men det intressanta i kråksången vilket jag också har påpekat är att styrelsen och dess medarbetare hänvisar till forumreglerna där upphovsrätt är angivet. Själva så har man avatarbilder som man troligtvis inte har fått rätt att bruka, man har stängt av en användare för brott mot upphovsrätten. Om mina inlägg (som ofta är långa, personliga och speciellt utformade) har verkshöjd så är de upphovsrättsskyddade. Att då gå in och redigera de är ett brott i upphovsrätten. Det här är dock som sagt hårklyverier, men det är samtidigt konstigt att en part som hänvisar till regler själv inte följer de på flera punkter. Reglerna är också otidsenliga, otydliga etc på många punkter. Ska man hänvisa till regler så ska det vara tydligt och rakt, inga kunna mistolkas.
Problemet är att föreningen kan inte avtala bort vad som helst ur lagen, lika lite ska väl en ideell intresseförening ta på sig ansvaret att avkräva medlemmar från deras lagliga rättigheter? Redan idag så säger sig föreningen i forumreglerna att de kan använda dina inlägg och bilder i reklamsyfte utan ersättning. Det tycker jag är för jävligt. Om nån vill använda mina bilder för reklamsyfte så får de fråga mig och eventuellt betala för det beroende på situation. Risken med såna regler (inkluderat ditt förslag) är att folk undviker forumet för de kan inte lita på att det som de publicerar inte används av utomstående.