Öppet brev från mig som medarbetare

I detta forum diskuteras funktioner och förbättringar på geocaching.se.
Kategoriregler
Om du upplever problem med hemsidan eller statistiken, ange då så mycket information som möjligt om det problem du upplever. Exempelvis minst ett (men gärna fler) exempel på cacher där problemet uppstår. Ange vad du gör, vad som händer (eller inte händer) samt vad du förväntar dig ska hända. Detta förenklar administratöreras arbete avsevärt.
MrsArkenstone
Geocachare
Re: Öppet brev från mig som medarbetare

Inlägg av MrsArkenstone » lör okt 02, 2010 21:23

Bra talat!

Jag har mer än en gång tänkt "att dom bara orkar" när jag suttit och läst en tråd som spårat ur.

Tyvärr (eller tack och lov?) är det ju inte något speciellt för det här forumet, utan mer regel än undantag på nätet. Det är ju så himla lätt att slänga ur sig något när man slipper stå öga mot öga med vederbörande. Dessutom är det lätt hänt att det man skriver tolkas fel (och då oftast negativt) när tonläge och kroppsspråk inte är närvarande.

Fast det tål att upprepas att det bara är ett fåtal som bidrar till tjafset. De flesta är riktiga raringar! :)
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » sön okt 03, 2010 8:43

Mycket bra skrivit. Har funderat många gånger vad vissa sysslar med här
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » sön okt 03, 2010 8:53

MrsArkenstone skrev:Bra talat!

Jag har mer än en gång tänkt "att dom bara orkar" när jag suttit och läst en tråd som spårat ur.

Tyvärr (eller tack och lov?) är det ju inte något speciellt för det här forumet, utan mer regel än undantag på nätet. Det är ju så himla lätt att slänga ur sig något när man slipper stå öga mot öga med vederbörande. Dessutom är det lätt hänt att det man skriver tolkas fel (och då oftast negativt) när tonläge och kroppsspråk inte är närvarande.

Fast det tål att upprepas att det bara är ett fåtal som bidrar till tjafset. De flesta är riktiga raringar! :)
Vilka är raringar då?
Bild

Bild
msen
Geocachare

Inlägg av msen » sön okt 03, 2010 9:31

Ett stort tack till alla som bidrar till att geocaching blir något roligt och lustfyllt som man kan göra på fritiden.
Jag vill att vi alla tänker på att det skrivna ordet tas emot mycket hårdare än det sagda och att det krävs många positiva kommentarer för att väga upp ett negativt.
BildBild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön okt 03, 2010 11:16

Först och främst vill jag tacka dig McB och alla andra som jobbar med geocaching.se ni gör ett kanonjobb =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Skäms lite över att jag inte öst beröm över er förut :oops: Jag förstår eran frustration och hoppas de som känner sig träffade skärper till sig så att vi inte mister grovjobbarna på denna suveräna samlingsplats för oss cachare [-o< [-o< [-o<
MrsArkenstone
Geocachare

Inlägg av MrsArkenstone » sön okt 03, 2010 19:28

danne100 skrev: Vilka är raringar då?
Alla hjälpsamma som svarar på frågor från mig och andra "gröngölingar". Vanligen snabbt dessutom. Guld värt!
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » mån okt 04, 2010 7:58

Jag kan inte annat än att hålla med McB...

Och för att poängtera det McB tidigare skrev, det handlar inte huvudsakligen på huruvida folk tackar oss personer för det jobb vi lägger ner, det handlar huvudsakligen om ett litet antal personer som dedicerar sina onlineliv till att kritisera andra. I dagsläget har det gått så långt att man, när man skall göra något, funderar över vilket av de två möjliga sätten att göra det på ger minst klagande från dessa personer, att något sätt att göra det på skulle gå utan kritik finns inte på kartan då man kan vara säker att oavsett vad man gör så kommer klagandet. Det är i princip aldrig någon konstruktiv kritik som når oss som håller på med sidan (undantaget 2-3 gånger senaste halvåret - till er som mailat till mig om sådant, tack oerhört mycket).

Sedan funderar jag också på hur mycket low-lifes det finns i vår lilla del av världen... Hur är en person funtad som skickar hot till moderatorer. Samt även när det gäller modereringen så är det oerhört otacksamt för de som är moderatorer.
Låter man folk säga precis som de vill och formulera sig precis hur de vill - då kommer den rättfärdigade kritiken om att det blir ett ogästvänligt forum där "nybörjare" inte vill skriva för att de inte vill riskera att bli utskällda och kallade för idioter och alla än värre saker.
Börjar man moderera hårdare - då kommer kritiken för att folk får sina inlägg borttagna, redigerade (läs: "cencurerade"), etc... Oftast triggar det också de personerna till att klaga på andra, helt orelaterade saker - kanske för att få avreagera sig lite, vad vet jag...?
Meningen är att får man ett inlägg raderat eller motsvarande så skall man också få veta varför. Får man inget sådant besked - kontakta då en moderator (men tänk på hur ni formulerar er, ingen vill få ett PM med något i stil med "Hur f-n kan ni bara radera ett meddelande? Vilka tror ni att ni är? J-vla idioter!"
Och slutligen, när ni skriver på forum - tänk på att ironi sällan fungerar bra om man inte uttryckligen markerar vad som är ironi. Forum hör, ironiskt nog, till de absolut sämsta medium som finns för att diskutera saker.

Och till er som gillar att klaga för klagandets skull: Vilka konsekvenser får det om alla som håller på med sidan tröttnar och lägger av? Med eller utan förening tror jag kvittar, om alla tröttnar och lägger av så är skillnaden med eller utan förening bara frågan om tiden det tar.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån okt 04, 2010 19:07

Jag tycker både McB's och rand_althors inlägg är viktiga och det är bra att ni skriver av er.

Om/när någon kommer med hot bör det lyftas fram i ljuset, direkt! Jag vet inte riktigt hur det ska gå till utan att ytterligare sprida negativitet, men de kan inte få hålla på i det tysta. Då ska det vara glasklart att det faktiskt är ett hot med. Att tiga om det är i praktiken att acceptera att få hot och det är tokfel. Jag är emot uthängningar, men lägger man sig på den nivån ska det kännas.

Vad gäller modereringen vill jag återigen framhäva vikten av att agera stegvis. Som det är nu kan en tråd infekteras mer och mer för att sedan hamna under kniven, och då skärs det ordentligt med resultatet att alla blir ännu mer frustrerade och vänder sin frustration mot moderatorerna istället för grundorsaken. Börja med att påpeka olämpligheten i regelbrytande inlägg. Här ska tröskeln vara låg så man tidigt vet att man är över gränsen. Dessa varningar bör synas för alla så att var och en kan bilda sig en uppfattning om vad som är ok och inte. Trappa upp till att radera inlägg för "återfallsförbrytare". Uppdatera forumreglerna att avspegla detta så slipper ni förhoppningsvis det mesta gnället med varför inlägg tas bort och redigeras. För att komma tillrätta med hårklyverier av advokatsklass skulle det kanske funka med en övergripande trivselregel. När någon påstår sig ha upphovsrätt på ett inlägg (kan man ha det med tanke på verkshöjd osv.) kan ni hänvisa till en skrivelse i villkoren att ni förbehåller er rätten till det. Jag är inte jurist själv så jag vet inte hur det ska formuleras men det borde vara fullt möjligt.

I all välmening, hoppas det var konstruktivt nog.
Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån okt 04, 2010 19:34

Det handlar om verkshöjd i upphovsrätten. Det handlar alltså om en person har gjort ett alster som är t.ex unikt, originellt etc i sin form och utförande.

Det vill säga nåt som jag har skrivit och som ingen annan har skrivit, kan tolkas ha verkshöjd då det är unikt och originellt. Att skriva "Ja!" som enda inlägg på ett forum kan inte anses vara unikt och originellt, det kan vem som helst skriva. Mina åsikter och ord kan inte nån annan förväntas skriva än mig ;-)

Det här är hårklyverier, men det intressanta i kråksången vilket jag också har påpekat är att styrelsen och dess medarbetare hänvisar till forumreglerna där upphovsrätt är angivet. Själva så har man avatarbilder som man troligtvis inte har fått rätt att bruka, man har stängt av en användare för brott mot upphovsrätten. Om mina inlägg (som ofta är långa, personliga och speciellt utformade) har verkshöjd så är de upphovsrättsskyddade. Att då gå in och redigera de är ett brott i upphovsrätten. Det här är dock som sagt hårklyverier, men det är samtidigt konstigt att en part som hänvisar till regler själv inte följer de på flera punkter. Reglerna är också otidsenliga, otydliga etc på många punkter. Ska man hänvisa till regler så ska det vara tydligt och rakt, inga kunna mistolkas.

Problemet är att föreningen kan inte avtala bort vad som helst ur lagen, lika lite ska väl en ideell intresseförening ta på sig ansvaret att avkräva medlemmar från deras lagliga rättigheter? Redan idag så säger sig föreningen i forumreglerna att de kan använda dina inlägg och bilder i reklamsyfte utan ersättning. Det tycker jag är för jävligt. Om nån vill använda mina bilder för reklamsyfte så får de fråga mig och eventuellt betala för det beroende på situation. Risken med såna regler (inkluderat ditt förslag) är att folk undviker forumet för de kan inte lita på att det som de publicerar inte används av utomstående.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån okt 04, 2010 19:53

Om du har åsikter om de regler som idag gäller för forumet så tror jag att du effektivast åstadkommer en förändring genom att inkomma med en officiell skrivelse till styrelsen så att en eventuell regelförändring kan diskuteras. Att komma med absurda påståenden om lagbrott är troligtvis inte helt rätt väg att gå om man vill få gehör för sina åsikter.
Före detta geocachare.
rand_althor
Geocachare

Inlägg av rand_althor » mån okt 04, 2010 19:57

Hedberg är inne på en viktig punkt. Det går inte enligt svensk lag att avtala om vad som helst, vissa saker går inte att avtala bort. T.ex när det gäller upphovsrätten, det går (jag lägger in en brasklapp här om att det kan ha ändrats på senare tid som jag inte vet om) inte att avtala bort upphovsrätten. T.ex om jag som privatperson skriver en jättefin text som på alla sätt och vis skulle klassificeras till att uppnå verkshöjd. Jag kan aldrig helt frånsäga mig upphovsrätten till detta verk. I t.ex amerikansk lagstiftning finns det ett koncept med "public domain" dit man kan släppa saker genom att avsäga sig sin upphovsrätt. Det närmsta man kommer (eller iaf kom när jag fick det förklarat för mig av en sakkunnig senast för ett bra tag sedan) i svensk lag är att man lovar att man aldrig kommer att hävda sin upphovsrätt, samt släpper den under licensförhållanden som ger folk alla de praktiska rättigheter de skulle haft om det varit public domain.
Däremot kan jag skriva avtal om hur andra får lov att använda mitt verk.

Mycket riktigt så innehåller detta forums regler en klausul om att man ger sitt tillstånd att det materialet används bland annat i marknadsföringssyfte i att marknadsföra forumet. Om denna klausul inte skulle funnits hade det bland annat varit problem med hur materialet indexeras av Google. Jag ser iaf att vara indexerad av en sökmotor som en del av en marknadsföring.

Slutligen när det gäller avatarerna för moderatorerna så har iaf jag fått det förklarat att sakkunnig person hävdar att sådant användande faller in under begreppet "fair use", vilket skulle vara okej. Om någon hävdar motsatsen med någon form av belägg så tas nog avatarerna bort fortare än kvickt.

Och som svar till linsrille:
Hot och trakaserier (både PM, mail och telefon), huvudsakligen det senare snarare än det första så vitt jag har förstått det (jag är ju inte moderator själv), är en av anledningarna till att de flesta som vi fått rekomenderat för oss som moderatorämnen tackat nej. De anonyma moderatorerna har varit ett test att se dels om det är lättare att få villiga moderatorer, dels om det är lättare att komma över ingångströskeln och sedan "komma ut" om man slipper få skit från alla håll via alla möjliga kommunikationsmedel när man börjar. Speciellt så gör man fel ibland, när man är ny är det lätt att tappa lusten helt om man får sig världens avhurvning då.
Jag vet att det är några som inte gillar konceptet med anonyma moderatorer, men det är lätt att tycka när man är på den sidan av myntet, en annan sak om man själv "sitter i smeten".
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån okt 04, 2010 20:16

rand_althor skrev:Och som svar till linsrille:
Hot och trakaserier (både PM, mail och telefon), huvudsakligen det senare snarare än det första så vitt jag har förstått det (jag är ju inte moderator själv), är en av anledningarna till att de flesta som vi fått rekomenderat för oss som moderatorämnen tackat nej. De anonyma moderatorerna har varit ett test att se dels om det är lättare att få villiga moderatorer, dels om det är lättare att komma över ingångströskeln och sedan "komma ut" om man slipper få skit från alla håll via alla möjliga kommunikationsmedel när man börjar. Speciellt så gör man fel ibland, när man är ny är det lätt att tappa lusten helt om man får sig världens avhurvning då.
Jag vet att det är några som inte gillar konceptet med anonyma moderatorer, men det är lätt att tycka när man är på den sidan av myntet, en annan sak om man själv "sitter i smeten".
Jag vet inte om du missuppfattade mig. Jag har absolut inget problem med anonyma moderatorer. och det verkar ju vara en bra lösning för att undvika vissa hotkanaler. Å andra sidan kan jag tänka mig att det är lättare att hota en okänd person än någon man känner!?
Jag tror att de flesta tycker det är ok med anonymiserade moderatorer så länge man kan vända sig nånstans om man känner att man behandlas fel.
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån okt 04, 2010 20:18

linsrille skrev:Jag tror att de flesta tycker det är ok med anonymiserade moderatorer så länge man kan vända sig nånstans om man känner att man behandlas fel.
Även om moderatorerna är anonyma så kan man skicka PM till dem precis som till alla andra användare. Moderatorerna diskuterar sedan i sitt eget lilla forum hur de skall agera nu och i framtiden.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån okt 04, 2010 20:22

McB skrev:
linsrille skrev:Jag tror att de flesta tycker det är ok med anonymiserade moderatorer så länge man kan vända sig nånstans om man känner att man behandlas fel.
Även om moderatorerna är anonyma så kan man skicka PM till dem precis som till alla andra användare. Moderatorerna diskuterar sedan i sitt eget lilla forum hur de skall agera nu och i framtiden.
Ja, jag vet inte om det är ett problem, men om man känner att man blivit felbehandlad av en moderator vill man kanske vända sig nån annanstans.
Bild
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem

Inlägg av Odur » mån okt 04, 2010 20:38

linsrille skrev:Ja, jag vet inte om det är ett problem, men om man känner att man blivit felbehandlad av en moderator vill man kanske vända sig nån annanstans.
Valfri styrelsemedlem kanske?
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Skriv svar