Turfa: Dags för ett nytt beroende kanske?

Här diskuterar vi allt som inte är relaterat till geocaching.
helvite
Geocachare
Turfa: Dags för ett nytt beroende kanske?

Inlägg av helvite » sön jun 19, 2011 21:41

I lördags var jag på bröllopsfest. Själva vigseln ägde rum i naturen, bara 14 meter från en för mig ologgad cache. Inte illa.. ..men.. ..sen på middagen blev jag bordsplacerad bredvid en tjej som plötslig tog fram sin mobiltelefon. Displayen visade google maps, fast med en massa punkter på i olika färger. Geocachare som jag är var jag tvungen att fråga vad det var för något intressant. Jo, det visade sig vara Turf - ett slags gratis GPS-spel där man ska ta olika zoner som finns i verkligheten och samla poäng. Läs mer om detta på http://www.turfa.se Appen finns att hämta här: https://market.android.com/details?id=s ... rs.android Jag berättade om "min" hobby Geocaching och visade min GPS. Berättade om cachen som fanns så nära bröllopscermonin. Nåväl, jag har laddat ner Turf nu å ska testa. Verkar vara kul!

Jo, om ni var sugna på att veta vilken cache bröllopet skedde vid så har ni den här: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 84d8476827

Edit: Ändrade rubriken lite så det är lättare att hitta hit.
-Drejan
madchicken
Geocachare

Re: Dags för ett nytt beroende kanske?

Inlägg av madchicken » sön jun 19, 2011 22:09

Verkar livsfarligt att prova nått nytt med GPS och karta... Lova skriv här om dina tankar om detta efter du provat!
Bild
m1m3r
Geocachare

Inlägg av m1m3r » sön jun 19, 2011 23:03

Av bilder och video att döma verkar det vara skapat i Linköping, trevligt.
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » sön jun 19, 2011 23:07

Hmm... det ser ju rätt roligt ut, undra om man törs prova eller om man fastnar i det oxå då :lol: :lol:
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
spanjoel
Geocachare

Inlägg av spanjoel » sön jun 19, 2011 23:54

Var ute o tog en zon som ligger 200 meter bort. Promenerade dit i flipflop och tänkte mest testa som en kul grej men när jag väl tagit min zon så började jag genast spana på de som låg runt omkring. Tog dock mitt förnuft till fånga att gå hem igen och prova detta lite mer någon annan dag.

Kan till viss del tänka mig att man kan fastna lite i det - men det skillnaden är ju att geocachingen erbjuder ju nya platser varje gång man hittar en burk. Här går man ju tillbaka till samma ställen... Kan nog tänka mig att använda det här ett tag för mina promenader men på sikt har jag svårt att se mig sjäv kära ner mig i Turf som jag gjort med geocachingen. :)

Men helt klart värt att prova tycker jag...
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » mån jun 20, 2011 5:51

Geocachingen tar nog mycket tid!, Kan ingen låsa den här tråden??? den är ju farlig.
BildBild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » mån jun 20, 2011 8:42

Vad hände sen då? :wink:
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Dags för ett nytt beroende kanske?

Inlägg av Blaufish » mån jun 20, 2011 8:52

Sett detta i LKP och det verkar trevligt. Tycker att det kan vara kul med något mer fysiskt än gowalla, men mindre tjafs om huruvida en loggning är OK eller inte som återkommer på GCSE så ofta.

Spontant tror jag Geocachingen är betydligt mer beroendeframkallande, just för att man kan hitta så varierade gömmor.

Hur är Turfa på väderbeständighet, högterrängrating osv? Den enda Turfa jag sett var delvist skyddad av ett tak men såg ut att ha usla förmågor att överleva (såg ut som om vanligt skrivarpapper tejpats upp; luftfuktigheten borde döda den rätt snabbt)

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » mån jun 20, 2011 11:54

Blaufish skrev:Sett detta i LKP och det verkar trevligt. Tycker att det kan vara kul med något mer fysiskt än gowalla, men mindre tjafs om huruvida en loggning är OK eller inte som återkommer på GCSE så ofta.

Spontant tror jag Geocachingen är betydligt mer beroendeframkallande, just för att man kan hitta så varierade gömmor.

Hur är Turfa på väderbeständighet, högterrängrating osv? Den enda Turfa jag sett var delvist skyddad av ett tak men såg ut att ha usla förmågor att överleva (såg ut som om vanligt skrivarpapper tejpats upp; luftfuktigheten borde döda den rätt snabbt)
Hmm jag vet inte riktigt vad det är som du stött på ,Turfa är lite som en Wherigo men med bara en zon och den zonen ser du på karta när du funnits i Zonen i tror det var 40s så har du tagit över den och då får du poäng för övertag och sedan/timme (som jag förstått det)
Så vad jag sett av det så finns inget på platsen som du ska logga på så pappret du såg var nog ngt annat.
MEN när någon annan kommer dit efter dig så tar de över din zon så det kan bli lite zon krig av det hela (snodde 10-15 av Skattletaren i natt) :D
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » mån jun 20, 2011 15:59

Är i Uppsala nu på jobb. Har tagit 3 zoner då jag anlände här, men nu har jag blivit av med 2 redan. Verkar vara fart på Turefarna här! Ikväll ska jag ut å cacha lite här, sover över på hotel. Ska även Turfa då jag är ute å cachar. Det här är kul!
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » mån jun 20, 2011 18:18

kan man bli av med zonerna så sjönk det där spelet rejält i mina ögon, tråden kan numera fortsätta vara upplåst utan risk för beroende från min sida.
BildBild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » mån jun 20, 2011 22:36

Såg nyss då jag var ute å kombinerade geocaching med Turf att det lockat en del geocachare. Kände igen en del geocaching-alias på aktivitesloggen som rullar.. He he.. Erkänn, ni tycker om detta! Själv ser jag det som en grej man kan köra med zoner i sin närhet där man kanske redan funnlit alla cacher i närheten.
satrams
Föreningsmedlem

Inlägg av satrams » mån jun 20, 2011 23:51

Verkar kul så nog ta någon zon i morrn :lol:
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Dags för ett nytt beroende kanske?

Inlägg av Blaufish » tis jun 21, 2011 0:12

Stod typ Turfa blah blah blah zoon, och en fet QR, en androidlogga. Satt på ett vitt vattentorn ute i skogen i Linköping kanske 50 meter ifrån en geocache...

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
satrams
Föreningsmedlem

Inlägg av satrams » tis jun 21, 2011 20:02

Tyvärr så måste man vinna en omgång för att få lägga ut en egen zon. Har själv tagit några zoner i dag :D Så rör inte dom :wink:
Skriv svar