adsl utan fast telefoni

Här diskuterar vi allt som inte är relaterat till geocaching.
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare
adsl utan fast telefoni

Inlägg av Hudik-Lars » sön okt 18, 2009 7:56

Då jag snart ska flytta så behöver jag internet även där. Men är det någon som vet av något sätt att få internet till rimligt pris om man inte har fast telefoni? Har inte heller fiber eller liknande
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare

Inlägg av pglans » sön okt 18, 2009 8:05

Du behöver inte ha något telefonabonnemang för att ha adsl, bara det finns ledningar så fungerar det.
.

Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » sön okt 18, 2009 8:07

eller kör med comviq surf fast pris med modem bara plugga i.
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » sön okt 18, 2009 8:07

pglans skrev:Du behöver inte ha något telefonabonnemang för att ha adsl, bara det finns ledningar så fungerar det.
japp, men finns det något till rimligt pris?
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » sön okt 18, 2009 9:10

jag vet inte vad dom kostar tyvärr men inte så dyrt tror det är 299 kr i månaden.
eldaren
Geocachare

Inlägg av eldaren » sön okt 18, 2009 10:06

Tidigare var det dyrare med Adsl om man inte hade fast telefoni...........
tele 2 och 3 har ju trådlöst som kanske är ett allt.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » sön okt 18, 2009 12:18

Telenors mobila kör jag med. Har sen tidigare mobilabb hos Telenor så då får man bredbandet för 99 kr i månaden första 6 månader, därefter 199 kronor. Jag ligger på runt 4-5 Mb ute på landsbygden.

Ingen begränsning på hur mycket man får surfa ;)
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » sön okt 18, 2009 21:21

hedberg skrev:Telenors mobila kör jag med. Har sen tidigare mobilabb hos Telenor så då får man bredbandet för 99 kr i månaden första 6 månader, därefter 199 kronor. Jag ligger på runt 4-5 Mb ute på landsbygden.

får tyvärr inte högre hastighet än 384 kb/sek med dom, inget turbo 3g
stenll
Geocachare

Inlägg av stenll » mån okt 19, 2009 7:46

Hudik-Lars skrev:
hedberg skrev:Telenors mobila kör jag med. Har sen tidigare mobilabb hos Telenor så då får man bredbandet för 99 kr i månaden första 6 månader, därefter 199 kronor. Jag ligger på runt 4-5 Mb ute på landsbygden.

För att du har för dålig mottagning eller för att du inte uppgraderat modemet? Jag fick (...) mitt abonnemang och modem före Turbo-3G-tiden. När alla talade om turbo 3G och Telenor lyckades jag via kundtjänst få tag på länken till uppgradering av modem. Då fick jag lite snabbare surf i laptopen :-)
Bild Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » mån okt 19, 2009 8:46

pglans skrev:Du behöver inte ha något telefonabonnemang för att ha adsl, bara det finns ledningar så fungerar det.
Hmmm ... Det här stämde i alla fall inte med Telia och Tele2 för ca 2 år sedan. Jag fick beskedet att jag måste ha en grundabbonnemang för att få ADSL. Det abbonnemanget var lika dyrt som ett abbonemang till fast telefoni (förmodligen samma sak). Jag tog då fast telefoni också eftersom det inte kostar just något att ringa.

Sedan dess har jag sagt upp både ADSL och fasta telefonen och gått över till mobilt internet. Jag valde Telia eftersom de har bästa täckningen där jag rör mig. Fördelen är att jag nu får internettillgång i sommarstugan. Nackdelen är att det är långsammare än ADSL. Men när 4G-telefoni kommer så lovas det fart i modemen minsann.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
BerntI
Geocachare

Inlägg av BerntI » mån okt 19, 2009 13:42

Hudik-Lars skrev:

Där jag bor kan jag få högst 384 kb/s i Telenors mobilnät, men upp till 3-4 Mb/s i Telias nät. Jag har då testat med modem som klarar Turbo3G. Min slutsats är att detta beror på att Telenor-basstationen inte är utbyggd med Turbo3G vilket däremot Telias basstation är. Om du inte får mer än 384 kbps i Telenors nät bör du även kolla vad du kan få i Telias mobilnät. Om du har täckning och Telias basstation är utbyggd med Turbo3G kanske du kan få högre hastighet i Telias nät.
På landsbygden finns ofta bara 2 alternativa nät. Telenor och 3 använda samma basstationer. På samma sätt utnyttjar Telia och Tele2 samma basstationer på landsbygden. Tele2 kan därför ev vara ett alternativ till Telia.

I tätorter finns mer konkurrens, med tre olika nät. Har för mig att Telenor, 3 och Telia/Tele2 har sina egna basstationer här.
Användarvisningsbild
SpaceTravellers
Geocachare

Re: adsl utan fast telefoni

Inlägg av SpaceTravellers » tis okt 20, 2009 8:27

Hudik-Lars skrev:Då jag snart ska flytta så behöver jag internet även där. Men är det någon som vet av något sätt att få internet till rimligt pris om man inte har fast telefoni? Har inte heller fiber eller liknande
Kan rekomendera http://www.pts.se/sv/Internet/ mycket matnyttiginformation. Länkar finns också till lämpliga siter som man kan jämföra priser med mera. Pts hemsida är bra för allt som gäller telefoni och bredband, enligt min mening.

Själv har vi adsl och ip-telefoni via BBB fungerar fin fint, 319 för 10M, helt oki med tanke på det vi hade att välja på.

Lycka till med valet =)
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » tis okt 20, 2009 21:20

Jag har också ADSL utan telefoni (har ip-telefoni).

Kan inflika att ADSL har helt okej latency(fördröjningar) till skillnad från IP över mobiltelefoni. När vi mätte round-trip-time från svensk teleoperatör till server i sverige så fick vi siffror som flaxade mellan 100ms och 600ms, har man en vettig lina så förväntar man sig typ 20ms eller kortare. Så kan man få IP över kabel så är det faktiskt värt det, mobiltelefonin är inte ikapp än. Mätningarna var iofs 2006 eller 2007 så möjligen kan HSPA hjälpt till att förbättra det lite.

Finns en anledning till att företagen vill babbla om teoretiskt max på mobilt internet: de vill inte diskutera faktiskt bandbredd eller fördröjningar i deras mobilnät.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Skriv svar