Hur gör man en egen hemsida gratis?

Här diskuterar vi allt som inte är relaterat till geocaching.
Användarvisningsbild
Larssen
Geocachare
Kontakt:

Re: Hur gör man en egen hemsida gratis?

Inlägg av Larssen » mån feb 01, 2010 19:23

Motorcycledude skrev:Undvik one.com

Inkompetenta och med bedrövlig service. Ett webhotell som inte tar ordentliga back-uper är som ett flygbolag som inte utför säkerhetskontroller av sina plan.
Vart har du fått detta ifrån? Jag har haft dem i 7år och inte haft problem mer än en gång och då fick jag hjälp inom 30 sekunder. Kan varmt rekommendera one.com.
Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » mån feb 01, 2010 20:53

Larssen skrev:

Inkompetenta och med bedrövlig service. Ett webhotell som inte tar ordentliga back-uper är som ett flygbolag som inte utför säkerhetskontroller av sina plan.
Vart har du fått detta ifrån? Jag har haft dem i 7år och inte haft problem mer än en gång och då fick jag hjälp inom 30 sekunder. Kan varmt rekommendera one.com.
Har nog inte haft min domän på One.com lika länge, men inte haft några problem, bortsett från en räkning som aldrig kom, men det löstes snabbt.

Dock, det är ett web-hotell, inte en backup-service, självklart har jag alla filer på en extern disk hemma oxå. Skulle dom råka stänga ner, så har jag mina filer...
Användarvisningsbild
stejor
Geocachare
Efternamn: Jormelius
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av stejor » mån feb 01, 2010 20:55

Larssen skrev:

Även jag har varit kund hos one.com i många år (flera olika domäner) och har inte haft något som helst problem med dem. Snabb support 24/7 (dygnet runt, dock bara engelska efter 18 eller liknande).

Gott om plats för strax över 500:- per år för största volymen.
/Stefan

Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » mån feb 01, 2010 21:14

Har själv ganska opositiva erfarenheter av one.com. Hjälper till att drifta en annan hemsida som ligger där, och även om det för det mesta fungerar har de stundtals obscent långa svarstider. Skulle inte påstå att de är ett dåligt webbhotell dock; man får vad man betalar för.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån feb 01, 2010 23:27

Larssen skrev:

Egen erfarenhet. Servern med min hemsida på kraschade. De hade ingen back-up. Tyvärr lyckades detta sammanfalla med att min egen dators hårddisk kraschade Fick skylla mig själva var i princip deras svar :-(
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » tis feb 02, 2010 9:01

Motorcycledude skrev:
Larssen skrev:

Egen erfarenhet. Servern med min hemsida på kraschade. De hade ingen back-up. Tyvärr lyckades detta sammanfalla med att min egen dators hårddisk kraschade Fick skylla mig själva var i princip deras svar :-(
Faktsikt skulle jag vilja hålla med dom, har du ingen backup hemma får du skylla dig själv...

Eller du kör enligt principen: "En riktiga karlar tar inte backup"?

Viktiga saker ligger på minst två datorer, samt minst en extern disk.
Däremot har ena disken ännu inte hamnat hemma hos nån annan, som det var tänkt....
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tis feb 02, 2010 10:07

mikr skrev:Faktsikt skulle jag vilja hålla med dom, har du ingen backup hemma får du skylla dig själv...

Du tycker alltså att det är ok att ett professionellt företag bakom en betaltjänst inte tar back-up på sina kunders material? D.v.s. du tycker att jag borde ha en kopia både på min hårddisk och externt men att företaget som får betalt av mig inte behöver ha det?

I beg to differ.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » tis feb 02, 2010 11:15

Motorcycledude skrev:
mikr skrev:Faktsikt skulle jag vilja hålla med dom, har du ingen backup hemma får du skylla dig själv...

Du tycker alltså att det är ok att ett professionellt företag bakom en betaltjänst inte tar back-up på sina kunders material? D.v.s. du tycker att jag borde ha en kopia både på min hårddisk och externt men att företaget som får betalt av mig inte behöver ha det?

I beg to differ.
Nej!

Hämtat från One's sida;
One's sida skrev:Daglig backup - Alla webbutrymmen
Att ta en backup betyder att man tar en kopia av datainnehållet som ett förebyggande skydd mot dataförlust.

One.com tar daglig backup på alla webbutrymmen. Detta betyder att alla hemsidor, bloggar, bildgallerier etc. som våra kunder placerat på våra servrar är kopierade och lagrade en gång om dagen.

Backup hos One.com kostar ingenting extra och är alltid inkluderat oavsett vilket abonnemang du väljer.
.
Självklart ska ett företag, som säger sig ta backup, oxå göra det. Det går inte ens att diskutera, självklart har du en poäng i det, absolut.

MEN...
För din egen skull, bör du oxå ha en backup hemma.

Vill inte ens tänka tanken på att bli av med alla mina foton, därför ligger dom på ett antal diskar. Visst, har haft krascher, en hårddisk lever inte i evighet, men försöker att alltid ha minst en backup, helst flera.

Men, som sagt, har ett förtag lovat ta backup, så SKA dom ha backup...
O det på en annan disk än där orginalet ligger....
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tis feb 02, 2010 13:25

mikr skrev: Hämtat från One's sida;
One's sida skrev:Daglig backup - Alla webbutrymmen
Att ta en backup betyder att man tar en kopia av datainnehållet som ett förebyggande skydd mot dataförlust.

One.com tar daglig backup på alla webbutrymmen. Detta betyder att alla hemsidor, bloggar, bildgallerier etc. som våra kunder placerat på våra servrar är kopierade och lagrade en gång om dagen.

Backup hos One.com kostar ingenting extra och är alltid inkluderat oavsett vilket abonnemang du väljer.
.
Jäpp. Detta var 3-4 år sedan och jag vet inte hur specifikationen på tjänsten såg ut då, men en ordentlig back-up ser jag som en självklarhet. Kan tillägga att det inte gavs ngn förklaring till varför de inte hade en fungerade back-up.
För din egen skull, bör du oxå ha en backup hemma.

Vill inte ens tänka tanken på att bli av med alla mina foton, därför ligger dom på ett antal diskar. Visst, har haft krascher, en hårddisk lever inte i evighet, men försöker att alltid ha minst en backup, helst flera.
I know. Jag hade ju det, men tyvärr bara i form av på min egen hårddisk. Maximal otur med hd-krasch hemma mer eller mindre samtidigt som one:s krasch. Just foton är jag väldigt rädd om numera, i synnerhet som jag fuskar lite med en del frilansuppdrag, så jag har bränt ut de senaste årens produktion på skivor. Jag är dock ganska körd vid en brand eller liknande, men det finns gränser för hur mycket jag orkar krångla :)
Bild
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » tis feb 02, 2010 13:53

Köp 1 litet USB minne så kan du ha med dig det överallt.
Annars finns 5 GB gratis utrymme.
http://www.campingguiden.se
det finns 1 banner till höger Mamut (de äger Loopa)
Bild
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » tis feb 02, 2010 14:26

berraasnobben skrev:Köp 1 litet USB minne så kan du ha med dig det överallt.
Annars finns 5 GB gratis utrymme.
http://www.campingguiden.se
det finns 1 banner till höger Mamut (de äger Loopa)
Minneskortet i kameran är på 8 gigabyte....
Fotar jag i RAW-format, så räcker det nån timma....
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » tis feb 02, 2010 15:52

Tänkte väl mest på oss "vanliga" som fotar och sparar ner och inte behöver spara i Tiff å de formaten som tar plats utan efter det att de beskurit och grejat färdigt med bilden sparar ner den i JPEG.

Hämtat från wiki
Vissa digitalkameror kan spara bilder i råformat. Normalt använder kameror förlustkomprimerande format som JPEG för att spara bilder efterssom detta innebär att bilden blir 5-10 gånger mindre. Priset man betalar är dock en liten kvalitetsförlust som under normala förhållanden inte är synligt för ögat. En bild sparad i RAW är dock ej komprimerad vilket kan vara användbart under situationer i professionell fotografi där man vill undvika bildkvalitetsförlust helt.

Men barndop bröllop och sådant som är oersättligt är ju kanske bättre att ha en lite sämre upplösning på bilden än ingen bild alls.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån maj 04, 2015 16:59

Svejs skrev:http://www.kompozer.net/
Min elvaåriga son har lyckats få fram en hemsida via den... :shock: :D
Med dagens knapprande bland dom yngre så är det ofta mer shock om 11åringens far gjorde hemsidan. :lol:
botilic
Geocachare
Efternamn: Michael M
Förnamn: Johansson

Inlägg av botilic » ons aug 07, 2019 10:39

Vet att tråden är gammal men wordpress är ju den mest använda hittills som är gratis... tror domänen för att köra eget kostar 100 spänn per år.

Denna är bra https://www.youtube.com/watch?v=5MeAe4y_E7s
Räven
Ny i forumet
Efternamn: Adam
Förnamn: Nilsson

Inlägg av Räven » fre mar 13, 2020 17:05

Tänkte också svara på frågan trots gammal tråd. Har du aldrig byggt en sida och vill ha något enkelt kan du använda Google egna verktyg helt gratis: https://sites.google.com/
Vill du ha en annan domän kan du köpa hos till Misshosting eller One etc.

Mvh, Al
Skriv svar