Geoshop Sweden

Information från och frågor till de olika geoshopparna i Sverige som samarbetar med geocaching.se
Kategoriregler
Här finns information från de geoshoppar i Sverige som är annonsörer på geocaching.se. Endast annonsörer har rätt att skapa trådar. Alla forummedlemmar är välkomna att kommentera och fråga i befintliga trådar.
skattletaren
Geocachare
Geoshop Sweden

Inlägg av skattletaren » tis maj 12, 2009 8:57

Uppe och snurrar, men fortfarande saknas mängder av produkter och funktioner som inte hunnit läggas in!

Lite olika sätt att hitta dit (bookmark, please):

www.geoshop.cc (huvudadress)
www.geoshop.nu
www.geoshopsweden.com

// Pia
Användarvisningsbild
CaseLogic
Geocachare

Kanon....

Inlägg av CaseLogic » tis maj 12, 2009 20:50

Kanon att sida är igång igen, bara att göra en inköpslista!
Garmin 276c, Garmin Oregon 300, VW Sharan -02, ArcticCat TT660 -06, NikonD40x
uetp
Geocachare

Inlägg av uetp » tis maj 12, 2009 21:32

Kul att shoppen är back on track! \:D/
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » tis maj 12, 2009 23:59

Jättebra med en svensk shop, men designen? För de som har handlat av dig förut kanske det inte gör så mycket, men en nykomling och förstagångsbesökare får inte världens bästa intryck.
Före detta geocachare.
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » ons maj 13, 2009 8:10

McB skrev:Jättebra med en svensk shop, men designen? För de som har handlat av dig förut kanske det inte gör så mycket, men en nykomling och förstagångsbesökare får inte världens bästa intryck.
Lite nyfiken på vad du anser vara så avskräckande? Själv blir man ju hemmablind:( Kan du slänga ett PM till mig är du snäll? Självklart är även andra välkomna att komma med åsikter!
Senast redigerad av 1 skattletaren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » ons maj 13, 2009 8:25

McB skrev:Jättebra med en svensk shop, men designen? För de som har handlat av dig förut kanske det inte gör så mycket, men en nykomling och förstagångsbesökare får inte världens bästa intryck.
Tja, inte har jag några större problem att orientera mig på sidan. Kanske lite mycket info på förstasidan (flera menyer mm) men jag tror nog att vi som tänker handla här är så medvetna om vad vi är ute efter så vi klarar att navigera dit vi ska. Det viktigaste är ju trots allt att shopen är igång igen. Hade precis funderingar på att beställa lite från annat håll men har nu tänkt om... Håller tummarna för att det ska gå bra!
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » ons maj 13, 2009 9:37

Jag tycker sidan är snyggare än den tidigare. Lätt att hitta det man söker.
Gillar man inte sidan kan man ju alltid ringa Pia och beställa.
jonsson84
Geocachare

Inlägg av jonsson84 » ons maj 13, 2009 10:05

Kul att sidan är tillbaka men jag hittar ingen info om frakt, köpvillkor osv.
geoshop.cc

Inlägg av geoshop.cc » ons maj 13, 2009 10:35

jonsson84 skrev:Kul att sidan är tillbaka men jag hittar ingen info om frakt, köpvillkor osv.
Ingen av infosidorna har hunnit utformas ännu, tyvärr. Fraktkostnaden räknas ut automatiskt vid beställning och övriga frågor får man PM:a om än så länge. Shopen är ju ett fritidsprojekt och tyvärr finns det ngt så otrevligt som "arbete" att sköta emellanåt och som inkräktar för mkt på caching och shopen :roll: Jobbar på så mkt jag kan, men nu kommer även Skåneeventet att orsaka strul med lagerhantering/utleveranser o.s.v.

Ha lite xtra tålamod är ni snälla :?:

// Pia
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » ons maj 13, 2009 11:32

Mina synpunkter således. Jag skriver dem öppet för att jag inte har något emot en dialog. Först vill jag dock poängtera att det är stor skillnad på layout och design. En site kan ha en bra layout och vara lättanvänd, men den behöver för sakens skull inte ha en snygg design.

1. Sidan är för mörk i mitt tycke. Ett ljusare tema hade gett ett positivare intryck.
2. Loggan högst upp är inte integrerad i designen. Dessutom är den pixlig och har fel proportioner.
3. Knapparna på undersidor som exempelvis "My account" är inte integrerade i designen. Bilderna är generellt sett väldigt dåligt integrerade.
4. De svarta fälten med vit text på känns bara fel. Justera texten och runda av hörnen så blir det betydligt bättre.
5. Bakgrundsbilden verkar vara väldigt hård komprimerad och ser konstig ut. Ett tips är att använda en icke-destruktiv komprimeringsalgoritm som .png.

Utöver det så bör siten korrekturläsas på både svenska och engelska. Se till att språken inte blandas, vilket är fallet idag. Exempelvis står det fortfarande "cart" högst upp till höger trots att jag väljer svenska.

Ett tips är att kolla på t.ex. http://www.oscommercecafe.com/ och använda ett redan väldesignat tema som passar det shoppen har tänkt att användas till. Jag kan tänka mig att detta tema kan passa mycket bra om man byter ut lite bilder.

Eftersom jag har en bakgrund inom grafisk design kan jag passa på att säga att jag gärna hjälper till med att anpassa ett tema.
Senast redigerad av 1 McB., redigerad totalt 0 gånger.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons maj 13, 2009 11:47

Tittade lite på exemplet i McB's inlägg, o tyckte att det kändes lite... gammalmodigt.. Copyright 2005 stod det, så jag gissar att det har nåt år på nacken.

Hellre flera produkter i shoppen än en design som tilltalar formgivare...

Hobbyprojekt ska man inte gräva ner sig formgivning på, då missar man lätt helheten. Visst, finns tid över, så, men det finns viktigare saker att lägga tiden på...
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem

Inlägg av McB. » ons maj 13, 2009 12:06

Gammalmodigt eller ej, det var bara ett exempel på vad som kan göras. Det finns tusentals olika teman att basera en design på.

Naturligtvis är en välfylld shop trevligt, men att man skulle behöva välja mellan det och en snygg design håller jag inte med om. Kombinationen är väl det optimala?

Jag ser inte geoshoppen som ett hobbyprojekt; tvärtom är det väldigt kommersiellt. Kanske har inte Pia som huvudmål att tjäna miljoner på sitt arbete, men det handlar trots allt om ett företag som säljer saker och har ett egenintresse i att attrahera kunder. Vikten av en snygg design kan således inte underskattas. Det finns en anledning till att stora designbyråer existerar och faktiskt anlitas och att nittiotalets hemmasnickrare är betydligt färre idag. Forskning påvisar ett direkt samband mellan en trevlig upplevelse och användarens benägenhet att faktiskt köpa något.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » ons maj 13, 2009 12:10

mikr skrev: Hellre flera produkter i shoppen än en design som tilltalar formgivare...
Varför skulle det ena utesluta det andra?

Själv har jag kodat en hel del HTML men har insett att jag inte är begåvad med känsla för design. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunnig person erbjöd hjälp.

Om shopen är både snygg och innehållsrik så borde den ju bli helt oemotståndlig :)
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
skattletaren
Geocachare

Inlägg av skattletaren » ons maj 13, 2009 12:29

McB skrev: Eftersom jag har en bakgrund inom grafisk design kan jag passa på att säga att jag gärna hjälper till med att anpassa ett tema.
Du får mig att önska att dygnet hade såsidär 50 timmar och att jag hade mer kunskap om osC och php :cry: Inte heller att förglömma det faktum att shopen inte genererar ngn speciell vinst i dagsläget.....

Som mikr påpekade har mesta tiden gått åt att fylla shopen (tack mikr för mkt jobb med överflyttningen!) och inte till att "slipa av kanterna". Dels pga prioritering o dels pga kunskaps-/tidsbrist.

Du är hjärtligt välkommen att kontakta mig om du vill hjälpa till:

mail: info@geoshop.cc
tel. : 070-6666144
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons maj 13, 2009 12:36

The Strat skrev:
mikr skrev: Hellre flera produkter i shoppen än en design som tilltalar formgivare...
Varför skulle det ena utesluta det andra?
För att det handlar om tid... Eller för att citera tidigare inlägg:
geoshop.cc skrev:Shopen är ju ett fritidsprojekt och tyvärr finns det ngt så otrevligt som "arbete" att sköta emellanåt och som inkräktar för mkt på caching och shopen
Svar till McB;
McB skrev: Jag ser inte geoshoppen som ett hobbyprojekt; tvärtom är det väldigt kommersiellt.
Efter att ha läst Wikipedia så får jag nog hålla med dig...
Wikipedia skrev:Kommersiell verksamhet är en verksamhet som omsätter pengar och vars avsikt är att ge intäkter. Om målet är att intäkterna även ska ge överskott, vinst, kallas verksamheten ibland även vinstinriktad.

Motsatsen är ideell, i vissa fall kallas även allmännyttiga verksamheter och s.k. public service icke-kommersiella verksamheter.

Ordet kommersiell kan även användas som motsats till experimentell, provdrift, prototyptillverkning etc.
Syftade på att det inte var en heltidssysselsättning, därför kallade jag det för hobbyprojekt... Eller fritidsprojekt om man så vill...
Skriv svar