Project Geocaching - Statistik och annat

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
ganja1447
Föreningsmedlem
Re: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av ganja1447 » tis jan 03, 2012 2:02

kung_gustaf skrev:Önskemål: Jag skulle önska under "Top Cacher" att man också kunde jämföra lokalt med varandra men internationellt. DVS att jag ska kunna jämföra mig med cacharna i Falun med ALLA tagna cacher, ej enbart de som vi tagit i Falun.
Problemet är att det är i princip omöjligt för mig att veta vem som bor i Falun. Men jag förstår din önskan, skulle vilja exakt samma sak själv. Groundspeak är väldigt noga med att gömma var man bor av integritetsskäl. Som jag skrev tidigare i tråden är det i princip omöjligt att göra en vettig estimering på var folk bor. Att ens hitta rätt län är svårt nog.

Det där är nog troligen en av de saker som kommer att störa mig själv mest. Jag ser i alla fall ingen vettig lösning.
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » tis jan 03, 2012 2:05

-Beast- skrev:
kung_gustaf skrev:Karma = Caches per day?
Karma = loggs / founds
Förstår fortfarande inte #-o
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis jan 03, 2012 2:08

kung_gustaf skrev:
-Beast- skrev:
kung_gustaf skrev:Karma = Caches per day?
Karma = loggs / founds
Förstår fortfarande inte #-o
Karma är ett begrepp jag "lånat". Jag har tidigare sett det i findstatgen som folk ofta använder för att generera statistik, vem som "uppfunnit" det vet jag inte.

Det bygger helt enkelt på att man vill ha bra karma. Bra karma (hög siffra) får man om man tar emot fler loggar än man ger. Dvs om jag äger 10 cachar med vars 10 loggar, så har jag tagit emot 100 loggar. Loggar jag sen 1000 burkar kommer jag att ha en karma på 0.1. Dvs jag tar mer från geocaching-communitiet än jag ger.

Nu har vi ju inte direkt brist på burkar i Sverige oavsett vad, så det är ju inget problem. :)
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » tis jan 03, 2012 2:12

Kul!
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » tis jan 03, 2012 8:42

Ser jättebra ut ganja1447!

Jag är statistiknörd sedan lång tid och lägger väl mer tid än vad man borde på statistik, men man kan få fram nyttig fakta ur det också ju :)

En grej jag gärna skulle vilja ha med är under Top Cachers, där skulle jag vilja kunna sortera på D/T -kombinationer. Alltså att man skulle kunna sortera vilka som tagit mest antal 5/5 eller 1/1 eller vem som tagit mest D5 eller likaså mest T5.

Topplistor tenderar ju att alltid baseras på Antal, men jag ser det som ganska intressant att se vem som loggar mest svåra Mysteries, vem som loggar mest svåra Terrängcacher och så vidare. Antal kan man enkelt få upp om man tycker det är kul att logga PT's, det kan vem som helst klara. Enligt mig vore det kul att kunna se de som presterar på de höga D/T-kombinationerna också, de som gör det bryr sig inte så ofta om just antalet loggar.

Tack för denna roliga stat-sida! =D> =D>

/clasf
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis jan 03, 2012 10:11

clasf skrev:Ser jättebra ut ganja1447!

Jag är statistiknörd sedan lång tid och lägger väl mer tid än vad man borde på statistik, men man kan få fram nyttig fakta ur det också ju :)

En grej jag gärna skulle vilja ha med är under Top Cachers, där skulle jag vilja kunna sortera på D/T -kombinationer. Alltså att man skulle kunna sortera vilka som tagit mest antal 5/5 eller 1/1 eller vem som tagit mest D5 eller likaså mest T5.

Topplistor tenderar ju att alltid baseras på Antal, men jag ser det som ganska intressant att se vem som loggar mest svåra Mysteries, vem som loggar mest svåra Terrängcacher och så vidare. Antal kan man enkelt få upp om man tycker det är kul att logga PT's, det kan vem som helst klara. Enligt mig vore det kul att kunna se de som presterar på de höga D/T-kombinationerna också, de som gör det bryr sig inte så ofta om just antalet loggar.
Klart rimlig idé. Ska fundera lite på hur jag ska lösa gränssnittet, det är det enda svåra med uppdraget.

Sådan är feedback är bra. Det kan ta det i rätt riktning.
Bild
Användarvisningsbild
Larssen
Geocachare

Inlägg av Larssen » tis jan 03, 2012 16:37

Mycket snyggt jobb =D> Jag är barnsligt förtjust i statistik så det var tur att jag hittade din sida.
Bild
vw bus
Geocachare

Inlägg av vw bus » tis jan 03, 2012 16:46

Det kanske är svårt att reda ut men på min statistik står det att jag tagit 17 av 37 kommuner i Dalarna. Det finns bara 15.
Jag kanske läser fel men då är det nåt som är otydligt.
Kan vara ide att se över.
Cash is good - To cache is better!

Bild
vw bus
Geocachare

Inlägg av vw bus » tis jan 03, 2012 17:28

Är det redan överbelastat eller är det ändringar på gång?
Ser inte ut att fungera nu.
Cash is good - To cache is better!

Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis jan 03, 2012 18:00

vw bus skrev:Är det redan överbelastat eller är det ändringar på gång?
Ser inte ut att fungera nu.
Hm, går klockan på geocaching.se väldigt fel? Din post är från tis jan 03, 2012 17:28, eller läser jag fel?

I alla fall, om du precis postade så tog jag precis ner den för att fixa en sak (inkl starta om mysql). Att starta mysql igen tar en . .. stund. Det är mycket ram att allokera och mycket data att läsa in från disk framför allt.

Någon snäll typ hittade en bugg som gjorde att jag behövde ta i med hårdhanskarna lite. Jag hoppas på att min fix fungerar och att jag inte ska behöva ta ner den igen.

EDIT: Ser att du postade en halvtimme tidigare, det borde inte ha varit några problem då. ... borde :)
Senast redigerad av 1 ganja1447, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tis jan 03, 2012 18:02

vw bus skrev:Det kanske är svårt att reda ut men på min statistik står det att jag tagit 17 av 37 kommuner i Dalarna. Det finns bara 15.
Jag kanske läser fel men då är det nåt som är otydligt.
Kan vara ide att se över.
Det är nog jag som slarvat, rejält. Den sidan var hårdkodad till Skåne tidigare. Nu har jag fixat till så den respekterar ens settings på län osv. Men jag missade nog de där fina hårdkodade siffrorna. Jag lägger det på min lista med. :)
Bild
Användarvisningsbild
teamroos
Geocachare

Inlägg av teamroos » tis jan 03, 2012 19:15

Kanske topplista på Karma och Hidden? :P
/teamroos
Bild Bild
madchicken
Geocachare

Inlägg av madchicken » tis jan 03, 2012 19:25

Grymt häftigt. Jag jämförde mig med stans äldercachare och fick upp massa arkiverade cacher som jag kunde kika på. Kul! Och konsterade att B&E är de i Sverige mest beresta cachare, väl? :)
Bild
Användarvisningsbild
Larssen
Geocachare

Inlägg av Larssen » tis jan 03, 2012 21:05

Notice: Undefined index: Virtual Cache in /var/www/project-gc.com/htdocs/page/mapmatrix.php on line 156
Bild
Användarvisningsbild
BUMBA
Geocachare

Inlägg av BUMBA » tis jan 03, 2012 22:25

Supersnyggt! Underbart jobb!
Jag gillar speciellt favoritpoängslistan :roll:
Bild
Skriv svar