Project Geocaching - Statistik och annat

Diskussioner rörande andra geocachingsidor än geocaching.com
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Re: Project Geocaching - Statistik och annat

Inlägg av linsrille » ons jan 04, 2012 23:58

Magnus H skrev:På vilket sätt är det en merit att ha loggade cachar med många favoritpoäng? Det förstår jag inte. :?:
Det skulle inte jag heller kalla för en merit, men det är intressant information. Då kan man skilja slasktrattarna från finsmakarna :) Lite som att kunna se vilka som loggar de svåra och vilka som nöjer sig med de lätta. (fast där finns en viss meritvikt)

Feature request:
Ens egna plats i diverse listor, med en länk för att se de närmaste över och under den placeringen. Om jag är nr 3845 på en lista vill jag kunna se nr 3820 - 3870 exempelvis.
Hade tänkt mig detta som en samlingssida man får upp efter inloggning, eller möjligen så man kan se andra med.

Funderade lite på det där med att identifiera varifrån man är. Skulle det inte gå att vaska fram:
1. vilka områden man cachat på senaste året (klumpa ihop dygnsvis = 1 cache ena dan lika värd som 100 nästa dag)
2. nåt slags medianvärde på vilka områden man frekventerat oftast. Om man t.ex varit i Danmark och cachat några gånger men oftast rör sig runt Göteborg så sållas Danmark bort.
3. ett medelvärde på punkt 2.
Kan vara för tungt att beräkna iofs, men annars nåt åt det hållet. Inte felfritt, men jag tror det skulle funka relativt bra och för ens egen del möjlighet att ställa in hemvist.
Bild
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » tor jan 05, 2012 0:20

linsrille skrev: Funderade lite på det där med att identifiera varifrån man är. Skulle det inte gå att vaska fram:
1. vilka områden man cachat på senaste året (klumpa ihop dygnsvis = 1 cache ena dan lika värd som 100 nästa dag)
2. nåt slags medianvärde på vilka områden man frekventerat oftast. Om man t.ex varit i Danmark och cachat några gånger men oftast rör sig runt Göteborg så sållas Danmark bort.
Kan vara för tungt att beräkna iofs, men annars nåt åt det hållet. Inte felfritt, men jag tror det skulle funka relativt bra och för ens egen del möjlighet att ställa in hemvist.
Blir nog inget bra, jag bor i ett län men cachar mest i ett annat och så är det med massor av folk som bor till ex i Kungsbacka och tar sig någon kilometer över gränsen till Göteborg och cachar mest där. Då skulle deras hemlän Halland sållas bort till förmån av Västra Götaland om jag förstår ditt förslag rätt ?
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tor jan 05, 2012 0:25

linsrille skrev: Feature request:
Ens egna plats i diverse listor, med en länk för att se de närmaste över och under den placeringen. Om jag är nr 3845 på en lista vill jag kunna se nr 3820 - 3870 exempelvis.
Hade tänkt mig detta som en samlingssida man får upp efter inloggning, eller möjligen så man kan se andra med.
Skrev det på listan, får se lite hur jag vill göra. Det är en lite trevligare landningssida än som det är nu. Jag gillar det, men ska nog försöka implementera lite mer listor först, samt se till att man kan navigera bättre i dem. Tur det är röd dag fredag så man hinner få lite gjort!
linsrille skrev: Funderade lite på det där med att identifiera varifrån man är. Skulle det inte gå att vaska fram:
Just nu estimerar jag land, det är rätt billigt så som jag gör det och troligen väldigt pålitligt. Jag vill helt enkelt inte gissa var folk bor om jag inte har >99% rätt på länet/kommunen. Jag tycker det är lite tråkigt att placera folk fel, då låter jag hellre bli.

Ett ganska genomgående problem är folk som bor nära läns/kommuns-gränser. De kan lika väl cacha på andra hållet. Själv bodde jag tidigare relativt nära havet, vilket gjorde att det mesta jag tog var i en riktning hemifrån. Dessutom cachade jag mest ganska långa dagar. Jag räknade ut vad medelvärdet av lat/lon var vid något tillfälle. Det var 7-8 mil hemifrån. Visst, hade jag filtrerat bort Halmstad Powertrail så hade jag väl kommit lite närmare hem. Alternativt så hjälpte det lite sen när jag tog 300 burkar i Danmark dessutom.

Ett annat problem är så klart folk som flyttar, som jag själv gjort. Flyttat 45 mil.

Ditt förslag 1 är troligen inte jättedyrt. Man behöver ju inte räkna om folk dagligen direkt. Däremot tror jag inte det kommer stämma så bra. Men jag känner en del folk på olika ställen i Sverige som jag vet var de bor, så jag kan köra lite tester. Det föreslår att du bor i Jönköping. Vilket troligen är rätt. Du har en ganska kraftig majoritet där, och troligen underlättar det att du inte tagit jättemånga cachar.
EDIT: Du har många finds, mitt fel. Jag tittade på hur många dagar du hade cachat totalt och tänkte det som antal cachar. Inte lätt det där.

Själv får jag äran att bo i Skåne län och Norrköping kommun. :)
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor jan 05, 2012 14:40

Jag tänkte mig alla stegen i kombination. Overkill är mitt andranamn. Hamnar man fel vet man vart man borde flytta för att klimatoptimera :)
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor jan 05, 2012 16:21

ganja1447 skrev:
linsrille skrev: Feature request:
Skrev det på listan, får se lite hur jag vill göra. Det är en lite trevligare landningssida än som det är nu. Jag gillar det, men ska nog försöka implementera lite mer listor först, samt se till att man kan navigera bättre i dem. Tur det är röd dag fredag så man hinner få lite gjort!
Just nu estimerar jag land, det är rätt billigt så som jag gör det och troligen väldigt pålitligt. Jag vill helt enkelt inte gissa var folk bor om jag inte har >99% rätt på länet/kommunen. Jag tycker det är lite tråkigt att placera folk fel, då låter jag hellre bli.

Ett ganska genomgående problem är folk som bor nära läns/kommuns-gränser. De kan lika väl cacha på andra hållet. Själv bodde jag tidigare relativt nära havet, vilket gjorde att det mesta jag tog var i en riktning hemifrån. Dessutom cachade jag mest ganska långa dagar. Jag räknade ut vad medelvärdet av lat/lon var vid något tillfälle. Det var 7-8 mil hemifrån. Visst, hade jag filtrerat bort Halmstad Powertrail så hade jag väl kommit lite närmare hem. Alternativt så hjälpte det lite sen när jag tog 300 burkar i Danmark dessutom.

Ett annat problem är så klart folk som flyttar, som jag själv gjort. Flyttat 45 mil.

Ditt förslag 1 är troligen inte jättedyrt. Man behöver ju inte räkna om folk dagligen direkt. Däremot tror jag inte det kommer stämma så bra. Men jag känner en del folk på olika ställen i Sverige som jag vet var de bor, så jag kan köra lite tester. Det föreslår att du bor i Jönköping. Vilket troligen är rätt. Du har en ganska kraftig majoritet där, och troligen underlättar det att du inte tagit jättemånga cachar.
EDIT: Du har många finds, mitt fel. Jag tittade på hur många dagar du hade cachat totalt och tänkte det som antal cachar. Inte lätt det där.

Själv får jag äran att bo i Skåne län och Norrköping kommun. :)
Förlåt en dum fråga men är det inte enkelt att fixa de valen när man loggar in. Ditt användarnamn, ditt län, din kommun då borde ju allt kopplas rätt till min person?
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » tor jan 05, 2012 16:28

rogge88 skrev: Förlåt en dum fråga men är det inte enkelt att fixa de valen när man loggar in. Ditt användarnamn, ditt län, din kommun då borde ju allt kopplas rätt till min person?
Fast tyvärr kräver det att 10000 aktiva svenska geocachare registrerar sig och matar in datan, samt 10000 icke aktiva geocachare.

Personligen såg jag det som en enorm brist i statistikerna geocaching.se hade att inte alla var med. Man kunde få uppfattningen att man var top 500 i Sverige när man i verkligheten kanske var 1000. Jag har med andra ord som krav att registrering och manuella uppgifter inte ska behövas.
Bild
Användarvisningsbild
Larssen
Geocachare

Inlägg av Larssen » tor jan 05, 2012 17:01

ganja1447 skrev:
rogge88 skrev: Förlåt en dum fråga men är det inte enkelt att fixa de valen när man loggar in. Ditt användarnamn, ditt län, din kommun då borde ju allt kopplas rätt till min person?
Fast tyvärr kräver det att 10000 aktiva svenska geocachare registrerar sig och matar in datan, samt 10000 icke aktiva geocachare.

Personligen såg jag det som en enorm brist i statistikerna geocaching.se hade att inte alla var med. Man kunde få uppfattningen att man var top 500 i Sverige när man i verkligheten kanske var 1000. Jag har med andra ord som krav att registrering och manuella uppgifter inte ska behövas.
När jag är nyfiken på var en cachare kommer ifrån och det saknas uppgifter på profilsidan om plats brukar jag kolla vart de första tagna cacherna ligger och även om det finns gömda av personen i fråga och det brukar nästan alltid stämma.
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » fre jan 06, 2012 0:11

Idag har fokus fått bli lite nya top-listor:
Caches per area - Tex, vilka kommuner i Västra götaland har flest cachar.
Logs per area - Ganska mycket samma som ovan, men för antal loggar.
Top Karma - En lista över vem som har bäst Karma.
Most hidden - En toplista över vem som gömt flest burkar (se det inte nödvändigtvis som en merit).
Logs received - Vem har fått mest loggar på sina burkar?

Karma är rejält slö, det får vara så tills vidare. Har lite databasändringar på gång, men måste fixa till lite data först, kommer ta några veckor. Efter det kommer jag titta på vad som verkligen behöver handoptimeras.

Vad kommer här näst? Inte säker än, har en hög med saker på listan. En del är kul att skriva, en del är tråkigare. Tyvärr är det nog en del av det tråkigare jag borde göra.
Senast redigerad av 2 ganja1447, redigerad totalt 0 gång.
Bild
vw bus
Geocachare

Inlägg av vw bus » fre jan 06, 2012 0:18

Fortfarande fel antal kommuner i Dalarna,
De 5 sista i antal cacher/kommun i Dalarna är inte dalakommuner. Varför?
Cash is good - To cache is better!

Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » fre jan 06, 2012 0:26

vw bus skrev:Fortfarande fel antal kommuner i Dalarna,
Informationen om land och region kommer från gc.com eftersom de har den datan. Verkar dumt att ge annan data än de ger.
Kommun-datan är uträknad från koordinaterna, precis som gsak gör.

Cachen i Hofors är:
gccode: GC2310P
med koordinater:
latitude: 60.36165
longitude: 16.5136

Enligt Google maps så bor cachen i Gävleborg.

Slutsats, jag anser att CO har gjort fel. Nu gör jag antagandet att det är precis samma sak med de andra du nämner. Det är inte direkt ovanligt att CO inte har helt koll på länsgränsen, sett det som cachare med, och fått någon ändrad.

EDIT: Och du råkade vara CO, det kollade jag inte först. :)

En annan sak, just nu räknar jag in arkiverade cachar i listorna. Det borde jag troligen inte, kommer nog justera det.
Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » fre jan 06, 2012 0:34

@vwbus: Antar mitt svar lite svarar på din första fråga/konstaterande med. Även om det inte säger vad jag ska göra åt saken. Det får jag väl fundera på. Ett alternativ är så klart att jag hårdkodar antal kommuner för alla län istället för att förlita mig på cache-ägarna som jag gör nu. Det är troligen det enda rätta.

I övrigt så fick jag veta att mina länkar gick till fel site (har editerat och fixat min post). Råkade länka min dev-site. Det gör ingen större skillnad för er förutom att den oftast inte är stabil, kommer snart att stänga access till andra för den, för säkerhets skull.
http://project-gc.com/ är alltså domänen som gäller.
Bild
vw bus
Geocachare

Inlägg av vw bus » fre jan 06, 2012 0:37

ganja1447 skrev:
vw bus skrev:Fortfarande fel antal kommuner i Dalarna,
Informationen om land och region kommer från gc.com eftersom de har den datan. Verkar dumt att ge annan data än de ger.
Kommun-datan är uträknad från koordinaterna, precis som gsak gör.

Cachen i Hofors är:
gccode: GC2310P
med koordinater:
latitude: 60.36165
longitude: 16.5136

Enligt Google maps så bor cachen i Gävleborg.

Slutsats, jag anser att CO har gjort fel. Nu gör jag antagandet att det är precis samma sak med de andra du nämner. Det är inte direkt ovanligt att CO inte har helt koll på länsgränsen, sett det som cachare med, och fått någon ändrad.

EDIT: Och du råkade vara CO, det kollade jag inte först. :)

En annan sak, just nu räknar jag in arkiverade cachar i listorna. Det borde jag troligen inte, kommer nog justera det.

Ooops! Jag skäms, trodde jag hade koll på sånt. Ändrat nu. Ska kolla upp de övriga också. (Hittade en till - 2 av 5 var mitt eget fel)
Senast redigerad av 1 vw bus, redigerad totalt 0 gånger.
Cash is good - To cache is better!

Bild
Användarvisningsbild
teamroos
Geocachare

Inlägg av teamroos » fre jan 06, 2012 0:43

Ny lista? Favorit points divided by number of logs in percent. Desto högre tal desto mer uppskattad cache?

Kul med listor, förr eller senare kommer man på nån som man kan komma högt på ;)

Vore kul med kommunlistan över antal cacher per kommun. Lite kul att se var kommunen ligger till i landslistan.
/teamroos
Bild Bild
ganja1447
Föreningsmedlem

Inlägg av ganja1447 » fre jan 06, 2012 0:47

teamroos skrev:Ny lista? Favorit points divided by number of logs in percent. Desto högre tal desto mer uppskattad cache?

Kul med listor, förr eller senare kommer man på nån som man kan komma högt på ;)

Vore kul med kommunlistan över antal cacher per kommun. Lite kul att se var kommunen ligger till i landslistan.
Din första poäng har jag uppskriven. Blir troligen någon form av option i listan som redan finns. Men tack för förslaget, det behövs hjälp att komma på saker.

Hur menar du med det sista? Du vill se en komplett kommunlista över hela landet, utan att filtrera på län?
Bild
Användarvisningsbild
teamroos
Geocachare

Inlägg av teamroos » fre jan 06, 2012 0:54

Karma som löpande siffra de sista 24 månaderna? Gynnar de som är aktiva under de senaste tidsperioden? Kanske...

Kanske en variant av karma som även tar hänsyn till antal utlagda cacher? Och antal favoritpoäng mottagna på sina cacher? Det går kanske att klura ut någon variant på formel, om vi hjälps åt... Kanske en formel som ger ett maxtal av karma till 10. Högre kan man inte komma. Kanske räkna in en större andel parametrar som styr vad vi anser vara en exemplarisk cachare? Börjar man med att lista kriterierna så kan man sätta ihop en snygg formel när man är klar. Kanske skulle ha en egen tråd isåfall... Om någon nappar... =P~
/teamroos
Bild Bild
Skriv svar