Vem vill du se i styrelsen 2011-2012?

OBS, arkiverat forum som är kvar för historisk information. Innehåller nyheter fram till sommaren 2017. Därefter publiceras nyheter direkt på hemsidan och inte i forumet.
rand_althor
Geocachare
Re: Vem vill du se i styrelsen 2011-2012?

Inlägg av rand_althor » ons jan 12, 2011 14:41

GeoTectives skrev:Håller helt med här. Det är nog dags att få in lite nytt blod också. Det är väl självklart att det inte ska vara en lokal förening.
Jag håller med... Förändring i sig har ett egenvärde... Nytt tänkande i kombination med erfarenhet är enligt mitt personliga tycke det bästa....

Att få in representation från olika delar av landet ser jag som en utmärkt sak, lika väl som man vill ha folk som har intressen inom olika områden inom geocachingen.
Att sätet är i Göteborg är ju inget formellt hinder för att ha styrelseledamöter som är från andra områden, det är ju heller inget hinder för att styrelsemöten hålls på annan ort heller, eller via videolänk eller telefon, etc...
Som stadgarna uttrycker det så skall föreningens arbete bedrivas i arbetsgrupper... Således finns det inget som säger att hela styrelsen måste brinna för varje detalj som föreningen tar tag i, det ligger ju istället på arbetsgrupperna, som i sin tur kan avropportera till styrelsen på ett sätt som styrelsen och arbetsgruppens medlemmar finner passande... Jag skulle vilja se detta koncept användas mer som det var tänkt.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem

Inlägg av jasy » ons jan 12, 2011 16:00

rand_althor skrev: Jag håller med... Förändring i sig har ett egenvärde... Nytt tänkande i kombination med erfarenhet är enligt mitt personliga tycke det bästa....

Att få in representation från olika delar av landet ser jag som en utmärkt sak, lika väl som man vill ha folk som har intressen inom olika områden inom geocachingen.
Att sätet är i Göteborg är ju inget formellt hinder för att ha styrelseledamöter som är från andra områden, det är ju heller inget hinder för att styrelsemöten hålls på annan ort heller, eller via videolänk eller telefon, etc...
Som stadgarna uttrycker det så skall föreningens arbete bedrivas i arbetsgrupper... Således finns det inget som säger att hela styrelsen måste brinna för varje detalj som föreningen tar tag i, det ligger ju istället på arbetsgrupperna, som i sin tur kan avropportera till styrelsen på ett sätt som styrelsen och arbetsgruppens medlemmar finner passande... Jag skulle vilja se detta koncept användas mer som det var tänkt.
Instämmer helt och hållet! =D>
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem

Inlägg av Motorcycledude » ons jan 12, 2011 17:29

rand_althor skrev:
Jag håller med... Förändring i sig har ett egenvärde... Nytt tänkande i kombination med erfarenhet är enligt mitt personliga tycke det bästa....

Nu gör jag så där som man aldrig ska göra på nätet - postar ett svar som inte tillför ngt nytt utan bara säger "Jag håller med" :lol:

Men jag skriver verkligen under på vartenda ord i ditt inlägg. Jag skulle även vilja lyfta fram meningen "Nytt tänkande i kombination med erfarenhet är enligt mitt personliga tycke det bästa". Det har blivit en smula "Göteborgs-bashing" i diskussionen och i det sammanhanget kan det vara viktigt att tänka på att det sannolikt skulle vara mycket olyckligt att förlora all kompetens som rimligen finns i nuvarande styrelse. Att börja om från början, som det då skulle vara frågan om, tror jag skulle göra mer skada än nytta. En kombination av nytt folk från andra delar av landet, tillsammans med några som har erfarenhet sedan tidigare vore det allra bästa imho.
Bild
Bild
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » fre jan 14, 2011 20:38

Hej!
Jag har läst igenom denna tråden nyss. Ordet "riksförbund" ger mig kalla kårar. Jag associerar givetvis till en senare anslutning till Riksidrottsförbundet med sina fyrkantiga stadgar och ineffektiva byråkrati. Fast det berättigar bl.a. till att vi får stå utanför systembolaget och sälja Bingolotter...

Ordet förbund innebär väl att det finns ett antal underställda klubbar?

Jag sitter själv i en föreningsstyrelse för ett mer än rikstäckande "sällskap" med knappt 400 medlemmar. Precis som för Geocaching.se så har vi en viss koncentration till Halmstad-Göteborg med någon outlier i Gamlebytrakten. Här har vi löst den lokala närvaron med länsvisa regionalombud.
Vi har även kört i snart två år utan formella styrelsemöten annat än ett möte före årsmötet.

Att bara träffas fysiskt en gång per år gör att man vid årsmötet som alltid ligger inbakat i de årliga SM-tävlingarna har som styrelseledamot så mycket att ta tag i att det egna tävlandet blir lidande.

Jag håller med den som yttrade något i stil med "Ett person/person-möte över en kopp fika är oslagbart". Nu är jag ju nybörjare och rätt grön inom detta så jag vet inte ifall det i samband med årsmötet även släpps nya cacher under eventliknade former - om inte så kan det fungera med att man träffas en gång om året.

Bästa hälsningar // Ingvar
Användarvisningsbild
CyberJunkie
Geocachare

Inlägg av CyberJunkie » tis feb 01, 2011 10:46

När är årsmötet?

/CJ
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tis feb 01, 2011 11:16

CyberJunkie skrev:När är årsmötet?

/CJ
Inte sett ngt datum ännu men visst brukar det väl vara i slutet av Maj?
Bild
LHCper
Geocachare

Inlägg av LHCper » tis feb 01, 2011 11:42

Ligger det i samband med något event så att det finns anledning att besöka det?
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tis feb 01, 2011 15:00

CyberJunkie skrev:När är årsmötet?

/CJ
Stadgarna säger att det skall hållas i maj och utlysas per epost 4 veckor innan....
Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » sön apr 17, 2011 0:48

Jag anser inte att föreningen bör ha lokal förankring i Storgöteborg; det ska finnas representanter från hela landet. Motargument som att man måste träffas vid möten kan jag avfärda direkt; jag sitter i styrelser inom Svenska Kennelklubben och där är det telefonkonferens som gäller när det är större avstånd. Ibland kan man tänka sig att träffas om tillfälle ges i samband med nåt annat; i GC-världen t.ex stort event; och då har man avsatt viktiga frågor som man vill beta av "face-to-face". Men mycket går att lösa genom effektivt förarbete.

Om man har t.ex styrelseforum så kan man lägga upp inkommande skrivelser så alla i styrelsen kan ta del av det, diskutera det etc innan telefonmötet och då i princip bara smådiskutera och klubba beslut... ;-)

GCSE ska vara en rikstäckande organisation, gärna med lokalföreningar om det behövs, men den olyckliga göteborgsanknytningen beror nog på göteborgsdominansen inom geocaching. Ursprunget till GCSE kommer från ett västsvenskt forum, det var i västsverige (läs: Göteborg) som typ hälften av alla svenska cacher låg vid den tidpunkten, och här flest aktiva cachare fanns. Det hölls kanske 4-5 event om året i Göteborg och nåt enstaka i t.ex Stockholm och Skåne. Så det är ganska naturligt att föreningen fick en lokal styrelse när den drogs igång av göteborgare, men man skulle ha släppt in andra också.

Men nu skjuter jag mig själv i foten samtidigt, för jag tänker föreslå mig själv till valberedningen ;-) Jag gjorde mig hörd under FBD-diskussionerna och anser inte att FAD har skötts på ett bra sätt. Man har inte varit lyhörda och man har haft en ganska nonchalant stil i många fall mot människor som har ifrågasatt eller undrat. Det har varit lite av stilen "Håll med eller håll käften" vilket är olyckligt. En riksorganisation som GCSE skulle givetvis tjäna rejält på att vara lyhörda och proaktiva. Därför tror jag det behövs en ny styrelse; därigenom inte sagt att hela styrelsen bör bytas ut för det är aldrig bra att byta ut hela styrelser för då tappar man kontinitutet och risken för att saker faller mellan stolar blir enorm när alla lämnar på ett bräde och en helt ny styrelse ska försöka sätta sig in vad den gamla har gjort. Men det vore bra med lite nytt friskt blod med nytt tänk och framförallt med medlemsfokus i blicken.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem

Inlägg av *Danne* » sön apr 17, 2011 7:47

hedberg skrev:Jag anser inte att föreningen bör ha lokal förankring i Storgöteborg; det ska finnas representanter från hela landet. Motargument som att man måste träffas vid möten kan jag avfärda direkt; jag sitter i styrelser inom Svenska Kennelklubben och där är det telefonkonferens som gäller när det är större avstånd. Ibland kan man tänka sig att träffas om tillfälle ges i samband med nåt annat; i GC-världen t.ex stort event; och då har man avsatt viktiga frågor som man vill beta av "face-to-face". Men mycket går att lösa genom effektivt förarbete.

Om man har t.ex styrelseforum så kan man lägga upp inkommande skrivelser så alla i styrelsen kan ta del av det, diskutera det etc innan telefonmötet och då i princip bara smådiskutera och klubba beslut... ;-)

GCSE ska vara en rikstäckande organisation, gärna med lokalföreningar om det behövs, men den olyckliga göteborgsanknytningen beror nog på göteborgsdominansen inom geocaching. Ursprunget till GCSE kommer från ett västsvenskt forum, det var i västsverige (läs: Göteborg) som typ hälften av alla svenska cacher låg vid den tidpunkten, och här flest aktiva cachare fanns. Det hölls kanske 4-5 event om året i Göteborg och nåt enstaka i t.ex Stockholm och Skåne. Så det är ganska naturligt att föreningen fick en lokal styrelse när den drogs igång av göteborgare, men man skulle ha släppt in andra också.

Men nu skjuter jag mig själv i foten samtidigt, för jag tänker föreslå mig själv till valberedningen ;-) Jag gjorde mig hörd under FBD-diskussionerna och anser inte att FAD har skötts på ett bra sätt. Man har inte varit lyhörda och man har haft en ganska nonchalant stil i många fall mot människor som har ifrågasatt eller undrat. Det har varit lite av stilen "Håll med eller håll käften" vilket är olyckligt. En riksorganisation som GCSE skulle givetvis tjäna rejält på att vara lyhörda och proaktiva. Därför tror jag det behövs en ny styrelse; därigenom inte sagt att hela styrelsen bör bytas ut för det är aldrig bra att byta ut hela styrelser för då tappar man kontinitutet och risken för att saker faller mellan stolar blir enorm när alla lämnar på ett bräde och en helt ny styrelse ska försöka sätta sig in vad den gamla har gjort. Men det vore bra med lite nytt friskt blod med nytt tänk och framförallt med medlemsfokus i blicken.
=D>

=D> =D> =D> Bra skrivet om FAD
Bild

Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » sön apr 17, 2011 10:27

Förlåt, det står ett fel i min text. Det står att FAD inte har skötts på ett bra sätt, detta är ett skrivfel och det korrekta ska vara att GCSE inte har skötts på ett bra sätt. Det vill säga andra meningen i sista stycket.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Vem vill du se i styrelsen 2011-2012?

Inlägg av Blaufish » sön apr 17, 2011 10:41

OWASP har upplägget själv-organiserande undergrupper. Dvs att OWASP Sweden har ansvaret för att det händer saker i sverige. Så länge man inte behöver pengar så är huvudorganisationen bara ett ställe som ger tips och nyheter. Admininstrationen är obefintlig (ca 2.5 heltidsanstälda för hela världen). Allt man gör är inriktat på att leverera nytta (ordna konferenser, driva projekt)

... Appropå att diskusionen är off-topic, vi-och-dom, och refererar olika paraplymodeller; rädsla för decentralicerad organisation betyder byråkrati.

En viktig sak att ta in från OWASP som inte varit tydlig i en del organisationen; det händer inget i ditt chapter om ingen gör något. Gör något själv, realisera det. Föreningar i sig är bara en arena, en massa folk som inte agerar kommer inte skapa något. Vill man att det händer något i område X, börja arr:a det.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
berraasnobben
Föreningsmedlem

Inlägg av berraasnobben » sön apr 17, 2011 11:00

Tänkvärt:

Att ta ansvar
Det var en gång 4 personer, som hette
Många, Någon, Någonannan och Ingen.

Det fanns ett viktigt jobb som måste göras
och Många tyckte att Någon skulle göra det.

Någonannan skulle också kunna ha gjort det,
men Ingen gjorde det.

Någon blev arg för det var ju faktiskt
Mångas jobb.

Många tyckte nu att Någonannan skulle ha
Kunnat göra det bättre, men Ingen fattade att
Många faktiskt borde ha gjort det.

Det slutade med att Många skyllde på
Någonannan, när i själva verket Ingen kunde
Skylla på Någon.
Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån apr 18, 2011 5:43

berraasnobben skrev:Tänkvärt[....]
Och på vilket konstruktivt sätt tillförde ditt inlägg något i diskussionerna?
berraasnobben
Föreningsmedlem

Inlägg av berraasnobben » mån apr 18, 2011 9:45

hedberg skrev:
berraasnobben skrev:Tänkvärt[....]
Och på vilket konstruktivt sätt tillförde ditt inlägg något i diskussionerna?
Läs några ggr då så kanske du fattar. :mrgreen:
Bild
Skriv svar