Ni har väl antagit utmaningen.

OBS, arkiverat forum som är kvar för historisk information. Innehåller nyheter fram till sommaren 2017. Därefter publiceras nyheter direkt på hemsidan och inte i forumet.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Re: Ni har väl antagit utmaningen.

Inlägg av MatsAgeby » sön aug 04, 2013 21:44

Det är väl alldeles utmärkt att detta initiativ gör att några GPSer och dess ägare kommer ut och luftar sig.

Sedan att det blir lite inflation i souvenirer är smällar man får ta...
Helt klart underlättar det då det ska samlas souvenirer inför loggningen av Challengarna:

"Traveller challenge (#145): Have 10 souvenirs" http://coord.info/GC32K97
"Challenge - 50 Souvenirs " http://coord.info/GC2V778

Keep on GeoCaching...

.
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem

Inlägg av OlaHansson » sön aug 04, 2013 23:59

Kommer säkert logga varje dag men hade hellre fått en souvenir med en siffra på som motsvarar antalet dagar man loggat under augusti.
Men nu är det som det är o lär knappast ändras...
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » mån aug 05, 2013 15:57

Souvenirer tyckte jag var helt ok. Värre var det med "challanges" som var på tapeten tidigare. Typ "pussa en groda" å sånt. Det tyckte jag inte hade något med geocaching att göra. Att man kan få en souvenir om man loggar en viss cache på en viss plats en viss tid är kan jag köpa. Men nu ni som inte gillar detta med souvenirer så är det bara att fortsätta å geocacha på som vanligt. Man behöver ju inte bry sig. Den inställningen hade i alla fall jag till challenges och därför har jag inga sådana.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » mån aug 05, 2013 21:40

Det finns Challengar som kräver att man ska göra ett visst uppdrag för att få logga en cache.

Sedan fanns det det som jag tror du menar och det har GroundSpeak avvecklat.
http://www.geocaching.com/challenges/default.aspx

Följ länken här nedan så kan du se många "riktiga" Challenge-Cacher och listan är inte komplett, det finns fler...
http://www.geocaching.se/wiki/index.php ... nge_caches

.
klabbe
Geocachare

Inlägg av klabbe » tis aug 13, 2013 20:41

Håller med flera på tråden att souvenirerna inte blir lika speciella längre. Snart kommer väl en annan månad.... Antar att det inte går att undvika dom. :wsad:
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tis aug 13, 2013 21:19

Det märks tydligt att många jagar souvenirer. Jag får in betydligt fler loggar på mina cacher än vanligt och i vissa loggtexter skrivs det om souvenirerna. Känner igen migsjälv där. Jag kämpar på har fortfarande full pott. De flesta har jag tagit på cykel men även någon med barnvagn. Jag är pappaledig nu med det är dåligt med tid för geocaching ändå. Jag passar oftast på då de sover på kvällen..
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » tis aug 13, 2013 21:32

Om du loggar sent på kvällen så kan jag tipsa om att förlägga cachingrundan så att du kan logga på båda sidor om datumgränsen/midnatt.
Fördelen är att du på "en runda" loggar två kalenderdygn.

Tipset passar inte alltid bra, men ibland kan det vara ett bra knep.
Jag själv har kört på det viset med ett antal utav mina augusti-cacher.

.
clasf
Geocachare

Inlägg av clasf » fre aug 16, 2013 7:51

Kan vara det töntigaste initiativet av jordpratarna sedan "kyss-en-groda-challengen". Precis som många innan skrivit så försvinner unikheten. Jag tycker det är ok med lands och speciella tillfällen men det här känns bara löjligt. Jag råkade få 5 st på grund av en cachingresa som jag gjorde men nu funderar jag allvarligt på att undvika cachandet i augusti för att slippa få skiten resten av månaden.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre aug 16, 2013 21:45

MatsAgeby skrev:Om du loggar sent på kvällen så kan jag tipsa om att förlägga cachingrundan så att du kan logga på båda sidor om datumgränsen/midnatt.

.
Eftersom jag är lite sugen på att "spara" en cache till en annan dag är det lite vanskligt att göra detta. Jag loggar bara en om dagen nu. Låt säga att jag siktar in mig på två cacher varav en ska jag logga efter 24:00. Då piskas jag ju att inte DNFa den första cachen innan klockan slagit över. Å sedan om jag hittar första cachen för snabbt så vill jag ju inte ha en massa dötid å vänta in 24:00. Spännade, men jag kör nog på den "säkra" vägen. Brukar logga mellan kl 19:00 och 22:00 dessa dagar. Jag vill ju gärna ha en "äkta" full kalender till mitt alias. Idag loggade jag *Kungen* som jag lyckades få aktiverad igen. Jag tjatade lite på CO å det lyckades! Så denna grej med en souvenir om dan för något gott med sig. Skulle vara intessant å se om någon kunde få ut lite statistik på aktivitet att jämföra med augusti förra året.
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem

Inlägg av Eloserik » lör aug 17, 2013 8:20

klabbe skrev:Håller med flera på tråden att souvenirerna inte blir lika speciella längre. Snart kommer väl en annan månad.... Antar att det inte går att undvika dom. :wsad:
Tänk om det hade varit Owners Maintenance istället för Found då hade det ju med ens blivit lite intressantare, och vad många som skulle ut i cacheträsket då. :D :D :D :D
Ja det är ju bara en ide, vad tycker ni.
Bild
Rraisa
Geocachare

Inlägg av Rraisa » lör aug 17, 2013 9:57

Eloserik skrev:
klabbe skrev:Håller med flera på tråden att souvenirerna inte blir lika speciella längre. Snart kommer väl en annan månad.... Antar att det inte går att undvika dom. :wsad:
Tänk om det hade varit Owners Maintenance istället för Found då hade det ju med ens blivit lite intressantare, och vad många som skulle ut i cacheträsket då. :D :D :D :D
Ja det är ju bara en ide, vad tycker ni.
Idén låter bra på konstruktionsbordet. Tyvärr tror jag att den nakna sanningen är att de cacheägare som struntar i underhållet struntat nog också i souvenirer.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » lör aug 17, 2013 13:56

En annan positiv sak jag märkt i samband med denna "en cache om dagen" grejen är att loggarna blir längre och mer innehållsrika. Går mer i stil med "Den goda loggen".
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör aug 17, 2013 20:23

helvite skrev:
MatsAgeby skrev:Om du loggar sent på kvällen så kan jag tipsa om att förlägga cachingrundan så att du kan logga på båda sidor om datumgränsen/midnatt.

.
Eftersom jag är lite sugen på att "spara" en cache till en annan dag är det lite vanskligt att göra detta. Jag loggar bara en om dagen nu. Låt säga att jag siktar in mig på två cacher varav en ska jag logga efter 24:00. Då piskas jag ju att inte DNFa den första cachen innan klockan slagit över. Å sedan om jag hittar första cachen för snabbt så vill jag ju inte ha en massa dötid å vänta in 24:00. Spännade, men jag kör nog på den "säkra" vägen. Brukar logga mellan kl 19:00 och 22:00 dessa dagar. Jag vill ju gärna ha en "äkta" full kalender till mitt alias. Idag loggade jag *Kungen* som jag lyckades få aktiverad igen. Jag tjatade lite på CO å det lyckades! Så denna grej med en souvenir om dan för något gott med sig. Skulle vara intessant å se om någon kunde få ut lite statistik på aktivitet att jämföra med augusti förra året.
Jo, självklart kan man inte chansa allt för mycket då man ska ta "Dagens Cache" strax före midnatt...

Men det finns lösningar på det "problemet" också.
Man kan alltid tjuvkika på ett antal cacher så att man vet hur de är gömda och var, så har man dem som reserv/akut cacher då man behöver logga något snabbt då man har mindre med tid.

När jag körde "En-Om-Dagen" under en längre period (i mitt fall under hela skottåret 2012) så hade jag ett antal cacher som fanns på listan "Vet precis var".

.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre aug 30, 2013 15:46

Slutspurten nu, endast 1 dag kvar. Jag har fortfarande full pott och fortfarande en massa ologgade cacher kvar. Bland annat finns en trail i stan å den har jag inte ens börjat på. Känner mig säker på att fixa sista souveniren med. Känns skönt att få en komplett kalender, känns som alla souvenirer eller ingen alls!

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag förlorat en hel del kalorier tack vare att jag cyklat på de flesta cacherna. Jag aktiverade dessutom ett premiumkonto å vipps fick jag syn på en hel del för mig nya cacher av hög kvalité. Kul! Endast 1 enda geocoin har jag flyttat (har man slutat med sånt??). De flesta gömmor har varit av typen trad men jag har även loggat nån multi och ett par letterbox (mina allra första någonsin). En av dagarna lyxade jag till med att logga två gömmor, kunde inte hålla mig.

Jag har i alla fall uppskattat detta, mycket trevligt! Tack så mycket Groundspeak HQ!
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Kasheuren » fre aug 30, 2013 22:02

Jag har fascinerats förut och jag gör det nu med.
Visst är det kul med en souvenir-svit baserad på datum när det fungerar så fascinerande skruttigt med loggning och datum på mitt huvudverktyg, petifonen, och med den officiella appen.
Bild
Bild
Och det är inte bara ett fel, det blir fel datum när man loggar, ett annat fel datum visas i souvenirlistan, det var fel datum jag skrev i loggen och undrar om det inte tom är fel datum idag (hm, eller igår..eh imorgon..ehhh)...
Så det här med att fylla i alla årets datum...det blir mig aldrig nån styrsel på det för mig.
Skriv svar