Garmin 450T visar inte närmaste vägen

Diskussioner om dedikerade GPS-mottagare (ej telefoner).
Mr and Mrs L
Geocachare
Efternamn:Lindquist
Förnamn:Thorbjörn
Garmin 450T visar inte närmaste vägen

Inlägg av Mr and Mrs L » lör mar 09, 2013 15:30

Jag har en Garmin 450T som jag inte blir riktigt god vän med. Jag lyckas inte hitta rätta inställningar för den, som gör att det är lätt att följa vägen till cacharna.
Den har en förmåga att inte gå den närmaste vägen. Jag menar inte fågelvägen ( hur ställer jag in att den ska visa fågelvägen?)
Om jag startar söakndet till en cach, så visar den vägen, men... zoomar jag ut så ser jag att den väljer en väg som kan vara både 2,3 4 eller flera gånger så lång som den närmaste. Det finns tydligt och klart en närmare väg, men ändå vill gps:en att man ska gå runt i cirkel för att komma till målet. Detta har hänt i skog, där den har valt stigar som går i "omväg", och det har hänt i stadsbebyggelse.
Våra vänner har också en Garmin 450T, och deras visar fågelvägen. Vi har försökt att hitta var våra inställningar skiljer sig åt, men inte lyckats. Dessutom tycker jag inte instruktionen till GPS är så bra, kunda vara bättre. Eller så är jag bara "dum" som inte fattar...

Sen när jag läser lite här och där i forumet, där så pratas det om kalibrering av kompassen. Det har jag gjort, men är det en sån sak som ska göras ofta?
Är det några andra saker som man bör göra ofta, för att cachandet med gps:en ska gå bra och smidigt?

Ge mig tips på smarta inställningar!
Det skulle vara toppen!
the explorist
Geocachare
Efternamn:Signal
Förnamn:Patrik
Kontakt:

Re: Garmin 450T visar inte närmaste vägen

Inlägg av the explorist » lör mar 09, 2013 16:07

Inställningar/ Rutt/ Aktivitet/ Direkt ruttdragning

Mvh
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare
Efternamn:Larsson
Förnamn:Leif

Inlägg av LeiLar » lör mar 09, 2013 16:25

Ang. kalibrering av kompassen. Vill minnas att de rekommenderar omkalibrering vid batteribyte.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Forslund
Förnamn:Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör mar 09, 2013 19:10

Kompassen brukar jag kalibrera varje gång jag ska använda den, den brukar bli lite udda annars, en annan GPS dock men troligen samma sensor.

Det där med olika navigeringssätt, direkt, fordon, gång m fl. så kan man skapa olika profiler med olika inställning, för ibland kan det vara bra med fordonsnavigering (om kartan har bra ruttdata) och när man närmar sig och det är dags för fötterna så växlar man över till fågelvägen.
BildBild
Skriv svar